Nieuwe AOR(H) Koninklijke Marine

Gestart door Elzenga, 18/09/2013 | 13:54 uur

Lex

Citaat van: jurrien visser op 25/10/2013 | 14:19 uur
Wegens behoud van het JSS kan op dit topic sinds vandaag een slotje, immers geen nieuwe AOR(H) voor de KM (in de komende jaren)
Bij deze is aan het voorstel voldaan.

Lex
Algeheel beheerder

Flyguy

Jammer, had graag een goedkoop bevoorradertje gezien.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Wegens behoud van het JSS kan op dit topic sinds vandaag een slotje, immers geen nieuwe AOR(H) voor de KM (in de komende jaren)

Zeewier

Met de Scheldehuid neemt het tonnage van het schip vors toe. Wat weer effect heeft op de prestaties. Op een rivier maakt dat wat minder uit, vooral als het een voorheen weinig hydrodynamische romp betrof.

Harald

Citaat van: jurrien visser op 23/10/2013 | 07:35 uur
Interessante toepassing die Scheldehuid, biedt mogelijkheden!

SPS Cantabria, welke in 2007 EUR 238 miljoen kostte is een prima schip echter in 2007 238 mjn is in 2014 minimaal 250 mjn tel hier bij de vermeende afschrijving van 250 mjn op het JSS en de nieuwe AORH kost de KM een half miljard.

Meest verstandige oplossing: verpats de Amsterdam in 2015 en hijs de Nederlandse driekleur op het JSS.


+1 ... dat is gewoon de beste optie

Zeker interessant, die Scheldehuid. Maar volgens mij alleen nog maar toegepast bij binnenvaartschepen
zoals de Chemgas 20, een duwbak van 1400 ton, of de Apollo, binnenvaartschip van 2800 ton. Een zeewaardig schip met 17.000 ton is wel wat anders, maar het basis -idee is interessant.

Zie hieronder een site, waar je de testen gedaan op een enkelwandige huid en de scheldehuid
http://www.swzonline.nl/news/2110/collision-test-videos-apollos-scheldehuid

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Poleme op 23/10/2013 | 00:50 uur
In 2008 voorzag de Nieuw Zeelandse marine haar HMNZS Endeavour van een "double hull".  Dit koste toen NZ$ 2 miljoen en circa 10% minder peut capaciteit.  Oorspronkelijk had de Endeavour 7.500 F76 schip diesel en 150 ton F44 AVCAT luchtvaart peut.
80 miljoen euro verspijkeren aan de ADAM, met zijn relatief dunne scheepshuid en niet al te beste 'diesel karren' en een levensduur tot 2020 is niet echt kosten-effectief, of te wel waarde voor je geld.  
De ADAM heeft ook een Spaans zuster schip in de vorm van de dubbel wandige 19.500 tons SPS Cantabria.  Welke in 2007 EUR 238 miljoen kostte.
Een goed ontwerp van de plank voor KM.  Ik vraag mij eigen af of een kleine tanker wel effectief is, gezien het groeiende belang van 'bruin water' operaties die vaak intercontinentaal en van langere duur zijn.

Of we moeten op de innovatieve toer gaan.  Door de "scheldehuid" te introduceren in een militair zeegaand bevoorrading schip.
zie:  http://www.informatie.binnenvaart.nl/uitgelicht/165-scheldehuid.html

Interessante toepassing die Scheldehuid, biedt mogelijkheden!

SPS Cantabria, welke in 2007 EUR 238 miljoen kostte is een prima schip echter in 2007 238 mjn is in 2014 minimaal 250 mjn tel hier bij de vermeende afschrijving van 250 mjn op het JSS en de nieuwe AORH kost de KM een half miljard.

Meest verstandige oplossing: verpats de Amsterdam in 2015 en hijs de Nederlandse driekleur op het JSS.

Poleme

#51
Citaat van: Ace1 op 22/10/2013 | 22:41 uur
Hieronder heb ik de tekening van de dubbele wanden voor de Amsterdam zoals Nevesbu heeft onderzocht (een soort van haalbaarheidsstudie). De kosten van het dubbelwandig maken van de Amsterdam zijn 80 miljoen Euro. Ik kan er niet uit op maken of ze aan de buitenkant of aan de binnenkant nieuwe wanden plaatsen. De regel dat na 2015 er geen enkelwandige schepen meer mogen rondvaren geldt alleen voor koopvaardijschepen, marines hebben hier vrijstelling van dus die 5 jaar extra valt legaal te behalen.
Meer info over de studie op de link hieronder.  
http://www.nevesbu.com/en/markets-nevesbu/navalvessels/item/473-marpol-studie-aor.html
In 2008 voorzag de Nieuw Zeelandse marine haar HMNZS Endeavour van een "double hull".  Dit koste toen NZ$ 2 miljoen en circa 10% minder peut capaciteit.  Oorspronkelijk had de Endeavour 7.500 F76 schip diesel en 150 ton F44 AVCAT luchtvaart peut.
80 miljoen euro verspijkeren aan de ADAM, met zijn relatief dunne scheepshuid en niet al te beste 'diesel karren' en een levensduur tot 2020 is niet echt kosten-effectief, of te wel waarde voor je geld.  
De ADAM heeft ook een Spaans zuster schip in de vorm van de dubbel wandige 19.500 tons SPS Cantabria.  Welke in 2007 EUR 238 miljoen kostte.
Een goed ontwerp van de plank voor KM.  Ik vraag mij eigen af of een kleine tanker wel effectief is, gezien het groeiende belang van 'bruin water' operaties die vaak intercontinentaal en van langere duur zijn.

Of we moeten op de innovatieve toer gaan.  Door de "scheldehuid" te introduceren in een militair zeegaand bevoorrading schip.
zie:  http://www.informatie.binnenvaart.nl/uitgelicht/165-scheldehuid.html
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

StrataNL

Citaat van: Ace1 op 22/10/2013 | 22:41 uur
De kosten van het dubbelwandig maken van de Amsterdam zijn 80 miljoen Euro. Ik kan er niet uit op maken of ze aan de buitenkant of aan de binnenkant nieuwe wanden plaatsen.

Ik ga er vanuit dat het de binnenkant betreft, immers een extra wand aan de buitenkant veranderd de hele rompvorm. Bij vierkante vrachtschepen is/wordt dit weleens toegepast, dan krijgt het hele schip een nieuwe "jas". Bij de Amsterdam zou dacht ik dat alleen de sectie met brandstoftanks aangepast worden.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Ace1

Citaat van: ritchie op 22/10/2013 | 22:06 uur
ja en, bouw er een binnenwand in en je bent klaar, is toch alleen voor de brandstof , zoveel hoeft hij niet mee te nemen gezien het aantal schepen

Hieronder heb ik de tekening van de dubbele wanden voor de Amsterdam zoals Nevesbu heeft onderzocht (een soort van haalbaarheidsstudie). De kosten van het dubbelwandig maken van de Amsterdam zijn 80 miljoen Euro. Ik kan er niet uit op maken of ze aan de buitenkant of aan de binnenkant nieuwe wanden plaatsen. De regel dat na 2015 er geen enkelwandige schepen meer mogen rondvaren geldt alleen voor koopvaardijschepen, marines hebben hier vrijstelling van dus die 5 jaar extra valt legaal te behalen.

Meer info over de studie op de link hieronder.

http://www.nevesbu.com/en/markets-nevesbu/navalvessels/item/473-marpol-studie-aor.html


Jellington

#48
Kunnen ze gewoon niet beter een "nieuwe" Amsterdam maken?
Maar dan dubbelwandig? want met het ontwerp van de Amsterdam zelf was niks mis (behalve dan die wand)

Harald

Ik denk als er een nieuwe bevoorrader zou komen dat je weer in dezelfde tonnage zit (of iets hoger) als wat nu de Zuiderkruis en A'dam zijn (17.000 ton).

Maar volgens mij willen ze in Hennis visie een kleinere aanschaffen (8-9.000 ton), of deze investering dan ook een juiste zal zijn, dat betwijfel ik.
Dat afwegende, zou een investering in het dubbelwandig maken van de A'dam misschien wel een betere zijn, dan nu een kleine bevoorrader aanschaffen. Door het dubbelwandig maken zou je een levens duurverlening krijgen van de A'dam en dan in ca. 2023-2025 e.e.a. opnieuw te bekijken en als dan de Rotterdam verkocht zou worden een nieuwe bevoorrader van 17-19.000 ton of een 2de JSS aan te schaffen.

Elzenga

Citaat van: Flyguy op 22/10/2013 | 22:27 uur
De potentiële koper van de Amsterdam zal een land zijn dat niet al te vaak aanmeert in andere landen.
Zou kunnen...of nauwelijks kosten heeft wat betreft benodigd staal en vooral werklieden..of een hoge strategische nood. Maar ik denk niet dat de Zr. Ms. Amsterdam na afstoting door Nederland eindigt op de sloperij..

Flyguy

Citaat van: Elzenga op 22/10/2013 | 22:13 uur
Dat is aan de koper van de Zr. Ms. Amsterdam...die zal de investering nog wel willen doen...
De potentiële koper van de Amsterdam zal een land zijn dat niet al te vaak aanmeert in andere landen.

Elzenga

Citaat van: Strata op 22/10/2013 | 22:09 uur
Hier is al zoveel over gesproken lees het allemaal even dat scheelt weer. o.a. de voordelen en nadelen van een nieuwe binnenwand/sectie zijn uitvoerig aan bod gekomen dacht ik. iets met kosten/baten?
Dat is aan de koper van de Zr. Ms. Amsterdam...die zal de investering nog wel willen doen...

StrataNL

Citaat van: ritchie op 22/10/2013 | 22:06 uur
ja en, bouw er een binnenwand in en je bent klaar, is toch alleen voor de brandstof , zoveel hoeft hij niet mee te nemen gezien het aantal schepen

Hier is al zoveel over gesproken lees het allemaal even dat scheelt weer. o.a. de voordelen en nadelen van een nieuwe binnenwand/sectie zijn uitvoerig aan bod gekomen dacht ik. iets met kosten/baten?
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation