De landmacht van morgen

Gestart door Elzenga, 26/10/2013 | 15:20 uur

A.J.

Citaat van: Huzaar1 op 05/03/2022 | 19:59 uur
Nope, NL lichte brigade heeft de Boxer en die wordt zwaarder bewapend.

Kanon is gegarandeerd, grote kans met 2x spike ER. Mock up was te zien bij testen van 30mm met onbemande toren.

Een knap waardeloze keuze nmm. We zien hoe goed de wieltjes zich handhaven in Oekraine...

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 05/03/2022 | 19:59 uur
Nope, NL lichte brigade heeft de Boxer en die wordt zwaarder bewapend.

Kanon is gegarandeerd, grote kans met 2x spike ER. Mock up was te zien bij testen van 30mm met onbemande toren.
Is er nog een kans dat de oude CV90 torens net 35mm als een serieuze optie wordt gezien, onderzocht. ?
Zoals jezelf aangaf of is eigenlijk de keus al gemaakt bij de test.
Of is nu alles weer op losse schroeven komen te staan door de situatie Oekranie en de 2%

Huzaar1

Nope, NL lichte brigade heeft de Boxer en die wordt zwaarder bewapend.

Kanon is gegarandeerd, grote kans met 2x spike ER. Mock up was te zien bij testen van 30mm met onbemande toren.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

Citaat van: StrataNL op 05/03/2022 | 16:28 uur
Volgens mij wel, echter gezien onze participatie in het Boxer project en aangezien we nog steeds nieuwe BuMa's kopen zou ik niet weten wat we met Griffons of jaguars moeten...

Persoonlijk zie ik niet zoveel in een Benelux integratie trouwens, wat is de meerwaarde? 3x niks is nog steeds niks.

Daarnaast hoef je voor integratie niet per sé het zelfde materiaal te hebben, training en manier van opereren op elkaar afstemmen is veel belangrijker.
Ja, het was maar een brainfart hoor. Wss is het toch slimmer om CaMo in Wallonië te houden en te integreren met Frankrijk/Luxemburg.

StrataNL

Citaat van: Stoonbrace op 05/03/2022 | 15:44 uur
Is de mogelijkheid om de 13de lichte brigade met Griffon/Jaguar uit te rusten hier al eens besproken?
Volgens mij wel, echter gezien onze participatie in het Boxer project en aangezien we nog steeds nieuwe BuMa's kopen zou ik niet weten wat we met Griffons of jaguars moeten...

Persoonlijk zie ik niet zoveel in een Benelux integratie trouwens, wat is de meerwaarde? 3x niks is nog steeds niks.

Daarnaast hoef je voor integratie niet per sé het zelfde materiaal te hebben, training en manier van opereren op elkaar afstemmen is veel belangrijker.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Alkmaar

En wat te denken van Luchtmobiel. Valt deze allocatie van schaarse middelen nog wel te verantwoorden in een modern peer-to-peer conflict?

Ace1

Citaat van: Stoonbrace op 05/03/2022 | 16:13 uur
Ik heb het niet over de gemechaniseerde eenheden en wij gaan ook JLTV's naast Frans materiaal gebruiken.

Het Nederlands leger maakt al gebruik van de Bushmaster en de Vector.

https://www.defensie.nl/organisatie/landmacht/materieel/voertuigen/index-copy

https://www.defensie.nl/organisatie/landmacht/materieel/voertuigen/vector



Zander

Ik vraag mij ook af hoe lang de 13e brigade nog licht blijft. Met het oog op het gebrek aan voortzettingsvermogen zie ik nog wel gebeuren dat één van de twee infanteriebataljons weer voorzien gaat worden van de "nog in reserve staande" CV9035's en de brigade vervolgens op termijn ook weer over een tankbataljon gaat beschikken.

Ik zie niet zoveel heil in die lichte opzet.

Een klein ballonnetje kan ook zijn:
Alle 4 de huidige manoeuvre bataljons op een combi van enkele CV9035 compagnies en Boxer IFV(hoe deze ook bewapend gaan worden).

Misschien dat er meer in side informatie bij de krijgsmacht te halen valt, dit is slechts wat mijn gevoel zegt.
People are sheep



Stoonbrace

Citaat van: Ace1 op 05/03/2022 | 16:03 uur
Het Nederlands leger werkt met het Duits leger samen mocht er in de toekomst nieuw materiaal worden aangekocht is de vermoedelijke in samenspraak met de Duiters.

Die samenwerkingen (zoals wij er ook een hebben met Frankrijk) zijn noodzakelijk omdat we zelf nauwelijks een industrie hebben die voertuigen produceert. Maar Benelux integratie zou ook daar voor een beter evenwicht zorgen met de grote partners/buurlanden.

Robert2

Citaat van: Stoonbrace op 05/03/2022 | 15:44 uur
Is de mogelijkheid om de 13de lichte brigade met Griffon/Jaguar uit te rusten hier al eens besproken?
Na de beelden in Ukr te hebben gezien moet die club volgens mij ook zo snel mogelijk op rups.

Ace1

#1755
Citaat van: Stoonbrace op 05/03/2022 | 16:00 uur
Ok, maar da's dan ook de prehistorie. Ik zat daarnet even hardop te denken hoe een Benelux integratie er zou kunnen uitzien (wanneer wij onze budgettaire shit tesamen krijgen) en dat lukt vrij vlotjes voor marine (duh) en luchtmacht maar de landmacht is wat anders. Wat de 13de lichte brigade doet lijkt heel erg op wat onze gemotoriseerde brigade van plan is en ik vroeg me af of dat wel eens is overwogen.

Het Nederlands leger werkt met het Duits leger samen mocht er in de toekomst nieuw materiaal worden aangekocht is de vermoedelijke in samenspraak met de Duiters

Stoonbrace

Citaat van: Ace1 op 05/03/2022 | 15:55 uur
Nee maar de AMX-13 was niet zo'n succes in het Nederlands leger, men koopt liever in Scandinavië of in Duitsland pantservoertuigen.

Ok, maar da's dan ook de prehistorie. Ik zat daarnet even hardop te denken hoe een Benelux integratie er zou kunnen uitzien (wanneer wij onze budgettaire shit tesamen krijgen) en dat lukt vrij vlotjes voor marine (duh) en luchtmacht maar de landmacht is wat anders. Wat de 13de lichte brigade doet lijkt heel erg op wat onze gemotoriseerde brigade van plan is en ik vroeg me af of dat wel eens is overwogen.

Ace1

Citaat van: Stoonbrace op 05/03/2022 | 15:44 uur
Is de mogelijkheid om de 13de lichte brigade met Griffon/Jaguar uit te rusten hier al eens besproken?

Nee maar de AMX-13 was niet zo'n succes in het Nederlands leger, men koopt liever in Scandinavië of in Duitsland pantservoertuigen.