Nieuwe AOR(H) Koninklijke Marine

Gestart door Elzenga, 18/09/2013 | 13:54 uur

ritchie

ja en, bouw er een binnenwand in en je bent klaar, is toch alleen voor de brandstof , zoveel hoeft hij niet mee te nemen gezien het aantal schepen

Flyguy

Citaat van: ritchie op 22/10/2013 | 22:01 uur
waarom een nieuwe tanker kopen en de JSS verkopen, gewoon door varen met de Amsterdam, is dat geen optie en de JSS verkopen..
Goede morgen. De Amsterdam is enkelwandig.  ;)

ritchie

waarom een nieuwe tanker kopen en de JSS verkopen, gewoon door varen met de Amsterdam, is dat geen optie en de JSS verkopen..

Ace1

Citaat van: Lex op 22/10/2013 | 21:00 uur
Wat doet die heli van het KLPD aan dek?  ;D

Waarschijnlijk is het tekort van de Helicopters van de Klu tegen die tijd zo ernstig dat men de KLPD  AW139 helicopters nodig heeft?  :crazy:

StrataNL

Bijna net zolang als het JSS...
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Lex

Citaat van: jurrien visser op 22/10/2013 | 20:11 uur
Voor het geval het JSS alsnog de KM niet haalt (wat pure kapitaal vernietiging zou zijn en strategisch dom) hier een creatieve fictieve bijdrage:

http://blueprintbox.com/img39511.htm
Wat doet die heli van het KLPD aan dek?  ;D

Flyguy


jurrien visser (JuVi op Twitter)

#35
Voor het geval het JSS alsnog de KM niet haalt (wat pure kapitaal vernietiging zou zijn en strategisch dom) hier een creatieve fictieve bijdrage:

http://blueprintbox.com/img39511.htm

http://www.the-blueprints.com/blueprints/ships/ships-netherlands/29738/view/nl_aor_zuiderkruis_au/

Ace1

#34
Citaat van: Reinier op 18/09/2013 | 20:34 uur
Ja dus de vraag blijft staan, wat gaan ze doen met Patino?

Die Cantabria gaan ze ook voor een jaar uitlenen aan de Australiërs (2013? 2014?).

Misschien doet men net als in de binnenvaart in bestaande binnenvaartschepen  een container  in de brandstof inzetten enige nadeel hiervan is dat men de tankcapaciteit dan wel verkleint wordt.

Reinier

Citaat van: Ace1 op 18/09/2013 | 20:30 uur
Reinier het klopt de Spaanse Marine met een zusterschip de SPS Patiño (A14) vaart maar daarnaast heeft men de SPS Cantabria (A15) een iets vergrote uitvoering van de Amsterdam en deze is sinds 2012 in dienst en is dubbelwandig.

http://en.wikipedia.org/wiki/SPS_Pati%C3%B1o_A14

http://en.wikipedia.org/wiki/SPS_Cantabria_(A15)
Ja dus de vraag blijft staan, wat gaan ze doen met Patino?

Die Cantabria gaan ze ook voor een jaar uitlenen aan de Australiërs (2013? 2014?).

Ace1

Citaat van: Reinier op 18/09/2013 | 14:43 uur
De marine van Spanje vaart met de zusterschepen van de ADAM; zijn nagenoeg identiek, ook enkelwandig.
Weet iemand of Spanje ook van plan is om deze schepen te gaan vervangen? Of varen zij er lekker tig jaar mee door terwijl heel braaf een pracht van een schip naar de sloop gaan brengen????

Reinier het klopt de Spaanse Marine met een zusterschip de SPS Patiño (A14) vaart maar daarnaast heeft men de SPS Cantabria (A15) een iets vergrote uitvoering van de Amsterdam en deze is sinds 2012 in dienst en is dubbelwandig.

http://en.wikipedia.org/wiki/SPS_Pati%C3%B1o_A14

http://en.wikipedia.org/wiki/SPS_Cantabria_(A15)

Poleme

Citaat van: Zeewier op 18/09/2013 | 19:06 uur
Helemaal vanaf de tekentafel opnieuw beginnen. Dit wordt echt zo'n project waarvan je achteraf weet dat je nauwelijks goedkoper uit bent. Ik zou een studie doen of een LPD als de Rotterdam in Vlissingen verbouwd kan worden met capaciteiten voor beperkte AOR taken. Door bijvoorbeeld het natte dok te versmallen. Wat denken jullie daar van?
De RDAM heeft een garage van 903 vierkante meter waar 849 ton kan worden opgeslagen.  Een dok van 885 vierkante meter met een capaciteit van 1.040 ton.  In het dok kunnen extra tanks of (tank containers) worden aangebracht.
En er is ruimte voor 627 kuub aan (droge) vracht.  In massa: 180 ton ammunitie, 12 ton medisch materieel;  150 ton proviand;  24 ton reserve onderdelen.  In totaal is er capaciteit voor maximaal 700 ton droge materialen en ammunitie.

In totaal kan er in de garages, dok, hangar en vliegdek ca. 3.330 ton worden meegenomen.
Vloeistoffen:  800 ton peut voor het LPD zelf;  50 ton peut voor de landingsvaartuigen; 200 ton peut voor helikopters en ingescheepte voertuigen; 320 ton water.  Op het vliegdek (excl. hangar) van ca. 1.340 vierkante meter passen 3 NH90 achtige heli's en het heeft inclusief de hangar oppervlakte een capaciteit voor 490 ton.  Dus daar is ook nog plaats voor bijvoorbeeld containers als er geen heli beschikbaar is voor de RDAM.
Vergelijk vervolgens een echte AOR (H):
Bevoorradingscapaciteit ADAM:
    * Brandstof Diesel (F76) (verdeeld over 16 ladingtanks): 8750 ton
    * Brandstof AVCAT (F44): 1200 ton (In MJO 2003 is AVCAT Ladingtank 1 omgebouwd tot F76 tank)
    * Drinkwater (1 ladingstank): 142 ton
    * Voedselvoorraden (verdeeld over 1 droogproviandruim, 1 koelruim en 1 vriesruim): 1100 ton
    * Munitie (verdeeld over 5 ruimen): 350 ton
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Zeewier op 18/09/2013 | 20:14 uur
De JSS afbouwen, voor een habbekrats verkopen aan Duitsland en dan vervolgens een AOR bouwen. Dat kan nooit goedkoper zijn.

Dan maar de lobby starten richting Tweede Kamer, die de verkoop (zoals bij 2 OPV's) kan voorkomen. (al hen ik net een bericht geplaatst over Canadese belangstelling)

Zeewier

De JSS afbouwen, voor een habbekrats verkopen aan Duitsland en dan vervolgens een AOR bouwen. Dat kan nooit goedkoper zijn.

StrataNL

Citaat van: Zeewier op 18/09/2013 | 20:04 uur
Ook dat was de bedoeling. Tevens de JSS KD in dienst nemen.

Aah dat zei je er niet bij :) dan nog vind ik het niet de beste optie maargoed. We zullen zien waar onze vrienden bij Damen mee gaan komen, ik denk dat ze gister lekker met de handen in elkaar gewreven hebben.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation