Aanschaf 6 gebruikte Super Cobra gevechtshelicopters voor maritiem optreden

Gestart door Ace1, 08/10/2013 | 22:16 uur

guest1400

ik denk dat het een slecht plan is. De aanschaf van 6 super cobra's levert ons vrijwel niks op. Ja je hebt 6 helikopters beschikbaar voor amfibische operaties maar ik acht de kans zeer klein dat Nederland ooit in zo'n scenario terecht gaat komen, mocht dat wel het geval zijn dan zul je toch nog veel meer middelen nodig hebben dan wat we nu hebben en is er dus bijna zeker sprake van multinationale inzet. Daartegenover staan de hoge kosten die het met zich meebrengt want de aanschaf van nog een soort helikopter verreist extra infra (onderdelen, trainingen, opleidingen niet alleen voor piloten maar ook onderhoudspersoneel, trainers, wapenpersoneel etc.) er zullen aanschafkosten gemaakt gaan worden, iets wat we simpelweg niet hebben in deze tijd, het zal capaciteit gaan kosten want er zal personeel bij de KLU moeten worden weggetrokken om deze toestellen draaiende en vliegende te houden, capaciteit die we beter kunnen benutten. Maar daarnaast zullen de toestellen een druppel op een gloeiende plaat zijn bij vredesmissies want deze 6 toestellen vormen nauwelijks een aanvulling op het huidige bestand van gevechtshelikopters.
Het draagt ook niet bij aan de visie van de hedendaagse krijgsmacht waarin alles simpeler moet en waar NL het moet doen met minder soorten middelen. Ik zie dan liever het idee van de NH90 '' gunship '' worden uitgewerkt.

DvdW

Citaat van: Kapitein Rob op 12/10/2013 | 17:41 uur
Tjongejonge, zeg dan niets of ga verder in het onzintopic.
Hij is druk bezig allerlei onzintopics op te starten  ;)
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Huzaar1

Citaat van: Poleme op 12/10/2013 | 14:43 uur
Leuk verhaal?
In de tweede helft van de jaren 80 was het Jaarlijks Oefen Programma van de Belgische F-16A/B's al door bezuinigingen terug gebracht tot ruim 130 vlieguren.  De NAVO eist dat gevechtshelikopters en vliegtuigen jaarlijks minimaal 180 vlieguren maken. Dit is ook echt een minimum.
Feit in de DHC is, dat er daar vliegers zijn die jaarlijks niet eens 100 vlieguren maken!   En er worden telkens dingen verzonnen, om de training mogelijkheden steeds terug te dringen.  Over welke dingen het gaat, laat ik op het internet maar achterwege.

Dan kan je wel over het beste gereedschap beschikken.  Maar als de vakmannen die dat gereedschap moeten gebruiken niet eens de kans krijgen om voldoende kennis, vaardigheden en ervaring op te bouwen.  Om uit dat uitstekende gereedschap het maximale te halen.  Dan ben je nog steeds op zijn best middelmaat, maar waarschijnlijker onder de maat.
En dat is nou niet bepaald een 'leuk verhaal', als er echt stront aan de knikker is, voor de bemanningen, de mensen 'met hun hoeven in de modder', als wel de burgers die beschermd moeten worden.

Zal wel,

kosten - baten. Baten zijn zo hoog bij de Ah-64 dat het het allemaal waard is gebleken captain hindsight.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

KapiteinRob

Citaat van: Ace1 op 12/10/2013 | 17:26 uur
De japanners vonden en vinden het eer om voor hun vaderland te sterven.

Tjongejonge, zeg dan niets of ga verder in het onzintopic.

Ace1

Citaat van: Kapitein Rob op 12/10/2013 | 17:15 uur
Los van de vraag of het door jou aangehaald forumlid vlieger is, vraag ik me af waar je deze m.i. idioterie op baseert?

De japanners vonden en vinden het eer om voor hun vaderland te sterven.

KapiteinRob

Citaat van: Ace1 op 12/10/2013 | 13:12 uur
Waarom geen kamikaze vliegers  zoals 5m@sh_1up, die het een eer vinden om voor het vaderland te sterven?

Los van de vraag of het door jou aangehaald forumlid vlieger is, vraag ik me af waar je deze m.i. idioterie op baseert?

Poleme

Citaat van: Huzaar1 op 09/10/2013 | 23:32 uur
Leuk verhaal van die Belgen (zie Antwoord #31) maar die managen echt met hun kleingeld.
De AH-64 is het beste gereedschap van het Nederlandse leger op het moment.
Leuk verhaal?
In de tweede helft van de jaren 80 was het Jaarlijks Oefen Programma van de Belgische F-16A/B's al door bezuinigingen terug gebracht tot ruim 130 vlieguren.  De NAVO eist dat gevechtshelikopters en vliegtuigen jaarlijks minimaal 180 vlieguren maken. Dit is ook echt een minimum.
Feit in de DHC is, dat er daar vliegers zijn die jaarlijks niet eens 100 vlieguren maken!   En er worden telkens dingen verzonnen, om de training mogelijkheden steeds terug te dringen.  Over welke dingen het gaat, laat ik op het internet maar achterwege.

Dan kan je wel over het beste gereedschap beschikken.  Maar als de vakmannen die dat gereedschap moeten gebruiken niet eens de kans krijgen om voldoende kennis, vaardigheden en ervaring op te bouwen.  Om uit dat uitstekende gereedschap het maximale te halen.  Dan ben je nog steeds op zijn best middelmaat, maar waarschijnlijker onder de maat.
En dat is nou niet bepaald een 'leuk verhaal', als er echt stront aan de knikker is, voor de bemanningen, de mensen 'met hun hoeven in de modder', als wel de burgers die beschermd moeten worden.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Ace1

Citaat van: Poleme op 10/10/2013 | 23:03 uur
('Wie weet, kunnen we de NH-90 wel als kamikaze kist inzetten, waarbij de vlieger is vervangen door Optionally Piloted Vehicle hardware en software'.   Zo kunnen we mooi van die deficiente rommel afkomen.)

Waarom geen kamikaze vliegers  zoals 5m@sh_1up, die het een eer vinden om voor het vaderland te sterven?




Mourning

Citaat van: Poleme op 10/10/2013 | 23:03 uur
('Wie weet, kunnen we de NH-90 wel als kamikaze kist inzetten, waarbij de vlieger is vervangen door Optionally Piloted Vehicle hardware en software'.   Zo kunnen we mooi van die deficiente rommel afkomen.)

:crazy: :lol: :lol: :lol:
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

dudge

Citaat van: Harald op 11/10/2013 | 10:18 uur
Maar ...... ik ben het met Thomasen eens dat de UH-1Y en AH-1Z, een mooie combo is. Maar dan moet je beide type aanschaffen ! ... Tja ... dat zal er wel niet inzitten.

Als we helemaal geen heli's zouden hebben, zou je het kunnen overwegen. Bij een 'clean sheet' krijgsmachtontwerp dus. Maar het 'inruilen' van NH90's, Cougars en Apaches voor deze combo is gewoon niet reëel. We zullen het moeten doen met wat we hebben, en van daaruit werken. Alles overboord zetten en nieuw beginnen gebeurt wel, maar dat is ontzettend Haags en kost gewoon bergen geld. Geld wat dus eigenlijk gewoon verdwijnt, want je krijgt er geen capaciteiten voor terug. Clean-sheet is geen optie.

En aanschaf van de 6 super cobra's, nouja, Poleme's argument is dan gewoon het sterkste, zelfs als het verstandig zou zijn, wat het niet is, kan het dus niet.

Harald

Citaat van: Harald op 10/10/2013 | 23:37 uur
Dan zeg ik weer; we hebben nog Cougars staan. Daar kan vast ook wel wat onder/ aan gehangen worden zoals bij een EC725.

Iets in de geest van onderstaande filmpje (al is dit een EC725) ... Misschien kunnen we onze AS523U2 en NH90 transport nog wel inruilen voor een aantal EC725 bij Eurocopter/NHI, de EC725 is ook maritiem te gebruiken. .. en dan de NH90 alleen op de fregatten voor ASW e.d.



Maar ...... ik ben het met Thomasen eens dat de UH-1Y en AH-1Z, een mooie combo is. Maar dan moet je beide type aanschaffen ! ... Tja ... dat zal er wel niet inzitten.

dudge

Citaat van: Harald op 10/10/2013 | 23:37 uur
Dan zeg ik weer; we hebben nog Cougars staan. Daar kan vast ook wel wat onder/ aan gehangen worden zoals bij een EC725.

UH-1Y en AH-1Z, een mooie combo. Maar inderdaad, met wat NLD heeft staan, Apache's, Cougars en NH90's zou het een fikse investering zijn om over te stappen op deze combo, met alle andere benodigde veranderingen, lijkt me 'niet een heel efficiënte' oplossing voor Nederland.

Harald

Citaat van: Ace1 op 10/10/2013 | 23:28 uur
Ik zit aan dit te denken



Dan zeg ik weer; we hebben nog Cougars staan. Daar kan vast ook wel wat onder/ aan gehangen worden zoals bij een EC725.

Ace1

Citaat van: Thomasen op 10/10/2013 | 23:18 uur
Een 'Battlehawk' versie van de NH90. Naast de M3M moeten er nog wel wat missiles op passen. Misschien op dit moment de meest haalbare optie.

Ik zit aan dit te denken




jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 10/10/2013 | 23:18 uur
Een 'Battlehawk' versie van de NH90. Naast de M3M moeten er nog wel wat missiles op passen. Misschien op dit moment de meest haalbare optie.

Klinkt interessant