Nieuwe ontwikkelingen op BOXER gebied

Gestart door Ace1, 02/11/2013 | 15:37 uur

Harald

Bergeboxer und Wisent 2 – FFG sieht Beschaffungspotenzial durch die Bundeswehr
https://www.hartpunkt.de/bergeboxer-und-wisent-2-ffg-sieht-beschaffungspotenzial-durch-die-bundeswehr/?utm_source=hootsuite&utm_medium=&utm_term=&utm_content=&utm_campaign=



Gezien de veranderende tijden zullen de Duitse strijdkrachten de komende jaren verschillende hiaten op het gebied van herstelvermogen bij de middelzware en zware strijdkrachten moeten dichten en ook de Keiler-mijnenruimingstank moeten vervangen, die al jaren aan de gang is. Volgens berichten zullen op het gebied van de bergingscapaciteit, naast het vervangen van de aan Oekraïne geleverde Büffel 3 bergingstanks, vroeg of laat ook de 2 Buffalo bergingstanks op basis van het Leopard 1 chassis, die ongeveer 60 jaar geleden in gebruik zijn genomen , zal ook vervangen moeten worden. De Bundeswehr heeft nog steeds ongeveer 100 van deze voertuigen in haar inventaris. Daarnaast zullen de intermediaire strijdkrachten die worden ingezet ook een herstelvermogen moeten krijgen dat is afgestemd op de behoeften van de nieuwe categorie strijdkrachten. Ook de mijnenruimingstanks van Keiler naderen langzaamaan het einde van hun levensduur, dus denkt de Bundeswehr aan een opvolger. In totaal moeten er verspreid over de verschillende projecten zo'n 150 systemen vervangen of nieuw geïntroduceerd worden.

Met zijn herstelmodule voor de Boxer en het multifunctionele ondersteuningsplatform Wisent 2 - dat FFG ontwikkelde op basis van het Leopard 2-chassis - ziet FFG Flensburger Fahrzeugbau Gesellschaft mbH (FFG) zichzelf goed gepositioneerd om oplossingen te bieden voor de hierboven beschreven projecten en hiaten in capaciteit zoals Thorsten Peter, verkoopmanager voor defensietechnologie en speciale projecten bij de FFG, uitlegde tijdens een lezing op het voorjaarssymposium van de Förderkreis Deutsches Heer eV in Augsburg. Volgens Peter zijn de FFG-oplossingen volledig uitontwikkeld of al in gebruik en kunnen ze dus snel in de Bundeswehr worden geïntroduceerd. Er zijn ook grote mogelijkheden voor internationale samenwerking met bondgenootschappelijke NAVO-staten. Zo wordt de herstelbokser door onder meer Groot-Brittannië gezien als een mogelijke optie voor de eigen strijdkrachten. De Wisent 2 zou zelfs nog verder zijn, aangezien het platform al is aangeschaft door Canada, Noorwegen en Hongarije, evenals door twee staten in het Midden-Oosten, en over relevante operationele ervaring beschikt. Ook wordt verwacht dat binnenkort een ander NAVO-land zal volgen. Als de Bundeswehr zou besluiten deze systemen in te voeren, zou naast de interoperabiliteit met NAVO-bondgenoten ook de logistiek kunnen worden verbeterd, aangezien zowel Boxer als Leopard 2 door de Bundeswehr worden gebruikt.

.../...

Boxer-herstelmodule
De Armored Recovery Module (recovery module), in 2019 voor het eerst publiekelijk gepresenteerd door FFG, is onderdeel van de recovery boxer (Repair & Recovery Vehicle) van KNDS. De ontwikkelingswerkzaamheden aan de module zijn in 2017 begonnen. Het totale gewicht van het gehele systeem, dat momenteel is gebaseerd op de Britse MIV boxer-rijmodule, bedraagt ��ongeveer 39,5 ton. De recuperatie-emissiemodule kan ook worden gebruikt met de Boxer-rijmodules die in de Bundeswehr zijn geïntroduceerd.

De module is gepantserd, weegt ongeveer 13 ton en kan afhankelijk van de wensen van de klant worden uitgerust met een op afstand bestuurbaar wapenstation van verschillende fabrikanten. Het biedt ruimte aan twee bemanningsleden, commandant en bergingsofficier. De bestuurdersstoel blijft in de rijmodule met directe toegang tot de herstelmodule. Om maximale logistieke gemeenschappelijkheid met de andere missiemodules te garanderen, worden waar mogelijk al geïntroduceerde componenten (bijvoorbeeld NBC-beveiligingssysteem, verwarmings- en airconditioningsystemen) in de herstelmodule gebruikt.

De herstelmodule is alleen via de standaard mechanische interfaces van de Boxer met de rijmodule verbonden en heeft een stroomaansluiting nodig om te kunnen werken om de in de module geïntegreerde batterij te kunnen opladen. Het hydraulische systeem wordt gevoed door de accu, waardoor de herstelmodule ook onafhankelijk van de rijmodule kan worden gebruikt.

De lengte van de zwenkbare kraanarm bedraagt ��5,3 meter en de hefkracht bedraagt ��20 ton. Er is ook een bergingslier met 20 ton trekkracht en een 165 meter lang synthetisch bergingstouw, dat bij een trekkracht van 3:1 tot 60 ton trekkracht kan ontwikkelen. De bergingssystemen kunnen worden bediend onder pantserbescherming of met behulp van afstandsbediening buiten het voertuig. Volgens de presentatie van Peter is een volledig autonome werking van de module ook mogelijk.

Volgens FFG is de zwenkbare kraanarm in staat alle voorkomende reparatie- en reddingswerkzaamheden uit te voeren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het trekken en verwisselen van motoren (ook die van jezelf), voertuigtorens of het optillen van de boxer om de wielen te verwisselen. Daarnaast is de module voorzien van een bergingslier aan de achterzijde, die ook gebruikt kan worden voor zelfberging, en beschikt hij over een ruim assortiment speciaal gereedschap, b.v. B. Snij- en lasapparatuur en pneumatisch herstelgereedschap.

Het mogelijkhedenportfolio van de module wordt door de fabrikant als volgt aangegeven:

- Redding en zelfherstel met behulp van de hoofdlier,
- Behandeling van motoren, wapenstations en tankkoepels,
- volledige ondersteuning bij reparatiewerkzaamheden,
- Behandeling van missiemodules,
- Het hanteren van de Boxerbrug of andere bruggen,
- Toegang tot alle aandrijfmoduleconstructies onder de herstelmodule,
- Reparatie van gevechtsschade enz.,
- autonome kraan.

De module wordt gestabiliseerd via twee hydraulisch uitschuifbare steunen aan de zijkant in combinatie met een "achteranker". Ze beveiligen de module tijdens kraan- en lierwerkzaamheden en ontlasten tegelijkertijd de bijbehorende belasting van de aandrijfmodule.

Dankzij het semi-autonome elektrohydraulische ontwerp van de module kan deze zelfs worden gebruikt als de motor is uitgeschakeld. Alle systemen worden centraal aangestuurd en bewaakt via touchscreen displays en onze eigen FFG-software. In de noodmodus kan de hydrauliek worden bediend met een handmatige bediening.

Harald


Parera


Huzaar1

Nja als we de modules zo sneller kunnen afnemen, de spikes zijn toch het belangrijkste in een staal op staal.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 13/05/2024 | 17:02 uurKrijgen we dat 30/35mm geneuzel weer. 35mm is echt veel en veel beter. Maargoed, omwille van de haast.
:omg: wat.  ;) ... haastig gespoed is zelden goed !

Dan toch maar iets meer geduld en onze eigen industrie inzetten en na de CV90-MLU een nieuwe order voor extra torens voor op de Boxers met 35mm.
Dan hebben we ook de APS en AT missile's goed geregeld.

Huzaar1

Krijgen we dat 30/35mm geneuzel weer. 35mm is echt veel en veel beter. Maargoed, omwille van de haast.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Kornet43

#2355
Citaat van: Harald op 13/05/2024 | 16:04 uurRadschützenpanzer – Bundeswehr will Maschinenkanonenboxer mit Puma-Turm beschaffen
https://www.hartpunkt.de/radschuetzenpanzer-bundeswehr-will-maschinenkanonenboxer-mit-puma-turm-beschaffen/

Duitsland wil de PuBo aanschaffen !!
Onduidelijk of de recent aangekondigde Boxer CRV (Combat Reconnaissance Vehicle) Austalische versie van Boxer met 30mm in Lance toren nu wel of niet worden aangeschaft of dat de PuBo als extra naast de CRV komt.
PuBo = Puma Boxer, de Boxer met een Puma (RCT30) toren



Nederland wordt uitgebreid benoemd als een zeer potentiele kandidaat welke  ook voor de PuBO gaat kiezen in verband met integratie van NL Landmacht met Duitse Bundeswehr. En tevens de druk vanuit de NAVO.

(hieronder de vertaling vanuit het Duits naar Nederlands via Google Translate)

Infanteriegevechtsvoertuig op wielen - Bundeswehr wil machinekanonboksers aanschaffen met een Puma-koepel

De teerling lijkt te zijn geworpen bij het selecteren van het toekomstige 'oorlogspaard' voor de grenadiers van de nieuw gevormde strijdmachtcategorie 'Medium Forces'. Zoals hartpunkt uit verschillende bronnen heeft bevestigd, zal er binnenkort een verzoek om offertes naar de sector worden gestuurd. In tegenstelling tot eerdere aannames zullen er echter geen meerdere biedingen op basis van twee verschillende torens – één bemande en één onbemande – worden verkregen, zoals te horen is.

Volgens insiders heeft de Bundeswehr besloten het geplande project in het speciale Bundeswehr-fonds uit te voeren met een Boxer met een onbemande koepel. De keuze zou zijn gevallen op de Boxer met de RCT30-koepel - bekend van het Puma-infanteriegevechtsvoertuig - van de fabrikant KNDS Duitsland. Dit betekent dat de door Rheinmetall aangeboden Boxer met een bemande 30 mm koepel van het type Lance Block II - hetzelfde systeem dat wordt gebruikt bij de zware wapendrager-infanterie - verder niet in aanmerking lijkt te worden genomen.

Als dit waar is, zullen grenadiers en jagers van de middelgrote strijdkrachten verschillende gevechtsvoertuigen hebben. Volgens insiders liggen er meerdere redenen achter de selectie.

Redenen voor selectie
Omdat de jagers de zware wapendrager van de infanterie niet gebruiken als groepsvoertuig voor de infanteriecompagnieën, wordt het systeem ontworpen en geïntroduceerd dat uitsluitend bedoeld is voor directe tactische vuursteun van de infanterietroepen zonder gedemonteerde kracht. Het gevechtscompartiment van de zware wapendrager – die bovendien iets kleiner is vergeleken met de RCT30 Boxer – is bedoeld om te worden gebruikt als opslagruimte voor extra munitie.

Voor grenadiereenheden daarentegen, die de strijd zowel gemonteerd als gedemonteerd en in nauwe verbinding met hun eigen voertuig voeren, zal het infanteriegevechtsvoertuig op wielen moeten dienen als zowel een 'moederschip' als een 'oorlogspaard'. Het voertuig vereist daarom een ��hoge beschermingsfactor, een hoge assertiviteit en een overeenkomstig grote gevechtsruimte om de grenadierploegen inclusief gevechtsuitrusting te huisvesten.

Volgens insiders is juist deze omstandigheid, gekoppeld aan de urgentie van de "snelle" introductie en het vermijden van technische risico's van de systemen, volgens insiders doorslaggevend bij de keuze voor de – ook wel bekend als RCT30 Boxer als PuBo (Puma Boxer).

Het grotere gevechtsgebied vergeleken met de zware wapendrager en het Puma-infanteriegevechtsvoertuig biedt ruimte aan zes volledig uitgeruste grenadiers inclusief groepsbewapening, die gebruik maken van het "Soldier System Infantryman of the Future – Extended System" (IdZ-ES). Volgens berichten biedt de selectie van de PuBo ook tijdsvoordelen tijdens de introductie, omdat een groot deel van de integratiebevindingen van de IdZ-ES kan worden overgedragen van het Puma-infanteriegevechtsvoertuig. Dit zou ook moeten helpen technische risico's te vermijden, gezien hoe complex en uitputtend de weg naar operationele paraatheid van het Panzergrenadier-systeem – een systeemcombinatie van het Puma-infanteriegevechtsvoertuig en het IdZ-ES-soldaatsysteem – voor alle betrokkenen was. Voor de Heavy Weapons Carrier Infantry, die wordt geïntroduceerd op basis van het Australische wielverkenningsvoertuig "Combat Reconnaissance Vehicle", kan de Bundeswehr geen beroep doen op het relevante voorbereidende werk omdat de Australiërs geen gebruik maken van IdZ-ES.

Aankoop via OCCAR
Zoals hartpunkt begin februari 2024 meldde , zal het project worden uitgevoerd via het Europese wapenagentschap OCCAR. De grotere hoeveelheden die op deze manier kunnen worden gerealiseerd, kunnen de voertuigprijs verlagen en de interoperabiliteit vergroten. Het is zeker dat het Duitse leger 148 infanteriegevechtsvoertuigen op wielen nodig heeft; met orders uit andere landen zou het project aanzienlijk in omvang kunnen toenemen.

Ministeriekringen zeggen dat het project dit jaar ter goedkeuring aan het parlement zal worden voorgelegd. Dit zou het mogelijk maken om in 2024 een contract te sluiten en een voorwaarde te vormen voor de tijdige levering van de systemen in overeenstemming met het schema van het leger voor de vorming van de intermediaire strijdkrachten.

De reden achter de aanbesteding via OCCAR is dat andere landen een soortgelijk pad willen bewandelen om de assertiviteit van hun boksverenigingen te versterken.

Volgens insiders zou Nederland een potentiële kandidaat zijn, dat aankondigde in november 2023 toe te treden tot OCCAR. Het westelijke buurland van Duitsland denkt al langer na over het vergroten van de assertiviteit van de eigen boksverenigingen. Gezien de diepe integratie van de Nederlandse landmacht in het Duitse leger zou een dergelijke stap begrijpelijk zijn en is de afgelopen jaren al in verschillende projecten uitgevoerd.

Toen hem op 8 februari 2024 werd gevraagd, bevestigde een woordvoerder van het Nederlandse Ministerie van Defensie tegenover Hartpunkt dat de NAVO kritiek had geuit op "het feit dat Nederland de prioritaire doelstellingen voor het leveren van een zware en middelzware infanteriebrigade niet had bereikt" als onderdeel van haar tweejaarlijkse beoordeling. "De NAVO merkt op dat het vergroten van de vuurkracht een topprioriteit moet zijn. De Boxer van de huidige brigade is uitgerust met een zwaar machinegeweer (kaliber .50). Dit voldoet niet aan de NAVO-vereisten en zal uiteindelijk moeten worden opgewaardeerd tot 30 mm om aan de NAVO-vereisten te voldoen", aldus de woordvoerder.

Volgens de woordvoerder is Nederland zeer geïnteresseerd in de ontwikkeling van de intermediaire strijdkrachten van de Bundeswehr en denkt "actief na". "Nederland werkt nauw samen met Duitsland om de operationele eisen te bepalen voor een Boxer met torentjes, uitgerust met een kanonsysteem dat voldoet aan de NAVO-eisen voor middelzware strijdkrachten", aldus de woordvoerder. Dit komt dan ook overeen met de wens om "apparatuur steeds meer uitwisselbaar te maken. Dat betekent één en hetzelfde voertuig met zo min mogelijk nationale specificaties." Hierover is echter nog geen besluit genomen, "dit is een zaak voor het volgende kabinet", legt de woordvoerder uit.

Het huidige kabinet is slechts op waarnemende basis in functie totdat de regering is gevormd, wat lastig is vanwege de huidige meerderheid in de Tweede Kamer van het Nederlandse parlement. Nederland stemde op 22 november 2023.

Bokser RCT30
De Boxer RCT30 van KNDS Duitsland combineert de in de Bundeswehr beproefde Boxer-aandrijfmodule met een autocannon-missiemodule met de onbemande RCT30-koepel bekend van het Puma-infanteriegevechtsvoertuig. De bewapening van het systeem bestaat uit een gestabiliseerd MK 30-2/ABM machinekanon in x 173 mm kaliber van Rheinmetall, dat nauwkeurige gevechten mogelijk maakt tegen bewegende doelen vanuit stilstand en terwijl ze in beweging zijn.

Het antitankvermogen wordt bereikt door middel van een lanceerinrichting die aan de linkerkant van de koepel is gemonteerd met twee antitankgeleide raketten van het type MELLS (Spike LR/Spike LR2). Het is momenteel echter niet bekend of de Bundeswehr het infanteriegevechtsvoertuig op wielen zal aanschaffen met de van de Puma bekende MELLS-draagraket of een ander systeem. KNDS Duitsland presenteerde op de wapenbeurs Eurosatory 2022 een MELLS-draagraketvariant die speciaal voor de PuBo is ontwikkeld. In tegenstelling tot de variant van de Puma zijn de twee geleide raketten niet naast elkaar opgesteld, maar boven elkaar. Dit heeft tot gevolg dat de draagraket smaller is en niet buiten de missiemodule uitsteekt.

In het licht van de toenemende drone-dreiging en de daaruit voortvloeiende behoefte aan drone-defensie, die volgens de betrokken experts in meerdere lagen moet worden gestructureerd, heeft KNDS Duitsland de RCT30 verder ontwikkeld, zodat deze een significante bijdrage kan leveren aan de zelfbescherming van het voertuig en de soldaten in het gebied door kleine drones,  meldde hartpunkt . Het is redelijk om aan te nemen dat de Bundeswehr deze mogelijkheid niet wil opgeven bij de introductie van het infanteriegevechtsvoertuig op wielen.





Nu Defensie, waar wacht je op? Aansluiten bij deze aanschaf, minimaal 54 stuks als eerste levering graag.

Parera

Laten wij dan maar de CVBO kopen ;) Met onze eigen CV-90 torens er op, veel capabeler dan die van de Puma.

Harald

#2353
Radschützenpanzer – Bundeswehr will Maschinenkanonenboxer mit Puma-Turm beschaffen
https://www.hartpunkt.de/radschuetzenpanzer-bundeswehr-will-maschinenkanonenboxer-mit-puma-turm-beschaffen/

Duitsland wil de PuBo aanschaffen !!
Onduidelijk of de recent aangekondigde Boxer CRV (Combat Reconnaissance Vehicle) Austalische versie van Boxer met 30mm in Lance toren nu wel of niet worden aangeschaft of dat de PuBo als extra naast de CRV komt.
PuBo = Puma Boxer, de Boxer met een Puma (RCT30) toren



Nederland wordt uitgebreid benoemd als een zeer potentiele kandidaat welke  ook voor de PuBO gaat kiezen in verband met integratie van NL Landmacht met Duitse Bundeswehr. En tevens de druk vanuit de NAVO.

(hieronder de vertaling vanuit het Duits naar Nederlands via Google Translate)

Infanteriegevechtsvoertuig op wielen - Bundeswehr wil machinekanonboksers aanschaffen met een Puma-koepel

De teerling lijkt te zijn geworpen bij het selecteren van het toekomstige 'oorlogspaard' voor de grenadiers van de nieuw gevormde strijdmachtcategorie 'Medium Forces'. Zoals hartpunkt uit verschillende bronnen heeft bevestigd, zal er binnenkort een verzoek om offertes naar de sector worden gestuurd. In tegenstelling tot eerdere aannames zullen er echter geen meerdere biedingen op basis van twee verschillende torens – één bemande en één onbemande – worden verkregen, zoals te horen is.

Volgens insiders heeft de Bundeswehr besloten het geplande project in het speciale Bundeswehr-fonds uit te voeren met een Boxer met een onbemande koepel. De keuze zou zijn gevallen op de Boxer met de RCT30-koepel - bekend van het Puma-infanteriegevechtsvoertuig - van de fabrikant KNDS Duitsland. Dit betekent dat de door Rheinmetall aangeboden Boxer met een bemande 30 mm koepel van het type Lance Block II - hetzelfde systeem dat wordt gebruikt bij de zware wapendrager-infanterie - verder niet in aanmerking lijkt te worden genomen.

Als dit waar is, zullen grenadiers en jagers van de middelgrote strijdkrachten verschillende gevechtsvoertuigen hebben. Volgens insiders liggen er meerdere redenen achter de selectie.

Redenen voor selectie
Omdat de jagers de zware wapendrager van de infanterie niet gebruiken als groepsvoertuig voor de infanteriecompagnieën, wordt het systeem ontworpen en geïntroduceerd dat uitsluitend bedoeld is voor directe tactische vuursteun van de infanterietroepen zonder gedemonteerde kracht. Het gevechtscompartiment van de zware wapendrager – die bovendien iets kleiner is vergeleken met de RCT30 Boxer – is bedoeld om te worden gebruikt als opslagruimte voor extra munitie.

Voor grenadiereenheden daarentegen, die de strijd zowel gemonteerd als gedemonteerd en in nauwe verbinding met hun eigen voertuig voeren, zal het infanteriegevechtsvoertuig op wielen moeten dienen als zowel een 'moederschip' als een 'oorlogspaard'. Het voertuig vereist daarom een ��hoge beschermingsfactor, een hoge assertiviteit en een overeenkomstig grote gevechtsruimte om de grenadierploegen inclusief gevechtsuitrusting te huisvesten.

Volgens insiders is juist deze omstandigheid, gekoppeld aan de urgentie van de "snelle" introductie en het vermijden van technische risico's van de systemen, volgens insiders doorslaggevend bij de keuze voor de – ook wel bekend als RCT30 Boxer als PuBo (Puma Boxer).

Het grotere gevechtsgebied vergeleken met de zware wapendrager en het Puma-infanteriegevechtsvoertuig biedt ruimte aan zes volledig uitgeruste grenadiers inclusief groepsbewapening, die gebruik maken van het "Soldier System Infantryman of the Future – Extended System" (IdZ-ES). Volgens berichten biedt de selectie van de PuBo ook tijdsvoordelen tijdens de introductie, omdat een groot deel van de integratiebevindingen van de IdZ-ES kan worden overgedragen van het Puma-infanteriegevechtsvoertuig. Dit zou ook moeten helpen technische risico's te vermijden, gezien hoe complex en uitputtend de weg naar operationele paraatheid van het Panzergrenadier-systeem – een systeemcombinatie van het Puma-infanteriegevechtsvoertuig en het IdZ-ES-soldaatsysteem – voor alle betrokkenen was. Voor de Heavy Weapons Carrier Infantry, die wordt geïntroduceerd op basis van het Australische wielverkenningsvoertuig "Combat Reconnaissance Vehicle", kan de Bundeswehr geen beroep doen op het relevante voorbereidende werk omdat de Australiërs geen gebruik maken van IdZ-ES.

Aankoop via OCCAR
Zoals hartpunkt begin februari 2024 meldde , zal het project worden uitgevoerd via het Europese wapenagentschap OCCAR. De grotere hoeveelheden die op deze manier kunnen worden gerealiseerd, kunnen de voertuigprijs verlagen en de interoperabiliteit vergroten. Het is zeker dat het Duitse leger 148 infanteriegevechtsvoertuigen op wielen nodig heeft; met orders uit andere landen zou het project aanzienlijk in omvang kunnen toenemen.

Ministeriekringen zeggen dat het project dit jaar ter goedkeuring aan het parlement zal worden voorgelegd. Dit zou het mogelijk maken om in 2024 een contract te sluiten en een voorwaarde te vormen voor de tijdige levering van de systemen in overeenstemming met het schema van het leger voor de vorming van de intermediaire strijdkrachten.

De reden achter de aanbesteding via OCCAR is dat andere landen een soortgelijk pad willen bewandelen om de assertiviteit van hun boksverenigingen te versterken.

Volgens insiders zou Nederland een potentiële kandidaat zijn, dat aankondigde in november 2023 toe te treden tot OCCAR. Het westelijke buurland van Duitsland denkt al langer na over het vergroten van de assertiviteit van de eigen boksverenigingen. Gezien de diepe integratie van de Nederlandse landmacht in het Duitse leger zou een dergelijke stap begrijpelijk zijn en is de afgelopen jaren al in verschillende projecten uitgevoerd.

Toen hem op 8 februari 2024 werd gevraagd, bevestigde een woordvoerder van het Nederlandse Ministerie van Defensie tegenover Hartpunkt dat de NAVO kritiek had geuit op "het feit dat Nederland de prioritaire doelstellingen voor het leveren van een zware en middelzware infanteriebrigade niet had bereikt" als onderdeel van haar tweejaarlijkse beoordeling. "De NAVO merkt op dat het vergroten van de vuurkracht een topprioriteit moet zijn. De Boxer van de huidige brigade is uitgerust met een zwaar machinegeweer (kaliber .50). Dit voldoet niet aan de NAVO-vereisten en zal uiteindelijk moeten worden opgewaardeerd tot 30 mm om aan de NAVO-vereisten te voldoen", aldus de woordvoerder.

Volgens de woordvoerder is Nederland zeer geïnteresseerd in de ontwikkeling van de intermediaire strijdkrachten van de Bundeswehr en denkt "actief na". "Nederland werkt nauw samen met Duitsland om de operationele eisen te bepalen voor een Boxer met torentjes, uitgerust met een kanonsysteem dat voldoet aan de NAVO-eisen voor middelzware strijdkrachten", aldus de woordvoerder. Dit komt dan ook overeen met de wens om "apparatuur steeds meer uitwisselbaar te maken. Dat betekent één en hetzelfde voertuig met zo min mogelijk nationale specificaties." Hierover is echter nog geen besluit genomen, "dit is een zaak voor het volgende kabinet", legt de woordvoerder uit.

Het huidige kabinet is slechts op waarnemende basis in functie totdat de regering is gevormd, wat lastig is vanwege de huidige meerderheid in de Tweede Kamer van het Nederlandse parlement. Nederland stemde op 22 november 2023.

Bokser RCT30
De Boxer RCT30 van KNDS Duitsland combineert de in de Bundeswehr beproefde Boxer-aandrijfmodule met een autocannon-missiemodule met de onbemande RCT30-koepel bekend van het Puma-infanteriegevechtsvoertuig. De bewapening van het systeem bestaat uit een gestabiliseerd MK 30-2/ABM machinekanon in x 173 mm kaliber van Rheinmetall, dat nauwkeurige gevechten mogelijk maakt tegen bewegende doelen vanuit stilstand en terwijl ze in beweging zijn.

Het antitankvermogen wordt bereikt door middel van een lanceerinrichting die aan de linkerkant van de koepel is gemonteerd met twee antitankgeleide raketten van het type MELLS (Spike LR/Spike LR2). Het is momenteel echter niet bekend of de Bundeswehr het infanteriegevechtsvoertuig op wielen zal aanschaffen met de van de Puma bekende MELLS-draagraket of een ander systeem. KNDS Duitsland presenteerde op de wapenbeurs Eurosatory 2022 een MELLS-draagraketvariant die speciaal voor de PuBo is ontwikkeld. In tegenstelling tot de variant van de Puma zijn de twee geleide raketten niet naast elkaar opgesteld, maar boven elkaar. Dit heeft tot gevolg dat de draagraket smaller is en niet buiten de missiemodule uitsteekt.

In het licht van de toenemende drone-dreiging en de daaruit voortvloeiende behoefte aan drone-defensie, die volgens de betrokken experts in meerdere lagen moet worden gestructureerd, heeft KNDS Duitsland de RCT30 verder ontwikkeld, zodat deze een significante bijdrage kan leveren aan de zelfbescherming van het voertuig en de soldaten in het gebied door kleine drones,  meldde hartpunkt . Het is redelijk om aan te nemen dat de Bundeswehr deze mogelijkheid niet wil opgeven bij de introductie van het infanteriegevechtsvoertuig op wielen.





Master Mack

Nogmaals mensen omdat wij niks horen wil niet zeggen dat er niks gebeurt. En het wachten op een nieuwe regering helpt ook niet mee.

Huzaar1

#2351
Citaat van: Kornet43 op 02/05/2024 | 18:04 uurEn waar blijft Nederland? Krekels!

Jij bent onze held toch?

Fkn hell, je dient niet eens.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Kornet43

Citaat van: Parera op 02/05/2024 | 17:28 uurHoog ja dat is zeker waar maar wat een beest van een voertuig :heart:
En waar blijft Nederland? Krekels!

Parera

Citaat van: Harald op 02/05/2024 | 17:21 uureerste BOXER IFV voor Duitsland ! ... oooo jemig  :omg: wat is die Boxer hoog, met een mens er gelijk naast   

Hoog ja dat is zeker waar maar wat een beest van een voertuig :heart:

Harald

eerste BOXER IFV voor Duitsland ! ... oooo jemig  :omg: wat is die Boxer hoog, met een mens er gelijk naast   

Erster Schwerer Waffenträger Infanterie an die Bundeswehr übergeben
https://esut.de/2024/05/meldungen/49404/erster-schwerer-waffentraeger-infanterie-an-die-bundeswehr-uebergeben/






pz

Jupiter: GTK Boxer mit Laserwaffe

Artikel vertaalt vanuit Duits met google vertaalmachine

https://defence-network.com/jupiter-gtk-boxer-mit-laserwaffe/



Voorheen werden laserwapens vanwege hun energieverbruik vooral geschikt geacht voor de marine. De eerste Duitse demonstrator voor laserwapensystemen werd geïnstalleerd op het fregat Sachsen. Maar een Duits-Nederlands R&T-project onderzoekt momenteel een op Boxer gebaseerde laserwapenmissiemodule. De eerste technologiedemonstrator zal naar verwachting in het najaar worden gepresenteerd.

Het grote voordeel van laserwapens is dat ze geen munitie nodig hebben, alleen energie. Enerzijds maakt dit ze interessant voor de maritieme sector, waar opslagruimte schaarser is dan elektriciteit. Aan de andere kant zijn ze ook geschikt voor de bestrijding van kleine drones omdat de kosten per opname laag zijn. Ook de luchtmacht denkt al na over laserwapens voor haar gevechtsvliegtuigen.

Het grote nadeel van laserwapens is hun energieverbruik. Een paar jaar geleden probeerde DARPA een voertuiggebaseerd laserwapen uit, waarbij het voertuig vervolgens een aanhanger met een batterij moest vervoeren.

Maar al in het najaar van 2019 bundelden Nederland en Duitsland hun krachten om hun respectievelijke industriële capaciteiten te gebruiken om deze problemen op te lossen en een operationele Boxer met een laserwapenmodule te creëren. De gestelde termijn was vijf jaar. Het is nu tijd voor de presentatie van het resultaat.

Gemeenschappelijk laserwapen voor de Boxers
Duitsland brengt zijn expertise op het gebied van laserwapens naar Jupiter. Ten slotte hebben MBDA Duitsland en Rheinmetall in samenwerking al een laserwapen in de aanbieding dat met succes is getest en getest op het fregat Sachsen.

De energieopslag en koeling van het wapensysteem, beide lastige tot kritische factoren bij laserwapens, komen uit de Nederlandse industrie. Dit wordt toevertrouwd aan het bedrijf DEMCON.

De specifieke eis van beide landen was dat de gezamenlijk ontwikkelde oplossing op of in een Boxer moest passen, aangezien deze 8×8 wielvoertuigen vanwege hun capaciteiten en modulariteit de basis moesten vormen van de krachten op het gebied van wielmobiliteit van beide landen. In Duitsland als ruggengraat van de tussenliggende krachten.

Het doel was niet alleen om een ��laser te ontwikkelen die geschikt is voor wapens, maar ook om deze – inclusief de energievoorziening en het koelsysteem – te integreren in een bestaand voertuig. Bovendien is de laser nog steeds hoogtechnologische techniek, waarvoor bijvoorbeeld andere kabels, andere verbindingselementen etc. nodig zijn. De samenwerking door de jaren heen moest dienovereenkomstig nauw zijn.

Betrouwbare en effectieve laserwapens
Bedrijven moesten opereren op de rand van wat mogelijk en verstandig was. Voor de bestrijding van drones zou een bijzonder krachtige laser het beste zijn, omdat dit de snelste en dus meest betrouwbare manier is om vijandelijke systemen uit de lucht te halen. Maar de krachtigste laser vergt ook de meeste energie en de meeste koeling, en dat vergt ook ruimte. Er moest dus niet alleen rekening worden gehouden met de beschikbare ruimte, maar ook met de waarschijnlijke operationele scenario's, waarbij vooral de Nederlandse krijgsmacht zeer nauw samenwerkte met de bedrijven.

Hierdoor heeft de landlaser iets minder vermogen dan de Duitse zeelaser. De nu gebruikte 10kW laser gaf de beste verhouding tussen effect en verbruik.

MBDA Duitsland is verantwoordelijk voor de fijne tracking en de verlichtingslaser. Wanneer het wapen wordt gebruikt, wordt het doel vervolgens belicht met deze lichtlaser, waardoor het juiste punt kan worden bepaald voor het daaropvolgende gevecht. Pas wanneer dit richtpunt "zit" en de bijbehorende feedback aan het systeem wordt gegeven, wordt de hoogenergetische laser ingeschakeld en houdt het fijne volgsysteem precies dit gespecificeerde punt vast.

Jupiter testen
Eind dit jaar zal er een voltooide demonstrator beschikbaar zijn waarmee de twee landen tests kunnen uitvoeren. Op basis van deze testresultaten zou er vervolgens een serievoertuig kunnen worden gemaakt als ten minste één van de twee landen de Jupiter contracteert, de naam van het R&T-programma.