De dag van een pantsergenist

Gestart door Warriorzed, 28/07/2013 | 13:47 uur

Warriorzed

Citaat van: Diesel op 28/07/2013 | 20:21 uur
Bij de VTO komen ook van z'n krachtberekeningen voor brugen e.d. aan de orde, ook stukje materiaalleer. Maar je zult bijvoorbeeld ook wel tekeningen moeten kunnen lezen. Ik weet niet of dat zonder technische kennis allemaal zo simpel is.

Heeft iemand op dit forum deze VTO gedaan of kun je mij koppelen aan zo'n iemand? PM mag ook.

Lijkt mij machtig mooi werk, wellicht kan ik doelgerichte technische kennis opdoen alvorens ik zou starten.

Diesel

Bij de VTO komen ook van z'n krachtberekeningen voor brugen e.d. aan de orde, ook stukje materiaalleer. Maar je zult bijvoorbeeld ook wel tekeningen moeten kunnen lezen. Ik weet niet of dat zonder technische kennis allemaal zo simpel is.

Warriorzed

Citaat van: onderofficier op 28/07/2013 | 19:30 uur
Volgens mij heb je al antwoord gehad op een aantal vragen door Diesel........................ of staan je de antwoorden je niet aan?

Dan verkeerde woordkeuze excuus. Wat ik bedoel is dat het om het totaalplaatje gaat en niet of de info die DCWS geeft klopte :)

onderofficier

Citaat van: Warriorzed op 28/07/2013 | 19:13 uur
Ja banenwinkel is no more, in ieder geval de 'nieuwe' variant.

Bij vacature staan de 'oude' eisen nog en is niet up to date. Ik voldoe dus in principe aan alle eisen, maar rest mij natuurlijk alle 7 vragen :-)

Volgens mij heb je al antwoord gehad op een aantal vragen door Diesel........................ of staan je de antwoorden je niet aan?
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Warriorzed

Ja banenwinkel is no more, in ieder geval de 'nieuwe' variant.

Bij vacature staan de 'oude' eisen nog en is niet up to date. Ik voldoe dus in principe aan alle eisen, maar rest mij natuurlijk alle 7 vragen :-)

onderofficier

Staan de eisen niet bij de vacature?
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Diesel

Banenwinkel? Die bestaan al een tijd niet meer.  ;) Maargoed, als ze jouw dat verteld hebben zal het wel zo zijn. Een jaar geleden had je MBO3 met techniek nodig en was HAVO niet voldoende voor onderofficier.

Warriorzed

4; Voor oof genie heb je minimaal technische MBO3 opleiding nodig. Richting maakt volgens mij nog niet heel veel uit, als je maar wel een technische achtergrond hebt.

-->

Maar DCWS en banenwinkel roepen nu dat havo met wis en natuurkunde ook voldoende is?

Diesel

3; Ja, Luchtmobiel meer te voet en zonder zwaar spul. Zie het beetje als verschil panterinfanterist en luchtmobiele infanterist.
Bij pantsergenie is in principe alles met voertuig, tenzij dit niet mogelijk is.

4; Voor oof genie heb je minimaal technische MBO3 opleiding nodig. Richting maakt volgens mij nog niet heel veel uit, als je maar wel een technische achtergrond hebt.

5; Heel verschillend, kennismaking met alle gereedschappen en voertuigen van de genie, constructie dingetjes, tot uiteindelijk grote aanvallen met voertuig waarbij je mijnenvelden, hindernissen e.d moet weghalen/opwerpen.

6; Ander wapen/dienstvak weet ik niet. Alleen van oof naar officier gaan is erg lastig.

7; Je hebt zeker technisch inzicht nodig anders trek je het niet.

Warriorzed

Na de zoekmachine van deze site, ('superduidelijke')website van werkenbijdefensie, intranet, de banenwinkel, DCWS en google heb ik nog een paar vragen over de pantsergenie waarvan ik hoop dat iemand ze op dit forum kan beantwoorden.

1. Hoe ziet het dag/week/maand-ritme er uit van een pantsergenist, onderscheidmakend tussen manschap, OOF en OF?

2. Verhouding pantsergenist zijn/met constructie bezig zijn?

3. Is optreden als pantsergenist bij LMB erg afwijkend t.o.v. 13/43e?

4. Je kunt zonder technische kennis solliciteren op OOF Pantsergenie. Heb je dan geen technische kennis nodig of krijg jendeze tijdens je VTO?

5. Wat wordt er ongeveer behandeld in deze VTO?

6. (Vanuit andere topic overgevlogen) Kun je na een aantal jaar als OOF de overstap maken maar een ander wapen/dienstvak als ik OF wil worden? (Heb geen technische achtergrond op HBO dus mag geen KOO doen en MWO wordt te zwaar voor mij)

7. Kun je de opleiding tot OOF Pantsergenie succes afronden zonder technische voorkennis? Kan ik eventueel al ergens gerelateerde kennis ergens oppikken zodat de kenniskloof wat kleiner wordt voor mij?

Als iemand (één van) bovenstaande vragen kan helpen beantwoorden zou mij dat enorm helpen.