De (speculatieve) contouren van de krijgsmacht visie 2013

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 29/05/2013 | 22:54 uur

dudge

Citaat van: Tanker op 09/09/2013 | 11:58 uur
Het is dus wel zo dat er door afschaffing van 1 PAINF-bataljon (45 RIOG?) gelijk de 43e gemechaniseerde brigade opgedoekt word?
Dan kan de rest van de eenheden in die brigade ook opgedoekt worden neem ik aan?

De staf zou ook als los stafelement hehouden kunnen blijven, beetje zoals 1 GE/NL LC.
Daarbij, hoeveel eenheden denk jij dan dat er overblijven? Artillerie niet, BVE/verkenningscapaciteit zou sowieso herzien worden. Herstel moet dan ten dele ten goede komen aan 13e, die dan meer onderliggende eenheden moet bedienen. Genie kan ook makkelijk worden samengevoegd. Juist een wapen wat in Afghanistan flink aan de bak moest. Natres is ultra flexibel, want bataljonsstructuur is organisatorisch, dus de onderliggende Cie'en zullen herverdeeld kunnen worden. En medische compangie is ook zo'n ding, is behoefte aan en kan dus grotendeels meeverhuizen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Robert2 op 10/09/2013 | 00:58 uur
als je meerdere malen zegt we gaan niet bezuinigen op Defensie, en dan zulke streken uithaalt en er dan als partij/ MP ook nog zo doodstil over blijft, dan ben je niet goed bezig.

Mee eens! Ik zou aan jouw opmerking  nog het woord "alweer" willen toevoegen.

Robert2

Citaat van: jurrien visser op 09/09/2013 | 23:20 uur
"Eerlijk" is gemakkelijk in de oppositie, laten we hopen dat deze club nooit regeringsverantwoordelijkheid gaat krijgen en als dat wel het geval is dat zullen ze ook compromissen moeten sluiten.

Nog vernietigender wordt het als we ooit worden geconfronteerd met een coalitie bestaande uit: PvdA, SP, GL, PvdD en PVV

Ik snap ook wel dat je niet alleen je eigen zin kan door drammen, en ik ben het al helemaal niet eens met de SP, maar als je meerdere malen zegt we gaan niet bezuinigen op Defensie, en dan zulke streken uithaalt en er dan als partij/ MP ook nog zo doodstil over blijft, dan ben je niet goed bezig.

Lex

Citaat van: jurrien visser op 09/09/2013 | 23:45 uur
Als dat het geval is, dan lijkt de Nederlander uit angst te gaan stemmen gezien (voor wat het waard is) ook de peiling van Maurice de Hond van afgelopen weekend waarin de PVV 2 zetels groter (?) was dan VVD en PvdA samen.
Zou heel goed mogelijk kunnen zijn, zeker na het bekend stellen van de nieuwe maatregelen op Prinsjesdag.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 09/09/2013 | 23:26 uur
GR 2014 zal een eerste indicatie zijn, als dit Kabinet dan nog niet gevallen is.

Als dat het geval is, dan lijkt de Nederlander uit angst te gaan stemmen gezien (voor wat het waard is) ook de peiling van Maurice de Hond van afgelopen weekend waarin de PVV 2 zetels groter (?) was dan VVD en PvdA samen.

Lex

Citaat van: jurrien visser op 09/09/2013 | 23:20 uur
Nog vernietigender wordt het als we ooit worden geconfronteerd met een coalitie bestaande uit: PvdA, SP, GL, PvdD en PVV
GR 2014 zal een eerste indicatie zijn, als dit Kabinet dan nog niet gevallen is.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Robert2 op 09/09/2013 | 23:11 uur
Maar ze zijn er tenminste wel eerlijk over ! En niet het ene zeggen, en het andere uitvoeren. Ik noem even 1,3 mld euro van MinDef af binnen 2 jaar dankzij een VVD premier.

"Eerlijk" is gemakkelijk in de oppositie, laten we hopen dat deze club nooit regeringsverantwoordelijkheid gaat krijgen en als dat wel het geval is dat zullen ze ook compromissen moeten sluiten.

Nog vernietigender wordt het als we ooit worden geconfronteerd met een coalitie bestaande uit: PvdA, SP, GL, PvdD en PVV

Robert2

Citaat van: Mourning op 09/09/2013 | 12:54 uur
Helaas. Bizar maar wel waar, ja. Zou zo maar kunnen, zeker met een SP als bijvoorbeeld regeringspartij dat we onze toestellen verkopen en er een veldhospitaal voor in de plaats krijgen...
Maar ze zijn er tenminste wel eerlijk over ! En niet het ene zeggen, en het andere uitvoeren. Ik noem even 1,3 mld euro van MinDef af binnen 2 jaar dankzij een VVD premier.

Mourning

Citaat van: Oorlogsvis op 09/09/2013 | 12:22 uur
Iedere Brigade had/heeft toch 1 Geniebataljon ?/ 1 Geneeskundige bat...ik bedoel gaan die er dan ook uit ?


Wat nu met het JSS wordt gedaan zal zo ook met de besteld JSF'S worden gedaan...over 10 jaar als die dingen eindelijk vliegen dan
kan het zomaar zijn met dit beleid dat er JSF's met nul vlieguren in de verkoop komen te staan...dat is een beetje het nederlandse beleid tegenwoordig.

Helaas. Bizar maar wel waar, ja. Zou zo maar kunnen, zeker met een SP als bijvoorbeeld regeringspartij dat we onze toestellen verkopen en er een veldhospitaal voor in de plaats krijgen...
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Oorlogsvis

Iedere Brigade had/heeft toch 1 Geniebataljon ?/ 1 Geneeskundige bat...ik bedoel gaan die er dan ook uit ?


Wat nu met het JSS wordt gedaan zal zo ook met de besteld JSF'S worden gedaan...over 10 jaar als die dingen eindelijk vliegen dan
kan het zomaar zijn met dit beleid dat er JSF's met nul vlieguren in de verkoop komen te staan...dat is een beetje het nederlandse beleid tegenwoordig.

Harald

Ik zie er nog van komen, gezien de hakbijl methode, dat we straks alleen de LMB en SP nog hebben en totaal geen mech brigade's e.d. meer

Dus alle CV90's e.d. in de verkoop, bestellingen voor Boxers halveren.

Dus geen troepen + voertuigen meer, waar een "lange" ondersteuningsorganisatie achter zit. 

Mourning

Daar ga ik ook vanuit. Dus weg Staf-Staf Compagnie, etc,
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Tanker

Het is dus wel zo dat er door afschaffing van 1 PAINF-bataljon (45 RIOG?) gelijk de 43e gemechaniseerde brigade opgedoekt word?
Dan kan de rest van de eenheden in die brigade ook opgedoekt worden neem ik aan?

dudge

Citaat van: Oorlogsvis op 09/09/2013 | 11:28 uur
Als de plannen doorgaan en er een pantserinf bataljon wordt opgeheven en de overige 3 Painf's worden samengevoegd tot een brigade, dan begrijp ik toch een ding niet goed :

Wat gebeurd er met de overige eenheden die samen die andere brigade vormde ?...waarom wordt er dan niet gekozen voor het opheffen van ondersteuningsbataljons ipv weer een gevechtseenheid ?

Welke OST-bats?
Daar zal links en rechts ook in gesneden worden. Maar bedenk wel dat de gevechtssteun al flink is ingekrompen, en dat ondersteunende eenheden zullen mogelijk voor een deel mee kunnen krimpen, maar dat is maar beperkt, in ieder geval niet per definitie linair.

Oorlogsvis

Als de plannen doorgaan en er een pantserinf bataljon wordt opgeheven en de overige 3 Painf's worden samengevoegd tot een brigade, dan begrijp ik toch een ding niet goed :

Wat gebeurd er met de overige eenheden die samen die andere brigade vormde ?...waarom wordt er dan niet gekozen voor het opheffen van ondersteuningsbataljons ipv weer een gevechtseenheid ?