Filipijnen na de tyfoon: hulp verlening via defensie

Gestart door Elzenga, 10/11/2013 | 13:05 uur

Lex

Defensie vliegt nogmaals hulpgoederen naar Filipijnen

Een KDC-10 van de Koninklijke Luchtmacht is met 30 ton hulpgoederen op weg naar de Filipijnen. Het toestel steeg vanmorgen even na 09.00 uur op vanaf Vliegbasis Eindhoven. De vracht, bestemd voor de slachtoffers van tyfoon Haiyan, is afkomstig van de Samenwerkende Hulporganisaties. Het gaat met name om chirurgische apparatuur en medicijnen.
Het transportvliegtuig, dat een tankstop maakt op het internationale vliegveld Tianjin Binhai in China, arriveert naar verwachting zaterdag in de Filipijnen.

In crisisgebied

Ook afgelopen zaterdag leverde het vliegtuig van Defensie goederen af in het Filipijnse Cebu. Onder meer een waterzuiveringsinstallatie, medische kits, tentzeilen, jerrycans en lampen zijn inmiddels in het crisisgebied. Minister Lilianne Ploumen voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking: "We zijn blij dat die hulp het rampgebied heeft bereikt en de mensen daar kunnen worden geholpen. De nieuwe vlucht is een passend vervolg."

Mindef,
21 november 2013, 9.30 uur

Lex

Het zal wederom T-235 (Jan Scheffer) zijn.
Het vliegtuig kan in de volledige vrachtcombi meer dan 60 ton meenemen.
Waarschijnlijk is de configuratie half vracht en half passagiers.

Lex

Defensievliegtuig Filipijnen opnieuw geladen

Woensdagmiddag wordt opnieuw een Nederlands defensievliegtuig geladen met hulgoederen voor de Filipijnen. De vracht bestaat uit onder meer medische noodhulpgoederen, dekzeilen die als eerste onderdak kunnen dienen en 1000 lampen. Dat meldde de Stichting Samenwerkende Hulporganisaties (SHO) woensdag. .

'Omdat er dringend behoefte is aan meer noodhulp, hebben Buitenlandse Zaken en Defensie besloten om het vliegtuig dat maandag uit de Filipijnen is teruggekeerd, nogmaals in te zetten', liet Jelte van Wieren weten, hoofd Noodhulp van het Ministerie van Buitenlandse Zaken.

Het vliegtuig met in totaal 30 ton goederen vertrekt donderdagochtend vanaf luchthaven Eindhoven naar het door de tyfoon Haiyan getroffen eiland Cebu. Als alles goed gaat, komt het daar in de nacht van vrijdag op zaterdag aan. Ter plaatse wordt de lading opgewacht door een medewerker van Buitenlandse Zaken en logistieke medewerkers van SHO-organisatie Cordaid Mensen in Nood.

ANP,
20/11/13, 17:16

Lex

Joint Task Force 505 Activates for Operation Damayan

From a Joint Task Force 505 News Release

CAMP AGUINALDO, Philippines, Nov. 18, 2013 – Joint Task Force 505 officially activated today to conduct humanitarian assistance and disaster relief operations in support of the Philippine government and armed forces in Operation Damayan.

Marine Corps Lt. Gen. John E. Wissler, commander of the 3rd Marine Expeditionary Force, was designated as the JTF 505's commander by Navy Adm. Samuel J. Locklear III, U.S. Pacific Command commander, Nov. 13. The Joint Task force continues the work begun by the 3rd Marine Expeditionary Brigade, the initial U.S. military response to the Philippine government's request for lifesaving support and critical relief supplies for the typhoon-ravaged island nation.

JTF 505 headquarters here, near the Philippine capital of Manila, will coordinate U.S. military relief efforts and will work closely with senior representatives from the State Department, the U.S. Agency for International Development and other U.S. agencies to ensure continued, timely and swift responses to requests from the Philippine government, officials said. Wissler noted that the long-standing partnership and friendship between of the United States and the Philippines enabled a rapid response to the crisis.

JTF 505 currently includes nearly 850 personnel on the ground and an additional 6,200 in the USS George Washington Strike Group. An additional 1,000 Marines and sailors with the 31st Marine Expeditionary Unit are expected to arrive in about three days. Personnel and equipment from the U.S. Army, Navy, Air Force, and Marine Corps have come from Hawaii, Okinawa, mainland Japan and the continental United States.

The joint task force will integrate and coordinate with foreign military units and nongovernmental relief organizations supporting the disaster efforts, officials said.

"The U.S. military has a history of successfully working with international relief organizations and host nations to respond to those people affected by natural disasters," Wissler said. "As we reach out further and further into the outlying areas, we will have a better assessment of the complete scope of disaster."

The duration and extent of JTF 505 support will depend on the needs of the Philippine government, he added, and U.S. forces are fully partnered with the Philippine armed forces in relief operations.

"We will be present as long as we are needed -- no longer than required," Wissler said.

US DOD,
Nov 18,2013

Elzenga

Tijd op het Disaster Assistance Response Team DART (Nederlands: Noodhulp Verkenningsteam (NHVT)) weer op te richten. Nuttig en wenselijk!!

Harald

Citaat van: Kapitein Rob op 18/11/2013 | 22:55 uur
Onze Chinooks kunnen niet operen vanaf schepen.
Dat is mij wel bekend. Laat ik het anders vragen, wat moet er veranderen om onze chinooks wel te kunnen gebruiken vanaf schepen/zee?

Kaaskop2

#100
Citaat van: Harald op 18/11/2013 | 22:24 uur
Heb ik het juist gezien dat de Japanse Helicopter carrier (destroyer) nu uitgerust is met CH-47JA ? om hulp te verlenen in het rampgebied.

Zo ja, zijn die Japanse Chinook's (CH-47JA) anders of beter uitgerust voor Naval operatie's ? dan onze D en F's
Ze hebben wel grotere brandstof tanks, dus een groter bereik.

Geen idee, helaas is het vanwege de taalverschillen erg moeilijk om informatie te vergaren over de (zeer interessante) JSDF. De JMSDF schijnt in ieder geval wel vaker helikopters van JGSDF op schepen te stationeren. Zie hier een AH-64D op de Hyuga klasse:





KapiteinRob

Citaat van: Harald op 18/11/2013 | 22:24 uur
Zo ja, zijn die Japanse Chinook's (CH-47JA) anders of beter uitgerust voor Naval operatie's ? dan onze D en F's

Onze Chinooks kunnen niet operen vanaf schepen.

andré herc

Citaat van: Harald op 18/11/2013 | 22:24 uur
Heb ik het juist gezien dat de Japanse Helicopter carrier (destroyer) nu uitgerust is met CH-47JA ? om hulp te verlenen in het rampgebied.

Zo ja, zijn die Japanse Chinook's (CH-47JA) anders of beter uitgerust voor Naval operatie's ? dan onze D en F's
Ze hebben wel grotere brandstof tanks, dus een groter bereik.
Super daar kunnen ze in Den Haag nog wat van leren hoe het wel moet en je krijgsmacht goed uitrusten als je ziet wat voor Marine Schepen de
Japanse Marine de laatste jaren heeft laten bouwen :cute-smile:
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

Harald

Citaat van: Lex op 18/11/2013 | 18:25 uur
Hulp aan Filipijnen wordt grote amfibische operatie

Klikkerdeklik.

Marineschepen.nl

Heb ik het juist gezien dat de Japanse Helicopter carrier (destroyer) nu uitgerust is met CH-47JA ? om hulp te verlenen in het rampgebied.

Zo ja, zijn die Japanse Chinook's (CH-47JA) anders of beter uitgerust voor Naval operatie's ? dan onze D en F's
Ze hebben wel grotere brandstof tanks, dus een groter bereik.

Ton de Zwart

Het is ook helemaal stil rond het idee over de inzet van de Johan de Witt.  Er wordt op twitter en op forums genoeg over opgemerkt maar het wordt geenszins opgepikt door de minister en de rest van het kabinet.  De reden zal m.i. wel een geldkwestie zijn. Alles draait om geld en zeker in deze tijd.  De inzet van die vliegtuigen kost ook een flinke duit, maar blijkbaar een stuk minder dan de eventuele inzet van de Johan de Witt. En zoals kapitein Rob al opmerkte, waar een wil is, is een wet en nood breekt ook nog eens wetten. Je kunt de piraatjes even laten voor wat ze zijn en eventueel het commando delegeren.   Feit is, dat de Johan de Witt geknipt is voor een operatie zoals bij de Filipijnen.

Lex

Citaat van: Kapitein Rob op 18/11/2013 | 21:52 uur
Staf kan (evt. deels) overstappen op ander schip. Gebeurde tijdens Joego ook toen we 2 weken uit verband gingen voor R&R.
Dat klopt. Is idd reeds vaker gedaan.
Citaat van: Kapitein Rob op 18/11/2013 | 21:52 uur
Daarbij loopt Atalantadeelname JWIT naar ik aanneem naar z'n eind.
Yep. JWIT wordt zaterdag 21 december terug verwacht in Den Helder. Terugreis & havenbezoek in acht nemend, zal het schip omstreeks 1 december het gebied verlaten.
Citaat van: Kapitein Rob op 18/11/2013 | 21:52 uur
Ergo geloof ik niet dat louter operationele redenen inzet JWIT tbv Filipijnen "dwarsbomen".
Daar heb ik het niet over gehad, maar ben ik met je eens.

KapiteinRob

Staf kan (evt. deels) overstappen op ander schip. Gebeurde tijdens Joego ook toen we 2 weken uit verband gingen voor R&R. Daarbij loopt Atalantadeelname JWIT naar ik aanneem naar z'n eind. Ergo geloof ik niet dat louter operationele redenen inzet JWIT tbv Filipijnen "dwarsbomen".


Lex

In de social media is onder anderen vanwege een artikel op de site www.marineschepen.nl (op het Defensieforum ook naar verwezen) een discussie ontstaan over het al dan niet inzetten van Zr.Ms. Johan de Witt (JWIT) bij de hulpverlening in de Filipijnen.
Vanuit het Haagse is het tot nu toe gebleven bij het doneren van pecunia en het versturen van hulpgoederen door een KDC-10 en een Antonov-124. (Eerder deze avond vertrokken vanf Schiphol) Later deze week gaat er wederom een KDC-10 richting het rampgebied.
In dit topic zijn reeds een aantal zaken besproken, maar misschien behoeft het eea toch wat meer duidelijkheid.
JWIT fungeert momenteel als vlaggenschip van de EU anti-piraterij missie Atalanta. NL heeft het bevel en daartoe is een grote staf (internationaal) ingesscheept.
NL heeft te allen tijde het recht JWIT uit Atalanta terug te trekken om haar moverende redenen. Deze kunnen zeer divers zijn. "Full Command" berust immers nog steeds bij de CDS. Dit gaat ook op voor de inzet van NL defensie personeel en materieel tijdens andere missies.
JWIT vervult nog steeds de haar toegewezen taken. Het Haagse (de politiek) zal dus redenen hebben dit zo te laten. Welke deze zijn? Daar kunnen wij slechts naar gissen. Ik begrijp de onderbuik gevoelens, maar zo liggen de zaken.
Ik hoop dat deze uitleg ietwat meer duidelijkheid geeft.