Mariniers trainen met paard als lastdier

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 06/06/2013 | 16:07 uur

Lex

Citaat van: Poleme op 06/06/2013 | 19:19 uur
In 2008 trainde Mariniers ook al met paarden in Norwegen.  Ik heb hier daaraan een aantal posten gewijd, maar kan het op deze (k@t) site niet meer vinden.  Een jaar later gingen de Marns oefenen met lastdieren en het maken van rook signalen in de VS.
Waarschijnlijk refereer je aan deze posting;D

Ton de Zwart

Citaat van: jurrien visser op 06/06/2013 | 16:07 uur
....In Nieuw-Guinea werkten mariniers tot in de jaren vijftig met lastdieren. "Dat pakken we nu weer op."

Heb ik daar zeker wat gemist.  Wij gebruikten Papoea's maar die werden keurig betaald en zijn medemensen.

IPA NG

Citaat van: Flyguy op 06/06/2013 | 17:49 uur
We krijgen de zware cavalerie terug! Geen tanks, maar Kurassiers. ;D

De vervanger van de Rotterdam is ook al in aanbouw:

Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

onderofficier

Citaat van: Poleme op 06/06/2013 | 19:26 uur
Uit: Uruzgan 98 miljoen duurder dan begroot:
Kapitein Rob schreef: Een paard moet ook eten en drinken

Militairen ook.........................  niet alleen een paard elk lastdier.
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Poleme

Uit: Uruzgan 98 miljoen duurder dan begroot:
Kapitein Rob schreef: Een paard moet ook eten en drinken en bovendien groeit er weinig gras...  In het begin van de 19de eeuw, voordat de Britten en Russen begonnen met hun "Great Game".  Vocht de Amerikaanse huurling Josiah Harlan op succesvolle wijze diverse conflicten uit  voor de Afghaanse emir Dost Mohammed Khan.  Zijn leger had hierbij de beschikking over 4.000 man met 2.000 paarden en 400 kamelen.

Guerilla's/ rebellen/ vrijheidsstrijders zijn in feite een civiele variant op de lichte infanterie.  Als je mij als tacticus vraagt, wat is het beste wapen tegen deze civiele lichte infanterie.  Dan is mijn antwoord: een (militaire) lichte infanterie, licht bewapend, licht of niet bepantserd.
Bescherming en effectiviteit bereik je in dit geval door grote mobiliteit, leg eens een hinderlaag als 'Amoebe', met dat eencellige diertje doel ik op de zogenaamde Amoebe-strategie.
Wil je meer weten over het concept van lichte infanterie, kijk eens in het tijdschrift 'Qua Patet Orbis' 2007 - 03, pagina 10 -17, dit is ook te vinden op het internet, zie www.marine.nl/Images/QPO_03_2007_tcm-1026883.pdf

Kijk ook eens op pagina 40 & 41 van QPO 2007 -03,  de amfibische collega's van Kaptein Rob te paard en het was een succes.

Ene Ko Colijn had op 30-01-07 een artikel in Vrij Nederland/ www.vn.nl, genaamd 'Legerolifanten en multipurpose lama's(!)'.

www.geocities.com_futuretanks_ponysoldiers.htm ,Return of the Horse Soldiers verteld over de inzet van 4-voeters in WO II en Amerikaanse ervaringen in Afghanistan.

De US Army Field Manual 31 -27, beschrijft uitvoerig de doctrine voor de inzet van 4-voeters in uniform, zie:
http://hosta.atsc.eustic.army.mil/cgi-bin/atdl.dll/fm/31-27/toc.htm

Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

onderofficier

Citaat van: Poleme op 06/06/2013 | 19:19 uur
In 2008 trainde Mariniers ook al met paarden in Norwegen.  Ik heb hier daaraan een aantal posent gewijd, maar kan het op deze (k@t) site niet meer vinden.  Een jaar later gingen de Marns oefenen met lastdieren en het maken van rook signalen in de VS.

Het is niet voldoende dat alleen de Mariniers hiermee trainen: defensie is meer dan alleen het korps mariniers.

Luchtmobiel, PAINF, KCT maar ook logistiek e.d. zouden hiermee moeten trainen. 

Korps mariniers, LMB, PAINF en KCT zijn op een bepaald moment afhankelijk van andere eenheden.
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Poleme

#12
In 2008 trainde Mariniers ook al met paarden in Norwegen.  Ik heb hier daaraan een aantal posten gewijd, maar kan het op deze (k@t) site niet meer vinden.  Een jaar later gingen de Marns oefenen met lastdieren en het maken van rook signalen in de VS.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

onderofficier

#11
Citaat van: Thomasen op 06/06/2013 | 16:28 uur
Het klinkt allemaal low-tech enzo, maar dat hoeft echt niet slecht te zijn.

De moderne middelen hebben zoveel nadelen........maar we raken er wel aangewend om daar mee te werken.

Als ik naar de Scania's kijk en naar de YAL 4442  is de Scania heel erg storingsgevoelig.  

Citaat van: jurrien visser op 06/06/2013 | 16:34 uur
Dat begrijp ik, en zie ook echt voor man, paard en fiets de voordelen.
Aan de andere kant vele jongelui weten niet eens hoe een fietsband geplakt moet worden.........................of hoe een paard moet worden verzorgd   en laten we niet vergeten zich zelf verzorgen.  Klinkt raar maar er worden "hoe was ik me zelf zonder douche-lessen" gegeven in het veld
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#10
Citaat van: Flyguy op 06/06/2013 | 17:49 uur
We krijgen de zware cavalerie terug! Geen tanks, maar Kurassiers. ;D

En dat bij de KM.... wat zegt dat over de KL....

Er kan wel een hele kudde in het JSS  :big-smile:

Flyguy

We krijgen de zware cavalerie terug! Geen tanks, maar Kurassiers. ;D

Chrisis

Citaat van: jurrien visser op 06/06/2013 | 16:34 uur
Dat begrijp ik, en zie ook echt voor man, paard en fiets de voordelen.

Gelukkig... het klonk al zo anti duurzaam  ;D

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 06/06/2013 | 16:28 uur
Het klinkt allemaal low-tech enzo, maar dat hoeft echt niet slecht te zijn.

Dat begrijp ik, en zie ook echt voor man, paard en fiets de voordelen.

dudge

Citaat van: jurrien visser op 06/06/2013 | 16:25 uur
Past wellicht in een nieuwe visie: duurzaam maar beter met minder PK (het wachten is op de herinvoering van de fiets en voor amfibische operaties, de invoering van de waterfiets)  :angel:

De fiets is voor bepaalde taken binnen de KL gewoon nog in gebruik hoor. In Uruzgan zijn ook nog wat fietspatrouilles uitgevoerd, al was dat meer een PR dingetje.

Het klinkt allemaal low-tech enzo, maar dat hoeft echt niet slecht te zijn.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 06/06/2013 | 16:21 uur
ja en weer met de blanke sabel!! ;)

Past wellicht in een nieuwe visie: duurzaam maar beter met minder PK (het wachten is op de herinvoering van de fiets en voor amfibische operaties, de invoering van de waterfiets)  :angel:

Elzenga

Citaat van: Chrisis op 06/06/2013 | 16:15 uur
Krijgen we straks een Amfibisch Cavalerie Eskadron?
ja en weer met de blanke sabel!! ;)

Chrisis

Citaat van: Thomasen op 06/06/2013 | 16:13 uur
Goede zaak.
Maakt ze weer een stukje meer QPO

Krijgen we straks een Amfibisch Cavalerie Eskadron?

dudge

Goede zaak.
Maakt ze weer een stukje meer QPO

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Mariniers trainen met paard als lastdier

geplaatst: 06-06-2013

Tien mariniers oefenen deze week in Utrecht hoe ze paarden kunnen gebruiken als lastdieren. "Juist mariniers opereren vaak op plekken waar je niet met voertuigen kunt komen", legt instructeur van de mariniers Steven Baan uit op de site van Defensie. De edele dieren moeten onder meer mortieren en antitankwapens meedragen.

De paarden trainen met een gewicht van rond de tachtig kilo. Daarbij mag worden aangetekend dat het vervoeren van een last meer inspanning van een paard vraagt dan het vervoeren van een ervaren ruiter. Die weet namelijk hoe hij moet meebewegen om het paard niet in de weg te zitten. Getrainde lastdieren kunnen volgens Baan tot 120 kilo dragen in moeilijk begaanbaar terrein.

De mariniers krijgen een stoomcursus dierverzorging van instructeurs en dierenartsen van Defensie. Daarna leren ze onder meer hoe ze met de dieren moeten werken. Ook krijgen ze les in de verzorging van de vacht en de hoeven. Aan het opzadelen en aanbrengen van de lading wordt ook aandacht besteed. "Het loopt voor de dieren niet lekker als de ene kant veel zwaarder is als de andere kant", aldus Baan.

Voor de training op het militaire oefenterrein De Vlasakkers wordt geput uit handboeken van de Duitse Gebirgsjäger en Engelse eenheden die altijd met lastdieren zijn blijven werken. De zadels die worden gebruikt zijn geleend van het Verenigd Koninkrijk en stammen nog uit de Eerste Wereldoorlog.

Defensie gaat geen dieren aanschaffen om mee te nemen naar eventuele missies. "We willen juist lokale dieren. Die zijn aangepast aan de plaatselijke klimaatomstandigheden en voeding", schrijft Baan.

De lessen zijn er ook op gericht om met uiteenlopende lastdieren te kunnen werken. "Van paarden, ezels en muilezels tot bij wijze van spreken kamelen." Voor de training wordt ook gebruikgemaakt van 'lokale lastdieren', namelijk vijf paarden van een nabijgelegen manege.

Tijdens de missie in de Afghaanse provincie Kunduz werkten Nederlandse mariniers al met ezels. Toen is volgens Baan ontdekt dat er wel wat kennis nodig is om met lastdieren te werken. "Als je bij een onwillig dier bijvoorbeeld gaat duwen, werkt dat alleen maar averechts."

In Nieuw-Guinea werkten mariniers tot in de jaren vijftig met lastdieren. "Dat pakken we nu weer op."

http://www.nd.nl/artikelen/2013/juni/06/mariniers-trainen-met-paard-als-lastdier