NavalDrones, gebruik van LPD, JSS voor betere Situation Awareness ?

Gestart door Harald, 28/11/2013 | 10:23 uur

KapiteinRob

Citaat van: Harald op 28/11/2013 | 13:12 uur
Ik zie bij bijvoorbeeld eskader vorming een JSS en LPD als centrale middelpunt met commando voering, dus daarom een drone vanaf LPD of JSS
Maar goed, het kan natuurlijk ook in het klein als je een drone gebruikt vanaf een fregat.

In principe zal de commandovoering bij een eskader liggen op een van de LCF's. Het wordt een ander verhaal als het een amfibische operatie is, waar de commandovoering naar ik aanneem vanaf het LPD zal geschieden. M.n. de JWIT heeft daar extra faciliteiten voor. Commandovoering van een JSS lijkt me sterk. Overigens lijkt het mij dat de schepen waar vanaf drones worden gelanceerd los staan van de vraag of de eskadercommandant er op meevaart. Wij lanceerden ooit tijdens eskaderoefeningen vanaf de bevoorrader de luchtdoeldrones van Schreiner, maar dat was dan ongeveer wel alles wat we er als bevoorrader mee te maken hadden.... O ja, we pikten ook de drones of de wrakstukken weer op.....

Harald

Citaat van: Thomasen op 28/11/2013 | 12:59 uur
Je bedoelt dus geïntegreerd in de beeldopbouwsystemen van het fregat zelf, m.a.w. netcentrisch werken?

Precies ! :big-smile:

Citaat van: Thomasen op 28/11/2013 | 12:59 uur
Maar je hebt het over LPD's en JSS, ben er dan nog niet helemaal uit hoe je het precies bedoelt.

Ik zie bij bijvoorbeeld eskader vorming een JSS en LPD als centrale middelpunt met commando voering, dus daarom een drone vanaf LPD of JSS
Maar goed, het kan natuurlijk ook in het klein als je een drone gebruikt vanaf een fregat.

dudge

Citaat van: Harald op 28/11/2013 | 12:38 uur
ja, klopt in de basis heb je gelijk

Verkenning en controle : hiermee bedoel ik als ondersteuning-taken bij operatie's

Wat ik bedoel is dat je de drone op een hoge hoogte laat vliegen en zo een verlengde wordt van de schip extra naast je eigen beeld opgebouwd door de sensoren en radar van het schip zelf.
dus je hebt een extra ogen en sensoren op grote hoogte, zeg maar 4,5 tot 5 km hoogte

Je bedoelt dus geïntegreerd in de beeldopbouwsystemen van het fregat zelf, m.a.w. netcentrisch werken?

Maar je hebt het over LPD's en JSS, ben er dan nog niet helemaal uit hoe je het precies bedoelt.

Harald

Citaat van: Thomasen op 28/11/2013 | 12:24 uur
Hoe bedoel je dit? Verkenning en controle taken dragen toch juist bij aan je situational awareness?

ja, klopt in de basis heb je gelijk

Verkenning en controle : hiermee bedoel ik als ondersteuning-taken bij operatie's

Wat ik bedoel is dat je de drone op een hoge hoogte laat vliegen en zo een verlengde wordt van de schip extra naast je eigen beeld opgebouwd door de sensoren en radar van het schip zelf.
dus je hebt een extra ogen en sensoren op grote hoogte, zeg maar 4,5 tot 5 km hoogte

dudge

Citaat van: Harald op 28/11/2013 | 10:23 uur
Worden de drone's ook gebruikt vanaf de schepen om de Situation Awareness te vergroten ?
Ik bedoel niet de controle of verkenningstaken, maar meer als een verder ziend oog dan de radars op de betreffende schepen om zo een groter beeld te hebben van je omgeving.
Tevens krijg je hierdoor beeld van "over de horizon"

Hoe bedoel je dit? Verkenning en controle taken dragen toch juist bij aan je situational awareness?

Harald

Worden de drone's ook gebruikt vanaf de schepen om de Situation Awareness te vergroten ?
Ik bedoel niet de controle of verkenningstaken, maar meer als een verder ziend oog dan de radars op de betreffende schepen om zo een groter beeld te hebben van je omgeving.
Tevens krijg je hierdoor beeld van "over de horizon"

Of zijn daar deze drone's niet geschikt voor

De Nederlandse RQ-21A zullen overgeleverd in 2014. De ScanEagle's zijn bedoelt als interim oplossing

Navaldrones

Insitu's 61kg, twin-boomed RQ-21A Integrator is based on the ScanEagle UAS. Although heavier than the ScanEagle, Integrator has a common ground control system, catapult launcher and Skyhook recovery system. The RQ-21A's 37.5 pounds payload capacity includes Day/Night Full Motion Video (FMV) cameras, an infrared marker and laser range finder, and Automatic Identification System (AIS) receivers.  Integrator flies higher (16,000 feet) and longer than ScanEagle, with a 15 hour endurance. 

In 2010, the aircraft won the Department of the Navy's STUAS contract and the Navy and Marine Corps will purchase a total of 36 systems, each with five aircraft. The Integrator will conduct persistent maritime and land-based tactical Reconnaissance, Surveillance, and Target Acquisition (RSTA) missions ashore and afloat. 

The Dutch Navy has also purchased five systems

Integrator began shipboard testing in early 2013 ahead of a decision to move into low-rate initial production (LRIP).  However, during the Navy's Fiscal Year 2014 budget request briefing on April 10, 2013, Rear Admiral Joseph Mulloy said the STUAS would be "truncated" into a "Marine Corps program moving on Navy ships."  The Marine Corps has nick-named the RQ-21 "Blackjack."

http://www.navaldrones.com/Integrator.html