De (speculatieve) contouren van de krijgsmacht visie 2013

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 29/05/2013 | 22:54 uur

Enforcer

Ik vraag mij af waarom de CLAS geen efficienter en minder bureaucratisch bedrijfsvoeringsmodel hanteert. Dan had het niet alleen nu, maar ook al eerder "geld kunnen besparen", waardoor het nu minder uitgekleed zou zijn. Zeker als de geruchten kloppen en 43 en 13 harde klappen zouden gaan krijgen.

KapiteinRob

Volgens mij is er voor deze camo-info een separaat topic....

Flyguy

Citaat van: Robert2 op 08/09/2013 | 17:52 uur
Als het wel of niet ingevoerd wordt?
Als men het niet invoert. Dan is alles voor niets geweest.  :mad:

Ik denk dat we niet te veel innovatie meer kunnen verwachten op individueel gebied nu het VOSS project dreigt niet af gemaakt te worden.

dudge

Citaat van: Enforcer op 08/09/2013 | 18:32 uur
Tja, of men nu nieuwe kleding besteld in de oude of de nieuwe camo kleur......... Zo veel bezuiniging zit daar nog niet op. De bezuiniging op kleding is beter te behalen door een efficient systeem bij het KPU, want als je ziet wat er nu nog aan goed materiaal (en dus een hoop geld)via Domeinen verdwijnt.

Daarbij loopt het NL tenue ook echt achter. Al zou eea ook op andere wijzen dan complete tenue wijziging op te lossen zijn.

Enforcer

Tja, of men nu nieuwe kleding besteld in de oude of de nieuwe camo kleur......... Zo veel bezuiniging zit daar nog niet op. De bezuiniging op kleding is beter te behalen door een efficient systeem bij het KPU, want als je ziet wat er nu nog aan goed materiaal (en dus een hoop geld)via Domeinen verdwijnt.

Robert2

Citaat van: Flyguy op 07/09/2013 | 21:46 uur
Ik kan het heel goed begrijpen, maar ook dit zou weer een gigantische verspilling van geld en tijd zijn.  :dead:
Als het wel of niet ingevoerd wordt?

Flyguy

Citaat van: Robert2 op 07/09/2013 | 21:10 uur
Het blijft een gerucht, maar mocht het waar zijn kan ik het wel begrijpen hoe jammer het ook is.
Ik kan het heel goed begrijpen, maar ook dit zou weer een gigantische verspilling van geld en tijd zijn.  :dead:

Robert2

Citaat van: Flyguy op 07/09/2013 | 11:46 uur
Volgens geruchten is de nieuwe camo geannuleerd of uitgesteld naar >2020.  :hrmph:
Het blijft een gerucht, maar mocht het waar zijn kan ik het wel begrijpen hoe jammer het ook is.

IPA NG

De EU doet veel meer dan het wegnemen van handelsbelemmeringen (als je totale harmonisatie van zo'n beetje alles wat ook maar in de verste verte met de economie te maken heeft ziet als enkel het wegnemen van handelsbelemmeringen misschien niet).

Feit blijft dat de EU op alle belangrijke beleidsterreinen totale invloed kan uitoefenen en dit in de meeste gevallen ook gewoon doet, gelet op het absurde aantallen EU wetten/richtlijnen (denk dat we de 20000 al gepasseerd zijn inmiddels).
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Elzenga

Citaat van: Dennis123 op 07/09/2013 | 14:12 uur
Dat klopt wel ;) Je zegt het zelf al: Richtlijn.
Zoals Elzenga al vertelde er word een raamwerk opgesteld, die Nederland zelf inricht en vaak strenger.

De Macht die de EU heeft word sterk overdreven.
Vreemd genoeg word er met name geklaagd als we gehouden worden om iets waar we zelf om gevraagd hebben (3% begrotingstekort).
Zelfde als het weigeren van ontpolderen tegenover de Belgen (waar ik zelf ook tegen was, maar we hadden het wel beloofd) krijgen Nederlanders in het buitenland de laatste tijd erg de reputatie niet meer te vertrouwen te zijn en hun woord niet te houden.
Dat bovenstaande is vele male slechter dan enig EUwetgeving heeft gedaan.

Voor de rest heeft de EU meer te maken met handelswetgeving (vandaar dat zoveel ondernemers blij met de EU zijn, dezelfde ondernemers die menigeens salaris betalen).
En door globalisering zijn vele wetgevingen op elkaar ingericht (privaatrecht), wel zo handig voor de handel en als toerist, dat was ook voor de EU al en was ook zonder de EU wel geweest.
Nederland is nou eenmaal niet meer dat eilandje in de wereld dat we voor WO1 waren.
+1

Dennis123

Citaat van: IPA NG op 07/09/2013 | 13:59 uur
Dit klopt niet.
Verreweg de meeste EU regelgeving komt in de vorm van richtlijnen die geïmplementeerd dienen te worden.
Zo'n beetje alle wetgeving van belang in dit land gemaakt is aan de hand van die richtlijnen. De EU heeft immers de bevoegdheid richtlijnen en ook direct verbindende voorschriften uit te vaardigen op alle terreinen die er toe doen (muv onderwijs).

Feit is dat we zelf nog maar heel weinig te zeggen hebben over onze wetgeving. Daarom is het hele circus in Den Haag een farce, een beetje zoals het senaat in het Romeinse Keizerrijk. De echte macht ligt al lang in Brussel, en dit is een slechte zaak.

Dat klopt wel ;) Je zegt het zelf al: Richtlijn.
Zoals Elzenga al vertelde er word een raamwerk opgesteld, die Nederland zelf inricht en vaak strenger.

De Macht die de EU heeft word sterk overdreven.
Vreemd genoeg word er met name geklaagd als we gehouden worden om iets waar we zelf om gevraagd hebben (3% begrotingstekort).
Zelfde als het weigeren van ontpolderen tegenover de Belgen (waar ik zelf ook tegen was, maar we hadden het wel beloofd) krijgen Nederlanders in het buitenland de laatste tijd erg de reputatie niet meer te vertrouwen te zijn en hun woord niet te houden.
Dat bovenstaande is vele male slechter dan enig EUwetgeving heeft gedaan.

Voor de rest heeft de EU meer te maken met handelswetgeving (vandaar dat zoveel ondernemers blij met de EU zijn, dezelfde ondernemers die menigeens salaris betalen).
En door globalisering zijn vele wetgevingen op elkaar ingericht (privaatrecht), wel zo handig voor de handel en als toerist, dat was ook voor de EU al en was ook zonder de EU wel geweest.
Nederland is nou eenmaal niet meer dat eilandje in de wereld dat we voor WO1 waren.

IPA NG

Citaat van: Dennis123 op 07/09/2013 | 12:59 uur
Bovenstaande EU stelling is niet waar.
Nederland heeft er handje van de EU wetten nog strenger te maken dan de EU bedacht had.
Veel wetgeving is aangenomen waarna er nog schepje bovenop moet.

Overigens word meeste wetgeving door verdragen geregeld en verdragen gaan boven nationale wetgeving, EU of niet, dat houd je toch.

Dit klopt niet.
Verreweg de meeste EU regelgeving komt in de vorm van richtlijnen die geïmplementeerd dienen te worden.
Zo'n beetje alle wetgeving van belang in dit land gemaakt is aan de hand van die richtlijnen. De EU heeft immers de bevoegdheid richtlijnen en ook direct verbindende voorschriften uit te vaardigen op alle terreinen die er toe doen (muv onderwijs).

Feit is dat we zelf nog maar heel weinig te zeggen hebben over onze wetgeving. Daarom is het hele circus in Den Haag een farce, een beetje zoals het senaat in het Romeinse Keizerrijk. De echte macht ligt al lang in Brussel, en dit is een slechte zaak.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Elzenga

Citaat van: Dennis123 op 07/09/2013 | 12:59 uur
Bovenstaande EU stelling is niet waar.
Nederland heeft er handje van de EU wetten nog strenger te maken dan de EU bedacht had.
Veel wetgeving is aangenomen waarna er nog schepje bovenop moet.

Overigens word meeste wetgeving door verdragen geregeld en verdragen gaan boven nationale wetgeving, EU of niet, dat houd je toch.
+1...EU creëert vaak alleen raamwerk wet. En EU moet Nederland wel eens corrigeren als die doorslaan in het invullen van dit raamwerk. En nee, dat verder invullen dan nodig door regering is niet ten bate van de Nederlandse staatsburger.

Dennis123

Citaat van: IPA NG op 07/09/2013 | 01:26 uur
De EU bestuurt ons land en onze eigen wetgeving bestaat veelal uit het implementeren van EU richtlijnen. In feite hebben wij erg weinig te zeggen over het landsbestuur.

De laatste 25 jaar is het denk ik wel verergerd. Maar het gaat ook om de opzet. Ik zou ook geen dienstplicht willen zien zoals die was.

Bovenstaande EU stelling is niet waar.
Nederland heeft er handje van de EU wetten nog strenger te maken dan de EU bedacht had.
Veel wetgeving is aangenomen waarna er nog schepje bovenop moet.

Overigens word meeste wetgeving door verdragen geregeld en verdragen gaan boven nationale wetgeving, EU of niet, dat houd je toch.

Flyguy

Volgens geruchten is de nieuwe camo geannuleerd of uitgesteld naar >2020.  :hrmph: