Filipijnen na de tyfoon: hulp verlening via defensie

Gestart door Elzenga, 10/11/2013 | 13:05 uur

Lex

Hulp aan Filipijnen wordt grote amfibische operatie

Klikkerdeklik.

Marineschepen.nl

Lex

Nederland stuurt tweede vlucht naar Filipijnen

Nederland stuurt een tweede hulpvlucht naar de door een tyfoon getroffen Filipijnen. 

Waarschijnlijk donderdag vertrekt een toestel vanaf de luchthaven Eindhoven met vooral medische apparatuur en medicijnen naar de Filipijnen.

De chef noodhulp van het ministerie van Buitenlandse Zaken, Jelte van Wieren, meldde dat maandag in het EO-radioprogramma Dit is de dag.

De Filipijnse eilanden die door de tyfoon Haiyan het zwaarst zijn getroffen moeten met Kerstmis weer elektriciteit hebben. Energieminister Jericho Petilla zei dat maandag tegen Filipijnse media.

Het gaat om de Oostelijke Visayas-eilanden, waaronder Leyte en Samar. De verwoeste stad Tacloban ligt op Leyte. Minister Petilla deed de belofte voor het vernielde stadhuis van de plaats Palo op het eiland, waar hij gouverneur is geweest.

Nu.nl,
18 november 2013 14:52

Elzenga

Citaat van: Ace1 op 17/11/2013 | 23:16 uur
In de Haven van oostende ligt een werkeloze ferry huur deze samen met de Belgen in laad dat ding vol met huplgoederen en materiaal en je heb een prima alternatief. Voor de beveiliging wat mariniers of paracommando's mee zodat je ongehinderd door de golf van Aden kan.



http://en.wikipedia.org/wiki/TransEuropa_Ferries
Ik denk dat er in de Filipijnen zelf of de regio daar ook wel schepen te charteren zijn. Misschien eens kijken of militaire eenheden en middelen zo te organiseren zijn dat zij vrij eenvoudig een lokaal schip kunnen bemannen en uitrusten voor inzet bij dit soort humanitaire rampen.

Ace1

Citaat van: Poleme op 17/11/2013 | 22:21 uur
In Den Haag ziet men wel degelijk het strategische belang in van Zuid Oost Azie.  Maar men heeft met slecht inzetbare / schaarse defensie middelen te maken.

In de Haven van oostende ligt een werkeloze ferry huur deze samen met de Belgen in laad dat ding vol met huplgoederen en materiaal en je heb een prima alternatief. Voor de beveiliging wat mariniers of paracommando's mee zodat je ongehinderd door de golf van Aden kan.



http://en.wikipedia.org/wiki/TransEuropa_Ferries

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#87
Citaat van: Poleme op 17/11/2013 | 23:07 uur
Welnee, OSW stuurt gewoon een aflaat a 2 miljoen euro naar de Filipijnen. Klaar.

Helaas, in de lijn der verwachting.

P.s. wat is er gebeurt met ons K.. land waar bezuiniging tot hype is verheven.... geen wonder dat de burger schijterig op het geld blijft zitten!

Self fulfilling prophecy!!

andré herc

Answering the call can mean many things.... yesterday it meant a C-17 Globemaster III aircraft from the 15th Wing, at Joint Base Pearl Harbor-Hickam, Hawaii, transporting a U.S. Marine Corps water purification unit to Tacloban in support of Operation Damayan
Voor foto's zie link
http://www.af.mil/News/ArticleDisplay/tabid/223/Article/467532/kadena-joins-in-sending-aid-to-philippines.aspx
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

Poleme

Welnee, OSW stuurt gewoon een aflaat a 2 miljoen euro naar de Filipijnen. Klaar.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Poleme op 17/11/2013 | 22:21 uur
In Den Haag ziet men wel degelijk het strategische belang in van Zuid Oost Azie.  Maar men heeft met slecht inzetbare / schaarse defensie middelen te maken.

En Den Haag voelt zich geenszins schuldig?

andré herc

Eric Lewis ‏@SubEWL 
Displaced Filipino & other personnel prepare for takeoff in C-17 Globemaster III for transport to Manila http://farm4.staticflickr.com/3782/10895828864_7417fef2e3_k.jpg ... via @usmc

Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

Lex

Citaat van: Elzenga op 17/11/2013 | 22:28 uur
En is dan dat laatste wat je stelt blijkbaar nog een groter probleem dan ik al dacht.
Vreemd, problemen rondom de inzetbaarheid van de NL krijgsmacht is hier toch regelmatig aan de orde geweest.
Tekort aan live-vlieguren om piloten/vliegers optimaal gekwalificeerd te houden; LMB is hier ook de dupe van.
Deelname aan NATO's permanente maritieme groepen; de KM nam op jaarbasis continu deel aan deze groepen. Tegenwoordig is NL deelname een zeldzaamheid.
De aanwezigheid van een schip in de Carib op jaarbasis; is ook in gesneden. De aanwezigheid is teruggebracht naar max. 8 maanden op jaarbasis.
Deelname aan allerlei NATO oefeningen is door NL ook op alle fronten teruggebracht.
Etc, etc.

Elzenga

Citaat van: Poleme op 17/11/2013 | 22:21 uur
In Den Haag ziet men wel degelijk het strategische belang in van Zuid Oost Azie.  Maar men heeft met slecht inzetbare / schaarse defensie middelen te maken.
OK..dan is dat dus niet zo en trek ik de verkeerde conclusie. En is dan dat laatste wat je stelt blijkbaar nog een groter probleem dan ik al dacht.

Poleme

Citaat van: Elzenga op 17/11/2013 | 21:10 uur
Precies...maar blijkbaar zag men daar naast de humanitaire gronden wel een eigenbelang in. Ik vrees zo dat men dat ten aanzien van de Filipijnen niet ziet..terwijl die er volgens mij wel is.
In Den Haag ziet men wel degelijk het strategische belang in van Zuid Oost Azie.  Maar men heeft met slecht inzetbare / schaarse defensie middelen te maken.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Ace1

Een kleine correctie nog naast de 4 Lynx helicopers was er ook een  Belgische Alouette3 helicopter aktief, die ook op de Rotterdam was gestationeerd.

http://www.defensie.nl/marine/actueel/nieuws/2006/05/18/4698372/Nederlandse_helikopters_helpen_Suriname

Elzenga

Citaat van: Ace1 op 17/11/2013 | 20:45 uur
Heeft Rob een punt mee, in 2006 was de Rotterdam  op weg naar de West voor de multinationale oefening Joint Carribean Lion bij Aruba en Curacao toen Suriname geteisterd werd door overstromingen. Het schip heeft toen met de vier Lynx helikopters aan boord intensief hulp geboden.
Precies...maar blijkbaar zag men daar naast de humanitaire gronden wel een eigenbelang in. Ik vrees zo dat men dat ten aanzien van de Filipijnen niet ziet..terwijl die er volgens mij wel is.

Ace1

Citaat van: Kapitein Rob op 17/11/2013 | 20:36 uur
Kwestie van prioriteiten stellen. Daarbij heeft Nederland in het verleden vaker een schip uit een (NAVO-)eskader gehaald. Last but not least is het even uit mijn hoofd sowieso bijna einde missie voor de JWIT. Dus......

Heeft Rob een punt mee, in 2006 was de Rotterdam  op weg naar de West voor de multinationale oefening Joint Carribean Lion bij Aruba en Curacao toen Suriname geteisterd werd door overstromingen. Het schip heeft toen met de vier Lynx helikopters aan boord intensief hulp geboden.