Land Rover 3/4 ton, hulp nodig m.b.t. (tactische) tekens

Gestart door Arjan Buyserd, 04/06/2013 | 18:48 uur

A.J.

Citaat van: wegmann op 04/06/2013 | 22:58 uur
De bandenspannigsaanduiding in kPa was een tijd lang (jaren 80+/-) de standaard binnen de Kl, later werd dat weer Ato ....  Atü is duitsch....

1 Ato (atm )=100kPa dus de 2,5 Ato = 250kPa

Bij mijn weten zijn we eind jaren 80 begin 90 over gegaan van atmosfeer (verouderde aanduiding) naar pascal. En als ik diep in mijn geheugen graaf stond er idd altijd ATO boven de wielkasten.

Hier wordt bv ook gesproken over "ATO" (gegevens YA328, dikke Daf)

Citaat van: Ros op 04/06/2013 | 22:27 uur
Zowel kPa als ATü hebben met drukl te maken. Ik meen mij te herinneren dat er ATO stond maar dat net zo goed ATü kunnen zijn. ATO staat nergens voor als afkorting dus   ATü. (het is een Duitstalige aanduiding dus met umlaut).
Het is een voertuig behorend tot de staf van een compagnie van 48 PAINFBAT. De vraag is dan nog welke Alpha, Bravo of Charly ?. Of was de structuur anders dan een standaard PAINFBAT ?.

Nee, wat dat tactische teken zegt is: stafcompagnie van 48 painfbat. Omdat er maar 1 stafcie in een bataljon zit is A,B of C nvt. Als het het teken voor de A-cie van 48 painfbat zou zijn, zou de "ST" op die sticker vervangen worden door een A.


Waarom KL niet in het midden staat is omdat het een "colonnenummer" sticker is... Als je in colonne gaat verplaatsen krijg je een colonenummer toebedeeld, er komt dan bv op die sticker te staan: "28NLX12A" waar de 28 de dag van de maand is van de verplaatsing en het nummer achter NL is het toegewezen nummer en de laatste A is de pakketaanduiding. Op de linkerkant van de sticker voor NL komen maximaal twee getallen te staan en rechts naast NL meer, daarom staat NL niet in het midden.

Da het nummer "51" waar je het over had. Die 51 is idd de voertuigaanduiding van de eenheid, meestal is het 1e cijfer het peloton, bv het stafvoertuig van het 1e peloton zal de 10 zijn, de 20 is het stafvoertuig van het 2e peloton. En zo nummert dat door met 11, 12, 13 etc. Hoe die indeling precies is hangt van de eenheid af, die "51" zal niet het 5e peloton zijn maar de aanduiding voor de stafcie om meer onderscheid te krijgen.


Toevoeging: Ik begrijp dus dat hij bij 48 painfbat heeft gezeten, hij weet van ouwestomp.nl?




wegmann

De bandenspannigsaanduiding in kPa was een tijd lang (jaren 80+/-) de standaard binnen de Kl, later werd dat weer Ato ....  Atü is duitsch....

1 Ato (atm )=100kPa dus de 2,5 Ato = 250kPa

Bandenspanningsaanduiding hoort eigenlijk alleen boven het linker voor- en achterwiel en in kPa. Achter moet er nog boven de verlichtingskabelaansluiting 24V staan.  De 1ste legerkorpssticker hoort in het midden wit te zijn zoals op de foto van de KX-43-71.
De bestickering van de foto's KX-43-71 ziet er volgens voorschrift uit.

Ros

Zowel kPa als ATü hebben met drukl te maken. Ik meen mij te herinneren dat er ATO stond maar dat net zo goed ATü kunnen zijn. ATO staat nergens voor als afkorting dus   ATü. (het is een Duitstalige aanduiding dus met umlaut).

Citaat van: DvdW op 04/06/2013 | 20:54 uur
Het teken op de achterkant is inderdaad een eenheidsidentificatieteken.
De rechthoek met de doorkruiste cirkel staat voor pantserinfanteriebataljon
Het verticale streepje aan de bovenkant staat voor 'compagnie'
Het getal rechts staat voor de 48ste pantserinfanteriebataljon
De letters ST links staan voor .... (gokje: Staf?)
Het is een voertuig behorend tot de staf van een compagnie van 48 PAINFBAT. De vraag is dan nog welke Alpha, Bravo of Charly ?. Of was de structuur anders dan een standaard PAINFBAT ?.

Flyguy

Citaat van: Arjan Buyserd op 04/06/2013 | 19:39 uur
"In 1966 werd het 48e Pantser Infanterie Bataljon (Painfbat) opgericht. Het 48e Painfbat van Heutsz maakte deel uit van de 4e divisie met een verdedigingstaak in de Noord-Duitse laagvlakte in West-Duitsland."

Ik zou het natuurlijk graag zeker weten, maar een beetje gokken kan geen kwaad,

Arjan
In de tijd dat jouw vader bij de landmacht zat (jaren 80 gok ik) was het 48 painfbat deel van de 11e painfbrigade, en die weer een deel van de eerste divisie "7 december".

En ja, de 1e divisie had een verdedigingstaak in Noord-Duitsland, sterker nog de 1e en 4e divisies kregen als eerste te maken met de russen, de 5e divisie was reserve.



Arjan Buyserd

Bedankt voor de hulp. KPA lijkt me alleen niet heel erg logisch, dat lijkt totaal niet op wat er staat. ATU is tot nu toe de beste optie, ik hoop alleen dat er iemand is die dit voor me kan bevestigen...

Arjan

DvdW

Ik kwam op internet deze foto tegen:
http://2.bp.blogspot.com/-JhQk3lcf044/TmXuFwvCeMI/AAAAAAAABf8/Zb8J7dJDGi4/s1600/IMG_0317.JPG
Hier staat "KPA" boven de wielkast
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

DvdW

Het teken op de achterkant is inderdaad een eenheidsidentificatieteken.
De rechthoek met de doorkruiste cirkel staat voor pantserinfanteriebataljon
Het verticale streepje aan de bovenkant staat voor 'compagnie'
Het getal rechts staat voor de 48ste pantserinfanteriebataljon
De letters ST links staan voor .... (gokje: Staf?)
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Arjan Buyserd

Via een ander forum kreeg ik deze opmerking:

CitaatMisschien dan atm, de afkorting van "atmosfeer" (luchtdrukeenheid)? Of anders wellicht atü, maar dat is een Duitse afkorting.

Vooral die tweede optie lijkt me nog behoorlijk aannemelijk, 1 atü is ongeveer 0,98 bar, en op Wikipedia vond ik dit:

"In 1966 werd het 48e Pantser Infanterie Bataljon (Painfbat) opgericht. Het 48e Painfbat van Heutsz maakte deel uit van de 4e divisie met een verdedigingstaak in de Noord-Duitse laagvlakte in West-Duitsland."

Ik zou het natuurlijk graag zeker weten, maar een beetje gokken kan geen kwaad,

Arjan

Flyguy

Citaat van: Arjan Buyserd op 04/06/2013 | 19:31 uur
Dank je wel, dat zijn al weer twee puntjes van het lijstje af. Ik ben via iemand anders al te weten gekomen dat ik het eenheidsidentificatieteken inderdaad zo kan aanpassen met ST en 48. Enkel de tekens boven de wielen op de spatborden/wielkasten blijven een vraag, persoonlijk denk ik dat het iets te maken heeft met de bandenspanning. De vraag is alleen, staat er inderdaad 2,5 ATO? En zo ja, wat mag ATO zijn?

Arjan
Helaas kan ik je daarbij niet helpen. Succes met je zoektocht.  ;)

Arjan Buyserd

Dank je wel, dat zijn al weer twee puntjes van het lijstje af. Ik ben via iemand anders al te weten gekomen dat ik het eenheidsidentificatieteken inderdaad zo kan aanpassen met ST en 48. Enkel de tekens boven de wielen op de spatborden/wielkasten blijven een vraag, persoonlijk denk ik dat het iets te maken heeft met de bandenspanning. De vraag is alleen, staat er inderdaad 2,5 ATO? En zo ja, wat mag ATO zijn?

Arjan

Flyguy

De vlag is gewoon Nederlands.

CitaatHier is te zien dat het NL inderdaad niet gecentreerd staat. Daarnaast is er een soort rood-wit wapenschild te zien met daarin een witte ruit. Weet iemand wat dit is? Het is op de voor en achterkant zichtbaar:

Dat is het embleem van het machtige eerste legerkorps.  (1st Dutch army corps) ;)

Alle 3 divisies waren daar onderdeel van.

Mooie landrover, ik had er net zo een begin jaren '80.  :big-smile:

Arjan Buyserd

Hallo allemaal,

Allereerste hoop ik dat dit in het goede onderdeel staat, ik kan zo gauw niks anders vinden (misschien het oudgedienden-deel?) waar ik dit anders zou moeten plaatsten, maar als dat wel zo is kan het verplaatst worden.

Ten tweede, zoals de titel al aangeeft heb ik hulp nodig bij het ontrafelen en vinden van de tactische tekens op een Land Rover 3/4 ton. Mijn vader heeft vroeger in militaire dienst gereden in dit voertuig en is er nog steeds een beetje (heel erg) gehecht aan, daarom wilde ik deze voor zijn aankomende 50e verjaardag nabouwen in 1/35. Italeri heeft onlangs een mooie kit uitgebracht die hier volgens mij goed dienst voor kan doen, het gaat om de Land Rover 109' LWB:



Er zal wel het een en ander aangepast moeten worden maar de grote lijnen komen aardig overeen. Uiteindelijk zal het een Land Rover moeten worden van het 48e pantserinfanteriebataljon van Heutsz, en om precies te zijn deze Land Rover:



Als ik er soms wel eens over begin raak ik altijd een gevoelige snaar dus leek dit me een bijzonder cadeau voor een bijzondere leeftijd. Ik heb wel wat hulp nodig bij het ontrafelen van de tekens. Allereerst het teken wat er boven de banden staat, wat staat hier? De foto is niet heel scherp maar volgens mij staat er iets van 2.5 ATO, heeft dit met de bandenspanning te maken toevallig? Het staat namelijk op alle wielkasten. Het NL-teken heb ik ook omcirkeld aangezien deze mij niet gecentreerd leek maar dat wordt bevestigd door de volgende foto. Daarnaast leek het blauw in de Nederlandse vlag mij lichter, meer richting de kleuren van Luxemburg, of is dat gezichtsbedrog?



Hier is te zien dat het NL inderdaad niet gecentreerd staat. Daarnaast is er een soort rood-wit wapenschild te zien met daarin een witte ruit. Weet iemand wat dit is? Het is op de voor en achterkant zichtbaar:







Hier zijn we nog een tweede onderdeel omcirkeld. Deze heb ik inmiddels (volgens mij) gevonden, dit is het eenheidsidentificatieteken. Klopt dit? Dit is niet alleen op deze pantserwagen zichtbaar maar ook op de Land Rover is dit zichtbaar. De 51 die we telkens zien wordt hier ook uitgelegd als het volgnummer binnen de eenheid, klopt dit?







Dit is ook voor boven het rood-blauwe wapenschild zichtbaar maar dat is niet te zien op de foto's. Ik vond deze foto op het internet:



Is het gewoon een kwestie van de A omwisselen voor ST en de 45 voor 48? Dan kan ik dat zelf wel Photoshopppen, of is dit te kort door de bocht?


Even concreet, ik zoek dus:
-Het rood-blauwe wapenschild
-Informatie over het eenheidsidentificatieteken
-Informatie over de kleur van de vlag
-Het kleine stukje tekst boven de wielen op de wielkasten



Hopelijk kunnen jullie me hier bij helpen, dus hopelijk weten jullie meer dan mij! Laat maar horen,

Arjan