Zr.Ms. Rotterdam: African Winds 2013

Gestart door Lex, 02/08/2013 | 22:33 uur

Harald

Citaat van: Ace1 op 05/11/2013 | 23:22 uur


mooie landing ...... (vanaf 1:03 tot ca. 1.28) ...  :crazy: ...

Ace1

Zr.Ms. Rotterdam afgemeerd te Tenerife, einde African Winds
Na een bijzonder deployment in West Afrika is vandaag een einde gekomen aan African Winds. Na een welverdiend havenbezoek aan Tenerife zet het amfibisch transportschip later deze week koers richting het Spaanse Rota met Den Helder als eindbestemming. Nu iedereen nog compleet is op het helikopterdek een mooie groepsfoto voor de twee Huey helikopters van de Amerikaanse marine.



https://www.facebook.com/Koninklijke.Marine?fref=ts

Ace1


StrataNL

Opvallend: een draaiende IRSCAN.. toch bang voor een evt. aanval??
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Lex


Lex


Ace1

Het gaat nu toch wel erg veel lijken op de Missie van Johan de Witt tijdens  Africa Partnership Station?



http://www.defensieforum.nl/Forum/marine_naar_%E2%80%98africa_partnership_station%E2%80%99-t17120.45.html

Lex

Marine kleurt zeekaarten West-Afrika in

In alle vroegte lopen bepakte mariniers de in Dakar afgemeerde Zr. Ms. Rotterdam af voor een training met Afrikaanse militairen. Op hetzelfde moment vertrekt de oranje sloep van de Dienst der Hydrografie om de Senegalese haven en stranden in kaart te brengen.

Havens en kustgebieden

Het amfibisch transportschip Rotterdam neemt sinds eind augustus deel aan de 3 maanden durende oefening African Winds voor de Afrikaanse westkust. De oefening richt zich op het opleiden van Afrikaanse troepen door mariniers. Maar naast de hiervoor ingescheepte Nederlandse, Amerikaanse, Engelse en Spaanse mariniers bevindt zich ook een hydrografisch opnameteam aan boord. Zij brengen op verzoek van Afrikaanse partners veelbevaren delen van havens en kustgebieden in kaart. De focus ligt daarbij op Senegal, Ghana, Benin en Nigeria.

GPS en geluidspulsen

De sloep van de Dienst der Hydrografie is voorzien van een nauwkeurige GPS-ontvanger en een zogenoemde multibeam sonarsysteem. Die laatste zendt meerdere geluidspulsen uit onder verschillende hoeken en brengt zo gedetailleerd de afstand tot de bodem in beeld. De betreffende landen hebben over het algemeen ernstig verouderde kaarten. Dit vormt een gevaar voor de scheepvaart, belemmert de economische ontwikkeling, maar ook het werk van bijvoorbeeld de kustwacht.

Vergroten kennis en veiligheid

Dankzij de metingen en gezamenlijke oefeningen voldoet African Winds aan een belangrijke doelstelling. Dit is het vergroten van de maritieme kennis en veiligheid bij de West-Afrikaanse partners. Zodoende krijgen enkele Afrikaanse studenten les aan boord van de opnamesloep en doen ze ervaring op in de hydrografische sector. Daarnaast verwerkt het gerenommeerde United Kingdom Hydrographic Office de opnamen in zeekaarten. Hiermee komen ze ook ter beschikking van de internationale scheepvaart.
Met de bijdrage aan African Winds 2013 doet de Hydrografische Dienst haar motto Ex usu nautae  dus eer aan: ten dienste van de zeeman.

MINDEF,
13 september 2013, 14.02 uur

Lex

RDAM heeft omstreeks 10:00 uur Rota verlaten.

KapiteinRob

Citaat van: Ace1 op 30/08/2013 | 23:45 uur
Ron heeft niet te diep in het glaasje gekeken? :P

Als je iets niet helemaal zeker weet en je gebruikt "schijnen", heb je n.m.m. niet te diep in het glaasje gekeken maar gebruik je juist je hersens.

Ik acht de kans echter wel groter dat mensen die namen verkeerd typen juist wel "wat dieper in het glaasje hebben gekeken".... Los van de m.i. semi-infantiele vraagstelling.

Ace1

Citaat van: Kapitein Rob op 30/08/2013 | 16:58 uur
Ik blij dat ik "schijnen" gebruikte..... :-))

Ron heeft niet te diep in het glaasje gekeken? :P

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#23
Citaat van: Kapitein Rob op 30/08/2013 | 16:58 uur
Ik blij dat ik "schijnen" gebruikte..... :-))

:angel: overkomt de beste boeren nacht gast.

KapiteinRob

Ik blij dat ik "schijnen" gebruikte..... :-))

Lex

Citaat van: Kapitein Rob op 30/08/2013 | 07:58 uur
Alleen schijnen dit Spaanse heli's te zijn....

Jasper Bol @JasperBol
Pitstop in Rota, embarkeren USMC en SPMC (mariniers) inclusief het USMC helikopter detachement van 2 UH-1N Hueys. Druk dagje! #aw13

:angel:

KapiteinRob

Citaat van: Flyguy op 30/08/2013 | 07:38 uur
Het lijkt mij wel gezellig en interessant om een stel USN gasten aan boord te hebben.    8)

Alleen schijnen dit Spaanse heli's te zijn....

Flyguy

Het zijn dus twin huey's geworden voor de RDAM.



Het lijkt mij wel gezellig en interessant om een stel USN gasten aan boord te hebben.    8)

KapiteinRob

Citaat van: Thomasen op 26/08/2013 | 09:43 uur
Het is ook een ander type missie dan Oost-Afrika, dus vermoed de categorie 'minder nodig'.

Het hoofd communicatie CZSK heeft getwitterd dat anti-piraterij bij deze reis een van de primaire doelen is....

dudge

Citaat van: DvdW op 26/08/2013 | 08:31 uur
Is er ook bekend waarom er geen scaneagle mee gaat? Geen systemen 'over' of wordt het niet nodig geacht?

Het is ook een ander type missie dan Oost-Afrika, dus vermoed de categorie 'minder nodig'.

DvdW

Citaat van: Lex op 25/08/2013 | 21:15 uur
Nee/nee.  :angel:
Is er ook bekend waarom er geen scaneagle mee gaat? Geen systemen 'over' of wordt het niet nodig geacht?
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Flyguy

Citaat van: Ace1 op 25/08/2013 | 23:38 uur
Nu begrijp ik Poleme's pleidooi om tweedhands huey's te kopen en dan deze te 'moderniseren met een nieuwe cockpit en deze te voorzien van  Lycoming T53-L-11 turboschacht of General Electric T700-GE-401C motoren?

http://en.wikipedia.org/wiki/Bell_UH-1Y_Venom

http://www.aircraftcompare.com/helicopter-airplane/Huey-Helicopter/198

http://www.aircraftcompare.com/helicopter-airplane/UH-1Y-Venom/199
Venoms zijn idd mooie kisten.

Ace1

Citaat van: Flyguy op 25/08/2013 | 23:17 uur
Twin huey's dan. Wie weet, misschien zelfs venoms van het USMC.  :big-smile:

Nu begrijp ik Poleme's pleidooi om tweedhands huey's te kopen en dan deze te 'moderniseren met een nieuwe cockpit en deze te voorzien van  Lycoming T53-L-11 turboschacht of General Electric T700-GE-401C motoren?

http://en.wikipedia.org/wiki/Bell_UH-1Y_Venom

http://www.aircraftcompare.com/helicopter-airplane/Huey-Helicopter/198

http://www.aircraftcompare.com/helicopter-airplane/UH-1Y-Venom/199

Lex

Citaat van: Ace1 op 25/08/2013 | 23:13 uur
De Huey's  zullen van de USMC komen de US Army vliegen namelijk met Black Hawks of de Huey's komen van de Spanjaarden?
Ik heb uit de media begrepen dat het gaat om USMC.

Flyguy

Citaat van: Ace1 op 25/08/2013 | 23:13 uur
De Huey's  zullen van de USMC komen de US Army vliegen namelijk met Black Hawks
Twin huey's dan. Wie weet, misschien zelfs venoms van het USMC.  :big-smile:

Ace1

#11
Citaat van: Flyguy op 25/08/2013 | 23:09 uur
Lex, wiens huey's?  :angel:


:heart: :heart: :heart:

De Huey's  zullen van de USMC komen de US Army vliegen namelijk met Black Hawks of de Huey's komen van de Spanjaarden?

Flyguy

#10
Lex, wiens huey's?  :angel:


:heart: :heart: :heart:

StrataNL

Citaat van: Lex op 25/08/2013 | 22:07 uur
Waarom? De vraag die gesteld is: "Zijn er ook heli's of een Scan Eagle mee?" Daar is het antwoord op gegeven.
Maar als de vraag geweest zou zijn: "Gaan er ook heli's of een Scan Eagle mee?" dan was het antwoord geweest: Ja/Nee.  ;)
Vanwege het multi-nationaal samenwerken zullen een tweetal Huey's een deel van deze reis meemaken. Ik schat in dat deze in Rota aan boord zullen komen.

Hah oke dat snap ik, maar ik had liever Ja gezien en dan met Nederlandse heli's   :P

-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Lex

Citaat van: Strata op 25/08/2013 | 21:30 uur
In plaats van deze  :angel: zet ik er liever  :(  :glare::'( :mad: :crazy: :omg: bij...
Waarom? De vraag die gesteld is: "Zijn er ook heli's of een Scan Eagle mee?" Daar is het antwoord op gegeven.
Maar als de vraag geweest zou zijn: "Gaan er ook heli's of een Scan Eagle mee?" dan was het antwoord geweest: Ja/Nee.  ;)
Vanwege het multi-nationaal samenwerken zullen een tweetal Huey's een deel van deze reis meemaken. Ik schat in dat deze in Rota aan boord zullen komen.

StrataNL

Citaat van: Lex op 25/08/2013 | 21:15 uur
Nee/nee.  :angel:

In plaats van deze  :angel: zet ik er liever  :(  :glare::'( :mad: :crazy: :omg: bij...
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Lex


Ace1

Zijn er ook heli's of een Scan Eagle mee?

Lex

Rotterdam voor oefening naar Afrika

Zr. Ms. Rotterdam is vanmiddag vertrokken naar de westkust van Afrika. De bemanning van het amfibisch transportschip ondergaat samen met ingescheepte mariniers en internationale eenheden een training van 3 maanden.
Naast amfibische landingen en jungletrainingen, richt African Winds zich op internationaal expeditionair optreden. De bemanning werkt daarbij samen met Amerikaanse, Engelse en Spaanse eenheden. Op piekmomenten heeft de Rotterdam zo'n 700 militairen aan boord.

Maritieme veiligheid

Ook het trainen van Afrikaanse troepen is onderdeel van African Winds. Op verzoek van een aantal Afrikaanse landen leert de marine hen kustwachtprocedures, materiaalonderhoud en bootoperaties te verbeteren. Zr. Ms. Rotterdam levert daarmee een bijdrage aan de maritieme veiligheid in de regio.

Nederland handelsland

Het marineschip fungeert in Afrika bovendien als podium voor het Nederlandse bedrijfsleven. In de havens waar de Rotterdam aanmeert, vinden Nederlandse handelsmissies en evenementen plaats. Zo kunnen bedrijven, veelal uit maritieme of logistieke hoek, zich aan boord presenteren. De reis voert langs Marokko, Senegal, Ghana, Bénin en Nigeria.

MINDEF,
25 augustus 2013, 17.15 uur

Lex

Den Helder: Marine op missie naar West-Afrika

DEN HELDER - De Nederlandse marine bereidt zich voor op een missie voor de kust van West-Afrika. De laatste tijd vinden daar méér gewapende aanvallen op westerse schepen plaats dan in de wateren bij Somalië, aan de andere kant van Afrika.

De marine zal tijdens de missie, die eind augustus vertrekt, overigens zelf geen vissersbootjes aanhouden, schepen doorzoeken, inlichtingen inwinnen of gevechtshandelingen verrichten. In plaats daarvan krijgen eenheden van zes West-Afrikaanse landen, waaronder Marokko en Nigeria een opleiding om zelf piraten te bestrijden.

Het verschil in aanpak met die langs de oostkust is onder meer juridisch. Het fregat Zs. Ms. Rotterdam bevindt zich tijdens de missie binnen de territoriale wateren van de zes landen en mag daar geen actie ondernemen. Dat mag de Nederlandse marine wel voor de kust van Somalië, omdat daarvoor een resolutie is aangenomen door de Verenigde Naties.

West-Afrikaanse piraten staan erom bekend gewelddadiger te zijn dan de Somalische. ,,De Somaliërs zijn uit op ontvoering van de bemanning en eisen losgeld. Voor de Nigerianen of piraten uit andere West-Afrikaanse landen is de bemanning echter niets waard. Zij hebben het gemunt op met name de geraffineerde olie aan boord", zegt Filip Olde Bijvank van rederij Vroon in Breskens.

Langs de kust van West-Afrika is ook minder ruimte om grote aantallen schepen vast te houden totdat het losgeld is betaald. Een gijzeling duurt er doorgaans korter: een paar dagen tot enkele weken, tegenover máánden in Somalië.

Volgens een rapport van Oceans Beyond Piracy zijn in 2012 851 zeevaarders door Somalische piraten aangevallen, tegenover 966 door West-Afrikaanse. Dat het rustiger wordt voor de kust van Somalië, betekent niet dat van terugtrekking sprake kan zijn, aldus een woordvoerder van Defensie. ,,Op het land zijn de problemen nog niet opgelost."

NHD,
4 augustus 2013 21:03

Let niet op de type aanduiding voor RDAM; de redactie is aangeschreven hierover

Poleme

Mooi, gezien de groeiende belangen van het Nederlands bedrijfsleven in West-Afrika.  Plus het groeiende belang van Maritime Security Operations in dit gebied.  Hopelijk komt er ook een vervolg, waarbij aandacht wordt geschonken aan Zuidelijk Afrikaanse landen zoals Gabon, 80% van haar totale export bestaat uit ruwe olie.  Congo en Equatoriaal Guinea, eveneens rijk aan ruwe olie. En het olierijke Angola, een van de snelst groeiende economieen in de wereld.  Tussen 2001 en 2010 groeide de Angolese economie gemiddeld met 11.1% per jaar.  Nederland, let op uw saecken!
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Lex

THE WEST AFRICA BUSINESS TOUR 2013

by the Netherlands African Business Council (NABC) and the Royal Netherlands Navy

The Royal Netherlands Navy joins hands with NABC to create opportunities for Dutch businesses in West Africa

The Royal Netherlands Navy ship HNLMS Rotterdam will be visiting the harbors of Casablanca, Dakar, Accra, Cotonou and Lagos in September and October 2013 as part of the military exercise "African Winds 2013." During this exercise NABC organizes high level business events in and trade missions to West-Africa's main ports. For the West Africa Business Tour, NABC works closely together with the Royal Netherlands Navy and the Dutch Embassies in the different countries.

During this exercise the Royal Netherlands Navy will contribute to improving the maritime safety in West-Africa by sharing knowledge and expertise with regional military and civilian organizations. Additionally, more knowledge, experience and insight will be obtained on working with African (military) partners. Besides that, this exercise will help improve the operational capability of the Royal Netherlands Navy in general and in West-Africa in particular.

The presence of HNLMS Rotterdam is the perfect occasion to highlight and position Dutch excellence in many different sectors like onshore and offshore sectors, water, agriculture, transport & logistics, and infrastructure.


Planning


Trade Mission Morocco: 1-6 September 2013
From September 1-6 NABC organizes a water, transport & logistics trade mission to Casablanca, Morocco. This mission is part of the "Africa Winds" tour in cooperation with the Royal Netherlands Navy.

The Royal Netherlands Navy Ship HNLMS Rotterdam will be in Casablanca from 1-6 September. Click here for more information, or contact Nouria Ouibrahim (nouria.ouibrahim@nabc.nl) or Lars Kramer (lars.kramer@nabc.nl)


Multisectoral Trade Mission Senegal: 10-13 September 2013
From September 10-13, NABC organizes a multisectoral trade mission to Dakar, Senegal. This trade mission is organized in close cooperation with the Dutch Embassy in Dakar and the Royal Netherlands Navy.

The Royal Netherlands Navy Ship HNLMS Rotterdam will be in Dakar from 10-13 September. Click here for more information, or contact Marina Diboma (marina.diboma@nabc.nl) or Quirine de Graaf (quirine.degraaf@nabc.nl).


Port Development Mission Ghana: 25-28 September 2013
In the week of 25-28 September 2013, the Port Development Partnership (PDP) and other interested companies will visit Ghana to collaborate with key local stakeholders in support of further developing West Africa's main ports. This trade mission is organized by NABC, in close cooperation with the Embassy of the Kingdom of the Netherlands in Accra and the Royal Netherlands Navy.

The Royal Netherlands Navy Ship HNLMS Rotterdam will be in Accra from 26-28 September and in Secondi from 28-30 September. Click here for more information, or contact Maudy Keulemans (maudy.keulemans@nabc.nl) or Boukje van Turenhout (boukje.vanturenhout@nabc.nl).


Benin: 11-14 October 2013
The Royal Netherlands Navy Ship HNLMS Rotterdam will be in Cotonou from 11-14 October. If you are interested in visiting Benin in combination with the Royal Netherlands Navy, please contact Marina Diboma (marina.diboma@nabc.nl).


Business Mission Nigeria: 15-18 October 2013
From 15 to 19 October, NABC will organize a grand Business Forum in Lagos in the construction sector (energy, infrastructure, power grid, housing) and maritime sector (onshore and offshore industry, including related industries in the field of logistics, security infrastructure).

This Business Forum is part of the "Africa Winds" trade mission tour in co-operation with the Royal Dutch Navy.

The Royal Netherlands Navy Ship HNLMS Rotterdam will be in Lagos from 15-19 September. Click here for more information, or contact Elisabeth van Loon-Muller (elisabeth.vanloon.muller@nabc.nl) or Geert de Jong (geert.dejong@nabc.nl).


Bron: http://www.nabc.nl