Italian Navy Chief Proposes New Dual-Use Vessel

Gestart door dudge, 20/05/2013 | 16:53 uur

Lex

Aan het verzoek is voldaan. Verzoeken tot het verwijderen van het slotje kan gericht worden aan een van de Forumbeheerders.

Lex
Algeheel beheerder

Elzenga

Ik stel voor een slotje te plaatsen op dit topic (tot er meer nieuws uit Italie komt)...en de discussie over de Marine voort te zetten onder het topic dat hiervoor al is  ;)

Harald

Citaat van: Elzenga op 03/06/2013 | 09:46 uur
ASW zal zeker belangrijk blijven en zelfs meer aandacht vragen denk ik. Dus daar moet de opvolger van de M-fregatten zeker goed mee uit de voeten kunnen.

Juist meer aandacht, omdat veel landen nu brown water subs aanschaffen welke 10 jaar terug nog geen onderzeeboot-macht waren.

Mijns inziens, zullen de toekomstige fregatten alles-kunners moeten worden, waarbij alle facetten in dreigingen bediend kunnen worden met uitbreiding van inzet van SF/mariniers eenheden met materieel zoals RHIB's/ CB90-ers.

Dus dat je naar grotere platformen gaat. lijkt me, dan een logisch en juiste gedachte.

Je kunt je wel de vraag stellen, wil je wel dit concept van grotere schepen wel wil ?

2x 6000 ton schepen of juist 3x 4000 ton schepen ?

Met een groter schip, heb je meer ruimte voor wapens, systemen en materieel en kun je langer en verder varen en op missie zijn.
Maar als je juist binnen het alles-kunner een juist concept kunt vinden waarbij de schepen wat kleiner zijn dan 6000 ton, maar wel groter dan de huidige fregatten, zeg maar 4000 tot 4500 ton. Dan heeft dat mijn voorkeur.

Maar dan komt gelijk de volgende vraag naar voren als je kiest voor schepen van 4000 / 4500 ton en er wordt wel vervangen 1 op 1 dan kun je beter voor de grotere 6000 ton concept kiezen.
Als politiek Den Haag en ook bij de KM de wil er is om het fregatten bestand uit te breiden dan zou een alles-kunner van 4500 ton beter zijn.   

Huidige M-fregatten zijn ca. 3300 ton, toekomstige alles-kunner 4500 ton
Huidige LCF zijn ca. 6000 ton     

DvdW

The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

StrataNL

Citaat van: DvdW op 03/06/2013 | 09:58 uur
even offtopic: is er al een topic over een eventuele vervanger van de M-fregratten? Misschien kunnen we/jullie deze discussie dan beter dan voeren?

Is er al en we vallen een beetje in herhaling inderdaad ;)
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

DvdW

even offtopic: is er al een topic over een eventuele vervanger van de M-fregratten? Misschien kunnen we/jullie deze discussie dan beter dan voeren?
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Elzenga

Citaat van: yelloow op 02/06/2013 | 22:44 uur
Daarmee vergeet je de, in mijn ogen belangrijkste rol van het M-fregat, namenlijk ASW. Stel voor er een bult van een towed array aan te plakken, bijvoorbeeld de Britse T2087 low frequency active and passive sonar.
ASW zal zeker belangrijk blijven en zelfs meer aandacht vragen denk ik. Dus daar moet de opvolger van de M-fregatten zeker goed mee uit de voeten kunnen.

IPA NG

Citaat van: yelloow op 02/06/2013 | 22:44 uur
Daarmee vergeet je de, in mijn ogen belangrijkste rol van het M-fregat, namenlijk ASW. Stel voor er een bult van een towed array aan te plakken, bijvoorbeeld de Britse T2087 low frequency active and passive sonar.


Dat kan, in combinatie met bijvoorbeeld 8 (of 16) ASROC's als aanvulling op torpedobuizen.

Zou het trouwens mogelijk zijn de MU90 te integreren op deze wapens voor gebruik in de Mk. 41 VLS. Ik zou graag een overstap op deze torpedo zien, vooral ook omdat deze te gebruiken is als hardkill wapen tegen andere torpedo's.

Dus kom ik op 2*3 torpedobuizen, 8 of 16 ASROC's (dus 1 of 2 VLS modules), 1 VLS module met ESSM (32*) 2* 127mm met VULCANO, 8* RBS15, 2* (of meer) Millenium gun of Goalkeeper (en/of lasersysteem) enkele Hitroles en als sensors ook hier de iMast 500 en aanvullende systemen. Met het oog op het type inzet graag twee maal een davits voor flinke bootjes als de CB90 of een Interceptor.

Wat sonar betreft, is een flank array niet wat?
En daarnaast dan een getrokken systeem?


Wat betreft het SIGMA ontwerp, welke ik goedkoper acht en adequaat om de vloot volume te geven zou enkel 1* 76mm 8* RBS15, 2* CIWS 32* ESSM, Hitroles/Marlin en 2*3 torpedo's afdoende moeten zijn met een iMast 500 en vaste sonar (standaardisatie met LCF?).
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

StrataNL

Citaat van: yelloow op 02/06/2013 | 22:44 uur
Daarmee vergeet je de, in mijn ogen belangrijkste rol van het M-fregat, namenlijk ASW. Stel voor er een bult van een towed array aan te plakken, bijvoorbeeld de Britse T2087 low frequency active and passive sonar.

Gewoon de nieuwe LFAPS van Ultra Electronics die nu ook in ontwikkeling is voor de huidige MF's.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

yelloow

Daarmee vergeet je de, in mijn ogen belangrijkste rol van het M-fregat, namenlijk ASW. Stel voor er een bult van een towed array aan te plakken, bijvoorbeeld de Britse T2087 low frequency active and passive sonar.

IPA NG

Citaat van: jurrien visser op 02/06/2013 | 22:17 uur
Nu komen we langzaam ergens waarbij de grotere (6000 ton) MFF vervangers tevens dienst doen als basis ontwerp voor de LCF vervanger.

Dat zou heel goed kunnen.

Voor de AA versie kies voor je voor lange afstands radars en flinke batterijen met wapens, voor de MFF vervanger kies je dan voor land attack, een tweede 127mm (provisions for een railgun?) en investeer je minder in radarsystemen voor de lange afstand en kies je bijvoorbeeld voor ruimte voor een of twee CB90's.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 02/06/2013 | 22:19 uur
dat lijkt me inderdaad een logische ontwikkeling..en genoeg ruimte zo voor mogelijke aanpassingen e.d...

Exact.

Elzenga

Citaat van: jurrien visser op 02/06/2013 | 22:17 uur
Nu komen we langzaam ergens waarbij de grotere (6000 ton) MFF vervangers tevens dienst doen als basis ontwerp voor de LCF vervanger.
dat lijkt me inderdaad een logische ontwikkeling..en genoeg ruimte zo voor mogelijke aanpassingen e.d...

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: IPA NG op 02/06/2013 | 22:02 uur
Ace, dat kan maar dat is gelijk weer een stuk groter.
Ik zou wel graag een SIGMA van zo'n 3500/4000 ton zien, zo'n vier stuks.
Niet zozeer als M vervanger maar als aanvulling. De M kan dan vervangen worden als deze schepen in dienst zijn door 2 grotere schepen geheel gebouwd naar militaire specificaties met daarin vooruitstrevende technologie...

Nu komen we langzaam ergens waarbij de grotere (6000 ton) MFF vervangers tevens dienst doen als basis ontwerp voor de LCF vervanger.

IPA NG

Citaat van: Strata op 02/06/2013 | 21:23 uur
Roterende systemen zoals Mirador en IRscan worden nu vervangen door vaste systemen met meer faces zoals Gatekeeper en Artemis
Nu is het ook mogelijk om softwarematig het beeld te "scannen", zonder dat de camera naar het doel moet draaien, zoals bij mirador. Zo kun je dus meerdere doelen tracken ipv 1.

Het ligt eraan welke camera's je in die Mirador, gatakeeper, sirius etc. hangt.

-SIRIUS is met zijn MWIR and LWIR IR cameras (3-5 en 8-10 μm) ontwikkeld om inkomende missiles en andere doelwitten aan de horizon (periscopen etc..) te zoeken en vervolgens te tracken.

-Mirador heeft een MWIR IR camera (optioneel LWIR), laser rangefinder, black&white track en High res TV camera, waarbij de laatste vooral bedoeld is voor surveillance. Mirador is een allround systeem voor zowel surveillance van piratenskiffs als fire-control.

-De Gatekeeper is met zijn LWIR en highres TV camera's een versimpelde versie van de Mirador en heeft alleen een surveillance mogelijkheid op lange afstand. En is daardoor niet geschikt voor het tracken van vliegtuigen en missiles.

-Artemis heeft per "head" (3 heads totaal) 3 hoge kwaliteit MWIR (3-5 µm) sensors en is daardoor net als de Mirador in staat veel verschillende doelwitten te tracken, echter dit systeem heeft geen TV camera's en laser range finder.

Wil je een systeem dat alle doelen kan opsporen en tracken zul je 3x LWIR, 3x MWIR en 3x Highres colour TV in één sensorhead moeten stoppen. Dus stel je hebt 3 sensorheads, en in elke sensorhead zit dat rijtje camera's hierboven. Om zo 360 graden rondom te kunnen zoeken en tracken. Dan heb je in elke sensorhead 9 camera's dus totaal 24 camera's nodig. Dat zou een prachtig mooi systeem zijn, maar dat is gigantisch duur.

Tsja met al die overlappende systemen weet ik het ook allemaal niet meer.

Stel je bouwt nu een fregat in de catagorie M-klasse. Wat voor sensors zet je daar op?
Ga je voor APAR, Smart-S of toch voor de iMast 500?

En pak je die laatste, wat mis je dan nog? Wat zit daar in en wat nog niet?
Stel er zitten meerdere camera's ingebouwd, kun je daar alles mee bestrijken of doe je er verstandig aan om elders op het schip bijvoorbeeld 1 of 2 Mirador's te zetten.

De radar systemen in de mast, zijn die voldoende om alle wapensystemen aan te sturen? Of wil je bijvoorbeeld zo'n Pharos radar ten behoeve van de (V)SHORAD systemen? Dan heb je toch ook twee radarsystemen aangesloten zitten?

Of wil je eigenlijk het liefste (ook) een radar per CIWS? Dat heeft de Goalkeeper nu toch ook? De Millenium bijvoorbeeld niet. Dus zijn externe sensors voldoende of wil je ook bijvoorbeeld een Sting radar en optische sensors? Ik ben altijd zo bang dat als zo'n mast getroffen wordt al je wapensystemen plat liggen wanneer je geen backup hebt in de vorm van bijvoorbeeld zo'n Sting radar.

Ik spreek hier als leek, ik ben gewoon benieuwd.


Ace, dat kan maar dat is gelijk weer een stuk groter.
Ik zou wel graag een SIGMA van zo'n 3500/4000 ton zien, zo'n vier stuks.
Niet zozeer als M vervanger maar als aanvulling. De M kan dan vervangen worden als deze schepen in dienst zijn door 2 grotere schepen geheel gebouwd naar militaire specificaties met daarin vooruitstrevende technologie...
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu