Kamer wil wel troepen in Liberia

Gestart door Ton de Zwart, 16/09/2003 | 11:52 uur

Mourning

Kan me vergissen, maar volgens mij hadden de Britten de gehele enclave aan troepen uit de Oekraine overgedragen in de lente van 1995. Gorazde (Britten en Oekrainers) is nooit ingemonen, Bihac (vooral troepen uit Bangladesh, maar ook een klein aantal uit Engeland), Tuzla (diverse landen, vooral uit Scandinavie en belangrijk een aantal "observers" uit de VS), Sarajewo (Vooral Franse, Britse en Italiaanse troepen).

Sarajewo is nadat UNPROFOR in Bosnie was nooit serieus aangevallen met de bedoeling haar helemaal te veroveren, zo dom waren de Bosnische Serviers nu ook weer niet.

Tuzla is eigenlijk hetzelfde verhaal: te groot en te publiekelijk. Bevondien hebben de Denen die daar waren gelegerd bij de eerste de beste beschieting van het vliegveld daar hun Leopard 1A4 tanks de startbanen opgestuurd en een paar salvos in de richting van de Bosnische Servische stellingen afgevuurd en intimiderende posities ingenomen (overigens door notabene een Nederlandse VN-generaal ter plekke zwaar bekritiseerd .... de onafhankelijkheid van UNPROFOR zou ondermijnd zijn  ::) ben je dan een dagdromer of wat  ??? Dat was overigens de Generaal van Baal meen ik). Daarna is Tuzla nooit meer echt aangevallen ook niet om een tactisch voordeel te krijgen.

Natuurlijk hebben de Fransen in 1995 met de Bosnische Serviers slag geleverd om een brug aan de rand van Sarajewo en zijn er verder diverse terreur bombardementen geweest (waarvan er een flink aantal overigens door de Bosnische regeringstroepen op eigen mensen is uitgevoerd om buitenlandse sympathie voor een inteventie te bevorderen). Maar bij mijn weten is nooit een van de UN Safe Areas waar troepen uit een grote mogendheid aanwezig waren ingenomen.

Dat wil overigens niet zeggen dat zo'n scenario nooit zal kunnen gebeuren in de toekomst maar het verkleind gewoon het risico erop, uiteraard gecombineerd met een realistisch en indien noodzakelijk ruim mandaat en  inschattingsvermogen (en daar heb ik meer mijn twijfels over eerlijk gezegd, we zijn vrees ik nog steeds wat te aardig, neem Irak als voorbeeld ... Apaches worden niet gestuurd met als argument dat je  te "aggresief/intimiderend" overkomt (echt je reinste onzin als je het mij vraagt want het gaat niet alleen over het materieel wat je hebt maar ook je approach/gedrag/benaderingswijze t.o.v. de bevolking daar.

Anyway, mijn punt is dat de aanwezigheid van een grootmacht in een operatie een absolute pre zou moeten zijn als er risicoos aan die missie verbonden zijn. Maar het is slechts een van meerdere criteria voor uitzending welke o.a. door de commissie Bakker is vastgesteld.

Regards,

Mourning 8)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

oud_zijde

Citaat van: Mourning op 16/09/2003 | 15:08 uur
Ja, maar toen het aan kwam om het innemen van enclaves werden de enclaves met troepen van grote landen niet aangevallen en ingenomen die van kleine landen wel.
Bovendien waren in UNPROFOR de Rules Of Engagement, de verdeelsleutel tussen burgers en militairen op VN-niveau, de beperkte aantallen troepen, de relatief (bij de meeste landen) zeer lichte bewapening van de detachementen en onduidelijkheid over de rol en taken van UNPROFOR (humanitaire hulpverlening aktief of passief? Interventie aktief of passief? Etc.).

Grote landen zijn een ABSOLUTE must voor een missie waaraan Nederland meedoet, maar het is EEN van de absolute noodzaken die deelname wel of niet mogelijk maken.

Wat betreft Liberia vind ik het onzinnig om aan die missie deel te nemen, terwijl er tegelijkertijd enorme bezuinigingen okaatsvinden op defensie en defensie ook nog een missie moet uitvoeren in Irak met gewoon te weinig mankracht en te beperkte middelen om die missie echt goed te kunnen uitvoeren. Als we dan toch meer uitgeven aan missies lijkt mij Irak meer voor de hand liggen. Zie voor meer info het door Ton de Zwart gepubliceerde artikel uit het NRC handelsblad hier:

http://www.defensieforum.nl/forum/index.php?board=59;action=display;threadid=2563;start=0#lastPost

Regards,

Mourning 8)
onzin, Zepa stond onder bescherming van de Britten en die is gevallen
Gorazde is verlaten door de Britten vanwege de dreigende val
Sarajevo stond onder bescherming van de Fransen en heeft jarenlang onder vuur gelegen.
Dan was er nog een enclave waar ik de naam van ben vergeten dat door de Kroaten is ingenomen op de Fransen waar veel Serven bij zijn vermoord.

Zolang het mandaat en de gevechtssterkte van de troepenmacht zie ik geen reden waarom Nederland niet zonder 1 of ander 'groot en sterk' land op zou kunnen treden.

en idd, zolang er zo stevig wordt bezuinigd moet er niet meer aan vredesmissies worden deelgenomen.
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

Ton de Zwart

Annan vraagt troepenmacht voor Liberia

NEW YORK/MONROVIA, 16 SEPT. Secretaris-generaal Kofi Annan van de Verenigde Naties heeft de Veiligheidsraad gevraagd om een troepenmacht van 15.000 soldaten, 900 politie-agenten en 250 waarnemers voor Liberia.

De Veiligheidsraad zou in de loop van de dag over het verzoek vergaderen.

De VN-macht zou al begin oktober de huidige West-Afrikaanse vredesmacht in Liberia moeten vervangen, zo blijkt uit de ontwerpresolutie aan de Veiligheidsraad. Haar belangrijkste taak moet de ontwapening van troepen, en met name kindsoldaten zijn. Op dit moment zijn meer dan 30.000 gewapende strijders van milities, regeringslegers en paramilitaire groepen actief in het West-Afrikaanse land. Annan noemt het land instabiel, ondanks de recente positieve politieke ontwikkelingen in het land. ,,De situatie blijft een bedreiging voor de internationale vrede en veiligheid, de stabiliteit in de West-Afrikaanse regio en vrede in Liberia'', aldus het voorstel.

Annan stelt voor de VN-vredesmacht een ruim mandaat onder hoofdstuk zeven van het VN-Handvest mee te geven. Dat betekent dat de militairen niet alleen uit zelfbescherming, maar ook bij het uitoefenen van hun taak geweld mogen gebruiken. Hij bepleit fouten uit het verleden te voorkomen, toen onvoldoende en slecht uitgeruste troepen werden ingezet ,,met desastreuze gevolgen'', een referentie naar de in eerste instantie beperkte troepeninzet in Sierra Leone. Rebellen ontvoerden daar 500 VN-soldaten.

De VN-gezant in Liberia, Jacques Klein, gaf eerder eveneens aan dat een aanzienlijke troepenmacht nodig is om een einde te maken aan de moorden, verkrachtingen en berovingen in het land om ,,een potentiële destabilisatie van West-Afrika te voorkomen''.

De secretaris-generaal meent eveneens dat het noodzakelijk is na te denken over reïntegratie van de strijders, en om daar geld vrij te maken. ,,Tenzij we het reïntergratieprobleem tijdig en effectief aan de orde stellen, zullen de duizende ontwapende jongeren, in bittere armoede terugkeren naar de rimboe en huurlingen worden, niet alleen in het land, maar ook in een subregio die al wordt overspoeld door huurlingen'', aldus Annan.

Hij noemt het vorige maand ondertekende vredesakkoord en het vertrek van president Charles Taylor een ,,unieke kans'' om een van Afrika's voortdurende conflicten te beëindigen. Een overgangsregering zal op 14 oktober aantreden en de weg vrijmaken voor verkiezingen in 2005. (Reuters, AFP)

Bron: NRC - Handelsblad van 1`70903




Mourning

#3
Ja, maar toen het aan kwam om het innemen van enclaves werden de enclaves met troepen van grote landen niet aangevallen en ingenomen die van kleine landen wel.
Bovendien waren in UNPROFOR de Rules Of Engagement, de verdeelsleutel tussen burgers en militairen op VN-niveau, de beperkte aantallen troepen, de relatief (bij de meeste landen) zeer lichte bewapening van de detachementen en onduidelijkheid over de rol en taken van UNPROFOR (humanitaire hulpverlening aktief of passief? Interventie aktief of passief? Etc.).

Grote landen zijn een ABSOLUTE must voor een missie waaraan Nederland meedoet, maar het is EEN van de absolute noodzaken die deelname wel of niet mogelijk maken.

Wat betreft Liberia vind ik het onzinnig om aan die missie deel te nemen, terwijl er tegelijkertijd enorme bezuinigingen okaatsvinden op defensie en defensie ook nog een missie moet uitvoeren in Irak met gewoon te weinig mankracht en te beperkte middelen om die missie echt goed te kunnen uitvoeren. Als we dan toch meer uitgeven aan missies lijkt mij Irak meer voor de hand liggen. Zie voor meer info het door Ton de Zwart gepubliceerde artikel uit het NRC handelsblad hier:

http://www.defensieforum.nl/forum/index.php?board=59;action=display;threadid=2563;start=0#lastPost

Regards,

Mourning 8)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

oud_zijde

Citaat van: Ton de Zwart op 16/09/2003 | 11:52 uur

Ook de deelname van een ander groot land aan de missie is cruciaal voor de Kamerfracties. ''Het moet een land zijn dat voldoende politieke invloed kan uitoefenen in de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties, als de situatie moeilijk wordt,''  


Waar hebben we dit minderwaardigheidscomplex eigenlijk opgelopen?

Waarom zou Nederland zelf niet als 'groot land' op kunnen treden (te duur?)? Lijkt nu net alsof we alleen mee durven te doen als we door een grote broer aan het handje gehouden worden.

onzinnig, UNPROFOR wemelde ook van de 'grote landen' en toch is het aan alle kanten mis gegaan.
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

Ton de Zwart

DEN HAAG - De grote fracties in de Tweede Kamer zijn niet op voorhand tegen het leveren van militairen voor een VN-vredesmissie in Liberia. PvdA, VVD en CDA willen daar serieus naar kijken, op het moment dat er een uitgewerkt voorstel van de regering ligt. ''Een missie in Afrika is zeker niet te moeilijk. Dat vind ik zo'n vreemd argument,'' zegt PvdA'er Bert Koenders. ''Het is niet moeilijker dan Irak of Afghanistan.''

De VVD is het meest terughoudend van de drie fracties. ''Het is belangrijk dat ook landen uit de regio meedoen. Nederland hoeft wat mij betreft niet per se haantje de voorste te zijn,'' zegt de VVD'er Geert Wilders.

De regering zijn door de Verenigde Naties benaderd met de vraag of Nederland eventueel troepen wil leveren voor een internationale vredesmacht in Liberia.

Medio augustus sloten de strijdende groepen een vredesakkoord, en sindsdien is er een West-Afrikaanse vredesmacht in het land. De VN werken aan een mandaat voor een troepenmacht die onder VN-vlag moet bevorderen dat het akkoord uitgevoerd kan worden. Van dat mandaat hangt alles af.

''De missie moet uitvoerbaar zijn, het moet duidelijk zijn wat zij moet bereiken, en de veiligheid van de troepen moet verzekerd zijn,'' zegt CDA-buitenlandwoordvoerder Kamiel Eurlings. Ook de deelname van een ander groot land aan de missie is cruciaal voor de Kamerfracties. ''Het moet een land zijn dat voldoende politieke invloed kan uitoefenen in de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties, als de situatie moeilijk wordt,'' zegt Koenders. Bovendien moeten de militairen voldoende zwaar bewapend zijn om zich in geval van nood adequaat te kunnen verdedigen.

Ook minister De Hoop Scheffer van Buitenlandse Zaken heeft eerder laten weten dat Nederland bereid is aan vredesmissies in Afrika mee te doen, mits de veiligheid van de militairen voldoende verzekerd is. Defensie zou in principe militairen ter beschikking kunnen stellen; eind dit jaar loopt de Nederlandse deelname aan de VN-missie in Bosnië af.

Bron: het Parool van 160903