Jachtvlieger beschadigt controletoren op Vlieland

Gestart door Lex, 04/11/2013 | 19:04 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Piloot Vlieland schrok zich rot

dinsdag 5 nov 2013

De F-16-piloot die gisteren per ongeluk een controletoren op Vlieland onder vuur nam, is zich een ongeluk geschrokken. In de toren op oefenterrein Vliehors zaten twee militairen. Zij bleven ongedeerd.

Volgens kolonel Verhaaf van de vliegbasis in Leeuwarden heeft de piloot meteen na de landing contact gezocht met de militairen. "Dit incident laat de betrokkenen natuurlijk niet ongemoeid", zei Verhaaf in het NOS Radio 1 Journaal.

Dankbaar

De kolonel erkent dat de vergissing grote gevolgen had kunnen hebben voor de mensen in de toren. Verhaaf is "heel erg dankbaar" dat er geen gewonden zijn gevallen.

Het is nog niet duidelijk waarom de F-16 de toren op Vlieland beschoot. Daar wordt nu onderzoek naar gedaan. De zwart-geel-gekleurde toren was al twee keer eerder per ongeluk onder vuur genomen, in 2001 en in 1992.

Bron: NOS

Lex

Citaat van: Strata op 04/11/2013 | 23:36 uur
Ze komen toch wel aardig in de buurt.
Yep. Ben op de hoogte van de situatie ter plekke. ;)

StrataNL

-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

StrataNL

Citaat van: Lex op 04/11/2013 | 22:25 uur
Met het boordkanon wordt geschoten op dayglow oranje triplexplaten tegen een zandbult en deze staan niet in de buurt van de toren.

Niet alleen op die platen hoor:





-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Lynxian

Citaat van: Flyguy op 04/11/2013 | 21:01 uur
Er wordt ook geschoten met de 20mm op gronddoelen.



Zo rond het einde van het filmpje schiet men met het boordkanon.
Iedereen dank voor de uitleg, het is wat duidelijker! :)

Nu maar hopen dat er niet al teveel onderbroeken verschoond hoeven te worden in de toren...

Lex

Citaat van: Strata op 04/11/2013 | 22:19 uur
Op de vliehors staan verschillende doelen, van gatenkaas m113's met 20, 27 en 30mm gaatjes tot scheepscontainers en metalen of houten doelen.
Een vlieger kan weleens een foutje maken en niet goed uitkomen, en daarbij de toren aanzien voor het doel van zo;n afstand is dat lastig te zien, ook al is de toren opvallend geel/zwart geschilderd.
Met het boordkanon wordt geschoten op dayglow oranje triplexplaten tegen een zandbult en deze staan niet in de buurt van de toren.

StrataNL

Citaat van: Lynxian op 04/11/2013 | 20:59 uur
Hoe kan dit precies gebeuren? Ik ben niet bekend met de omgeving, maar bij bommen werpen per ongeluk je boordkanon laten afgaan lijkt mij wat lastig. Maar ik heb nog nooit in een straaljager gezeten, natuurlijk. ;)

Op de vliehors staan verschillende doelen, van gatenkaas m113's met 20, 27 en 30mm gaatjes tot scheepscontainers en metalen of houten doelen.

Een vlieger kan weleens een foutje maken en niet goed uitkomen, en daarbij de toren aanzien voor het doel van zo;n afstand is dat lastig te zien, ook al is de toren opvallend geel/zwart geschilderd.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Flyguy

Citaat van: Lynxian op 04/11/2013 | 20:59 uur
Hoe kan dit precies gebeuren? Ik ben niet bekend met de omgeving, maar bij bommen werpen per ongeluk je boordkanon laten afgaan lijkt mij wat lastig. Maar ik heb nog nooit in een straaljager gezeten, natuurlijk. ;)
Er wordt ook geschoten met de 20mm op gronddoelen.



Zo rond het einde van het filmpje schiet men met het boordkanon.

Lynxian

Hoe kan dit precies gebeuren? Ik ben niet bekend met de omgeving, maar bij bommen werpen per ongeluk je boordkanon laten afgaan lijkt mij wat lastig. Maar ik heb nog nooit in een straaljager gezeten, natuurlijk. ;)

StrataNL

-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Nikehercules


Lex

Een F-16 jachtvliegtuig van de Koninklijke Luchtmacht heeft met zijn boordkanon de controletoren van militair oefengebied de Vliehors beschadigd. Dat gebeurde vanmiddag toen de vlieger op een gronddoel vuurde, maar de toren raakte.
Het incident leverde alleen materiƫle schade op. Naar de oorzaak van het voorval stelt de Koninklijke Luchtmacht een onderzoek in.

Enige oefengebied

De Vliehors, op het westelijk deel van Vlieland, is het enige oefengebied in Nederland waar vliegers van de luchtmacht en NAVO-partners mogen oefenen met (oefen-)munitie en explosieve ladingen. Vliehors bestaat voor circa 17 vierkantie kilometer uit schietrange. In het gebied wonen weinig mensen en het heeft een voornamelijk vrij luchtruim.

Mindef,
4 november 2013, 18.15 uur