De landmacht van morgen

Gestart door Elzenga, 26/10/2013 | 15:20 uur

Parera

Citaat van: Huzaar1 op Vandaag om 21:04Extra 90's.

Mooi! Even doorpakken en ook gelijk die D cie's 120 mm aanschaffen in 1 grote deal :angel:

Huzaar1

Citaat van: Lynxian op Vandaag om 20:48Zeer nice! Betekent dit dat er extra CV90s aangeschaft gaan worden of is het meer een klikbare module die erop gezet wordt indien nodig?

Extra 90's.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lynxian

Zeer nice! Betekent dit dat er extra CV90s aangeschaft gaan worden of is het meer een klikbare module die erop gezet wordt indien nodig?

Harald

Citaat van: Huzaar1 op Vandaag om 17:48Papieren bevestiging van de aanschaf van CV90 Mjölner 120mm mortier systemen. 

Klopt, dikke duim, mooie toevoeging.

En ook duidelijkheid over Thales MMR radars, deze worden gecombineerd met luchtverdediging. Lag al in de lijn der verwachting.

Huzaar1

Papieren bevestiging van de aanschaf van CV90 Mjölner 120mm mortier systemen. 
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

https://www.defensie.nl/binaries/defensie/documenten/publicaties/2024/05/15/defensie-projectenoverzicht-2024/web_202400440_DPO+Rapportage+2024.pdf

Defensie Projectenoverzicht 2024
Het Defensie Projectenoverzicht (DPO) geeft een overzicht van alle materieelprojecten, IT-projecten en vastgoedprojecten waarvoor uitgaven zijn gepland. En waarvan de investering meer is dan € 25 miljoen. Ook geeft het DPO informatie over de grootschalige verkoop van materieel. Het wordt op Verantwoordingsdag aan de Tweede Kamer aangeboden.

Overzicht van de aanpassingen in het materieeloverzicht voor de toekomst van de Landmacht

Groot Pantserwielvoertuig (GPW, Boxer), productie
Voor het project 'Vervanging MRAD en SHORAD' is gekozen voor het ACSV pantserrupsvoertuig uit Noorwegen. Daarom worden voor dit luchtverdedigingsproject geen Boxers meer verworven.
Binnen het project worden 3 extra Boxers in de ambulance uitvoering en 5 Boxer rijmodules (zonder missiemodule) verworven.

Licht Indirect Vurend Systeem (LIVS)
Als gevolg van maatregel 'versterken vuursteun' in Defensienota 2022 is het project Licht Indirect Vurend Systeem gesplitst in 3 deelprojecten:
1. 120mm automated mortars voor het Korps Mariniers, 11
Luchtmobiele Brigade en 13 Gemotoriseerde brigade;
2. Mortiersysteem op een CV90 onderstel voor 43
gemechaniseerde brigade + alle 120mm munitie;
3. Loitering munitions.
Hiertoe is vanuit Defensienota 2022 het projectbudget
opgehoogd.

Midlife Update (MLU) voor het wapensysteem Infanterie gevechtsvoertuig (IGV) CV9035NL
De operationele beproeving is afgerond in december 2023. Door supply chain knelpunten van de fabrikant en subleveranciers en extra software-updates is dit project met 4 maanden verlengd. De uitlevering van de eerste gemoderniseerde voertuigen staat gepland voor tweede kwartaal 2024. De Final Design Review vindt in de zomer van 2024 plaats, waarna firma Van Halteren de Nederlandse serieproductie start.

Multi Missie Radar (voorheen C-RAM en CLASS 1-UAV detectiecapaciteit)
De eerste radars zijn door Thales-Nederland aan Defensie geleverd. Binnen het project is de bestelling van Noorwegen opgehoogd van vijf naar acht systemen; deze leveringen vinden plaats voor eind 2025.
Het project is uitgebreid met 9 extra systemen voor Nederland. Levering van deze systemen is voorzien in 2026 en 2027. Inmiddels hebben Denemarken en Litouwen ook MMR's besteld en zijn er gesprekken met het Verenigd Koninkrijk.

Raketartillerie
De eerste systemen zijn conform planning in december 2023 aan Nederland geleverd. Duitsland roept op het Nederlandse contract vijf PULS raketartilleriesystemen af.
Ook Spanje is intussen toegetreden tot de Europese gebruikersgroep die inmiddels Duitsland, Denemarken, Spanje en Nederland omvat. Defensie verwerft extra deep precision strike raketten met een groter bereik.

Vervanging MRAD & SHORAD
In juni 2023 is de Tweede kamer geïnformeerd dat de projecten Vervanging MRAD en de Vervanging (V)SHORAD zijn samengevoegd. Defensie verwacht in eind 2024 de D-brief te versturen.
Defensie is voornemens een groter aantal luchtverdedigingssystemen te verwerven als gevolg van de extra financiële ruimte in de voorjaarsnota voor munitie en luchtverdediging (Kamerstuk 36 550-X, nr. 3).

De Verenigde Staten heeft inmiddels toestemming gegeven om de Multi Missie Radar (MMR) van Thales Nederland operationeel in het luchtverdedigingssysteem te integreren.

Noorwegen verwerft dezelfde luchtverdedigingssystemen en biedt Nederland een versnellingsmogelijkheid op de productielijn van het short range systeem. Defensie heeft
daarom besloten om bij dit project met een pilot het verwervingsproces te versnellen door een aantal longlead-items (componenten met een lange productie- of levertijd), reeds in opdracht te geven. Risico's zijn gemitigeerd door onder meer terugkoopgaranties van de leverancier en samenwerking met Noorwegen. Hiermee geeft Defensie invulling aan motie-Valstar c.s. (Kamerstuk
35 925-X, nr. 70) om pilots buiten het DMP uit te voeren om versneld over te gaan tot aanschaf van materieel.

Huzaar1

Citaat van: Master Mack op Vandaag om 09:17Omdat die boxer 120mm maar niet van de grond komt. Of had je een ander idee voor zware vuurkracht op wielen voor 13X. Of denk je dat 35mm en Spyke voldoende is voor 13X.
.

Je gaat toch geen totaal andere klasse aanschaffen voor een oplossing waar je geen probleem mee oplost?

' koop dit maar, en dat ook, heeft ook een kanon. '

Zo werkt het niet, dit wil clas helemaal niet, en we hebben al helemaal niet de luxe wapensystemen te gaan ondersteunen die we helemaal niet kennen. En hoezo 'komt de 120mm boxer niet van de grond? Omdat je er nog geen plaatjes van hebt gezien?

Toch geen maatstaf?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Master Mack

Citaat van: Huzaar1 op Vandaag om 08:15Waarom in godsnaam
Omdat die boxer 120mm maar niet van de grond komt. Of had je een ander idee voor zware vuurkracht op wielen voor 13X. Of denk je dat 35mm en Spyke voldoende is voor 13X.

Huzaar1

Citaat van: Master Mack op 09/05/2024 | 23:02 uurMisschien om snel ook zware horizontale vuurkracht met 120mm te regelen  voor 13X een 60 tal Centauro 2 aanschaffen ter aanvulling op de 2x Bataljon Boxer 35mm kanon met Spyke

Waarom in godsnaam
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Straks ook NSM's voor de KL? Duitsland werkt met Noorwegen aan de integratie van de NSM in de PULS. Ik zie kansen voor de KL en ook voor de mariniers om zo toch anti-scheeps batterijen op te kunnen tuigen. Mooie dual-role munitie.

https://www.hartpunkt.de/kommt-die-naval-strike-missile-fuer-landanwendungen/

Master Mack

Misschien om snel ook zware horizontale vuurkracht met 120mm te regelen  voor 13X een 60 tal Centauro 2 aanschaffen ter aanvulling op de 2x Bataljon Boxer 35mm kanon met Spyke

Flyguy

Citaat van: Huzaar1 op 15/04/2024 | 19:28 uurIk weet hier niks van, maar de plannen kunnen in een CLAS koker zijn vormgegeven. Dat ik het niet ken is wellicht een feit doordat er geen additionele systemen bijkomen als de clas gewoon een brigade concept kopieert; zij het 43 x, zij het 13 x.  Dan hoeven we ook geen nieuwe systemen te normeren en in stand te houden, dus kost het ons geen capaciteit.

Wat nu wel speelt is dat we naast de uitwerking 'doorgroei naar 2%',  studies doen naar 'doorgroei 3 en 4 %' .

In laatstgenoemde kan het groeiconcept CLAS verstopt zitten. Dat is een aanname, maar ik denk dat die wel klopt. De financiering en beoogde budgettering is daarmee onderbouwd. Maar voor 4 brigades hebben we grofweg 2.5 keer zoveel CLAS munitie voorraad nodig, en brandstof, en reserveonderdelen. Dat kost een duit.

Snelle rekensom is dat wel op een defensie begroting van +45 miljard per jaar. Daar kan dat vast allemaal voor. Deze studies worden vooral gemaakt i.h.k.v extreme scenario's; zoals een vertrek van de VS uit de NAVO, of oog op directe confrontatie met Rusland / China of totaal escaleren van het Midden Oosten. Cq: daar is wat voor nodig voor de politiek ja zegt tegen dat bedrag.

Of alles past? In de huidige organisatie niet, in Nederland zou het wel kunnen maar het is logischer als die in DLD gaat zitten.  Nederland zou ook prima kunnen, wel nog duurder. Ik zou dan in Budel gaan zitten. Je kunt daar prima een brigade kwijt en er zijn genoeg oefenterreinen in de buurt.

Roger klinkt dan als een ongefundeerde dosis rumint weer. Thanks voor de uitleg.

Oorlogsvis

Ik zou dan Bergen Hohne nemen ...misschien beter gewoon Polen

Huzaar1

#3160
Citaat van: Flyguy op 15/04/2024 | 10:37 uurOké roger. Paging Huzaar; hoe realistisch is dit allemaal? Klinkt als wensdenken van een burger def watcher.

Ik weet hier niks van, maar de plannen kunnen in een CLAS koker zijn vormgegeven. Dat ik het niet ken is wellicht een feit doordat er geen additionele systemen bijkomen als de clas gewoon een brigade concept kopieert; zij het 43 x, zij het 13 x.  Dan hoeven we ook geen nieuwe systemen te normeren en in stand te houden, dus kost het ons geen capaciteit.

Wat nu wel speelt is dat we naast de uitwerking 'doorgroei naar 2%',  studies doen naar 'doorgroei 3 en 4 %' .

In laatstgenoemde kan het groeiconcept CLAS verstopt zitten. Dat is een aanname, maar ik denk dat die wel klopt. De financiering en beoogde budgettering is daarmee onderbouwd. Maar voor 4 brigades hebben we grofweg 2.5 keer zoveel CLAS munitie voorraad nodig, en brandstof, en reserveonderdelen. Dat kost een duit.

Snelle rekensom is dat wel op een defensie begroting van +45 miljard per jaar. Daar kan dat vast allemaal voor. Deze studies worden vooral gemaakt i.h.k.v extreme scenario's; zoals een vertrek van de VS uit de NAVO, of oog op directe confrontatie met Rusland / China of totaal escaleren van het Midden Oosten. Cq: daar is wat voor nodig voor de politiek ja zegt tegen dat bedrag.

Of alles past? In de huidige organisatie niet, in Nederland zou het wel kunnen maar het is logischer als die in DLD gaat zitten.  Nederland zou ook prima kunnen, wel nog duurder. Ik zou dan in Budel gaan zitten. Je kunt daar prima een brigade kwijt en er zijn genoeg oefenterreinen in de buurt.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Zander

52 Mech, okay.

Ik zie het niet zo snel gebeuren, maar ik begrijp de wens als die ook daadwerkelijk van CLAS af komt.
Volgens mij hebben we echter wat andere uitdagingen die CLAS eerst moet overwinnen.

Mocht het zo ver komen vraag ik me af waar 52 gelegerd gaat worden. Nederland is te klein om een 4e brigade te huisvesten met alle oefenmogelijkheden er omheen. Bergen-Hohne?

Gaan we dan weer naar een eigen divisiestructuur, en zijn is CLAS dan weer groot genoeg om op eigen benen te staan zonder dat we moeten aanhaken bij de Duitsers? Welke middelen komen er dan voor deze brigade? (Nieuwe CV90's oid, Leo 2a8 of MCGS?)

Ik zeg lange termijn wensen. (15+ jaar)
People are sheep