De landmacht van morgen

Gestart door Elzenga, 26/10/2013 | 15:20 uur

Zander

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 26/06/2019 | 22:04 uur
Riekelt Pasterkamp‏ @TekstPast · 50 min.50 minuten geleden 

Mooi nieuws voor @NIDVnews: Fennek @landmacht krijgt Midlife Update. Alle 365 exemplaren in gebruik bij oa @43MechBrig @13LichteBrigade en @11Luchtmobiel #landmacht #defensie
Ben benieuwd wat de MLU in houdt.
People are sheep

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Riekelt Pasterkamp‏ @TekstPast · 50 min.50 minuten geleden 

Mooi nieuws voor @NIDVnews: Fennek @landmacht krijgt Midlife Update. Alle 365 exemplaren in gebruik bij oa @43MechBrig @13LichteBrigade en @11Luchtmobiel #landmacht #defensie


Parera

Interessant voor onze KL, mogelijke aansluiting bij nieuwe ontwikkelingen van de Oosterburen?

Germany plans expanded artillery capabilities

The German Army plans to expand its indirect fire capability and is emphasising its joint fires capability, according to Lieutenant Colonel Uwe Kraft, head of artillery and joint fires branch at the Germany Army's Concepts and Capabilities Development Centre.

The only conventional tube artillery used by the German Army is the Krauss-Maffei Wegmann (KMW) tracked Panzerhaubitze (PzH) 2000 155 mm/52 calibre self-propelled artillery system, of which a total of 185 were delivered by 2002 from the Kassel production line, but some of these have since been sold to Croatia and Lithuania.

The PzH 2000 has a high rate of fire as it has a semi-automatic handing system that automatically loads the fuzed 155 mm projectile, with the Rheinmetall Modular Charge System (MCS) loaded manually.

[Source:  Janes.com ]



Huzaar1

Dat iets kleinere silhouet maakt niet al te veel uit. Het optreden is zo dynamisch, de afstand waarop een gevecht plaatsvindt is ook enorm belangrijk. Het is waar dat je met een boxer je je als eenheid anders gedraagd dan met een cv90.. maar er heersen hier wat bijzondere opvattingen over een confrontatie tussen bv een russische en Nederlandse brigade.

Beschermingsniveaus zijn van alles behalve de pzh2000 en leopard2 achtige voertuigen om te janken. Bv,boxer,m113,fennek, buma,cv90, patria.. al zet je ze op een rij..een APFSDS gaat er dwars doorheen. Ook een cv90 is niet bestand tegen dat.. de voorzijde max tegen +-30-50mm. Boxer wat minder.. maar er is iets geks aan de hand wanneer dat zoveel invloed heeft.

Zoals correct aangegeven oorlogsvis gaat het om silhouette en mobiliteit..vol in de flank..open terrein is met moderne middelen en optiek een boxer even kansloos als een cv90. De manouevre capaciteit van de cv90 bied dan meer kans op overleven omdat hij alle kanten op kan..waar een boxer beperkt is. Het vaststaan van voertuigen komt nu vootal omdat een hele brigade over hetzelfde paadje moet door restricties in terrein. In oorlogstijd kun je ook met een boxer een pad maken als je dat wilt.

Commandanten van boxers zullen anders optreden, beheersder en als we ervan uitgaan dat ze beschikken over dezelfde systemen ala de CV90 is er nog heel erg veel mogelijk. In sommige opzichten zelfs meer dan met een rups.. shoot en scoot kan wat makkelijker in open terrein..daar is snelheid in te behalen, maar ook dat is allemaal afhankelijk van terrein.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

StrataNL

Citaat van: Huzaar1 op 12/06/2019 | 00:35 uur
CV90 is even kwetsbaar.
Wat beschermingslevels betreft zal het wellicht niet zoveel uitmaken. Maar de CV90 heeft een kleiner silhouette dan een Boxer met toren, en rups vs wiel behoeft geen uitleg. Dan lijkt me de CV90 toch minder kwetsbaar. Ik heb meer Boxers vast zien zitten in de modder dan CV90's.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Huzaar1

Citaat van: Oorlogsvis op 11/06/2019 | 21:51 uur
Omdat de Boxer nooit in dezelfde rol kan optreden als de CV90...de Boxer is dan wel het beste
pantserwielvoertuig dat er is maar is kwetsbaar en een wielvoertuig en te groot ..te hoog. Hij kan als een
soort battlefield taxi dienen maar moet altijd op afstand blijven en met zijn boordkanon ondersteuning bieden
aan de uitgestegen infantarie.

Het is wel een mooi voertuig dat wel....maar ik zie gewoon liever pantserrups CV90/Bradley of Pumas voor de
pantser infantarie.

CV90 is even kwetsbaar.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Oorlogsvis

Citaat van: Huzaar1 op 10/06/2019 | 22:03 uur
En waarom kan de boxer niet dienen als IFV?
Omdat de Boxer nooit in dezelfde rol kan optreden als de CV90...de Boxer is dan wel het beste
pantserwielvoertuig dat er is maar is kwetsbaar en een wielvoertuig en te groot ..te hoog. Hij kan als een
soort battlefield taxi dienen maar moet altijd op afstand blijven en met zijn boordkanon ondersteuning bieden
aan de uitgestegen infantarie.

Het is wel een mooi voertuig dat wel....maar ik zie gewoon liever pantserrups CV90/Bradley of Pumas voor de
pantser infantarie.

Parera

Citaat van: Sparkplug op 11/06/2019 | 13:27 uur
Lance 2.0 heeft de mogelijkheid voor 2 ATGM's aan beide kanten (ook kan worden gekozen tussen de opties horizontaal lanceren of schuin lanceren).

Dat weet ik maar omdat huzaar schreef ''En tjah 1 atgm of 2... maakt het niet zoveel indrukwekkender of direct beter.'' vraag ik me af waar hij dan aan denkt.

Volgens mij heb ik eerder het idee geopperd voor een aparte Boxer en/of CV90 ATGM als vervanger van de YPR PRAT maar daar kwam toen uit dat het niet gepland was. Als ik me dat goed herinner.

Sparkplug

Citaat van: Parera op 11/06/2019 | 13:17 uur
En die opmerking over de ATGM's, wat wil je dan 4 of 6 SPIKE's? Daar heb je bijna een apart voertuig voor nodig (tenzij je 2x2 aan de zijkant van de toren kan plaatsen).

Lance 2.0 heeft de mogelijkheid voor 2 ATGM's aan beide kanten (ook kan worden gekozen tussen de opties horizontaal lanceren of schuin lanceren).
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

#1128
Citaat van: Huzaar1 op 11/06/2019 | 07:52 uur
Hoge toren. En tjah 1 atgm of 2... maakt het niet zoveel indrukwekkender of direct beter. We wachten gewoon even af.

Ik zeg niet dat dit de NL toren moet worden maar het komt toch aardig in de buurt van wat we graag willen. En die opmerking over de ATGM's, wat wil je dan 4 of 6 SPIKE's? Daar heb je bijna een apart voertuig voor nodig (tenzij je 2x2 aan de zijkant van de toren kan plaatsen). Weet je toevallig of daar plannen voor zijn? een aparte boxer ATGM ? (zoals we vroeger de PRAT hadden)


Ik ga er op dit moment nog vanuit dat wij voor de Boxer IFV volledig de Duitsers gaan volgen (als de Duitse plannen door gaan) en de kans is groot dat die kiezen voor de Lance / Lance 2.0 torens.

Huzaar1

Hoge toren. En tjah 1 atgm of 2... maakt het niet zoveel indrukwekkender of direct beter. We wachten gewoon even af.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#1126
Citaat van: Master Mack op 10/06/2019 | 22:39 uur
Precies. Deu, Aus en GBR gaan ook voor een boxer versie met 30mm. Wij gaan voor de 35mm wat niet een hele grote aanpassing hoeft te zijn. Dus ik denk dat als deze landen denken dat het werkt dan zal het in combi met de overgebleven CV90's goed zijn voor de 13de medium brigade.

Bij de Australiers krijgt de Boxer met 30 mm kanon natuurlijk wel een compleet andere rol dan een IFV. Zoals de naam omschrijft CRV = Combat Reconnaissance Vehicle.

De ''standaard'' Boxer is beschermd volgens STANAG lvl 4 (14,5 mm AP vanaf 200 m), opvallend is dat Australie een eis had van bescherming volgens STANAG lvl 6 (30 mm AP vanaf 500 m).
Om die reden is de Australische CRV variant ook uitgerust met extra pantser aan de zijkanten.




Bij wat zoek werk naar Boxer IFV varianten kwam ik deze foto's tegen van een model dat vrij recent gepresenteerd is bij de Britten: Boxer ''Vilkas'' doorontwikkeling met 2 SPIKE ATGM's.
Niet alleen is de ATGM geintegreed maar ook Trophy APS systeem. Dit komt volgens mij heel dicht in de buurt van de Nederlandse wensen, alleen het 30 mm kanon is niet wat we zoeken maar daar moet 35 mm ook wel in te passen zijn wat ik hier op het forum zo nu en dan gelezen heb.

https://www.rafael.co.il/wp-content/uploads/2019/03/Samson-30-integrated-RWS.pdf

Via @TotherChris

Citaat

Boxer Samson Mission Module: Proposed evolution of the Vilkas featuring unmanned turret to maximise dismounts and an APS system. Note hatches in turret for crew to reload from under armour as well as turn out for situational awareness. A very possible future British IFV.






Master Mack

Precies. Deu, Aus en GBR gaan ook voor een boxer versie met 30mm. Wij gaan voor de 35mm wat niet een hele grote aanpassing hoeft te zijn. Dus ik denk dat als deze landen denken dat het werkt dan zal het in combi met de overgebleven CV90's goed zijn voor de 13de medium brigade.

Harald

Als de Boxer de best is van de rest ... dan mag hij ook duurder zijn .. toch !
En daarbij als je een Boxer extra kunt bepanzeren en voorzien van APS, idd waarom dan niet als 8x8 IFV.
En ja ... er blijft altijd het verschil tussen rups en wiel.
Maar voor de rol binnen het 13de is denk ik een een Boxer met 35mm prima en de juiste oplossing.
Basis voertuig binnen het 13de is de Boxer, dan moet je geen ander type erbij nemen. Alleen al logistiek, reserve onderdelen, de hele trein erachter, dat moet je niet willen. Zeker niet als er stront aan de knikker is, en je als snelle inzetbare eenheid overal ingezet kan worden in de middle of nowhere. Dan moet je eenvoud, eenheid hebben, lijkt me.

Huzaar1

En waarom kan de boxer niet dienen als IFV?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"