Zr.Ms. Rotterdam: African Winds 2013

Gestart door Lex, 02/08/2013 | 22:33 uur

Harald

Citaat van: Ace1 op 05/11/2013 | 23:22 uur


mooie landing ...... (vanaf 1:03 tot ca. 1.28) ...  :crazy: ...

Ace1

Zr.Ms. Rotterdam afgemeerd te Tenerife, einde African Winds
Na een bijzonder deployment in West Afrika is vandaag een einde gekomen aan African Winds. Na een welverdiend havenbezoek aan Tenerife zet het amfibisch transportschip later deze week koers richting het Spaanse Rota met Den Helder als eindbestemming. Nu iedereen nog compleet is op het helikopterdek een mooie groepsfoto voor de twee Huey helikopters van de Amerikaanse marine.



https://www.facebook.com/Koninklijke.Marine?fref=ts

Ace1


StrataNL

Opvallend: een draaiende IRSCAN.. toch bang voor een evt. aanval??
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Lex


Lex


Ace1

Het gaat nu toch wel erg veel lijken op de Missie van Johan de Witt tijdens  Africa Partnership Station?



http://www.defensieforum.nl/Forum/marine_naar_%E2%80%98africa_partnership_station%E2%80%99-t17120.45.html

Lex

Marine kleurt zeekaarten West-Afrika in

In alle vroegte lopen bepakte mariniers de in Dakar afgemeerde Zr. Ms. Rotterdam af voor een training met Afrikaanse militairen. Op hetzelfde moment vertrekt de oranje sloep van de Dienst der Hydrografie om de Senegalese haven en stranden in kaart te brengen.

Havens en kustgebieden

Het amfibisch transportschip Rotterdam neemt sinds eind augustus deel aan de 3 maanden durende oefening African Winds voor de Afrikaanse westkust. De oefening richt zich op het opleiden van Afrikaanse troepen door mariniers. Maar naast de hiervoor ingescheepte Nederlandse, Amerikaanse, Engelse en Spaanse mariniers bevindt zich ook een hydrografisch opnameteam aan boord. Zij brengen op verzoek van Afrikaanse partners veelbevaren delen van havens en kustgebieden in kaart. De focus ligt daarbij op Senegal, Ghana, Benin en Nigeria.

GPS en geluidspulsen

De sloep van de Dienst der Hydrografie is voorzien van een nauwkeurige GPS-ontvanger en een zogenoemde multibeam sonarsysteem. Die laatste zendt meerdere geluidspulsen uit onder verschillende hoeken en brengt zo gedetailleerd de afstand tot de bodem in beeld. De betreffende landen hebben over het algemeen ernstig verouderde kaarten. Dit vormt een gevaar voor de scheepvaart, belemmert de economische ontwikkeling, maar ook het werk van bijvoorbeeld de kustwacht.

Vergroten kennis en veiligheid

Dankzij de metingen en gezamenlijke oefeningen voldoet African Winds aan een belangrijke doelstelling. Dit is het vergroten van de maritieme kennis en veiligheid bij de West-Afrikaanse partners. Zodoende krijgen enkele Afrikaanse studenten les aan boord van de opnamesloep en doen ze ervaring op in de hydrografische sector. Daarnaast verwerkt het gerenommeerde United Kingdom Hydrographic Office de opnamen in zeekaarten. Hiermee komen ze ook ter beschikking van de internationale scheepvaart.
Met de bijdrage aan African Winds 2013 doet de Hydrografische Dienst haar motto Ex usu nautae  dus eer aan: ten dienste van de zeeman.

MINDEF,
13 september 2013, 14.02 uur

Lex

RDAM heeft omstreeks 10:00 uur Rota verlaten.

KapiteinRob

Citaat van: Ace1 op 30/08/2013 | 23:45 uur
Ron heeft niet te diep in het glaasje gekeken? :P

Als je iets niet helemaal zeker weet en je gebruikt "schijnen", heb je n.m.m. niet te diep in het glaasje gekeken maar gebruik je juist je hersens.

Ik acht de kans echter wel groter dat mensen die namen verkeerd typen juist wel "wat dieper in het glaasje hebben gekeken".... Los van de m.i. semi-infantiele vraagstelling.

Ace1

Citaat van: Kapitein Rob op 30/08/2013 | 16:58 uur
Ik blij dat ik "schijnen" gebruikte..... :-))

Ron heeft niet te diep in het glaasje gekeken? :P

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#23
Citaat van: Kapitein Rob op 30/08/2013 | 16:58 uur
Ik blij dat ik "schijnen" gebruikte..... :-))

:angel: overkomt de beste boeren nacht gast.

KapiteinRob

Ik blij dat ik "schijnen" gebruikte..... :-))

Lex

Citaat van: Kapitein Rob op 30/08/2013 | 07:58 uur
Alleen schijnen dit Spaanse heli's te zijn....

Jasper Bol @JasperBol
Pitstop in Rota, embarkeren USMC en SPMC (mariniers) inclusief het USMC helikopter detachement van 2 UH-1N Hueys. Druk dagje! #aw13

:angel:

KapiteinRob

Citaat van: Flyguy op 30/08/2013 | 07:38 uur
Het lijkt mij wel gezellig en interessant om een stel USN gasten aan boord te hebben.    8)

Alleen schijnen dit Spaanse heli's te zijn....