Ram Block2

Gestart door Ace1, 16/06/2013 | 12:13 uur

StrataNL

Citaat van: Thomasen op 16/06/2013 | 23:40 uur
NASAM's zijn AMRAAMS, weet niet in hoeverre die aangepast zijn, maar die zijn 2x zo groot als de IRIS-T SL. Overigens zijn die NASAMs wel op Hummers gemonteerd, dus dan moeten die kleine RAM's of IRIS-T's makkelijk op een veel zwaardere Fennek gaan passen.

Zie post #14. En NASAMS is niet alleen AMRAAM maar verschiet ook AIM9X en ESSM (nog niet in NL dan..)
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

mc196

Citaat van: Ace1 op 18/06/2013 | 22:44 uur
Heeft iemand enig idee wat het gewicht is van een Ram launcher?
Volgens mij is eerder door Poleme 6123 kg geschreven. Maar weet iemand of de block 2 wel in de huidige launcher gaat passen?

Ace1

#22
Heeft iemand enig idee wat het gewicht is van een Ram launcher?

Ace1

Citaat van: Elzenga op 18/06/2013 | 22:29 uur


Dank Elzenga ik zie mogelijkheden voor de OPV's.

Elzenga


Ace1

Overigens vind ik het postief nieuws dat het bereik van de Ram met 50% wordt vergroot daardoor gaat het bereik van 9,5km naar 19km.
Misschien een optie om de LPD's, JSS en de OPV's met Ram uit te rusten? zo krijg je een soort mini Sea Sparrow maar dan zonder intern magazijn.

Op onderstaande afbeelding een voorbeeld hoe dat er dan uit gaat zien op een LPD, boven de hangaar. Ik meen dat Elzenga zelf een ontwerp heeft gemaakt hoe makkelijk het is om een Ram op de achterzijde van de OPV te zetten, helaas kan ik deze afbeelding nergens meer terug vinden.


Ace1

Citaat van: Thomasen op 16/06/2013 | 23:00 uur
Omdat de IRIS-T (varianten) ook vanaf de subs gelanceerd kunnen worden, en vanaf de straaljagers, en vanaf de grond. Die ene missile vormt dus je basis voor een fiks arsenaal. Misschien kan deze veel capabelere missile de Stingers op de Fennek Stinger vervangen. Daarbij zijn de prestaties voor zover ik daar inzicht in heb beter dan die van RAM Block 1, hoe het zich verhoud t.o.v. block 2 is me niet volledig duidelijk.

Ik vermoed dat de Duitsers die stap zouden kunnen zetten. Tot nog toe gaan ze immers niet upgraden naar block 2, althans, dat is wat ik zo in een eerste zoekslag niet kan vinden.

Thomasen Lees posting #4  nog eens door?

Largest RAM agreement for German navy

Elzenga

Citaat van: Thomasen op 16/06/2013 | 23:40 uur
NASAM's zijn AMRAAMS, weet niet in hoeverre die aangepast zijn, maar die zijn 2x zo groot als de IRIS-T SL. Overigens zijn die NASAMs wel op Hummers gemonteerd, dus dan moeten die kleine RAM's of IRIS-T's makkelijk op een veel zwaardere Fennek gaan passen.
De LFK-NG is wel een slagje groter dan de Stinger...de IRIS-T komt meer in de buurt van de RAM. Maar beide raketten lijken me wel goede kandidaten voor vervanging van bepaalde systemen nu in gebruik. Daarin de Duitsers volgen lijkt me gezien de toenemende samenwerking en ook Europese samenwerking een goede zaak. Ben trouwens wel voor zowel kanon als raket CIWS...beiden hebben voordelen die elkaar goed aanvullen. En op CIWS zou ik zeker niet bezuinigen gezien de snelle proliferatie van antischeepsraketten (in primaire of secundaire rol).

dudge

Citaat van: Strata op 16/06/2013 | 23:33 uur
RAM zit onder de ESSM en is bedoeld als CIWS tegen (vooral) raketten. ESSM heeft ook vliegtuigen en heli's als doelwit. Als je het goed wil doen heb je kanonsysteem - RAM - ESSM. Maar er zijn mensen die die extra laag van veiligheid overdreven vinden en dus alleen voor raketvariant gaan.

Naar mijn mening moet je niet één missile gebruiken voor verschillende doeleinden, hoewel dat wel voordelen heeft. Maar in een CIWS role lijkt me dat niet slim.

IRIS-T past niet op de fennek. NASAMS zou wel moeten lukken aangezien hij qua afmetingen erg op de sidewinder lijkt.

NASAM's zijn AMRAAMS, weet niet in hoeverre die aangepast zijn, maar die zijn 2x zo groot als de IRIS-T SL. Overigens zijn die NASAMs wel op Hummers gemonteerd, dus dan moeten die kleine RAM's of IRIS-T's makkelijk op een veel zwaardere Fennek gaan passen.

StrataNL

#15
Citaat van: IPA NG op 16/06/2013 | 22:03 uur
Hoe moet ik de RAM zien in verhouding tot de ESSM. Dit was me nog niet helemaal duidelijk.

Is een combinatie van ESSM en kanonsystemen niet afdoende?

RAM zit onder de ESSM en is bedoeld als CIWS tegen (vooral) raketten. ESSM heeft ook vliegtuigen en heli's als doelwit. Als je het goed wil doen heb je kanonsysteem - RAM - ESSM. Maar er zijn mensen die die extra laag van veiligheid overdreven vinden en dus alleen voor raketvariant gaan.

Naar mijn mening moet je niet één missile gebruiken voor verschillende doeleinden, hoewel dat wel voordelen heeft. Maar in een CIWS role lijkt me dat niet slim.

IRIS-T past niet op de fennek, te groot, LFK-NG is denk ik wel compitabel. NASAMS zou wel moeten lukken aangezien hij qua afmetingen erg op de sidewinder lijkt.

LFKNG = Stinger formaat. RAM en IRIS-T is AIM9 formaat, ESSM is Amraam formaat
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

dudge

Citaat van: IPA NG op 16/06/2013 | 22:03 uur
Hoe moet ik de RAM zien in verhouding tot de ESSM. Dit was me nog niet helemaal duidelijk.

Is een combinatie van ESSM en kanonsystemen niet afdoende?

De RAM zou na de ESSM zitten, en dus het kanonsysteem vervangen. De rol van CIWS op zich nemen dus, wat het in ieder geval op een aantal Duitse schepen heeft gedaan.

dudge

#13
Citaat van: Strata op 16/06/2013 | 14:22 uur
Misschien iets meer maar nu heb je geen mk144 launcher met onderhoud etc. nodig.

Waarom nu weer iris-T, ram voldoet prima. Samenwerking met de Duitsers zal ook wel mogelijk zijn.

Omdat de IRIS-T (varianten) ook vanaf de subs gelanceerd kunnen worden, en vanaf de straaljagers, en vanaf de grond. Die ene missile vormt dus je basis voor een fiks arsenaal. Misschien kan deze veel capabelere missile de Stingers op de Fennek Stinger vervangen. Daarbij zijn de prestaties voor zover ik daar inzicht in heb beter dan die van RAM Block 1, hoe het zich verhoud t.o.v. block 2 is me niet volledig duidelijk.

Ik vermoed dat de Duitsers die stap zouden kunnen zetten. Tot nog toe gaan ze immers niet upgraden naar block 2, althans, dat is wat ik zo in een eerste zoekslag niet kan vinden.
Maargoed, vwb de IRIS-T, de mogelijkheid om op passive RF af te gaan waar Poleme over schrijft, lijkt mij een groot voordeel voor een RAM Block2

vwb de vertraging, als het 'iets' trager is, is de vraag, hoeveel dat iets is, en wat het effect daarvan is. Bedenk wel, het gaat hier om een CIWS, als er met mach 5 een missile op je af komt stormen, die dus door al je verdedigingslagen heen is, is die al vrij dicht bij, heb je niet veel tijd.

IPA NG

Hoe moet ik de RAM zien in verhouding tot de ESSM. Dit was me nog niet helemaal duidelijk.

Is een combinatie van ESSM en kanonsystemen niet afdoende?
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

StrataNL

Citaat van: Poleme op 16/06/2013 | 19:04 uur

Pooling & sharing is door al die bezuinigingen in de mode.  Waarom geen modulair gebouwde 21 schots RAM VLS-en in een gezamenlijke pool van KM en Defensie Grondgebonden Luchtverdedigings Commando?  Op de wal fungeert de RAM block 2 dan als Counter -Rocket, Artillery and Mortar grenade verdediging.


Goed idee! Combineren met die nieuwe projectile radar van thales gebaseerd op de SMILE, staan die Israëliers te kwijlen...  :lol:

Wat betreft kwetsbaarheid heb je een punt. Zou het mogelijk zijn om bij bijvoorbeeld alle LCF's de Goalkeeper voor te plaatsen en achter waar eerst een GK stond te modificeren voor een VL RAM launcher? GK neemt benedendeks 2.5m in beslag, dus stel je produceert een launcher die 3.5 lang is, lijkt mij mogelijk. Je moet wel een oplossing vinden voor de hete gassen aan de onderkant.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Poleme

#10
Citaat van: Strata op 16/06/2013 | 12:32 uur
Er komt ook een verticaal gelanceerde versie, geschikt voor de EXLS van LM, deze kan je in een mk41 cel "pluggen" en is een soort quadpack zoals de ESSM.

Lijkt me ideaal naast ESSM en een CIWS zoals Goalkeeper (m-fregat vervanger?) Ook heb je dan geen losse launcher nodig maar kun je gebruik maken van je huidige systemen (ZProv MLU?)
Een quadpack RAM raketten in een Mk.41 VLS is flexibel.  Maar ik betwijfel of het ook doelmatig en doeltreffend genoeg is.
Duitse fregatten en korvetten hebben 2 RAM lanceer installaties aan boord met 2 x 21 = 42 'pijpen om over de muur te gooien'.
Een zo een launcher weegt inclusief 21 raketten in totaal 6.123 kg.  Stel we modificeren die huidige launcher tot VLS, zodat die zwaar uitgevoerde 'affuit' niet meer nodig. Deze RAM VLS komt er uit te zien zoals de 20 raketten bevattende Iron Dome lanceerder.  Dus wordt de launcher aanzienlijk lichter en compacter.  En dus kan je hem gemakkelijker kwijt op een LCF, LPD of OPV Holland klasse.
Uit oogpunt van kwetsbaarheid is 1 centraal Mk.41 VLS ook niet ideaal, dus om deze rede zou ik dan ook 2 aparte RAM VLS launchers aanhouden.  
De RAM block 2 raket is ook een heel andere vuurpijl dan de RAM block 0 en block 1.
. . . . . . . . . .   RAM block 1   RAM block 2        Tamir (Iron Dome)  IRIS-T        CAMM Sea Ceptor
lengte:             2,82 m.        3,023  m.             3 m.                   2,936 m.        3,2 m.
diameter:         127 mm        183 mm               160 mm              127 mm         166 mm
startgewicht:    73,5 kg         105,9 kg              90 kg                  87,4 kg         99 kg

De RAM block 2 is ook 3x zo wendbaar als de RAM block 1 en heeft een 2x zo groot effectief bereik van ca. 18 kilometer.

Het voordeel van de RAM tegenover de IRIS-T, is dat de RAM naast infra-rood geleiding ook beschikt over een passieve Radio Frequency geleiding beschikt.  En daarbij dus afgaat op de uitgezonden radar straling van anti schip raketten.
Pooling & sharing is door al die bezuinigingen in de mode.  Waarom geen modulair gebouwde 21 schots RAM VLS-en in een gezamenlijke pool van KM en Defensie Grondgebonden Luchtverdedigings Commando?  Op de wal fungeert de RAM block 2 dan als Counter -Rocket, Artillery and Mortar grenade verdediging.

Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.