Defensiebrede Vervanging Operationele Wielvoertuigen

Gestart door ridivek, 05/09/2013 | 23:06 uur

ridivek

Sorry ik vind de benaming "ISO-standaard 8-voet container" verwarrend.
Volgens mij zijn de 1600 container modules 10' of 20' lang en 8' breed en hoog. Dit zijn ISO-stabdaard 10-foot en 20-foot low cube (8" ipv 8.5') containers.
Ik denk dat de fout en oplossing ligt in het anti-torsie container draag frame voor alle voertuigen. Bij de 100kN HO (8x8) lijkt de containers hoger te staan dan het aggregaat/box met voertuig equivalent/reserve wiel.
Waar de verantwoordelijkheiden precies liggen is alleen bekend binnen DMO. Scania levert vrachtwagens, Marshall levert containers. De containers worden via een anti-torsie frame op de vrachtwagens gemonteerd. Deze combinatie is enkele centimeters te hoog. DMO plaatst de containers op de vrachtwagens, dus AFAIK Scania heeft dit niet kunnen controleren. Dit soort dingen heb je bij nieuw materieel.
Ze zijn er redelijk snel achter, 550 van 1600/25×× bestelde 100kN HO geleverd.
Ik hoop dat ze de voertuigen gestandaardiseerd houden. Binnen een jaar hebben ze (DMO, Scania, Marshall & subcontractors) dit echt wel opgelost.

Ros

Citaat van: Parera op 09/09/2021 | 18:38 uur
We gaan er maar voor het gemak vanuit dat deze 4 m beperking wel ergens in de eisen/ contracten zijn opgenomen.

Er zijn tekeningen waar de maten gewoon op staan. en er zou toch iemand hebben kunnen vragen.........goh, hoe hoog gaat dat ding worden ? Tevens zou Scania als ervaren vrachtwagen producent deze kennis in huis moeten hebben. De maatvoering van de bestelde ISO standaard 8 ft. container is overal te vinden.

Ros

Aanpassing aan de het deel waar de container op komt te staan. Iets kleinere bandenmaat ?


Ros

Citaat van: Ace1 op 09/09/2021 | 19:46 uur
Alternatief is om de banden een beetje te laten leeglopen en dan kun je ook zonder probleem een viaduct onder door.

En dan krijg je...........oeps, sorry vergeten niet aan gedacht.

De hoogte van een laad dock is afgestemd op de gemiddelde hoogte van de vrachtwagen/bevestigde container. De centimeters die je eventueel tekort kom kan worden opgevangen door een stalen oprijplaat die scharnierend is.

Ace1

Citaat van:  Defensie op 09/09/2021 | 18:33 uur
Een Scania Gryphus-variant voorlopig niet openbare weg op vanwege hoogte

Nieuwsbericht | 09-09-2021 | 18:14

Eén van Scania Gryphus-varianten van Defensie blijkt in combinatie met de ISO-standaard 8-voet container hoger te zijn dan de wettelijk toegestane 4 meter. Het gaat om enkele centimeters.

De leverancier is op de hoogte gesteld en voert samen met Defensie metingen uit. Indien de geconstateerde hoogte-overschrijding dan wordt bevestigd, heeft de leverancier aangegeven het probleem op te lossen. Deze versie van de Gryphus, de 100 kN Scania Gryphus High Operational met 8-voet container, mag voorlopig niet de openbare weg op. Dat heeft minister Ank Bijleveld-Schouten de Kamer vandaag per brief laten weten.

Toestemming
Defensie gaat nu ontheffing vragen om met de specifieke combinatie 100 kN Scania Gryphus High Operational met 8-voet container toch de weg op te mogen. De toestemming zal dan gelden voor een bepaalde tijd en specifieke routes.  Toestemming is mogelijk als ook de Rijksdienst voor Wegverkeer de route als veilig heeft aangemerkt. In afwachting daarvan mag deze specifieke combinatie niet de openbare weg op.

Vervanging
De nieuwe voertuigen vervangen geleidelijk de meer dan 30 jaar oude wielvoertuigen. Een van de vrachtwagens, uit het zogenoemde programma Defensiebrede Vervanging Operationele Wielvoertuigen (DVOW) is de Scania.

Gryphus.
Een deel van de voertuigen is opgebouwd uit een vrachtwagen en een laadbak (met kraan, laadlift of personeelsmodule). Een ander deel bevat een container. (een commandovoering-, werkplaats-, brandstof- of gewone goederencontainer). Defensie heeft meer dan 1.600 ISO-standaard 8-voet containers besteld. Voertuig en laadbak of container worden zoveel mogelijk als systeem bij elkaar gehouden.

Defensie onderzoekt de effecten op de dagelijkse transportbewegingen en de opleidings- en trainingsprogramma's van Defensie. Defensie kijkt ook of er gevolgen zijn voor de operationele gereedheid.

Mindef

Nu is een moderne vrachtwagen tegenwoordig voorzien van persluchtsysteem om bij een distributiecentrum de aanhanger te kunnen laten zakken of omhoog te kunnen doen en dan tegen het dok aan te kunnen rijden. Snap niet waarom dit bij een defensie Scania niet kan. Alternatief is om de banden een beetje te laten leeglopen en dan kun je ook zonder probleem een viaduct onder door.

Parera

Citaat van: Lex op 09/09/2021 | 18:33 uur
Een Scania Gryphus-variant voorlopig niet openbare weg op vanwege hoogte

Nieuwsbericht | 09-09-2021 | 18:14

Eén van Scania Gryphus-varianten van Defensie blijkt in combinatie met de ISO-standaard 8-voet container hoger te zijn dan de wettelijk toegestane 4 meter. Het gaat om enkele centimeters.

De leverancier is op de hoogte gesteld en voert samen met Defensie metingen uit. Indien de geconstateerde hoogte-overschrijding dan wordt bevestigd, heeft de leverancier aangegeven het probleem op te lossen. Deze versie van de Gryphus, de 100 kN Scania Gryphus High Operational met 8-voet container, mag voorlopig niet de openbare weg op. Dat heeft minister Ank Bijleveld-Schouten de Kamer vandaag per brief laten weten.

Toestemming
Defensie gaat nu ontheffing vragen om met de specifieke combinatie 100 kN Scania Gryphus High Operational met 8-voet container toch de weg op te mogen. De toestemming zal dan gelden voor een bepaalde tijd en specifieke routes.  Toestemming is mogelijk als ook de Rijksdienst voor Wegverkeer de route als veilig heeft aangemerkt. In afwachting daarvan mag deze specifieke combinatie niet de openbare weg op.

Vervanging
De nieuwe voertuigen vervangen geleidelijk de meer dan 30 jaar oude wielvoertuigen. Een van de vrachtwagens, uit het zogenoemde programma Defensiebrede Vervanging Operationele Wielvoertuigen (DVOW) is de Scania.

Gryphus.
Een deel van de voertuigen is opgebouwd uit een vrachtwagen en een laadbak (met kraan, laadlift of personeelsmodule). Een ander deel bevat een container. (een commandovoering-, werkplaats-, brandstof- of gewone goederencontainer). Defensie heeft meer dan 1.600 ISO-standaard 8-voet containers besteld. Voertuig en laadbak of container worden zoveel mogelijk als systeem bij elkaar gehouden.

Defensie onderzoekt de effecten op de dagelijkse transportbewegingen en de opleidings- en trainingsprogramma's van Defensie. Defensie kijkt ook of er gevolgen zijn voor de operationele gereedheid.

Mindef

:doh:

Dit heeft en gaat een hoop stof doen opwaaien, het is een fout ... een domme fout dat wel. Maar het zal moeten blijken of dit op te lossen is en dan ga ik er vanuit dat het allemaal wel goed gaat komen. We gaan er maar voor het gemak vanuit dat deze 4 m beperking wel ergens in de eisen/ contracten zijn opgenomen.

Lex

Een Scania Gryphus-variant voorlopig niet openbare weg op vanwege hoogte

Nieuwsbericht | 09-09-2021 | 18:14

Eén van Scania Gryphus-varianten van Defensie blijkt in combinatie met de ISO-standaard 8-voet container hoger te zijn dan de wettelijk toegestane 4 meter. Het gaat om enkele centimeters.

De leverancier is op de hoogte gesteld en voert samen met Defensie metingen uit. Indien de geconstateerde hoogte-overschrijding dan wordt bevestigd, heeft de leverancier aangegeven het probleem op te lossen. Deze versie van de Gryphus, de 100 kN Scania Gryphus High Operational met 8-voet container, mag voorlopig niet de openbare weg op. Dat heeft minister Ank Bijleveld-Schouten de Kamer vandaag per brief laten weten.

Toestemming
Defensie gaat nu ontheffing vragen om met de specifieke combinatie 100 kN Scania Gryphus High Operational met 8-voet container toch de weg op te mogen. De toestemming zal dan gelden voor een bepaalde tijd en specifieke routes.  Toestemming is mogelijk als ook de Rijksdienst voor Wegverkeer de route als veilig heeft aangemerkt. In afwachting daarvan mag deze specifieke combinatie niet de openbare weg op.

Vervanging
De nieuwe voertuigen vervangen geleidelijk de meer dan 30 jaar oude wielvoertuigen. Een van de vrachtwagens, uit het zogenoemde programma Defensiebrede Vervanging Operationele Wielvoertuigen (DVOW) is de Scania.

Gryphus.
Een deel van de voertuigen is opgebouwd uit een vrachtwagen en een laadbak (met kraan, laadlift of personeelsmodule). Een ander deel bevat een container. (een commandovoering-, werkplaats-, brandstof- of gewone goederencontainer). Defensie heeft meer dan 1.600 ISO-standaard 8-voet containers besteld. Voertuig en laadbak of container worden zoveel mogelijk als systeem bij elkaar gehouden.

Defensie onderzoekt de effecten op de dagelijkse transportbewegingen en de opleidings- en trainingsprogramma's van Defensie. Defensie kijkt ook of er gevolgen zijn voor de operationele gereedheid.

Mindef

Lex

Kamervragen: De aanbestedingsprocedure van de 515 terreinwagens voor de luchtmobiele brigade bij Mercedes-Benz in het programma Defensiebrede Vervanging Operationele Wielvoertuigen (DVOW).

De vragen ingediend door het lid Belhaj (D66)

Kamerstuk, 08-09-2021

Huzaar1

Citaat van: Kornet43 op 06/08/2021 | 00:17 uur
Dat krijg je als je niet van de plank koopt, maar een product dat alleen op papier bestaat!

Meneer de wijsneus. Duimzuigen tot een sport gemaakt.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Kornet43

Citaat van: Kevon op 05/08/2021 | 22:02 uur
2 maanden geen nieuws over de 12kn of welk voertuig dan ook van binnen DVOW dan ook? Raar!
Dat krijg je als je niet van de plank koopt, maar een product dat alleen op papier bestaat!

Kevon

2 maanden geen nieuws over de 12kn of welk voertuig dan ook van binnen DVOW dan ook? Raar!
Wie in angst leeft, zal in angst sterven


StrataNL

Citaat van: Kevon op 03/06/2021 | 15:12 uur
Ik was gisteren ergens en daar kwam mij ter ore dat er 3 rechtzaken aankomen met betrekking tot de AALST: DMO richting Mercedes, Mercedes tegen DMO en concurrent richting DMO. Heeft iemand dit ook al gehoord of is dit rumoer/roddel?

Haha  :dead: nou voorlopig nog geen nieuwe voertuigen voor Luchtmobiel.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Kevon

Ik was gisteren ergens en daar kwam mij ter ore dat er 3 rechtzaken aankomen met betrekking tot de AALST: DMO richting Mercedes, Mercedes tegen DMO en concurrent richting DMO. Heeft iemand dit ook al gehoord of is dit rumoer/roddel?
Wie in angst leeft, zal in angst sterven