Boeing delivered the 223rd and last U.S. Air Force C-17 Globemaster I

Gestart door andré herc, 13/09/2013 | 15:09 uur

andré herc

Boeing to Complete Production of C-17 Globemaster III in 2015
Support and maintenance of global C-17 fleet continues through Boeing's Globemaster III Integrated Sustainment Program
Production continues at 10 C-17s per year for 22 additional new aircraft
Boeing's 2013 financial guidance unchanged
LONG BEACH, Calif., Sept. 18, 2013 -- Boeing [NYSE: BA] will complete production of the C-17 Globemaster III and close the C-17 final assembly facility in Long Beach, Calif. in 2015.

"Ending C-17 production was a very difficult but necessary decision," said Dennis Muilenburg, president and chief executive officer of Boeing Defense, Space & Security.  "We want to thank the highly skilled and talented employees who have built this great airlifter for more than two decades– and those who will help us as we continue to build the remaining 22 aircraft and support and modernize the global fleet for decades to come. The C-17 remains the world's most capable airlifter with unmatched readiness and cost effectiveness."

Boeing will continue after-delivery support of the worldwide C-17 fleet as part of the C-17 Globemaster III Integrated Sustainment Program (GISP) Performance-Based Logistics agreement. The GISP "virtual fleet" arrangement provides the highest airlift mission-capable rate at one of the lowest costs per flying hour.

"Our customers around the world face very tough budget environments. While the desire for the C-17's capabilities is high, budgets cannot support additional purchases in the timing required to keep the production line open," Muilenburg added.  "What's more, here in the United States the sequestration situation has created significant planning difficulties for our customers and the entire aerospace industry.  Such uncertainty forces difficult decisions like this C-17 line closure. We will continue to make tough but necessary decisions to drive affordability and preserve our ability to invest for the future."

Boeing expects a charge of less than $100 million, which will be recorded this quarter, as a result of this announcement. The charge will not impact financial guidance for the year.

Nearly 3,000 employees support the C-17 production program in Long Beach; Macon, Ga.; Mesa, Ariz. and St. Louis. Workforce reductions will begin in early 2014 and continue through closure.  Boeing will provide employee assistance including job search resources, financial counseling, retirement seminars and help locating potential jobs within and outside of the company.

"We recognize how closing the C-17 line will affect the lives of the men and women who work here, and we will do everything possible to assist our employees, their families and our community," said Nan Bouchard, vice president and C-17 program manager.

Additionally, the C-17 industrial team includes more than 650 suppliers in 44 states. Boeing and its suppliers provide 20,000 jobs in support of C-17 production.

Since the first flight on Sept. 15, 1991, the C-17 has amassed more than 2.6 million flying hours supporting airlift of troops and large cargo, precision airdrop of humanitarian supplies and lifesaving aeromedical missions. Boeing has delivered 257 C-17s, including 223 to the U.S. Air Force, and a total of 34 to Australia, Canada, India, Qatar, the United Arab Emirates, the United Kingdom and the 12-member Strategic Airlift Capability initiative of NATO and Partnership for Peace nations.

boeing.com
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

SMI de Boer

Rendabel kan te hoog gegrepen zijn.
Rekenvoorbeeld, fictief

Vliegtuig aangeschaft, ok.

Kosten 1000 euro per maand. Crew en onderhoud
Opbrengsten helaas maar 800 per maand, kosten ineens nog naar 200.
Kan je voor die 1000 euro ineens 5 kisten onderhouden.

Carriers zijn in de burger niet aan te slepen. tis een aanvulling op.

Zo ook precies in het grondverzet, ontlasting van het milieu omdat Nederland veel sneller ontsloten wordt en nog 1000 goeie gevolgen. Nu zit Strabag in NL wegen te bouwen, nee dat is geen valse concurrentie. Wegen worden nu nie aangelegd omdat er niemand is die het doet.
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

Elzenga

Citaat van: SMI de Boer op 21/09/2013 | 20:00 uur
Dacht meer aan dat die kisten helemaal onder defensie zouden vallen maar op werkeloze momenten ingezet bij de KLM ofzo. Dan is het geen punt om er een stuk of 10 in huis te hebben.

Er is zat materieel dat commercieel rendabel gemaakt kan, denk aan grondverzet, daar is defensie meester in. Wegen zijn veel eerder klaar, je kan veel meer mensen aannemen omdat ze minder kosten.

Mijn meissie staat ook gewoon te snijen in burgerziekenhuizen, dus bij de hospikken gaat het wel
toestellen als de C17 zijn economisch niet rendabel in de burgerluchtvaart heb ik wel eens gelezen...en ik vrees dat dit ook geldt voor veel ander militair materiaal. Bovendien zijn de lokale wethouders en hun vrinden bij de bouw niet zo blij met dit soort "valse" concurrentie ;)

Een mooie gedachte, maar in de praktijk niet zo makkelijk in te voeren. Op uitzonderingen na, zoals jouw meissie.

SMI de Boer

Dacht meer aan dat die kisten helemaal onder defensie zouden vallen maar op werkeloze momenten ingezet bij de KLM ofzo. Dan is het geen punt om er een stuk of 10 in huis te hebben.

Er is zat materieel dat commercieel rendabel gemaakt kan, denk aan grondverzet, daar is defensie meester in. Wegen zijn veel eerder klaar, je kan veel meer mensen aannemen omdat ze minder kosten.

Mijn meissie staat ook gewoon te snijen in burgerziekenhuizen, dus bij de hospikken gaat het wel
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

Flyguy

Citaat van: SMI de Boer op 16/09/2013 | 15:54 uur
Denk dat Flyguy een Burgerpiloot is. Nee, die vliegen niet over tracers.
Jup. Wij zijn daarbij volkomen weerloos, geef ons dan eerst chaff, flares en ECM. (zoals ooit eens voorgesteld dacht ik te herinneren)

Ik denk dat het niet handig is, en vooral duur, om een burgervloot mobilisabel te houden zoals men dat destijds deed met treinen en machinisten en nu met RoRo schepen. (Denemarken, Duitsland en UK)

SMI de Boer

Denk dat Flyguy een Burgerpiloot is. Nee, die vliegen niet over tracers.

Er is altijd wel een politieke reden om iets niet te doen... Ik probeer altijd een reden te zoeken om het toch maar wel te doen.
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

DvdW

Citaat van: Lex op 15/09/2013 | 23:54 uur
Nope, met voldoende voorwaarden gaan ze ervoor!
Dan ben ik wel benieuwd naar die 'voorwaarden' (geen gevaar voor eigen personeel? Wordt een beetje lastig als het oorlog is  :devil: ).... Ik geloof er zelf namelijk geen snars van dat de KLM MinDef gaat helpen in een komend conflict.
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Lex

Citaat van: Flyguy op 15/09/2013 | 23:32 uur
Voor een haul naar b.v. Mali, of nog erger Afghanistan, ben je bij de klm aan het verkeerde adres.
Nope, met voldoende voorwaarden gaan ze ervoor!

Flyguy

Citaat van: Lex op 15/09/2013 | 23:06 uur
Is die opmerking niet ietwat bekrompen? Ik weet niet wie je onder "wij" verstaat, maar het vliegen naar oorlogsgebieden is een opmerking die dan nadere uitleg behoeft.
Voor een haul naar b.v. Mali, of nog erger Afghanistan, ben je bij de klm aan het verkeerde adres.

Dit neemt een groot deel van de flexibiliteit die je met een eigen luchtmacht transportvloot wel hebt weg. Overigens zou je als defensie best kunnen proberen om de KLM cargo te charten voor af en aan transport naar Turkije o.i.d. als daar echt behoefte aan is. Ik weet alleen niet precies wat SMI de boer bedoelde met beroep doen op de KLM kisten.

Lex

Citaat van: Flyguy op 15/09/2013 | 22:44 uur
Wij mogen niet naar oorlogsgebied vliegen en de mogelijkheden van onze 744Fs zijn beperkt.
Is die opmerking niet ietwat bekrompen? Ik weet niet wie je onder "wij" verstaat, maar het vliegen naar oorlogsgebieden is een opmerking die dan nadere uitleg behoeft.

Flyguy

Wij mogen niet naar oorlogsgebied vliegen en de mogelijkheden van onze 744Fs zijn beperkt. Misschien is de combi nog wel interessant, maar de klu heeft daarvoor al de kdc-10's.

Natuurlijk kan men de toestellen inclusief vliegers in principe vorderen tijdens oorlogstijd, maar verwacht niet te veel niets van een commercieel bedrijf als de KLM.

SMI de Boer

Maar anyway. Het zou onze grote vervoerders zoals KLM niet misstaan om een paar van deze kisten voor cargo in te zetten. Dan zouden ze rendabel zijn en ten alle tijden ingezet kunnen voor tactische doeleinden.
De manier van inzet van deze kisten is bij de amerikanen ook heel anders. Gaat hier alles met papieren en aanvragen (als je wat verder van het vuur zit) gebruikken zij veel sneller een kist als deze als "handig vervoermiddel" Maakt ze niet uit om effe een personenauto van Geilenkirchen naar Rammstein te brengen. Heeft ook wel weer tot gevolg dat we een keer met een C141 uit het museum getransporteerd zijn.
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

Lynxian

Citaat van: SMI de Boer op 15/09/2013 | 13:33 uur
Nouja.. okee. Da's ook mooi!
Wij zijn iig gewend om 3 tot 5 burstjes weg te geven, Amerikanen zitten al gauw aan 9, gericht! Niet zoals ANA of ANP die een magazijn leegknijpen zonder dat er ook maar iets in de richting van het doel gaat.
Shit, dat wist ik niet. Hoe meer ik hoor van de kruideniersmentaliteit van onze politici en de daaruit volgende gevolgen, hoe erger het wordt.  :'( Het wegbezuinigen van tanks of M fregatten ziet iedereen, maar dit soort bezuinigingen zijn toch vrijwel onzichtbaar. Had laatst hier op DF een soortgelijk geval, waarbij ik begreep dat er zelfs niet genoeg mortieren zijn. Ook van de zotten.

SMI de Boer

Citaat van: Lynxian op 15/09/2013 | 02:02 uur
Niet iedereen op Defensieforum zit in de krijgsmacht. ;) Sommigen zijn fan en betrokken burger.

Nouja.. okee. Da's ook mooi!
Wij zijn iig gewend om 3 tot 5 burstjes weg te geven, Amerikanen zitten al gauw aan 9, gericht! Niet zoals ANA of ANP die een magazijn leegknijpen zonder dat er ook maar iets in de richting van het doel gaat.
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

Lynxian

Citaat van: SMI de Boer op 14/09/2013 | 17:27 uur
Van wat hebben we meer dan een handjevol? ben je wel eens operationeel geweest met de VS? Zelfs met schieten zijn we een stuk zuiniger
Niet iedereen op Defensieforum zit in de krijgsmacht. ;) Sommigen zijn fan en betrokken burger.

StrataNL

Geeft weer mooi aan dat de EU nog een heeele lange weg moet gaan wil het zelf grootschalige operaties uitvoeren zonder hulp van de VS. Ik vermoed zelf dat dit nooit zal gebeuren.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

andré herc

Ach ja verschil in aantal moet er zijn deze foto brengt dit mooi in beeld waar wij hier in Europa alleen maar van kunnen dromen zie foto

A 22-aircraft "freedom launch" took place Sept. 11, 2013, at Travis Air Force Base, Calif. Seven C-17 Globemaster IIIs, 11 KC-10 Extenders and four C-5B Galaxies from the 60th Air Mobility Wing lined up in what is historically referred to as an "elephant walk," then launched consecutively over 36 minutes to take part in Air Mobility Command missions. The first plane in the lineup, a C-17, launched at 8:46 a.m., the same time terrorists crashed American Airlines Flight 11 into the north tower of the World Trade Center in New York City 12 years earlier. (U.S. Air Force photo/Ken Wright)
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

Ace1

Citaat van: Thomasen op 14/09/2013 | 15:49 uur
C5 is zelfs wat groter, maar naar wat ik begreep ook stukken duurder.

De C5 dateert van qa ontwerp uit de jaren 60 en een C17een onwerp uit de jaren 80 en 90 en bovendien is een C17 kleiner dan een C5 logisch dat je dan in gebruikskosten goedkoper bent.

http://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_C-5_Galaxy

http://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_C-17_Globemaster_III

andré herc

Citaat van: Lynxian op 14/09/2013 | 16:11 uur
Ongelofelijk eigenlijk, hé? 223 van die dingen en de grootste Europese landen hebben er niet meer dan een handjevol van. Doen die Amerikanen altijd maar goed. Kan dit zielige Europa nog veel van leren.
Daar sluit ik mij bij aan 8 RAF en 3 C-17's bij het SAC wel een groot verschil en laten we het maar niet over de rest van het Materieel hebben want dan ga ik off topic :glare:
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

SMI de Boer

Citaat van: Lynxian op 14/09/2013 | 16:11 uur
Ongelofelijk eigenlijk, hé? 223 van die dingen en de grootste Europese landen hebben er niet meer dan een handjevol van. Doen die Amerikanen altijd maar goed. Kan dit zielige Europa nog veel van leren.

Van wat hebben we meer dan een handjevol? ben je wel eens operationeel geweest met de VS? Zelfs met schieten zijn we een stuk zuiniger
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

Lynxian

Ongelofelijk eigenlijk, hé? 223 van die dingen en de grootste Europese landen hebben er niet meer dan een handjevol van. Doen die Amerikanen altijd maar goed. Kan dit zielige Europa nog veel van leren.

dudge

Citaat van: SMI de Boer op 14/09/2013 | 09:35 uur
Ze hemelen 'm aardig op maar de C5 deed niet echt voor de C17 onder... kwa geluid, tsja...

C5 is zelfs wat groter, maar naar wat ik begreep ook stukken duurder.

SMI de Boer

Ze hemelen 'm aardig op maar de C5 deed niet echt voor de C17 onder... kwa geluid, tsja...
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

andré herc

LONG BEACH, Calif., Sept. 12, 2013 -- Boeing [NYSE: BA] delivered the 223rd and last U.S. Air Force C-17 Globemaster III airlifter today, fulfilling the production contract more than 20 years after the first delivery.

The aircraft left Boeing's Long Beach facility to fly to its assignment at Joint Base Charleston, S.C., where a ceremony will mark its arrival.

The Air Force was the C-17's launch customer. Since the aircraft's first flight Sept. 15, 1991, it has been the world's only strategic airlifter with tactical capabilities that allow it to fly between continents, land on short, austere runways, and airdrop supplies precisely where they are needed.

"Thank you for delivering to our nation combat airlift – that is the definition of the C-17 – the most versatile, most capable, most ready airlifter ever built," said U.S. Air Force Gen. Paul Selva, commander, Air Mobility Command. "What you have done with this aircraft speaks volumes about your character."

Boeing continues to produce C-17s for other customers around the world, and maintain and sustain the aircraft through the C-17 Globemaster Integrated Sustainment Program.

C-17s have been involved in contingency operations of all types, including flying troops and equipment to Operation Enduring Freedom in Afghanistan and to Operation Iraqi Freedom. The airlifter also has been used in humanitarian missions around the world, including the Japanese and Indian Ocean tsunamis of 2011 and 2004, respectively; Hurricane Katrina in 2005; and the Haitian earthquake of 2010. 

"C-17s are the workhorse for the U.S. Air Force in wartime and in peace," said Chris Chadwick, Boeing Military Aircraft president. "So while this is the last new C-17 to be added to the Air Force fleet, the mission does not stop here. The C-17 delivers hope and saves lives, and with the Air Force in the pilot's seat, it will continue to do so well into the future."

The C-17 holds 33 world records – more than any other airlifter in history – including payload-to-altitude, time-to-climb and short-takeoff-and-landing marks. It has exceeded 2.6 million flight hours, playing an integral role in global strategic airlift.           

The National Aeronautics Association in 1994 awarded the C-17 its Collier Trophy, recognizing the aircraft as the top aeronautical achievement of that year.

"C-17 is the product of our dedicated workforce and more than 20 years of teamwork with our suppliers and the U.S. Air Force," said Nan Bouchard, Boeing vice president and C-17 program manager. "Every employee here is proud to build this amazing aircraft. We are continuing the legacy by building C-17s for our partner nations, and we will continue to work with the U.S. Air Force to ensure their aircraft deliver top performance into the future."

In addition to the 223 C-17s delivered to the U.S. Air Force, 34 are operated by Australia, Canada, India, Qatar, the United Arab Emirates, the United Kingdom and the 12-member Strategic Airlift Capability initiative of NATO and Partnership for Peace nations


boeing.com
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.