Vervanging huidige F-16's, deel 10

Gestart door Lex, 22/10/2013 | 19:12 uur

Mourning

Citaat van: Harald op 26/03/2015 | 15:12 uur
Het verschil was (denk ik) zeker geweest dat we nu alwel met de Rafale gevlogen hadden van Neerlandsbodem en dat we nu idd een upgrade zouden gaan uitvoeren.

En de bijna zekerheid dat we er een aantal in de verkoop zouden hebben gemikt danwel aan het kanibaliseren waren geslagen...  :sick:
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 26/03/2015 | 14:39 uur
Dan stonden we nu wellicht voor de update naar F3R

Het verschil was (denk ik) zeker geweest dat we nu alwel met de Rafale gevlogen hadden van Neerlandsbodem en dat we nu idd een upgrade zouden gaan uitvoeren.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Sparkplug op 26/03/2015 | 14:24 uur
Het blijft giswerk wat een realistisch aantal Rafales betreft en zoveel goedkoper is de Rafale F3 ook weer niet. Ook voor dit type moet een hoop worden aangepast (grondmaterieel, bewapening e.d.).

Stel dat tweemotorige toestellen wel gewild waren, dan was het nog de vraag hoe ver de Typhoon t.o.v de Rafale had kunnen komen.

Dan stonden we nu wellicht voor de update naar F3R

De Rafale was de nr.2 keuze van de KLu... de EF was toen een pure A2A kist en viel daarmee buiten de boot... in 2020 zullen zowel de Rafale als de EF prima multirole kisten zijn.

Sparkplug

#1429
Citaat van: Thomasen op 26/03/2015 | 14:01 uur
Dat hangt er een beetje vanaf. Als we voor de Rafale waren gegaan, (inderdaad, die voldoet niet aan de eis dat het een JSF moet zijn), dan hadden we er gewoon minimaal 56 gehad.

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 26/03/2015 | 14:06 uur
Dan waren het er waarschijnlijk 68 of meer geleverd/besteld, of ze dan nog allen operationeel in NL dienst zouden zijn is een vraag waar we nooit het antwoord op zullen krijgen.

Het blijft giswerk wat een realistisch aantal Rafales betreft en zoveel goedkoper is de Rafale F3 ook weer niet. Ook voor dit type moet een hoop worden aangepast (grondmaterieel, bewapening e.d.).

Stel dat tweemotorige toestellen wel gewild waren, dan was het nog de vraag hoe ver de Typhoon t.o.v de Rafale had kunnen komen.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 26/03/2015 | 14:01 uur
Dat hangt er een beetje vanaf. Als we voor de Rafale waren gegaan, (inderdaad, die voldoet niet aan de eis dat het een JSF moet zijn), dan hadden we er gewoon minimaal 56 gehad. Want deze kon gewoon geleverd worden, had dan nu ook al een aantal uitzendingen onder NL vlag op zijn naam gehad. Het getal van 37 stamt immers uit een tijd dat de levering van de Rafale al grotendeels afgerond zou zijn.

Dan waren het er waarschijnlijk 68 of meer geleverd/besteld, of ze dan nog allen operationeel in NL dienst zouden zijn is een vraag waar we nooit het antwoord op zullen krijgen.

dudge

Citaat van: Mourning op 26/03/2015 | 11:40 uur
Ja, nogmaals het was ook niet mijn eerste keus... maar gezien het budget vraag ik mij serieus af met welk type toestel we nog wel een KLU zouden hebben gehad "met tanden"... ik moet het antwoord schuldig blijven, maar ik denk zomaar dat het geen positief verschil zou hebben gemaakt ongeacht het toestel.

Mijn vermoeden is dat het aantal meer toestellen met bijv. de GrippenNG of de Rafael zeer beperkt zou zijn en misschien wel gelijk zou worden gemaakt aan dat van de 37 van de F35 onder het mom van "als we met 37 F35s genoeg hadden gehad (hebben we niet, maar goed) dan hebben we ook niet ineens 50 GrippenNG's nodig", maar misschien ben ik nu iets te cynisch...

Dat hangt er een beetje vanaf. Als we voor de Rafale waren gegaan, (inderdaad, die voldoet niet aan de eis dat het een JSF moet zijn), dan hadden we er gewoon minimaal 56 gehad. Want deze kon gewoon geleverd worden, had dan nu ook al een aantal uitzendingen onder NL vlag op zijn naam gehad. Het getal van 37 stamt immers uit een tijd dat de levering van de Rafale al grotendeels afgerond zou zijn.

Sparkplug

De keuze is met het ondertekenen nu echt definitief en men zal nu hiermee moeten leren leven. Qua ontwerp vind ik de Rafale een mooie, maar die voldoet niet aan de eisen.

Eerst nog maar eens zien of het bij het aantal van 37 stuks blijft.

In ieder geval wordt de bewapening gedeeltelijk vervangen:
. AIM-120B AMRAAM (variant past niet intern)
. AIM-9M Sidewinder (verouderde generatie)
. M61A1 20 mm kanon (F-35A heeft GAU-22/A 25 mm kanon)
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Mourning

Citaat van: Ros op 26/03/2015 | 11:27 uur
Mijn 'voorspellingen', verwachtingen komen niet altijd uit, en misschien gelukkig maar. Moeilijk mee....niet echt, verdrietig dat dit zo moet aflopen met de Nederlandse luchtmacht.........ja  :(   Een luchtmacht zonder tanden, moet je echt willen.


Ja, nogmaals het was ook niet mijn eerste keus... maar gezien het budget vraag ik mij serieus af met welk type toestel we nog wel een KLU zouden hebben gehad "met tanden"... ik moet het antwoord schuldig blijven, maar ik denk zomaar dat het geen positief verschil zou hebben gemaakt ongeacht het toestel.

Mijn vermoeden is dat het aantal meer toestellen met bijv. de GrippenNG of de Rafael zeer beperkt zou zijn en misschien wel gelijk zou worden gemaakt aan dat van de 37 van de F35 onder het mom van "als we met 37 F35s genoeg hadden gehad (hebben we niet, maar goed) dan hebben we ook niet ineens 50 GrippenNG's nodig", maar misschien ben ik nu iets te cynisch...
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Ros

Er is getekend.......voor welke prijs ? Durf te wedden dat dit nog niet vast staat.

Ros

Citaat van: Mourning op 26/03/2015 | 10:21 uur
Heb je het er moeilijk mee om toe te geven dat je voorspelling niet is uitgekomen, Ros? :lol:

Mijn 'voorspellingen', verwachtingen komen niet altijd uit, en misschien gelukkig maar. Moeilijk mee....niet echt, verdrietig dat dit zo moet aflopen met de Nederlandse luchtmacht.........ja  :(   Een luchtmacht zonder tanden, moet je echt willen.

Elzenga

Citaat van: Mourning op 26/03/2015 | 11:15 uur
Ik denk dat het als een overwinning voelt voor degenen waar jij het over hebt... wat jij?  :lol: :lol: :lol:

Nogmaals het was ook niet mijn eerste keus, maar goed dit is het wel geworden tijd om dat nu gewoon te erkennen en de wel bijzondere illustere scenario's te begraven en de realiteit te accepteren. Of type ik nu iets heel vreemds?
oh erkennen doe ik het al langer. Maar dat wil niet zeggen dat ik het daarmee opeens een goede keuze vind. Niet alleen heeft het een negatieve impact op ons ambitieniveau...dat kunnen we nog wel verhullen...veel erger vind ik het, dat het nauwelijks uit te leggen is aan kritische burgers...die ik dagelijks van de nut en noodzaak van een sterkere krijgsmacht probeer te overtuigen. Die wijzen meteen op de JSF als geldverkwisting. Het laat zich ook raden hoe het JSF verhaal zijn negatieve impact zal hebben zo meteen op de beeldvorming rond de onderzeeboot-vervanging...als het al geen financiële aanslag wordt. Dat vind ik allemaal veel kwalijker en ernstiger.

Maar goed wie zaait zal oogsten...aan mij zal het in ieder geval niet hebben gelegen.

Mourning

Ik denk dat het als een overwinning voelt voor degenen waar jij het over hebt... wat jij?  :lol: :lol: :lol:

Nogmaals het was ook niet mijn eerste keus, maar goed dit is het wel geworden tijd om dat nu gewoon te erkennen en de wel bijzondere illustere scenario's te begraven en de realiteit te accepteren. Of type ik nu iets heel vreemds?
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Elzenga

#1420
Hoe zou dat nu voelen...als je weet dat je iemand besodemieterd...en toch je zin krijgt zo?

Maar goed, als dit de enige strategische blunder was....kan toegevoegd worden aan het lijstje...

Terug naar de realiteit...Oorlogen Midden-Oosten. Waar Nederland straks nauwelijks meer aan kan bijdragen..

KLu en JSF-lobby...gefeliciteerd!!

Mourning

Citaat van: Ros op 26/03/2015 | 10:09 uur
'Point of no return'  voor deze 8 zal Hennis bedoelen.
 

Heb je het er moeilijk mee om toe te geven dat je voorspelling niet is uitgekomen, Ros? :lol:

Of dacht je nu nog steeds echt dat het toestel niet al definitief de opvolger van de F16 is ondertussen? Het enigste onzekere is het aantal dat er aangeschaft kan en zal worden. Mocht het volgende kabinet een flinke linkse statuur hebben en de vervolgorders nog niet getekend zijn dan zie ik hoogstens het budget voor de opvolger (de F35 dus) verminderd worden, maar ik zie echt niet alsnog een ander toestel aangekocht worden.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Ros

'Point of no return'  voor deze 8 zal Hennis bedoelen.