De (speculatieve) contouren van de krijgsmacht visie 2013

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 29/05/2013 | 22:54 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: A.J. op 30/05/2013 | 00:02 uur
Okee, ik dacht even dat ik wat gemist had.

Overigens heb je krijgsmachtbreed reservisten, dat is niet alleen de KL.
Dat begrijp, ik denk meer aan die genen die opgeroepen wordt als het problematisch wordt, iets wat kan variëren van een dijkdoorbraak tot het bewaken van het achterland.

LMB, Korps Commando Troepen eventueel wat ondersteunende eenheden en MARNS zullen dan boots on the ground zijn. (NLSpecial Forces)

Lex

Citaat van: jurrien visser op 30/05/2013 | 00:00 uur
De vraag is of een flut partijtje in de NL politiek tegen Obama gaat vertellen dat hij zijn handel moet komen ophalen (of verplaatsen) (over iets wat we daar officieel niet hebben)
Voor de politiek en de buitenwereld is het simpel. Er liggen geen US speeltjes. Waar heb je het over? :angel:

A.J.

Okee, ik dacht even dat ik wat gemist had.

Overigens heb je krijgsmachtbreed reservisten, dat is niet alleen de KL.

Flyguy

Citaat van: A.J. op 29/05/2013 | 23:39 uur
Vanwaar overigens het gevoel dat de KL de meeste klappen gaat krijgen?
Zit er aan te komen. Tot nu toe is het bijna altijd de KL geweest die de grootste klappen kreeg. Ondertussen zitten we op 2 lege brigades en 1 geadopteerde.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 29/05/2013 | 23:51 uur
Tegen argument: Er is een NATO range genaamd "Cornfield" (de range op Vlieland). Vlb Leeuwarden is daarvoor diversion/tussenstation etc. Het veld functioneert ook als diversion voor eenheden die opereren in de oefengebieden boven de Waddeneilanden.
Ook hier zou je dus kunnen stellen dat het van belang is; misschien wel meer dan Volkel.



Hier heb je ook een punt.

De vraag is of een flut partijtje in de NL politiek tegen Obama gaat vertellen dat hij zijn handel moet komen ophalen (of verplaatsen) (over iets wat we daar officieel niet hebben)

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#9
Citaat van: A.J. op 29/05/2013 | 23:39 uur
Vanwaar overigens het gevoel dat de KL de meeste klappen gaat krijgen?

Alle positieve aandacht gaat naar de KM, de KLu krijgt haar F16 opvolger en wordt ongeacht de typekeuze (al wordt het hoogstwaarschijnlijk de F35) gedecimeerd en de KL lijkt in de politiek (en het publiek) minder tot de verbeelding te spreken en dit KMD is al voor een groot deel van haar tanden ontdaan.

Tel hierbij op de extra aandacht voor reservisten en de voorgenomen integratie van LMB met de Duitsers en de wens om nog meer internationaal binnen Europa "samen te werken", er zijn voldoende Europese (NAVO) landen waar het speerpunt van de krijgsmacht op de landmacht berust.

Lex

Citaat van: jurrien visser op 29/05/2013 | 23:32 uur
Vwb Vliegbasis dan denk ik persoonlijk aan Leeuwarden vanwege de ligging aan de rand van een stad en de aanwezigheid van Amerikaans speelgoed op Volkel. Maar goed ook jouw argument zou het met gemak kunnen winnen.
Tegen argument: Er is een NATO range genaamd "Cornfield" (de range op Vlieland). Vlb Leeuwarden is daarvoor diversion/tussenstation etc. Het veld functioneert ook als diversion voor eenheden die opereren in de oefengebieden boven de Waddeneilanden.
Ook hier zou je dus kunnen stellen dat het van belang is; misschien wel meer dan Volkel.


A.J.

Vanwaar overigens het gevoel dat de KL de meeste klappen gaat krijgen?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ros op 29/05/2013 | 23:22 uur
De klappen zullen, denk ik ook, het hardst zijn bij de KL. KLu en KM zullen ook verder verkleind worden maar minder.

Sluiting van een vliegbasis, met de verkleining van het aantal vervangers voor de F-16 in het achterhoofd, denk ik ook wel. Maar dan Volkel. Voor mijn gevoel iets te maken met werkgelegenheid en milieu.

Vergaande europese samenwerking zie ik niet echt van de grond komen. Het zal een politiek probleem blijven om daar bindende afspraken voor te kunnen maken. Kortom...Nederland is niet betrouwbaar genoeg om er geld en tijd in te steken. Wat MINDEF heeft getekend was uitsluitend een intentieverklaring om te gaan samenwerken.

Persoonlijk denk ik dat de huidige MINDEF zelfs de kans niet gaat krijgen om haar "visie voor de toekomst" te presenteren.

Vwb Vliegbasis dan denk ik persoonlijk aan Leeuwarden vanwege de ligging aan de rand van een stad en de aanwezigheid van Amerikaans speelgoed op Volkel. Maar goed ook jouw argument zou het met gemak kunnen winnen.

De "visie" ligt schijnbaar nu bij de ARK ter doorrekening om deze vervolgens rond eind juni naar de TK te kunnen sturen (ik verwacht toch zeker in de komende weken meer "lekkage") dus die presentatie zal ze denk ik wel redden (spannend wordt het als de haantjes gaan voor de gemeenteraadsverkiezingen 2014)

Een betrouwbaar Nederland.....  "das war einmal" (hopelijk komt het ooit weer terug)  :sick:

Flyguy

KL is zo goed als exit, mech brigs weg (+ ondersteunende eenheden zoals artillerie en lichte cavelerie) en 11 lmb naar Duitsland. Foetsie, weg, bam.

Als het ooit zo ver komt is gewoon dé g*dverdomme landmacht weg. Ooit 400.000 man klaar om binnen een week een der grootste legers aller tijden tegen te houden. De landmacht delft het onderspit door die k*t F-35 alpha.

Als het einde voor de KL is gekomen (eind dit jaar dus), het is waarschijnlijk ook zo, dan houd ik 2 minuten stilte voor allen die zich ooit hebben ingezet voor de landstrijdkrachten.

:dead:

P.s. dan neem helaas ik ook een tijdje afscheid van defensieforum.nl of beter LuchtenZeescouting.nl.

Ros

De klappen zullen, denk ik ook, het hardst zijn bij de KL. KLu en KM zullen ook verder verkleind worden maar minder.

Sluiting van een vliegbasis, met de verkleining van het aantal vervangers voor de F-16 in het achterhoofd, denk ik ook wel. Maar dan Volkel. Voor mijn gevoel iets te maken met werkgelegenheid en milieu.

Vergaande europese samenwerking zie ik niet echt van de grond komen. Het zal een politiek probleem blijven om daar bindende afspraken voor te kunnen maken. Kortom...Nederland is niet betrouwbaar genoeg om er geld en tijd in te steken. Wat MINDEF heeft getekend was uitsluitend een intentieverklaring om te gaan samenwerken.

Persoonlijk denk ik dat de huidige MINDEF zelfs de kans niet gaat krijgen om haar "visie voor de toekomst" te presenteren.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 29/05/2013 | 23:15 uur
Wat je vergeet zijn de langdurige ontwikkelingen/deelnames etc.
Denk hierbij aan de Satcom/UAV's etc.

Wil je de lijst up-to-date brengen, dan moet je nog wat research doen.  ;)

Dat begrijp ik, het is ook maar een eerste aanzet, punt is dat er zo nu en dan iets lekt, iets gepubliceerd- en iets getekend wordt. Dit biedt natuurlijk geen enkele garantie maar heel voorzichtig lijkt een (nog versnipperd) beeld te ontstaan.

Immers waarom nu iets ondertekenen (MinDef) om dit morgen weer naar de prullenbak te verwijzen? (al is met dit kabinet alles mogelijk)

Lex

Wat je vergeet zijn de langdurige ontwikkelingen/deelnames etc.
Denk hierbij aan de Satcom/UAV's etc.

Wil je de lijst up-to-date brengen, dan moet je nog wat research doen.  ;)

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#1
De (speculatieve) contouren van de krijgsmacht visie 2013

Uit de pers en uitgaande van o.a. nieuwe samenwerking overeenkomsten die (zeer) recent door Mindef zijn getekend begint zich een patroon af te tekenen, wellicht voorbarig maar toch...

Recent zijn de volgende "openbare" publicaties:

- uitbreiding reservisten
- voorgenomen aanschaf van 24 tot 30 x F35A
- samenwerking/integratie Luchobiel met de Duitsers
- samenwerking NL/DE Patriot eenheden
- samenwerking NL/DE OZD (lijkt hiermee gered)
- samenwerking NL/BE luchttransport
- blijvende aandacht voor de LCF i.v.m. het zgn. rakettenschild

Eerste voorzichtige aannames

- sluiting militaire deel van VLB Eidhoven (plaatsing van de transport vloot in BE)
- sluiting één vliegbasis (als aanname Leeuwarden)

Gevoelsmatig wordt de KLu gedecimeerd, lijkt de KM redelijk ongeschonden uit de strijd te komen en gaat de KL hele harde klappen krijgen.

Wat denken jullie?