Vervanging huidige F-16's, deel 10

Gestart door Lex, 22/10/2013 | 19:12 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 26/03/2015 | 19:15 uur
Dus ja...ik zou als andere krijgsmachtdelen met flinke projecten op de rol even heel goed gaan nadenken hoe men dat lobby-technisch gaat doen...want er zijn kapers op de kust..en die zijn uit op meer...en verliezen niet graag.

De m.i. sterkste lobby tbv defensie is de scheepvaartcluster....

Daarnaast als de begroting zich meer richting 2% van het BNP beweegt inclusief een jaarlijkse (NAVO) investeringsdoelstelling van 20% dan kan er voor alle KMD/s aanzienlijk meer.

Voorbeeld, nu 1.2%BNP bruto (netto 0,87%) = bruto +/- 7,2 miljard + 0,3%BNP = +/- +2 mjd euro = totaal bruto begroting  (afgerond): 10 miljard per jaar.

Met 1.5%BNP defensie budget zitten we nog steeds in de kleuterklas van de NAVO landen.

Investeringsbegroting in nieuw materieel: 20% = 2 miljard euro per jaar

Begrotingsbescherming 10 jaar

Kunnen we in 10 jaar 20 miljard uitgeven aan nieuw materieel (exclusief exploitatiekosten)

Aankoop in de jaren twintig: serie van 20 extra F35 = (aanname) 2 miljard euro, blijft er 18 miljard over voor andere zaken.

Elzenga

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 26/03/2015 | 19:36 uur
Wat dus ook betekend dat de F35 familie haar belofte waarmaakt, dat je dan ook aan deze zelfde mensen de complimenten geeft.
ik ben nog niemand tegen gekomen in de F35 familie die stelt dat we veel meer dan 37 F35s gaan krijgen voor hetzelfde geld. En dat was bij een meer evenwichtig alternatief wel het geval geweest. Dus in die zin hoef ik niemand te complimenteren..want veel meer dan 37 F35s kost gewoon meer geld...en dat gaat ten kosten van iets anders.

Ik draai het liever om in deze. De F35 familie heeft de lat voor zichzelf heel hoog gelegd en heeft dus heel wat te bewijzen. Ik hoop dat ze gelijk krijgen en ze het waarmaken...dat hoop ik echt. Want 37 is echt heel erg weinig....dus als dat al niet goed uitpakt...

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 26/03/2015 | 18:21 uur
Maar gaat het mis later in de rit en schaadt dat de krijgsmacht, dan krijgen de pleitbezorgers wel de wind van voren...en de aandacht die ze verdienen).

Wat dus ook betekend dat de F35 familie haar belofte waarmaakt, dat je dan ook aan deze zelfde mensen de complimenten geeft.

Nikehercules

Citaat van: Lex op 26/03/2015 | 18:58 uur
Ik neem aan dat je met "men" de KLu bedoelt.
Interessant in dit geheel zou een artikel in het Nederlands Dagblad kunnen zijn (helaas achter de betaalmuur). Daarin een interview met de CDT vliegbasis Leeuwarden. Hij zou in dat artikel gezegd hebben: "als er geld bijkomt, dan ontaardt de discussie over meerdere toestellen" (of woorden van gelijke strekking).

Dat verbaast me niet idd, dat zag je al van mijlen ver aankomen.

Elzenga

Citaat van: Lex op 26/03/2015 | 18:58 uur
Ik neem aan dat je met "men" de KLu bedoelt.
Interessant in dit geheel zou een artikel in het Nederlands Dagblad kunnen zijn (helaas achter de betaalmuur). Daarin een interview met de CDT vliegbasis Leeuwarden. Hij zou in dat artikel gezegd hebben: "als er geld bijkomt, dan ontaardt de discussie over meerdere toestellen" (of woorden van gelijke strekking).
precies!...ik heb ook al meerdere uitingen van die strekking vanuit KLu-gelederen en JSF lobby langs zien komen afgelopen weken. De keuze is blijkbaar veilig gesteld en nu gaat men op de toer dat 37 toch wel erg weinig is...volgens sommigen onverantwoord zelfs voor een veilig Nederland .. en er bij meer geld voor defensie dus dan vooral meer dan 37 F35s moeten komen. Het is zo ontzettend voorspelbaar..maar goed...

Dus ja...ik zou als andere krijgsmachtdelen met flinke projecten op de rol even heel goed gaan nadenken hoe men dat lobby-technisch gaat doen...want er zijn kapers op de kust..en die zijn uit op meer...en verliezen niet graag.

Lex

Citaat van: Nikehercules op 26/03/2015 | 18:42 uur
Ja en nee. Een andere kist was uberhaubt niet geaccepteerd. Ik denk ook niet dat men een aantal van 37 F-35 accepteert, de toekomst zal het uitwijzen.
Ik neem aan dat je met "men" de KLu bedoelt.
Interessant in dit geheel zou een artikel in het Nederlands Dagblad kunnen zijn (helaas achter de betaalmuur). Daarin een interview met de CDT vliegbasis Leeuwarden. Hij zou in dat artikel gezegd hebben: "als er geld bijkomt, dan ontaardt de discussie over meerdere toestellen" (of woorden van gelijke strekking).

Nikehercules

Citaat van: Thomasen op 26/03/2015 | 18:37 uur
Maar zelfs dan, 37 is een belachelijk laag aantal, dat alleen geaccepteerd wordt ivm de F35.

Ja en nee. Een andere kist was uberhaubt niet geaccepteerd. Ik denk ook niet dat men een aantal van 37 F-35 accepteert, de toekomst zal het uitwijzen.

dudge

Citaat van: Nikehercules op 26/03/2015 | 18:27 uur
Het is waanzin om te denken dat we meer Rafales hadden gehad dan we nu F-16's hebben. Zouden het er meer dan 37 geweest zijn? Wellicht.

Hangt allemaal af van de contracten hoe&wat. Waren we pas in 2008 gaan kopen dan waren het er een stuk minder geweest. Als we in tranches hadden gekocht waren de laatste waarschijnlijk geannuleerd. En afhankelijk van dat aantal, hadden we nu waarschijnlijk al met België en Polen oid in onderhandeling geweest over onze tweedehands, mogelijk nog ongebruikte toestellen die inmiddels wegbezuinigd zouden zijn. Maar zelfs dan, 37 is een belachelijk laag aantal, dat alleen geaccepteerd wordt ivm de F35.

Nikehercules

Citaat van: Thomasen op 26/03/2015 | 17:59 uur
Inderdaad, 56 is een uit de lucht gegrepen getal. 85 is ook mogelijk, er werd immers ook gesproken van 85 tot 100 F35's.

Het is waanzin om te denken dat we meer Rafales hadden gehad dan we nu F-16's hebben. Zouden het er meer dan 37 geweest zijn? Wellicht.

Elzenga

Citaat van: Thomasen op 26/03/2015 | 17:59 uur
Inderdaad, 56 is een uit de lucht gegrepen getal. 85 is ook mogelijk, er werd immers ook gesproken van 85 tot 100 F35's. Het zouden er m.i. zéér waarschijnlijk meer dan 37 zijn geweest.
Het bedrag dat Balkenende wilde uitgeven aan de F35 is ook nog gegroeid tot wat, 7,5 miljard? Het is lastig om een punt in de tijd te noemen, maar in feite maakte we de keus al in 2002, en ondanks dat er toen ook flink bezuinigd werd, dit was nog voor de slachting van Henk Kamp, was je toen aangekomen met een getalletje van 37 kisten om onze toen nog 138 F16's te vervangen.....ik geloof niet dat je serieus genomen zou zijn.
Inderdaad. Kernpunt is en blijft dat het gewoon vanaf dag 1 de JSF/F35 moest worden. Alternatieven zijn nooit serieus genomen. En al hadden het er nu 24 geweest..was het nog de JSF/F35 geworden. Er is alles aan gedaan dat te garanderen.

Nee, dit heeft geen ene moer meer te maken met serieuze afweging en/of het opstellen van een goede visie en gezond ambitieniveau (toevallig dat dit ook uitgesteld is?!..denk het niet).

Ja...ik vind het een Parlementaire Enquête waard...daarvoor is het ernstig genoeg vind ik..en de manipulaties te erg. Was het niet dat er helaas meer projecten overheidsbreed op deze manier verlopen...en je dan bezig blijft.

(ik ben niet rancuneus en zal me blijven inzetten voor nut en noodzaak van Defensie..ook met de F35. Maar gaat het mis later in de rit en schaadt dat de krijgsmacht, dan krijgen de pleitbezorgers wel de wind van voren...en de aandacht die ze verdienen).

dudge

Citaat van: Nikehercules op 26/03/2015 | 17:45 uur
De stelligheid waarmee je dit brengt is volledig onterecht, dat aantal van 56 was alles behalve zeker geweest. Een Franse kist betekend ook je (initiële) opleiding en training in Frankrijk, heb je enigszins ambitie dan wil je dit echt niet.

Inderdaad, 56 is een uit de lucht gegrepen getal. 85 is ook mogelijk, er werd immers ook gesproken van 85 tot 100 F35's. Het zouden er m.i. zéér waarschijnlijk meer dan 37 zijn geweest.
Het bedrag dat Balkenende wilde uitgeven aan de F35 is ook nog gegroeid tot wat, 7,5 miljard? Het is lastig om een punt in de tijd te noemen, maar in feite maakte we de keus al in 2002, en ondanks dat er toen ook flink bezuinigd werd, dit was nog voor de slachting van Henk Kamp, was je toen aangekomen met een getalletje van 37 kisten om onze toen nog 138 F16's te vervangen.....ik geloof niet dat je serieus genomen zou zijn.

Nikehercules

Citaat van: Thomasen op 26/03/2015 | 14:01 uur
Dat hangt er een beetje vanaf. Als we voor de Rafale waren gegaan, (inderdaad, die voldoet niet aan de eis dat het een JSF moet zijn), dan hadden we er gewoon minimaal 56 gehad. Want deze kon gewoon geleverd worden, had dan nu ook al een aantal uitzendingen onder NL vlag op zijn naam gehad. Het getal van 37 stamt immers uit een tijd dat de levering van de Rafale al grotendeels afgerond zou zijn.

De stelligheid waarmee je dit brengt is volledig onterecht, dat aantal van 56 was alles behalve zeker geweest. Een Franse kist betekend ook je (initiële) opleiding en training in Frankrijk, heb je enigszins ambitie dan wil je dit echt niet.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Sparkplug op 26/03/2015 | 16:58 uur
Op defensie.nl staat in het bericht over de 8 F-35 toestellen het volgende:
Het kabinet besloot in september 2013 de F-16 te vervangen door de F-35 Lightning II. Het is de bedoeling dat Nederland ten minste 37 nieuwe jachtvliegtuigen koopt.


http://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2015/03/26/nederland-schaft-8-f-35-toestellen-aan

Als men uit gaan van ten minste, dan zou het suggeren dat er eventueel een (kleine) vervolgorder kan komen.

Er wordt bij deze eerste serie gerekend met een + van 10% (als de aanschaf prijs dit toelaat... prijzen dalen, daar in tegen is de US dollar nu alles behalve gunstig. De lobby zal inzetten op een kleine 2e serie.

Ik gok dat we uiteindelijk, in de jaren twintig, uitkomen op een  F35 "vloot", (ongeveer) gelijkwaardige in omvang als die van Noorwegen.

Sparkplug

Op defensie.nl staat in het bericht over de 8 F-35 toestellen het volgende:
Het kabinet besloot in september 2013 de F-16 te vervangen door de F-35 Lightning II. Het is de bedoeling dat Nederland ten minste 37 nieuwe jachtvliegtuigen koopt.


http://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2015/03/26/nederland-schaft-8-f-35-toestellen-aan

Als men uit gaan van ten minste, dan zou het suggeren dat er eventueel een (kleine) vervolgorder kan komen.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Huzaar1

Citaat van: Mourning op 26/03/2015 | 15:45 uur
En de bijna zekerheid dat we er een aantal in de verkoop zouden hebben gemikt danwel aan het kanibaliseren waren geslagen...  :sick:

Dit dus,

en een houten kaak bij complete afhankelijkheid van Frankrijk m.b.t het leveren van onderdelen, munitie, training of specifieke zaken m.b.t de rafale mocht er prioriteit zijn bij hun eigen luchtmacht. Om over deelname in het fabricageproces maar te zwijgen, en dit laatste is enorm belangrijk.

Je kunt elk argument van verlies, winst aandragen wat je wilt. Deelname en uitbereiding van fabricage van F-35 onderdelen van Nederlandse organisaties is voor die ondernemingen zelf wel een heel mooi stuk op hun cv. En niet enkel voor deluchtvaartindustrie/marktsector, werken op dergelijk niveau met zulke geheimhouding, materialen en kennis is bruikbaar en onderscheidend.

Franse toestellen, gelukkig niet.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"