Het Reservistenbeleid

Gestart door Lex, 29/05/2013 | 17:43 uur

KapiteinRob

Ik vind die gehele uitbreiding van het reservistenbestand "ter ondersteuning/vervanging" van de beroeps een genante bezuinigingsoperatie die:

- ongewenste situaties tijdens missies oplevert als het meer dan een enkeling betreft;
- hoegenaamd niet gesteund gaat worden door werkgevers;
- een gevaar vormt voor de continuiteit van defensie;
- de kwaliteit van "de militair" vermindert.

Laat ze bruggen e.d. gaan bewaken waar ze, zoals in een ander topic werd betoogd, zo poepgoed in zijn.....

Enforcer

Er zijn nu al genoeg gaten in de bedrijfsvoering in NL, en dat gaat alleen maar erger worden. Het gaan echt geen 20000 bewakers worden. Men zal gericht moeten werven om specifieke gaten te vullen.

En ik sluit mij verder aan wat Thomassen eerder opbracht.

Elzenga

Citaat van: Ros op 22/11/2013 | 11:48 uur
Die is er al....NATRES.
klopt...maar dat wil men dus breder gaan trekken...en veel meer toe naar reservisten die ook gewoon missies gaan draaien..en niet incidenteel.

Ros

Citaat van: Elzenga op 22/11/2013 | 11:32 uur
Wel wenselijk een reserve te hebben voor territoriale taken.

Die is er al....NATRES.

Elzenga

Ik ben ook niet voor het herinvoeren van enige vorm van dienstplicht. Wil je dat goed en eerlijk doen dat wordt het inderdaad duurder dan nu het geval is...

Ik vind Reservist Specifieke Deskundigheid (RSD) nog steeds een bruikbare opzet. Reservist Militaire Taken (RMT) beperkt bruikbaar voor eventueel overnemen van taken in Nederland/EU als eenheid uitgezonden wordt.

Wel wenselijk een reserve te hebben voor territoriale taken. Maar dan geef ik de voorkeur aan een KMar invulling.

Ros

De dienstplicht nu weer invoeren zou tot een effect hebben dat er grofweg een aanbod per jaar is van minimaal 40.000 jonge mensen die aan de beurt zouden zijn. (40.000 dienstplichtichen (mannen) in de jaren 80 om een indicatie te geven). Het werkelijke aantal zou wel eens verdubbelen als de jonge dames ook aan de bak moeten. Bedenk de kosten voor Defensie eens als je dit soort aantallen moet gaan kleden, opleiden,uitrusten en natuurlijk ook betalen. In de burgersector krijg je de kosten er ook bij als de mensen voor de sociale dienstplicht kiezen en de verlies van banen in de sociale sector.

In vergelijking met het opnieuw invoeren van de dienstplict zijn reservisten veel goedkoper, maar dan nog te duur vs het beschikbaar budget van Defensie.

Oorlogsvis

Citaat van: jurrien visser op 21/11/2013 | 12:58 uur
Ook prima, dan vul ik dat aan met mij stokpaardje: voer de opgeschorte dienstplicht weer in, te verdelen, in principe na keuze en ongeacht sexe:

1. militair
2. maatschappelijk

periode: 14 maanden
waarvan: 2 maanden  "bootcamp" (unform voor keuze 1 of 2)
militair/maatschappelijk: 12 maanden

Bij volle plaatsingen volgt uitloting.

Met één klap hebben we hiermee diverse maatschappelijke tekortkomingen opgelost en de wens om te komen tot 20K reservisten is hiermee m.i. ook getackeld.
Dat plan heb ik zo ongeveer ook al eens voorgesteld, om zo een krijgsmacht van een beetje omvang te krijgen. De Natres kan je volgens mij altijd uitbreiden. We moeten ook beseffen dat het ook belangrijk is om zo veel mogelijk mensen een militaire training te laten ondergaan met het oog dat het in de toekomst OOIT eens echt nodig kan zijn.

Met de huidige Kon landmacht kan je namelijk niet het Nederlands grondgebied verdedigen en dat is de belangrijkste taak van een leger in mijn ogen, niet het op safari gaan in Verweggiestan.

Ik ben dus voor een vorm van dienstplicht

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ros op 21/11/2013 | 13:19 uur
Leuk.....maar ook financieel niet haalbaar en zelfs niet wenselijk om legio redenen. Maar dit is al in een eerdere topic besproken. :cute-smile:

Idd een ander topic maar in tegenstelling: ik vind het wenselijk en, afhankelijk van de inrichting, betaalbaar.

Ros

Leuk.....maar ook financieel niet haalbaar en zelfs niet wenselijk om legio redenen. Maar dit is al in een eerdere topic besproken. :cute-smile:

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#75
Citaat van: Ros op 21/11/2013 | 12:37 uur
Het kan natuurlijk ook een strategische keuze zijn geweest om de plannen met reservisten op de bühne te gooien en zo een (maatschappelijke) discussie op gang te brengen ?.

Ook prima, dan vul ik dat aan met mij stokpaardje: voer de opgeschorte dienstplicht weer in, te verdelen, in principe na keuze en ongeacht sexe:

1. militair
2. maatschappelijk

periode: 14 maanden
waarvan: 2 maanden  "bootcamp" (unform voor keuze 1 of 2)
militair/maatschappelijk: 12 maanden

Bij volle plaatsingen volgt uitloting.

Met één klap hebben we hiermee diverse maatschappelijke tekortkomingen opgelost en de wens om te komen tot 20K reservisten is hiermee m.i. ook getackeld.

Ros

Het ontbreek Nederland nog steeds aan een echte, haalbare ambitieniveau. Ben bang dat de adhoc ingrepen en maatregelen alleen maar veel geld gaan kosten en geen toegevoegde waarden hebben. Met een "houdbaar tot de volgende verkiezing" beleid kom je er domweg niet.

Het kan natuurlijk ook een strategische keuze zijn geweest om de plannen met reservisten op de bühne te gooien en zo een (maatschappelijke) discussie op gang te brengen ?.

Flyguy

Citaat van: Ros op 20/11/2013 | 21:46 uur
Organisatorisch zal het denk ik lijken op de huidige NATRES eenheden. Met dit soort aantallen kan het niet anders. Militaire reservisten integreren in beroepseenheden gaat echt niet werken. Zoiets, op dergelijke schaal, moet je organiseren in organieke onderdelen zoals bataljons e.d. Vanuit deze eenheden kan Defensie dan 'shoppen' om tekorten op te vullen of aan extra behoefte te voldoen.

Bij de TA doen ze dit shoppen middels een mobilisatie regeling. Met andere woorden, het is niet meer vrijwillig. Je kan de TA dan ook alleen maar verlaten vanuit een niet gemobiliseerde status. Of dit wettelijk in Nederland er door gaat komen betwijfel ik wel.

Interessant, ik ben benieuwd hoe men dit gaat uitvoeren. Als ze het goed doen kan er een soort van TA achtige of Noorse/Deense home guard eenheid uitkomen die daadwerkelijk een grote meerwaarde heeft voor het land, als ze het fout doen kan dit een zeer duur grapje worden...

Elzenga

Citaat van: Lex op 20/11/2013 | 21:48 uur
TA?
The Army Reserve (formerly known as the Territorial Army)

Lex


Ros

#70
Citaat van: Flyguy op 20/11/2013 | 21:06 uur
Ik snap niet precies waarvoor men deze reservisten wil gebruiken.

Organisatorisch zal het denk ik lijken op de huidige NATRES eenheden. Met dit soort aantallen kan het niet anders. Militaire reservisten integreren in beroepseenheden gaat echt niet werken. Zoiets, op dergelijke schaal, moet je organiseren in organieke onderdelen zoals bataljons e.d. Vanuit deze eenheden kan Defensie dan 'shoppen' om tekorten op te vullen of aan extra behoefte te voldoen.

Bij de TA doen ze dit shoppen middels een mobilisatie regeling. Met andere woorden, het is niet meer vrijwillig. Je kan de TA dan ook alleen maar verlaten vanuit een niet gemobiliseerde status. Of dit wettelijk in Nederland er door gaat komen betwijfel ik wel.