Defensiebrede Vervanging Operationele Wielvoertuigen

Gestart door ridivek, 05/09/2013 | 23:06 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Flyguy op 12/01/2018 | 21:45 uur
Ik heb eveneens geruchten over een Franse connectie met de vector gehoord.


Ik gok dat de Fransen het ontwerp in licentie gaan bouwen. Het past namelijk prima in het Franse straatje; licht, luchtmobiel, snel en een solide ontwerp als basis. Maar goed, dit is maar een gok.

Wat is (zou) dan de Nederlandse tegenprestatie (kunnen zijn)?

Flyguy

Ik heb eveneens geruchten over een Franse connectie met de vector gehoord.


Ik gok dat de Fransen het ontwerp in licentie gaan bouwen. Het past namelijk prima in het Franse straatje; licht, luchtmobiel, snel en een solide ontwerp als basis. Maar goed, dit is maar een gok.

Sparkplug

Citaat van: Parera op 12/01/2018 | 21:33 uur
Zou het gaan om het kopen van de licentie voor (massa) productie of echt de overname van de gehele productie iets dat mij vreemd lijkt aangezien Defenture een eigen productie lijn aan het bouwen is/was in Nederland.

Zoveel bedrijven zijn er niet in Frankrijk die dit soort voertuigen bouwen. En Generaly Dynamics Europe Land Systems (die eerder met Defenture's producten rondging) zit in Spanje en heeft onderdelen in Oostenrijk, Tsjechië, Duitsland, Spanje & Zwitserland mogelijk dat het om dat bedrijf gaat al heeft het geen Franse connecties.

Als het een Frans bedrijf is kan het bijna alleen Renault, Panhard of Nexter zijn. Nexter is in 2015 samen gegaan met het Duitse KMW.

Het zou heel goed om een licentie bouw kunnen gaan. PSA maakte bijvoorbeeld ook de MB G-klasse in licentie.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: StrataNL op 12/01/2018 | 21:21 uur
Ik lees op facebook geruchten dat een Frans (?) bedrijf de massaproductie van de Vector overneemt. Er zijn er immers nog maar een paar aan het KCT geleverd....

Geen idee wat hier van klopt, maar vond het te interessant om links te laten liggen.
Zou het gaan om het kopen van de licentie voor (massa) productie of echt de overname van de gehele productie iets dat mij vreemd lijkt aangezien Defenture een eigen productie lijn aan het bouwen is/was in Nederland.

Zoveel bedrijven zijn er niet in Frankrijk die dit soort voertuigen bouwen. En Generaly Dynamics Europe Land Systems (die eerder met Defenture's producten rondging) zit in Spanje en heeft onderdelen in Oostenrijk, Tsjechië, Duitsland, Spanje & Zwitserland mogelijk dat het om dat bedrijf gaat al heeft het geen Franse connecties.

Als het een Frans bedrijf is kan het bijna alleen Renault, Panhard of Nexter zijn. Nexter is in 2015 samen gegaan met het Duitse KMW.

StrataNL

Ik lees op facebook geruchten dat een Frans (?) bedrijf de massaproductie van de Vector overneemt. Er zijn er immers nog maar een paar aan het KCT geleverd....

Geen idee wat hier van klopt, maar vond het te interessant om links te laten liggen.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Citaat van: StrataNL op 10/01/2018 | 07:48 uur
Dit project is nog niet zo ver gevorderd als de vrachtwagens. De 12Kn is een zwaarder en beter bepantserd voertuig. De LRV400 is meer gericht op de Air assault variant, echter deze zal voor de "12Kn Overig" variant waarschijnlijk minder presteren dan de Hawkei, en voor de "12Kn Air assault" minder dan de Vector.

Kwestie van afwachten op dit moment.

Ik denk dat de Hawkei het meest complete voertuig is dat voor de meeste opties door kan.

Citaat van: Sparkplug op 09/01/2018 | 17:41 uur
De 'flatbed' versie is zoals de Australiërs het noemen een ute (verbastering van utility). Utes zijn daar erg populair (getuige o.a. de vele Commodore en Falcon utes) ;D

Flatbed of Pick-up's zijn natuurlijk ook ideaal, je gooit je zooi gewoon achterop en je gaat rijden :big-smile:

StrataNL

Citaat van: mc196 op 10/01/2018 | 02:31 uur
Ik ben benieuwd of de Hawkei een serieuze kandidaat is die binnen het budget past. Ik vrees dat DMO met een aangepast burger voertuig gaat komen (zoiets als een gepantserde amarok). We horen of lezen niets over vergelijkende testen en straks is er ineens een contract getekend.
Dit project is nog niet zo ver gevorderd als de vrachtwagens. De 12Kn is een zwaarder en beter bepantserd voertuig. De LRV400 is meer gericht op de Air assault variant, echter deze zal voor de "12Kn Overig" variant waarschijnlijk minder presteren dan de Hawkei, en voor de "12Kn Air assault" minder dan de Vector.

Kwestie van afwachten op dit moment.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

mc196

Ik ben benieuwd of de Hawkei een serieuze kandidaat is die binnen het budget past. Ik vrees dat DMO met een aangepast burger voertuig gaat komen (zoiets als een gepantserde amarok). We horen of lezen niets over vergelijkende testen en straks is er ineens een contract getekend.

Sparkplug

Citaat van: Parera op 09/01/2018 | 16:07 uur
Ik ken de eisen/wensen niet maar de hawkei is verplaatsbaar onder de CH-47 voor luchtmobiel. Een ''flatbed'' variant is ook beschikbaar voor transport of andere modules.
2 en 4 deurs varianten zijn beschikbaar en ook een open versie, de gesloten versie heeft minimaal STANAG 4569 level 1 aan bescherming. En een bereik van 600 km met topsnelheid van 130 km/h geen slechte keuze als je het mij vraagt. Er is weinig bekend over de kandidaten alleen de Hawkei is bekeken door DMO personeel en verder is er nog de enigste bekende optie de Supacat/Rheinmetall  LRV400.

De 'flatbed' versie is zoals de Australiërs het noemen een ute (verbastering van utility). Utes zijn daar erg populair (getuige o.a. de vele Commodore en Falcon utes) ;D
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: Sparkplug op 09/01/2018 | 15:07 uur
De Hawkei vind ik een interessant voertuig. Hoeveel sluit deze aan op de (toekomstige) Nederlandse wensen? Zou het kans maken?
Ik ken de eisen/wensen niet maar de hawkei is verplaatsbaar onder de CH-47 voor luchtmobiel. Een ''flatbed'' variant is ook beschikbaar voor transport of andere modules.
2 en 4 deurs varianten zijn beschikbaar en ook een open versie, de gesloten versie heeft minimaal STANAG 4569 level 1 aan bescherming. En een bereik van 600 km met topsnelheid van 130 km/h geen slechte keuze als je het mij vraagt. Er is weinig bekend over de kandidaten alleen de Hawkei is bekeken door DMO personeel en verder is er nog de enigste bekende optie de Supacat/Rheinmetall  LRV400.

Citaat
Level 1

Kinetic Energy
- 7.62×51mm NATO Ball (Ball M80) at 30 meters with velocity 833 m/s
- 5.56×45mm NATO Ball (SS109) at 30 meters with a velocity of 910 m/s
- 5.56×45mm NATO Ball (M193) at 30 meters with a velocity of 930 m/s

Protection against all three threats must be provided.

Grenade and Mine Blast
Hand grenades, unexploded artillery fragmenting submunitions, and other small anti personnel explosive devices detonated under the vehicle.

Artillery
155 mm High Explosive at 100 m

Angle: azimuth 360°; elevation: 0 - 18°




Sparkplug

Citaat van: Parera op 08/01/2018 | 20:51 uur
Ik moet zeggen dat de Hawkei mijn persoonlijke #1 is , gedeelde 1e plek met een variant van de Vector indien deze betaalbaar is en ook aan de eisen voldoet. Indien een Nederlandse 4x4 niet mogelijk is dan zeker de Hawkei. Sluit lekker aan op de BUMA, ben ook erg benieuwd naar de prestaties van de Hawkei in Irak.

De Hawkei vind ik een interessant voertuig. Hoeveel sluit deze aan op de (toekomstige) Nederlandse wensen? Zou het kans maken?
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

#292
Citaat van: StrataNL op 08/01/2018 | 19:18 uur
De Hawkei wordt inmiddels onder operationele omstandigheden getest in Irak door de Australiërs.
https://www.armyrecognition.com/weapons_defence_industry_military_technology_uk/australian_army_deploys_new_hawkei_protected_vehicle_in_iraq.html

Ik moet zeggen dat de Hawkei mijn persoonlijke #1 is , gedeelde 1e plek met een variant van de Vector indien deze betaalbaar is en ook aan de eisen voldoet. Indien een Nederlandse 4x4 niet mogelijk is dan zeker de Hawkei. Sluit lekker aan op de BUMA, ben ook erg benieuwd naar de prestaties van de Hawkei in Irak.

StrataNL

-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Kevon

Is er eigenlijk al wat meer bekend over het 12kN voertuig? Gaat dit nog door of niet?
Wie in angst leeft, zal in angst sterven

mc196

Citaat van: A.J. op 12/12/2017 | 16:29 uur
Negen van de tien keer heb je ook een aanhanger achter je 4 tonner hangen dus het maakt niet veel uit.
Een aanhanger kun je ook loskoppelen en dan met mankracht (of vrouw- of transgender-) een stukje verplaatsen. Maar goed, alles word groter en zwaarder binnen Defensie. Wat dertig jaar geleden nog met een jeep kon moet nu met een voertuig wat je met rijbewijs B niet meer mag besturen