Several countries interested in buying ex-Spanish Navy Aircraft Carrier Principe

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 27/05/2013 | 10:09 uur

Ace1

Citaat van: ARM-WAP op 28/05/2013 | 21:34 uur
De enige landen in Zuid Amerika die ik een of andere carrier zie aanschaffen zijn Brazilie (en die zoeken een waardige vervanger voor hun Sao Paolo/Ex Foch) en Chili.
de Argentijnen hebben zeker geen geld (kunnen met moeite de rest van hun vloot nog varend houden.
En Peru, die moeten uitkijken voor vervangers van hun fregatten en fast attack craft. Zitten bijna in hetzelfde bedje ziek als de Argentijnen.

En Bolivia, wat nu gebruik mag maken van een haven in Peru en bezig is met een nieuwe marine aan het opbouwen?

Harald

Citaat van: Ace1 op 28/05/2013 | 17:36 uur
Harald ik ben al begonnen voor je. ;)

Overigens heb ik uit betrouwbare vernomen dat een Enforcer 30000 LHD destijds in 2004 €150 miljoen kost.

thanks, even alle versie's bekeken en ik denk dat we voor een 24000 LHD moeten gaan ...  :big-smile:

ARM-WAP

De enige landen in Zuid Amerika die ik een of andere carrier zie aanschaffen zijn Brazilie (en die zoeken een waardige vervanger voor hun Sao Paolo/Ex Foch) en Chili.
de Argentijnen hebben zeker geen geld (kunnen met moeite de rest van hun vloot nog varend houden.
En Peru, die moeten uitkijken voor vervangers van hun fregatten en fast attack craft. Zitten bijna in hetzelfde bedje ziek als de Argentijnen.

dudge

Citaat van: Ace1 op 28/05/2013 | 18:49 uur
Ik sluit een land uit Azie of Zuid Amerika ook niet uit voor de aanschaf van de  Principe, aan landen uit Zuid Amerika denk ik aan Chili of Peru en met Azie zou ook bv Pakistan kunnen die zochten toch tweedehands schepen, we hebben daar geloof ik een topic over.

Zuid-Amerikaanse of Aziatische interesse is inderdaad goed mogelijk. Maar het vreemde is dus dat deze in het eerste bericht niet genoemd werden. Daar werd gesproken over geruchten over expliciet Arabische landen of de Filipijnen, nou, dat lijkt mij dus vreemd.

Ace1

Citaat van: Thomasen op 28/05/2013 | 18:27 uur
Vraag ik me af, de UAE heeft wel wat geld, maar ze hebben een kleine marine, een dergelijk schip opnemen zal een fikse investering vergen in ook ondersteunende schepen. Daarbij is het de vraag of ze er echt meerwaarde voor hebben in die AO. Met Iran als belangrijkste tegenstander, welke ze vooral in de PG zullen tegenkomen, hebben ze een dergelijk schip niet nodig, met de juiste toestellen is de PG vanaf land wel te bestrijken.

Marokko zal jij weinig moeite mee hebben, maar vergeet niet dat Spanje nog een terriroriaal geschil met dat land heeft. Het verkopen van een dergelijk stuk hardware zou in dat kader minder wenselijk gevonden kunnen worden door ze. Anderzijds zijn ze zo keihard op zoek naar geld, dat alles wel prima is.

Ik sluit een land uit Azie of Zuid Amerika ook niet uit voor de aanschaf van de  Principe, aan landen uit Zuid Amerika denk ik aan Chili of Peru en met Azie zou ook bv Pakistan kunnen die zochten toch tweedehands schepen, we hebben daar geloof ik een topic over.

dudge

Citaat van: jurrien visser op 28/05/2013 | 17:19 uur
Iran zou een stunt zijn....

Ik zou me een interesse van de VAE kunnen voorstellen.

Egypte lijkt mij alles behalve een goed plan en Marokko zou een kandidaat zijn waar ik (nu nog) geen moeite mee zou hebben.

Kortom: het is even afwachten: wordt het een tweede leven als schip of als Gillette?

Vraag ik me af, de UAE heeft wel wat geld, maar ze hebben een kleine marine, een dergelijk schip opnemen zal een fikse investering vergen in ook ondersteunende schepen. Daarbij is het de vraag of ze er echt meerwaarde voor hebben in die AO. Met Iran als belangrijkste tegenstander, welke ze vooral in de PG zullen tegenkomen, hebben ze een dergelijk schip niet nodig, met de juiste toestellen is de PG vanaf land wel te bestrijken.

Marokko zal jij weinig moeite mee hebben, maar vergeet niet dat Spanje nog een terriroriaal geschil met dat land heeft. Het verkopen van een dergelijk stuk hardware zou in dat kader minder wenselijk gevonden kunnen worden door ze. Anderzijds zijn ze zo keihard op zoek naar geld, dat alles wel prima is.


Ace1


Ace1

Citaat van: Harald op 28/05/2013 | 15:55 uur
Damen kan dat wel !

Anders de basis van de JSS
Voorste bovenbouw eraf en 1 extra laag achterop.
Een nieuw bruggedeelte (eiland) aan de zijkant erop
Een dock in de achterzijde

en dadaaaaa ...... een JSHDS (Joint Support Helicopter Dock Ship) .. :big-smile:


Harald ik ben al begonnen voor je. ;)





Enforcer 17000 LHD





Enforcer 18000 LHD



Enforcer 24000 LHD





Enforcer 30000 LHD





Enforcer LHD (Landing Helicopter Dock) Koninklijke Schelde

Hieronder de specificaties van de grootste versie, de ENFORCER LHD 30000.

- General
Design : Unique modular concept
Basic functions : Helicopter operations, amphibious transport
Secundary functions : Disaster relief, evacuation operations, submarine warfare, joint operations command
Classification : Lloyd's Register of Shipping: 100 A1, Amphibious Transport Ship, LMC, CCS, ICC, CL, CR ,LA.

- Dimensions
Length o.a. : 216.00 m
Beam o.a. : 32.00 m
Deep Draught : 6.00 m
Displacement deep : 30460 ton

- Performances (trials)
Range at 15 knots : 9000 nm
Speed : 18.0 knots
Endurance : 30+ days

- Propulsion System
Main engines : Diesel -Electric propulsion
Propellers : 2 x Podded propulsors

- Transport capacity
Flight deck : 6 spots EH 101
Hangar : 14 x Super Puma or NH 90
Troops : 210 persons
Dock : 4 LCA or 2 LCU
RoRo space : 2350 m2
Ship Stores : 520 m2
Cargo/Ammo : 400 m2
Cargo elevator : 20 ton
Crane : 25 ton at 18 m

- Accommodation
Air-conditioned spaces for 130 crew, consisting of cabins, stores, galley, messrooms, hospital facilities and sanitary spaces.

- Sensors and communication equipment
Radar systems : Navigation radar
Helicopter approach radar
Surveillance radar
Helicopter transponder
IFF
Electronic support measures
Communication : VHF/UHF Transceivers
VLF/HF Transceivers
Satcom system
Internal communication system

- Navigational equipment
Extensive navigational equipment, GMDSS, echo sounder, power- and ship's management system with integrated ECDIS.

- Weapons
Close in Weapon System
Medium calibre gun
Small calibre guns
Point defence missile system
Decoy launchers
Torpedo decoys

- Options
Increased speed
Increased helicopter facilities (reduced accommodation)
Increased cargo space (reduced vehicle lanes)
Increased accommodation facilities (reduced vehicle lanes)
Command Joint Task Force facilities
Alternative propulsion system (Azimuth thrusters/ diesel direct)

Overigens heb ik uit betrouwbare vernomen dat een Enforcer 30000 LHD destijds in 2004 €150 miljoen kost.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 28/05/2013 | 17:14 uur
Iran ;D ?


VAE met een marine van 3 1600 tons corvetten?
Bahrein met welgeteld 1 OHP fregat?
Qatar met 7 FAC's?
Of Oman met 5 corvetten van zo'n 80m?
De Iraakse marine is voorlopig meer een soort kustwacht.

Als Arabisch land zouden Marokko, Algerije of Egypte nog interesse kunnen tonen. Maar twijfel of Spanje daar wel op zit te wachten.


Iran zou een stunt zijn....

Ik zou me een interesse van de VAE kunnen voorstellen.

Egypte lijkt mij alles behalve een goed plan en Marokko zou een kandidaat zijn waar ik (nu nog) geen moeite mee zou hebben.

Kortom: het is even afwachten: wordt het een tweede leven als schip of als Gillette?

dudge

Citaat van: jurrien visser op 28/05/2013 | 16:40 uur
Ik kan nog wel een aantal golfstaten benoemen die een kleine carrier zouden kunnen ambiëren. (wellicht alleen voor helo-ops)

Iran ;D ?


VAE met een marine van 3 1600 tons corvetten?
Bahrein met welgeteld 1 OHP fregat?
Qatar met 7 FAC's?
Of Oman met 5 corvetten van zo'n 80m?
De Iraakse marine is voorlopig meer een soort kustwacht.

Als Arabisch land zouden Marokko, Algerije of Egypte nog interesse kunnen tonen. Maar twijfel of Spanje daar wel op zit te wachten.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 28/05/2013 | 16:34 uur
Ah, ja, op die manier. Ja, dan is het wel aantrekkelijk ja.

Overigens ben ik benieuwd hoe dat gaat lopen. Indonesië wil het dus niet, aldus het artikel, Filipijnen hebben sowieso nauwelijks een marine, en vwb de Arabieren, tja, Saudi-Arabie is daar eigenlijk de enige kanshebber, maar die zijn niet echt van het 2e hands spul....

Ik kan nog wel een aantal golfstaten benoemen die een kleine carrier zouden kunnen ambiëren. (wellicht alleen voor helo-ops)

dudge

Citaat van: Zeewier op 28/05/2013 | 15:42 uur
Ik had het eerlijk gezegd niet over wat Nederland zou moeten kopen, maar wat een land met aspiraties, lage salariëring en toch een kleine portemonnee zou kunnen kopen. Zeg maar de Indonesische marine zoals in het oorspronkelijk bericht vermeld.

Voor Nederland: koop een bouwplan. DCNS verkoopt dat niet van de Mistral klasse, maar wellicht Blohm+Voss wel?
https://www.blohmvoss-naval.com/en/multi-role-helicopter-dockship.html
Ach alles wat Blohm+Voss en Nevantia kunnen, kan Damen Royal Schelde ook intern ontwerpen.

Ah, ja, op die manier. Ja, dan is het wel aantrekkelijk ja.

Overigens ben ik benieuwd hoe dat gaat lopen. Indonesië wil het dus niet, aldus het artikel, Filipijnen hebben sowieso nauwelijks een marine, en vwb de Arabieren, tja, Saudi-Arabie is daar eigenlijk de enige kanshebber, maar die zijn niet echt van het 2e hands spul....

StrataNL

Waarom zo moeilijk doen als we al een aantal ontwerpen hebben liggen? Enforcer serie is hier al vaak genoeg voorbij gekomen dacht ik. :mad:
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Harald

Damen kan dat wel !

Anders de basis van de JSS
Voorste bovenbouw eraf en 1 extra laag achterop.
Een nieuw bruggedeelte (eiland) aan de zijkant erop
Een dock in de achterzijde

en dadaaaaa ...... een JSHDS (Joint Support Helicopter Dock Ship) .. :big-smile:

Zeewier

Citaat van: Thomasen op 28/05/2013 | 14:43 uur
Dat zou je wel denken. Die PdA is dus niet alleen oud, maar ook verouderd. Zoals eerder geopperd, een mooi interim schip, maar voordat we aan een interim schip gaan, zijn we wel heel veel verder. En die USS Peleliu heeft met 2800 bemanningsleden een fikse crew. Met een KM van zo'n 6000 man (excl Mariniers), betekend dat een fikse wervingsronde. En met alle achterstallige investeringen is het niet heel erg om wat ruimte te creëren door even te wachten.
Ik had het eerlijk gezegd niet over wat Nederland zou moeten kopen, maar wat een land met aspiraties, lage salariëring en toch een kleine portemonnee zou kunnen kopen. Zeg maar de Indonesische marine zoals in het oorspronkelijk bericht vermeld.

Voor Nederland: koop een bouwplan. DCNS verkoopt dat niet van de Mistral klasse, maar wellicht Blohm+Voss wel?
https://www.blohmvoss-naval.com/en/multi-role-helicopter-dockship.html
Ach alles wat Blohm+Voss en Nevantia kunnen, kan Damen Royal Schelde ook intern ontwerpen.