Luchtmacht ontvangt derde gemoderniseerde (K)DC-10

Gestart door KapiteinRob, 06/06/2013 | 19:14 uur

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 06/06/2013 | 19:16 uur
De onvolprezen PR-site van defensie meldt dat we een 3e (K)DC-10 hebben...... En ik maar denken dat dit 3e apparaat, waar ze jaren aan hebben sleutelen omdat-ie zonodig state of the art moet zijn, louter een transportfunctie zou krijgen. En weer wegbezuinigd gaat worden....
ik durfde het op Twitter nog niet zo stellig te deponeren...maar ik dacht ook dat de 3e weer exit ging wegens bezuinigingen. Zijn er trouwens al landen die het tank-systeem waar Nederland indertijd launching customer van was ook hebben toegepast?

dudge

#3
Citaat van: Kapitein Rob op 06/06/2013 | 19:16 uur
De onvolprezen PR-site van defensie meldt dat we een 3e (K)DC-10 hebben...... En ik maar denken dat dit 3e apparaat, waar ze jaren aan hebben sleutelen omdat-ie zonodig state of the art moet zijn, louter een transportfunctie zou krijgen. En weer wegbezuinigd gaat worden....

Inderdaad. m.a.w. we schieten er helemaal niks mee op.
Misschien kopen de Belgen hem over, maar betwijfel of er echt veel interesse is internationaal. Er zijn niet veel gebruikers meer, en Nederland is de enige militaire gebruiker. Ach ja.

*enige gebruiker buiten de VS dan, en die zullen hem niet overkopen.

KapiteinRob

De onvolprezen PR-site van defensie meldt dat we een 3e (K)DC-10 hebben...... En ik maar denken dat dit 3e apparaat, waar ze jaren aan hebben sleutelen omdat-ie zonodig state of the art moet zijn, louter een transportfunctie zou krijgen. En weer wegbezuinigd gaat worden....

KapiteinRob

De Koninklijke Luchtmacht heeft vandaag op Vliegbasis Eindhoven het laatste (K)DC-10 transportvliegtuig gekregen. Commandant Luchtstrijdkrachten luitenant-generaal Alexander Schnitger nam het in ontvangst van Fokker Aircraft Services.
Modernisering

Met een cockpit aangepast aan de huidige tijd is de modernisering van de (K)DC-10 transport- en tankervliegtuigen afgerond. Het zogenoemde Cockpit Update Program (CUP) startte in 2007, om de vliegtuigen weer te laten voldoen aan de huidige internationale luchtvaartwet en -regelgeving. In de cockpit zijn vernieuwingen toegepast op het gebied van communicatie, navigatie en verkenning.

Bijdrage

"Met deze overdracht is de Koninklijke Luchtmacht weer in staat de komende jaren samen met de bondgenoten haar luchttransporttaken uit te blijven voeren en een waardevolle bijdrage te leveren aan het wegwerken van de schaarste die heerst op het gebied van air-to-air-refueling en luchttransport binnen Europa", zei luitenant-generaal Schnitger.
De 3 (K)DC-10 toestellen zijn ondergebracht bij het 334 Squadron op vliegbasis Eindhoven. De (K)DC-10's vervoeren wereldwijd zowel vracht als personeel naar uitzendgebieden en oefenlocaties. Bovendien kunnen ze jachtvliegtuigen bijtanken in de lucht. Dat scheelt kostbare tijd omdat ze dan niet hoeven te landen.

Inzet

Zo werd de (K)DC-10 onder meer ingezet voor het in de lucht bijtanken van jachtvliegtuigen die bijdroegen aan de handhaving van het vliegverbod boven Libiƫ. De (K)DC-10 wordt ook regelmatig ingezet bij crises in het buitenland. Eerder dit jaar bracht een DC-10 van de luchtmacht goederen naar Mali voor de Franse operatie Serval.

Bron: MINDEF-site dd. 060613