Sale of HMS Illustrious

Gestart door andré herc, 15/10/2013 | 22:26 uur

dudge

Citaat van: ARM-WAP op 17/10/2013 | 18:22 uur
Die zetten nu in op Russische vliegtuigen - MiG-29K- en hun Vikramaditia en later hun nieuwe Vikrant wanneer die klaar is.
Als de Illustrious al naar ginder vertrekt is het om op een van de stranden gesloopt te worden, vrees ik.

Geen 'Touché' dus voor Zeewier

Elk land, maar dus ook de Indiers, kunnen dus heli's inzetten vanaf het platform. Een beetje zoals de Japanse carriers gebruikt worden dus. Er zullen niet veel landen zijn die daar interesse in hebben, dus ik verwacht naast museum enkel een sloop optie.

Wel ironisch als de Argentijnen dat ding weten te bemachtigen.

ARM-WAP

Citaat van: Ace1 op 17/10/2013 | 11:28 uur
Overigens zou de HMS Illustrious iets voor India kunnen zijn vanwege hun sea harriers.
Die zetten nu in op Russische vliegtuigen - MiG-29K- en hun Vikramaditia en later hun nieuwe Vikrant wanneer die klaar is.
Als de Illustrious al naar ginder vertrekt is het om op een van de stranden gesloopt te worden, vrees ik.

Geen 'Touché' dus voor Zeewier

Zeewier

Citaat van: Ace1 op 17/10/2013 | 11:28 uur
Dat ben ik niet met je eens want je kan op de HMS Illustrious  ook als  Helikoptercarrier gebruiken om zo gevechtshelicopters in te zetten die een amfibische landing te ondersteunen  of meerdere maritieme helicopters voor een ASW taak. Overigens zou de HMS Illustrious iets voor India kunnen zijn vanwege hun sea harriers.
Touché.

Ace1

#10
Citaat van: Zeewier op 16/10/2013 | 22:09 uur
O ja, on-topic: zonder de AV-8B Harriers die aan de US zijn verkocht is de HMS Illustrious niets anders dan een lege hal. Moeilijk verkoopbaar of exploiteerbaar.

Dat ben ik niet met je eens want je kan op de HMS Illustrious  ook als  Helikoptercarrier gebruiken om zo gevechtshelicopters in te zetten die een amfibische landing te ondersteunen  of meerdere maritieme helicopters voor een ASW taak. Overigens zou de HMS Illustrious iets voor India kunnen zijn vanwege hun sea harriers.

Zeewier

#9
Citaat van: ARM-WAP op 16/10/2013 | 17:05 uur
Belfast is idd een bezoekje waard.
Ze heeft dan ook het voordeel dat ze midden in een metropool ligt met talrijke andere musea en trekpleisters waardoor ze makkelijk volk trekt.
(en ook door het regelmatig langszij afmeren van moderne marinevaartuigen).
Belfast maakt deel uit van de museumgroup Imperial War Museum waaronder o.m. het IWM London, air museum te Duxford vallen.

En USS Intrepid is idd ook een bezoekje waard. Er zijn in de States redelijk wat museumschepen.
Iedere (grote) stad aan het water heeft er wel eentje (of meerdere).
Het kan dus...
De Intrepid is een must see wanneer je in New York bent. Zo iets moet ook in Nederland kunnen met de ZP-kruiser De Ruyter. En het laten uitbaten als museum, restaurant, hotel en internetcafé.

Deze prachtige pantserkruiser de Aurora heb ik Sint Petersburg gezien:
http://graymonk.mu.nu/photographs/RUS_Aurora/Aurora.jpg

O ja, on-topic: zonder de AV-8B Harriers die aan de US zijn verkocht is de HMS Illustrious niets anders dan een lege hal. Moeilijk verkoopbaar of exploiteerbaar.

Flyguy

Hier in Nederland gaat dat niet lukken, Amsterdam wil al van de marine af en staat denk ik niet te springen om permanent een ZP kruiser (ik noem maar wat) aan de wal te hebben liggen. Die hebben ironische genoeg de laatste jaren niet zo veel meer met de krijgsmacht en de zeevaart. Verder dan Amsterdam komen de meeste toeristen niet, dus een schip in Rotterdam is de moeite niet waard.

ARM-WAP

Citaat van: Thomasen op 16/10/2013 | 12:03 uur
Ik vind de HMS Belfast altijd wel mooi in Londen. En ook een bezoek aan de USS Interpid is indrukwekkend.
Belfast is idd een bezoekje waard.
Ze heeft dan ook het voordeel dat ze midden in een metropool ligt met talrijke andere musea en trekpleisters waardoor ze makkelijk volk trekt.
(en ook door het regelmatig langszij afmeren van moderne marinevaartuigen).
Belfast maakt deel uit van de museumgroup Imperial War Museum waaronder o.m. het IWM London, air museum te Duxford vallen.

En USS Intrepid is idd ook een bezoekje waard. Er zijn in de States redelijk wat museumschepen.
Iedere (grote) stad aan het water heeft er wel eentje (of meerdere).
Het kan dus...

Oorlogsvis

Citaat van: Reinier op 16/10/2013 | 10:36 uur
Daarom mag ik die Britten zo graag: trots op hun land, op hun erfgoed en trots op hun militairen.

Hoe mooi zou het niet zijn als wij hier, net zoals in de UK of VS, historische schepen bewaren en daarvan een museum maken in diverse steden!?
- GW-fregat in zijn geheel in Den Helder
- Zeven Provinciën kruiser in Amsterdam
- Karel Doorman vliegkampschip in Rotterdam
- Jager van de Holland klasse in Vlissingen

Kan natuurlijk niet meer gebeuren, helaas.

Hulde aan de Britten! 
mee eens !

dudge

Citaat van: yelloow op 16/10/2013 | 11:07 uur
Ach, we hebben al een 3-cilinder. Wie wil er nou naar een of ander lang vergeten bovenwaterschip komen kijken.

Ik vind de HMS Belfast altijd wel mooi in Londen. En ook een bezoek aan de USS Interpid is indrukwekkend.

ARM-WAP

Zo is men weer afhankelijk van de privé-sector of "charities" om zo'n schip te bewaren.
Ik zie het zo gebeuren dat Lusty alsnog hetzelfde lot ondergaat als haar zusterschepen zaliger: de Turkse schroothoop.

Er zijn in de UK schepen die deel uitmaken van verschillende musea en zo nog goed onderhouden worden en toegankelijk zijn voor het grote publiek. Maar dan gaat het over schepen die veel kleiner zijn.
Er is nu al een probleem met bepaalde sites die stellen dat zij grote (financiele) tekorten hebben om hun museumschepen te onderhouden.
Blijkbaar zijn er genoeg vrijwilligers (veelal ex-bemanningsleden, ex-RN personeel) maar er is dus geld nodig.

Ik ben benieuwd naar de afloop.

yelloow

Ach, we hebben al een 3-cilinder. Wie wil er nou naar een of ander lang vergeten bovenwaterschip komen kijken.

Reinier

Daarom mag ik die Britten zo graag: trots op hun land, op hun erfgoed en trots op hun militairen.

Hoe mooi zou het niet zijn als wij hier, net zoals in de UK of VS, historische schepen bewaren en daarvan een museum maken in diverse steden!?
- GW-fregat in zijn geheel in Den Helder
- Zeven Provinciën kruiser in Amsterdam
- Karel Doorman vliegkampschip in Rotterdam
- Jager van de Holland klasse in Vlissingen

Kan natuurlijk niet meer gebeuren, helaas.

Hulde aan de Britten! 

andré herc

#1
HMS ILLUSTRIOUS –INDUSTRY DAY
WITHOUT COMMITMENT OR PREJUDICE
HMS Illustrious is due to retire from service with the Royal Navy in 2014 and it is the Disposal Services Authority's (DSA) intention to host an Industry Day in January 2014 to establish the level of interest in purchasing the vessel for Further Use only, ensuring bidders are aware of the following:
•The Vessel must be retained intact in the UK
•All or part of the vessel must be developed for heritage purposes
All interested parties wishing to attend the viewing day will need to complete an Industry Day application form (IDAF).
Please note that space will be limited on the day and the DSA reserves the right to invite only those organisations which it considers would be able to put forward viable proposals, based on the information provided in the IDAF.
The closing date for returning the IDAF to the DSA is Tuesday 10th December 16.00hrs GMT

voor folder zie link
https://www.gov.uk/government/publications/sale-of-hms-illustrious-industry-day
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.