S. Korea Envisions Light Aircraft Carrier

Gestart door andré herc, 26/10/2013 | 23:21 uur

Harald

Citaat van: Elzenga op 28/10/2013 | 12:27 uur
Uit dezelfde link.."The design is basically that of the initial US Navy's Sea Control Ship design of the 1970s, modified with a ski-jump ramp added to better enable V/STOL aircraft takeoff."

Precies, maar ik bedoel alleen de basis dus geen ski-jump, geen carrier, geen V/STOL aircraft
Dus geen extra aanpassingen aan de JSS.

De JSS gebruiken zoals hij nu is en extra taken geven.
Ik wil daarom ook niet de naam carrier eraan geven, misschien is het dan nog beter een Joint Sea Support Ship te noemen,  .... JSSS



Harald

Citaat van: Reinier op 28/10/2013 | 12:17 uur
Noordpool en Rusland vergt een andere aanpak. Zou daar toch niet willen gaan varen met een carrier, laat staan gaan vliegen.

Juist wel, juist rondom IJsland
de noordelijke route 


Citaat van: Reinier op 28/10/2013 | 12:17 uur
JSS zou een aanvullende taak kunnen hebben, maar helaas degradeert onze kundige Minister dit schip tot een simpele bevoorrader.

Dus dan neem je daar genoegen mee ?, ... nee je moet juist als de mogelijkheden in het schip zitten, juist deze benutten en uitbouwen. Des te meer is een schip als de JSS meer inzetbaar en rendabeler, door meer functies met 1 schip te kunnen uitoefenen.

Elzenga

Citaat van: Harald op 28/10/2013 | 12:20 uur
Dat was/is inprincipe gewoon een light aircraft carrier

The Príncipe de Asturias, originally named Almirante Carrero Blanco, is an aircraft carrier and was the flagship of the Spanish Navy. She was built in Bazan's Shipyards and delivered to the Spanish Navy on 30 May 1988.

http://en.wikipedia.org/wiki/Spanish_aircraft_carrier_Pr%C3%ADncipe_de_Asturias
Uit dezelfde link.."The design is basically that of the initial US Navy's Sea Control Ship design of the 1970s, modified with a ski-jump ramp added to better enable V/STOL aircraft takeoff."

Harald

Citaat van: Elzenga op 28/10/2013 | 11:55 uur
Die heeft Spanje net uit dienst genomen...de Príncipe de Asturias.

Dat was/is inprincipe gewoon een light aircraft carrier

The Príncipe de Asturias, originally named Almirante Carrero Blanco, is an aircraft carrier and was the flagship of the Spanish Navy. She was built in Bazan's Shipyards and delivered to the Spanish Navy on 30 May 1988.

http://en.wikipedia.org/wiki/Spanish_aircraft_carrier_Pr%C3%ADncipe_de_Asturias

Reinier

Citaat van: Harald op 28/10/2013 | 10:53 uur
Dat de focus nu verschuift naar de Pacific is wel logisch gezien de daar opkomende natie's, maar .... laten we de aandacht voor de Atlantic niet vergeten... Met in het achterhoofd de opnieuw opkomende marine van de Russen en de "strijd" om de North Pole en de vrijkomende watertransport weg bovenlangs, zal de North Atlantic / Noordzee (weer) belangrijk worden.
Ook landen als Brazilië, Argentinië, Chili  zijn zich meer en meer aan het richten op een grotere aanwezigheid in de Atlantic.
Noordpool en Rusland vergt een andere aanpak. Zou daar toch niet willen gaan varen met een carrier, laat staan gaan vliegen.

Brazilië en Argentinië hebben inderdaad interesse in de Atlantische Oceaan, maar dan dat stuk dat voor hun deur ligt, niet het noordelijke gedeelte.
Chili al helemaal niet, ligt veel te verg weg. Ligt aan de Stille Oceaan....


Citaat van: Harald op 28/10/2013 | 10:53 uur
En niet te vergeten, gezien de expansie van de aankopen van onderzeeboten overal in de wereld zal de "dreiging" / aanwezigheid van onderzeeboten overal toenemen.
Klopt, maar waarom zou je deze schepen laten rond dobberen in de Atlantisch Oceaan als er meer "behoefte"  aan is in de Stille Oceaan?

Citaat van: Harald op 28/10/2013 | 10:53 uur
Een paar fregatten zijn altijd welkom en zinvol, maar ik zie voor de JSS een aanvullende taak weggelegd.
Fregatten zijn inderdaad welkom en zinvol.
JSS zou een aanvullende taak kunnen hebben, maar helaas degradeert onze kundige Minister dit schip tot een simpele bevoorrader.

Elzenga

Citaat van: Harald op 28/10/2013 | 10:53 uur
....

Misschien is een naam als : Sea Control Ship (SCS) , meer op zijn plaats (concept uit eind jaren 60 en begin 70)

Sea Control Ship :
http://en.wikipedia.org/wiki/Sea_Control_Ship
Die heeft Spanje net uit dienst genomen...de Príncipe de Asturias.

Harald

Citaat van: Reinier op 27/10/2013 | 17:28 uur
Zou natuurlijk prachtig zijn 2 light carriers voor Nederland, maar waarom?
Zoals je terecht schrijft zijn wij niet meer verantwoordelijk voor de Java Zee, dan wel noodzaak voor ons om daar te patrouilleren.

Waarom heeft de VS haar focus verschoven van Atlantic naar Pacific..... Omdat er niet zoveel gebeurt dan wel dreiging is voor de Atlantic regio. Zit niet meer vol met vijandige subs.

Light carrier voor Korea is begrijpelijk, voor Nederland niet. Paar extra fregatten zou inderdaad zinvoller zijn.

2 licht carriers voor NL zullen er zeer waarschijnlijk niet komen of de huidige toekomstvisie moet veranderen, kan altijd in de toekomst.

Dat de focus nu verschuift naar de Pacific is wel logisch gezien de daar opkomende natie's, maar .... laten we de aandacht voor de Atlantic niet vergeten... Met in het achterhoofd de opnieuw opkomende marine van de Russen en de "strijd" om de North Pole en de vrijkomende watertransport weg bovenlangs, zal de North Atlantic / Noordzee (weer) belangrijk worden.
Ook landen als Brazilië, Argentinië, Chili  zijn zich meer en meer aan het richten op een grotere aanwezigheid in de Atlantic.

En niet te vergeten, gezien de expansie van de aankopen van onderzeeboten overal in de wereld zal de "dreiging" / aanwezigheid van onderzeeboten overal toenemen.

Een paar fregatten zijn altijd welkom en zinvol, maar ik zie voor de JSS een aanvullende taak weggelegd.

Een aanvullende taak als escort carrier, in de zin van zoals deze gebruikt werd in WWII, maar de naam "carrier" is wat te zwaar. geen vastvleugel toestellen (kan wel , maar in de basis niet voor NL)
dus eigenlijk een platform voor :
- command-/controle-voering,
- bevoorrading,
- ASW met helicopters, ala NH90
- AEW&C (airborne early warning and controle) met helicopters 
- ondersteuningstaken voor Air Assault
- ondersteuningstaken voor Amphibious Warfare Operations
- .....
- en natuurlijk, Peacekeeping operatie's en ramp-ondersteuningsopetatie's e.d.

Misschien is een naam als : Sea Control Ship (SCS) , meer op zijn plaats (concept uit eind jaren 60 en begin 70)

Sea Control Ship :
http://en.wikipedia.org/wiki/Sea_Control_Ship

Elzenga

Citaat van: Ace1 op 27/10/2013 | 21:33 uur
Je zet er nieuwe motoren in en een nieuwe cockpit en je kan er weer 20 jaar mee vooruit.
inderdaad..tot welhaast nieuwstatus terug te brengen. Kost wel wat. Ik snap dat men de Viking interessant vindt...veelzijdig en effectief bij bescheiden grootte. 

Ace1

Citaat van: Flyguy op 27/10/2013 | 19:48 uur
Die vikings zijn antiek joh! Lijkt mij wel dat die voor carrier ops zijn, anders koopt men toch een nieuwer land-based vliegtuig? Waarom anders die ouwe meuk!

Je zet er nieuwe motoren in en een nieuwe cockpit en je kan er weer 20 jaar mee vooruit.

Harald

Citaat van: Flyguy op 27/10/2013 | 19:48 uur
Die vikings zijn antiek joh! Lijkt mij wel dat die voor carrier ops zijn, anders koopt men toch een nieuwer land-based vliegtuig? Waarom anders die ouwe meuk!
Lijk mij ook.
Ze hebben net landbased geupgrade P-3 Orions.

Flyguy

Die vikings zijn antiek joh! Lijkt mij wel dat die voor carrier ops zijn, anders koopt men toch een nieuwer land-based vliegtuig? Waarom anders die ouwe meuk!

Lex

Citaat van: Ace1 op 27/10/2013 | 18:57 uur
Het is mij niet helemaal duidelijk of deze 18-tal S3-Vikings vanaf land worden ingezet of op toekomstige carriers.
Kijk eens naar het tijdpad omtrent de beoogde aanschaf en het indienstellen van de toekomstige carriers.

Ace1

Citaat van: Lex op 27/10/2013 | 18:17 uur
Korea heeft nogal wat plannen.
Ze willen zelfs een 18-tal S3-Vikings aan hun arsenaal toevoegen.

Het is mij niet helemaal duidelijk of deze 18-tal S3-Vikings vanaf land worden ingezet of op toekomstige carriers.

Jellington

Citaat van: Lex op 27/10/2013 | 18:17 uur
Korea heeft nogal wat plannen.
Ze willen zelfs een 18-tal S3-Vikings aan hun arsenaal toevoegen.

Zijn dat die anti-submarine warfare vliegtuigen?
Ik kan erg goed begrijpen als ze die willen kopen, Noord-Korea heeft een grote submarinevloot

Lex

Korea heeft nogal wat plannen.
Ze willen zelfs een 18-tal S3-Vikings aan hun arsenaal toevoegen.

Lex

Citaat van: Reinier op 27/10/2013 | 17:28 uur
Waarom heeft de VS haar focus verschoven van Atlantic naar Pacific.....
Overigens gaat Canada haar aandacht ook meer vestigen op de Pacific dan op de Atlantic.

Reinier

Citaat van: Zeewier op 27/10/2013 | 14:21 uur
Als jij voor Nederland een lichte escort carrier wilt, dan eerst een visie waarin seacontrol een wezenlijk onderdeel is. We zijn niet meer verantwoordelijk voor wat er in de Javazee gebeurt. Wel is er sinds Amerika met haar visie 'Pivote to Asia' geopenbaard heeft een verlaagde inzetbaarheid ontstaan op de Atlantische Oceaan. Europa & Canada zullen haar zeeën vaker zelf moeten patrouilleren maar daar is totaal geen capaciteit voor. Om dat in te vullen zijn in eerste instantie fregatten nodig. Voor een carrier strike group zijn ook escorteschepen nodig. Dus M-fregatten.
Helemaal mee eens!

Zou natuurlijk prachtig zijn 2 light carriers voor Nederland, maar waarom?
Zoals je terecht schrijft zijn wij niet meer verantwoordelijk voor de Java Zee, dan wel noodzaak voor ons om daar te patrouilleren.

Waarom heeft de VS haar focus verschoven van Atlantic naar Pacific..... Omdat er niet zoveel gebeurt dan wel dreiging is voor de Atlantic regio. Zit niet meer vol met vijandige subs.

Light carrier voor Korea is begrijpelijk, voor Nederland niet. Paar extra fregatten zou inderdaad zinvoller zijn.

ARM-WAP

Citaat van: Ace1 op 27/10/2013 | 12:48 uur
Hangt ervan af of de Koreanen er een licentie van kopen om ze zelf te gaan produceren, zie Goalkeeper die wordt ook onder een licentie gemaakt in Korea maar wel voor eigen gebruik dan.
Dat zie ik de Koreanen niet doen...
Zij zouden in enkele jaren de enigen zijn die zo een productielijn zouden opzetten terwijl andere marines
ofwel gewoon geen STOVL capaciteit meer (zullen hebben) ofwel overstappen naar de F-35B.
Alles kost geld - ook licentiebouw.

Zeewier

#14
Citaat van: jurrien visser op 27/10/2013 | 13:15 uur
De hele wereld (waar men militair iets wil voorstellen) is momenteel  carriers/mini carriers en fors uit bemeten LHD's (geschikt voor F35B) (Thailand, Z-Korea, China, Japan, Brazilië, Rusland, VS etc)

Ik zie nog steeds, in een volgende en echte visie, een grotere rol voor de KM in een meer maritiem expeditionair optreden (zie ook afbraak van de KL) in dat kader is een kleine carrier c.q. forse LHD wenselijk om deze organisatie meer vanuit de lucht te ondersteunen.

Na 2020 kunnen dan 12-18 F35B's aangeschaft worden (stationeer ze maar in het VK) zodat er 6 beschikbaar zijn voor een expeditie.
De landen die nu momenteel carriers & LHD's in gebruik hebben zijn allen in het bezit van een lange kustlijn, verhoogd dreigingsniveau of de intentie om wereldwijd op te treden.

Als jij voor Nederland een lichte escort carrier wilt, dan eerst een visie waarin seacontrol een wezenlijk onderdeel is. We zijn niet meer verantwoordelijk voor wat er in de Javazee gebeurt. Wel is er sinds Amerika met haar visie 'Pivote to Asia' geopenbaard heeft een verlaagde inzetbaarheid ontstaan op de Atlantische Oceaan. Europa & Canada zullen haar zeeën vaker zelf moeten patrouilleren maar daar is totaal geen capaciteit voor. Om dat in te vullen zijn in eerste instantie fregatten nodig. Voor een carrier strike group zijn ook escorteschepen nodig. Dus M-fregatten.

Voor stationering op de escort carrier zou ik geen F-35B gebruiken. Een vierde generatie toestel met jammers is voldoende?

Oh ik zie dat er inmiddels al meer soortgelijke kritiekpunten zijn.  :lol:

Poleme

Citaat van: jurrien visser op 27/10/2013 | 13:15 uur
De hele wereld (waar men militair iets wil voorstellen) is momenteel  carriers/mini carriers en fors uit bemeten LHD's (geschikt voor F35B) (Thaland, Z-Korea, China, Japan, Brazilë, Rusland, VS etc)

Ik zie nog steeds, in een volgende en echte visie, een grotere rol voor de KM in een meer maritiem expeditionair optreden (zie ook afbraak van de KL) in dat kader is een kleine carrier c.q. forse LHD wenselijk om deze organisatie meer vanuit de lucht te ondersteunen.

Na 2020 kunnen dan 12-18 F35B's aangeschaft worden (stationeer ze maar in het VK) zodat er 6 beschikbaar zijn voor een expeditie.
In de studie Grote Oppervlakte Schepen KM, ziet de KM bewust af van helikopter carriers / LHD's.  Want te duur en te veel personeel kwijt aan dit soort schepen.  Australia is nu bezig met invoering van 2 27.000 ton metende elk AUD 1,5 miljard / EUR 943 miljoen Canberra klasse LHD's.  En wat horen we?  Ze zijn er teveel geld aan kwijt, we zijn er teveel schaars personeel aan kwijt.  En dan te bedenken dat de Canberra's slechts 4 op afstand bestuurbare 25mm kanons, Nixie torpedo decoy's en 6 handbediende .50's heeft. Dus te licht bewapend is.
En dan wil jij die kosten-ineffectieve (geen waar voor je pecunia) F-35B ook nog eens gaan aanschaffen voor een eventuele KM LHD.
Vervolgens, de inzetbaarheid perikelen bij het DHC, dat wordt een 'opgeruimd' vliegdek.   Luchtkastelen.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Elzenga

Citaat van: jurrien visser op 27/10/2013 | 13:41 uur
Als het meer Europees wordt, dan zou een EU carrier group/strike force rondom bijvoorbeeld de Britten carriers prima beveiligt kunnen worden met wat extra NL inbreng door fregatten en onderzeeboten, prima, dan hebben we deze capaciteit niet nodig.

Ik zie de Krijgsmacht, met name de KL worden afgebroken tot een niets zeggende eenheid met pick-up trucks en voetvolk, blijkbaar hebben we in NL niet voldoende geld over voor drie goed uitgeruste KMD's.

In dit kader zie ik graag een visie (maar dit is het verkeerde topic) die één onderdeel laat excelleren ipv drie die (redelijk) kreupel zijn, en zou ik willen streven naar een NL krijgsmacht naar voorbeeld van het USMC, een goed uitgeruste club die een echte niche vorm binnen Europa en zodoende meer waarde weet te bewijzen t.o.v. de NAVO, Europa en goed is voor Nederland.

Hier is al uitgebreid over gesproken in diverse andere topics en kosten technisch is het best te realiseren alleen zal met name de KL hieronder lijden.
Ok...duidelijk verhaal...en inderdaad meer onderwerp voor ander bestaand topic. Maar net op twitter weer gemerkt hoe "vastgeroest" sommige militairen zitten op hun eilandje...dus elke nieuwe visie en opzet in deze zal grote weerstanden moeten overwinnen.

Terug ontopic (al lees ik graag je verdere uitwerking elders op het forum..om daar verder over te praten).

Ik denk dat de Zuid-Koreaanse plannen ook wel iets laten zien van de grotere afstand die men blijkbaar wil opbouwen versus de VS. Niet te afhankelijk zijn van de Amerikaanse carriers. Nu er belangen bedreigd worden waar men Amerikaanse steun niet als vanzelfsprekend kan zien...

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#11
Citaat van: Elzenga op 27/10/2013 | 13:26 uur
Maar de kans dat Nederland binnen dit kader alleen zal optreden wordt volgens mij steeds kleiner. Dus welke bijdrage wil je dan leveren aan zeg een NAVO of...mijn voorkeur...EU-eskader? Als ik bijv. zie hoezeer de Britten hun fregatten-bestand afbreken..ook om die 2 grote carriers maar te kunnen betalen...zie ik daar dus meer een rol voor Nederland..dan ook zelf 1 of 2 kleine carriers te bouwen. Maar hoor graag je onderbouwing voor je keuzes..

Als het meer Europees wordt, dan zou een EU carrier group/strike force rondom bijvoorbeeld de Britten carriers prima beveiligt kunnen worden met wat extra NL inbreng door fregatten en onderzeeboten, prima, dan hebben we deze capaciteit niet nodig.

Ik zie de Krijgsmacht, met name de KL worden afgebroken tot een niets zeggende eenheid met pick-up trucks en voetvolk, blijkbaar hebben we in NL niet voldoende geld over voor drie goed uitgeruste KMD's.

In dit kader zie ik graag een visie (maar dit is het verkeerde topic) die één onderdeel laat excelleren ipv drie die (redelijk) kreupel zijn, en zou ik willen streven naar een NL krijgsmacht naar voorbeeld van het USMC, een goed uitgeruste club die een echte niche vorm binnen Europa en zodoende meer waarde weet te bewijzen t.o.v. de NAVO, Europa en goed is voor Nederland.

Hier is al uitgebreid over gesproken in diverse andere topics en kosten technisch is het best te realiseren alleen zal met name de KL hieronder lijden.

Bezuinigingswoede uit het Haagsche lijken (vooralsnog) getemperd te worden als het gaat om unieke Nederlandse capaciteiten, laten we er dan voor zorgen dat 1 KMD binnen zo'n unieke capaciteit valt.


Elzenga

Citaat van: jurrien visser op 27/10/2013 | 13:15 uur
De hele wereld (waar men militair iets wil voorstellen) is momenteel  carriers/mini carriers en fors uit bemeten LHD's (geschikt voor F35B) (Thaland, Z-Korea, China, Japan, Brazilë, Rusland, VS etc)

Ik zie nog steeds, in een volgende en echte visie, een grotere rol voor de KM in een meer maritiem expeditionair optreden (zie ook afbraak van de KL) in dat kader is een kleine carrier c.q. forse LHD wenselijk om deze organisatie meer vanuit de lucht te ondersteunen.

Na 2020 kunnen dan 12-18 F35B's aangeschaft worden (stationeer ze maar in het VK) zodat er 6 beschikbaar zijn voor een expeditie.
Maar de kans dat Nederland binnen dit kader alleen zal optreden wordt volgens mij steeds kleiner. Dus welke bijdrage wil je dan leveren aan zeg een NAVO of...mijn voorkeur...EU-eskader? Als ik bijv. zie hoezeer de Britten hun fregatten-bestand afbreken..ook om die 2 grote carriers maar te kunnen betalen...zie ik daar dus meer een rol voor Nederland..dan ook zelf 1 of 2 kleine carriers te bouwen. Maar hoor graag je onderbouwing voor je keuzes..

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 27/10/2013 | 12:52 uur
dreigings- en missiepakket...ambitieniveau...

De hele wereld (waar men militair iets wil voorstellen) is momenteel  carriers/mini carriers en fors uit bemeten LHD's (geschikt voor F35B) (Thaland, Z-Korea, China, Japan, Brazilë, Rusland, VS etc)

Ik zie nog steeds, in een volgende en echte visie, een grotere rol voor de KM in een meer maritiem expeditionair optreden (zie ook afbraak van de KL) in dat kader is een kleine carrier c.q. forse LHD wenselijk om deze organisatie meer vanuit de lucht te ondersteunen.

Na 2020 kunnen dan 12-18 F35B's aangeschaft worden (stationeer ze maar in het VK) zodat er 6 beschikbaar zijn voor een expeditie.

Zeewier

Citaat van: ARM-WAP op 27/10/2013 | 09:52 uur
Hiermee zijn ze alvast toch wel wat te laat (komt uit het artikel):
"Dokdo, with the addition of a ski ramp, could be deployed before 2019, according to the report, which suggests the Navy procure used VTOL jets from the US, UK and Spain if needed."

Het gaat dus om Harriers waarvan de UK er geen meer heeft en de Amerikanen de restanten van de UK reeds opgekocht hebben om ze te kanibaliseren...
Er zal van die ski-ramp op de Dokdo dus niet veel vliegen vrees ik.
De Dokdo is te kort voor schans en voldoende startbaanlengte. En de hangaar te krap voor voldoende F-35B's wanneer men ook nog genoeg helikopters voor de ASW-taak wilt meenemen .

Niet voor niets dat ook Japan met hun '22DDH' een langere LHD op stapel heeft.

Elzenga

Citaat van: jurrien visser op 27/10/2013 | 09:53 uur
In het kader van wensmaand oktober: ik ze mogelijkheden voor de KM voor na 2020.... bij de vervaging van Zr.Ms. Rotterdam bijvoorbeeld.
dreigings- en missiepakket...ambitieniveau...

Ace1

Citaat van: ARM-WAP op 27/10/2013 | 09:52 uur
Hiermee zijn ze alvast toch wel wat te laat (komt uit het artikel):
"Dokdo, with the addition of a ski ramp, could be deployed before 2019, according to the report, which suggests the Navy procure used VTOL jets from the US, UK and Spain if needed."

Het gaat dus om Harriers waarvan de UK er geen meer heeft en de Amerikanen de restanten van de UK reeds opgekocht hebben om ze te kanibaliseren...
Er zal van die ski-ramp op de Dokdo dus niet veel vliegen vrees ik.
...

Hangt ervan af of de Koreanen er een licentie van kopen om ze zelf te gaan produceren, zie Goalkeeper die wordt ook onder een licentie gemaakt in Korea maar wel voor eigen gebruik dan. Maar in het artikel staat nog het volgende.

■Second, the Navy could build an amphibious assault ship, similar to the Spanish Navy's Juan Carlos, before 2019.

■Finally, the service aims to build two 30,000-ton light aircraft carriers between 2028 and 2036, the report said. The carrier is to have specifications similar to the Italian aircraft carrier Cavour, which can support about 30 aircraft.


http://www.defensenews.com/article/20131026/DEFREG03/310260005/S-Korea-Envisions-Light-Aircraft-Carrier?odyssey=mod

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: andré herc op 26/10/2013 | 23:27 uur
Dat is tenminste een visie ;)

In het kader van wensmaand oktober: ik ze mogelijkheden voor de KM voor na 2020.... bij de vervaging van Zr.Ms. Rotterdam bijvoorbeeld.

ARM-WAP

Citaat van: andré herc op 26/10/2013 | 23:27 uur
Dat is tenminste een visie ;)
Hiermee zijn ze alvast toch wel wat te laat (komt uit het artikel):
"Dokdo, with the addition of a ski ramp, could be deployed before 2019, according to the report, which suggests the Navy procure used VTOL jets from the US, UK and Spain if needed."

Het gaat dus om Harriers waarvan de UK er geen meer heeft en de Amerikanen de restanten van de UK reeds opgekocht hebben om ze te kanibaliseren...
Er zal van die ski-ramp op de Dokdo dus niet veel vliegen vrees ik.
...

Elzenga

Citaat van: andré herc op 26/10/2013 | 23:27 uur
Dat is tenminste een visie ;)
inderdaad...en het zoveelste teken dat er in Azie het nodige aan de hand is...wat ook weer invloed zal hebben op de rest van de wereld, op de EU..en dus op Nederland.

andré herc

Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

andré herc

SEOUL — The South Korean Navy believes it can deploy two light aircraft carriers by 2036 and expand its blue-water force to cope with the rapid naval buildups of China and Japan, according to a Navy source.

The service has been exploring ways of securing light aircraft carriers based on an interim feasibility study, the source said.

"It's a hope," the Navy source said on condition of anonymity. "There are no fixed requirements at the moment, but we've been studying ways of launching light aircraft carriers over the next two decades."

voor meer zie link
http://www.defensenews.com/article/20131026/DEFREG03/310260005/S-Korea-Envisions-Light-Aircraft-Carrier?odyssey=mod|newswell|text|World News|p
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.