Wisselen wapen/dienstvak

Gestart door Warriorzed, 27/07/2013 | 01:22 uur

Warriorzed

Haha, dat hoogopgeleid was bedoeld met een knipoog.

Ik hoop dat er iemand is die van wapen/dienstvak is gewijzigd en mij iets kan vertellen hoe dit ging.

onderofficier

#9
Citaat van: Warriorzed op 27/07/2013 | 15:45 uur
Ik ben dan 28 als ik aan MWO Zal beginnen, dus kan dan beter KOO doen ivm late leeftijd. . Tevens zullen ze mij daarom sowieso niet graag bij MWO plaatsen, ik ben immers al 'hoog opgeleid'. ( :-p )

Als je even kijkt op www.werkenbijdefensie.nl zie je dat je op 28 jarige leeftijd géén off MWO kan vervullen......
max leeftijd is 25 jaar.

Hoezo ben je met HBO te hoog opgeleid? Omdat er VWO bij sommige vacatures als officier staat?  Dat is het minimale/vanaf.   Dus met een HBO opleiding kan en mag je ook solliciteren op deze vacatures.
Maar ik heb ook wat geleerd; dat men met VWO dus ook officier kan worden en niet alleen met HBO.

Als je "hoog" ben opgeleid voor een officiersfunctie MWO dan ben je zeker te hoog opgeleid voor onderofficier  :devil:
Hoe ga je dan om met je collega's onderofficieren die MBO 3 hebben?  
Of met een officier die "maar" VWO heeft.....?   (maar misschien wel de MWO heeft gevolgd)  Je hebt immers die hoge HBO.....
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Warriorzed

Ik vind de OOF-functie bij Genie gewoon heel erg mooi. Echter zal ik geen officier kunnen worden want civiele techniek op dat niveau is gewoon te veel voor mij. Ik ben dan 28 als ik aan MWO Zal beginnen, dus kan dan beter KOO doen ivm late leeftijd. Als OF weet ik nog niet exact wat ik wil doen, wel weet ik dat ik geen Genie daar zal doen. Heb trouwens ook nog Hbo- opl. om op terug te vallen. Tevens zullen ze mij daarom sowieso niet graag bij MWO plaatsen, ik ben immers al 'hoog opgeleid'. ( :-p )

onderofficier

Citaat van: Warriorzed op 27/07/2013 | 14:43 uur
Ik heb een HBO dus dat is geen probleem,

Dan ben ik heel nieuwsgierig: waarom dan beginnen als onderofficier bij een ander dienstvak/wapen en niet meteen als officier bij het dienstvak/wapen waar je over een paar jaar heen wilt.

Ik ben er voorstander van dat men eerst een tijdje meeloopt als manschap / onderofficier.   
Maar defensie vind dat mensen met HBO meteen officier kunnen worden.  Waarom niet doen?   

Je geeft aan dat je over 4-6 jaar dienen wat ouder bent maar dan zal ik op een officiersfunctie gaan solliciteren die een MWO opleiding heeft. Dan ben je ook 4 jaar ouder wanneer je leiding gaat geven.  En je hebt een (M)WO opleiding op kosten van defensie.

Daarnaast weet je, als je aangenomen wordt op de officiersfunctie met een MWO opleiding dat je over 4 jaar een officiersfunctie hebt:  misschien zijn over 4-6 de spelregels verandert en kan je geen officier meer worden vanuit onderofficier.
Ik denk dat je hoog in moet zetten.



Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Warriorzed

Ik heb een HBO dus dat is geen probleem, het gaat puur over de een ander wapen/dienstvak

onderofficier

Citaat van: mikemans op 27/07/2013 | 13:46 uur
Geen idee over de kl maar bij de km eenmaal als manschap of onderofficier begonnen betekend een blokkade voor het kim. Alleen met een in eigen tijd afgeronde hbo opleiding geeft je dan nog een kans om door te stromen. Vakbazen uitgezonderd maar die zijn schaars tegenwoordig.

Dat geldt ook voor de KL dat men wel (minimaal) een HBO opleiding moet hebben (soms is een propedeuse genoeg dacht bij INF) voordat men naar de KMA kan.
Ook voor de overige KMD zijn de eisen dat men (minimaal) een HBO opleiding nodig heeft om naar de KMA te gaan.


Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

mikemans

Geen idee over de kl maar bij de km eenmaal als manschap of onderofficier begonnen betekend een blokkade voor het kim. Alleen met een in eigen tijd afgeronde hbo opleiding geeft je dan nog een kans om door te stromen. Vakbazen uitgezonderd maar die zijn schaars tegenwoordig.

Warriorzed

Sorry ik ben misschien iets onduidelijk. Ik mág geen KOO Genie doen, want ik heb geen technische achtergrond. Voor de OOF genie maakt het volgens DCWS niet uit. Ik kan natuurlijk ook geen OOTO doen omdat ik geen ingenieur ben.

Vandaar mijn vraag of ik kan wisselen van wapen/dienstvak (of dit nu via OOTO is of KOO).

onderofficier

Citaat van: Warriorzed op 27/07/2013 | 01:22 uur
Daarna wil ik naar de KMA om officier te worden. Omdat ik na 4-6 jaar dienen al wat ouder ben, lijkt het mij niet slim om het lange model, MWO, te gaan doen. Ik mag ook geen KOO doen omdat ik geen technische HBO-achtergrond heb.

Je wilt niet de MWO gaan doen maar ook niet het KOO model welk model wil je dan wel doen op de KMA?

Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Warriorzed

#1
Onderofficier pantsergenie lijkt mij een prachtige startfunctie. Daarna wil ik naar de KMA om officier te worden. Omdat ik na 4-6 jaar dienen al wat ouder ben, lijkt het mij niet slim om het lange model, MWO Genie, te gaan doen. Ik mag ook geen KOO Genie doen omdat ik geen technische HBO-achtergrond heb.

Weet iemand of je kan wisselen tussen wapen en dienstvakken en hoe dit eventueel voor mij mogelijk is van OOF pantsergenie naar OF pantserinfantrie/verkenning o.i.d.?