"Kogelregen trof kapers De Punt"

Gestart door Lynxian, 30/11/2013 | 13:20 uur

SMI de Boer

Citaat van: Sine Pari op 03/12/2013 | 10:07 uur
Lekkere verkeerde wereld, ben blij dat ik geen Nederlands militair ben. Is niet de eerste meer dat men van militairen daders maakt, en van daders onschuldige engeltjes.  :sick: teiltje aub

Gebeurt bij jullie ook, maar als je gaat zoeken krijg je iedereen aan de galg. We hebben hier (en die hebben jullie in de VS ook) een stelletje linkse mongolen rondlopen die alles proberen op te rakelen om maar ergens hun nutteloze stempel op te kunnen drukken... Nu moeten bij ons de Apen een gelijke behandeling als de mens gaan krijgen, wou je het nog debieler maken???

Jij en ik leven in een Superland, we dienen een "super"macht maar er zitten zoveel klootzakken tussen :r


We zouden al die meningen in een eigen land moeten douwen, ik zou me best thuis voelen in de VS
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

dudge

Citaat van: Sine Pari op 03/12/2013 | 10:07 uur
Lekkere verkeerde wereld, ben blij dat ik geen Nederlands militair ben. Is niet de eerste meer dat men van militairen daders maakt, en van daders onschuldige engeltjes.  :sick: teiltje aub

En gelijk heb je.
Ik vraag me ook ernstig af wat de relevantie van deze nieuwsberichten is, volgens mij wil de Volkskrant gewoon een relletje schoppen, waar de PVDA en SP natuurlijk graag aan meewerken.

Sine Pari

Lekkere verkeerde wereld, ben blij dat ik geen Nederlands militair ben. Is niet de eerste meer dat men van militairen daders maakt, en van daders onschuldige engeltjes.  :sick: teiltje aub
DULCE BELLUM INEXPERTIS
You have never lived until you have almost died. For those who have fought for it, life has a special flavor the protected will never know.

Lynxian

Citaat van: Zeewier op 02/12/2013 | 22:30 uur
Oost-Timor zal niet het laatste eiland zijn dat zich afscheid door onvrede over de stand van zaken.
Oost-Timor is niet afgescheiden vanwege economische onvrede, maar over enige onvrede over het militair binnengevallen worden midden jaren '70 (nadat de Portugezen als voormalige kolonisator vertrokken) waarbij, in de tijd die volgende, een aanzienlijk deel van de inwoners werden vermoord.

Zeewier

Citaat van: Oorlogsvis op 02/12/2013 | 14:47 uur
De situatie met de Molukkers na 1948 was trouwens de schuld van de Nederlandse regering zelf...ze hadden de Molukken nooit aan Indonesië moeten geven..voor die mensen die ze hier naartoe hebben gehaald (waren trouwe KNIL soldaten) hebben ze nooit een oplossing gevonden.

Maar dat praat het kapen van een trein en gijzelen van schoolkinderen natuurlijk niet goed.

Het Molukse probleem komt eigenlijk ook weer door slap Nederlands regeringsbeleid.
Dat was makkelijker gezegd dan gedaan, niet de Molukken aan Indonesië geven. De VN was tégen ons. De legermacht van Indonesië was veel omvangrijker dan het onze en geografisch liggen de Molukken niet echt handig voor een krijgsmacht uit een West-Europees land. Dat neemt niet weg dat we nog steeds een ereschuld hebben in te lossen tegenover de KNIL en de Molukken. Hoe en in welke vorm; ik laat de Molukkers eerst met een realistisch voorstel komen. We hebben nagenoeg geen macht over de voormalige kolonie en in Den Haag heerst geen interesse zich er in te mengen. Voor Nederland blijft het op een dun koord balanceren:
http://www.nrc.nl/nieuws/2013/10/09/hennis-zegt-sorry-tegen-indonesie-voor-blokkade-verkoop-leopards/

Overigens denk ik dat Indonesië over 100 jaar niet in de huidige omvang zal bestaan. Met haar 15.000 eilanden is ze te omvangrijk om zich bestuurlijk te verheffen boven de corruptie, overbevolking, overbevissing, extreme houtkap en illegale aanleg van palmolieplantages waarin ze nu zwelgt. Wat de Indonesische bevolking doet is het slopen van haar ecologie, dat zal uiteindelijk het slopen van haar economie betekenen. Oost-Timor zal niet het laatste eiland zijn dat zich afscheid door onvrede over de stand van zaken.

Oorlogsvis

De situatie met de Molukkers na 1948 was trouwens de schuld van de Nederlandse regering zelf...ze hadden de Molukken nooit aan Indonesie moeten geven..voor die mensen die ze hier naartoe hebben gehaald (waren trouwe KNIL soldaten) hebben ze nooit een oplossing gevonden.

Maar dat praat het kapen van een trein en gijzelen van schoolkinderen natuurlijk niet goed.

Het Molukse probleem komt eigenlijk ook weer door slap Nederlands regerings beleid.

Tanker

Citaat van: jurrien visser op 02/12/2013 | 07:45 uur
Niets ten nadelen van de militair, de veteraan en de gesneuvelden, immers ik ben zelf veteraan en weet dat elke Nederlandse militair zich voor 200% inzet om doelstellingen te behalen met beperkte middelen, niets anders dan mijn volle waardering!!

Ik had er beter aan gedaan door aan mijn zin "exclusief militairen" toe te voegen, in algemene zin sta ik achter de opmerking dat:

"de Nederlanders (exclusief militairen) te beroerd waren om voor zich zelf te vechten. Toen lieten ze het al met alle liefde over aan buitelanders om achteraf weer met veel babbels te komen"


Eens, de militairen waar ik mee gediend heb waren nagenoeg allemaal strijders die zich met ziel en zaligheid hebben ingezet. De gemiddelde Nederlander daarentegen is een kortzichtige lapzwans die defensie maar geldverkwisting vindt.....

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#20
Citaat van: SMI de Boer op 02/12/2013 | 06:52 uur
Waarmee je menig militair waarvan er sommigen wel 15 rotaties IN HET BUITENLAND hebben gedraait behoorlijk tegen de schenen schopt, iets dat je niet meer lukt bij hen die hun leven daarbij gaven... Nederlandse militairen zijn de meest inventieve en betrouwbaarste gevechtspartners en zeer gewaardeerd door de VS vanwege onze inzet. Beetje een kloteopmerking van je  :sick:

Niets ten nadelen van de militair, de veteraan en de gesneuvelden, immers ik ben zelf veteraan en weet dat elke Nederlandse militair zich voor 200% inzet om doelstellingen te behalen met beperkte middelen, niets anders dan mijn volle waardering!!

Ik had er beter aan gedaan door aan mijn zin "exclusief militairen" toe te voegen, in algemene zin sta ik achter de opmerking dat:

"de Nederlanders (exclusief militairen) te beroerd waren om voor zich zelf te vechten. Toen lieten ze het al met alle liefde over aan buitelanders om achteraf weer met veel babbels te komen"

SMI de Boer

Citaat van: jurrien visser op 02/12/2013 | 06:08 uur
Ja en nee... vindingrijkheid ja, mentaliteit nee.

Ook nu tijdens de viering van 200 koninkrijk, waarbij de geschiedenis van 1813 weer even de revue passeert bleek dat de Nederlanders te beroerd waren om voor zich zelf te vechten. Toen lieten ze het al met alle liefde over aan buitelanders om achteraf weer met veel babbels te komen.

Wat is er veranderd in 200 jaar mentaliteit? Helemaal niets!

Waarmee je menig militair waarvan er sommigen wel 15 rotaties IN HET BUITENLAND hebben gedraait behoorlijk tegen de schenen schopt, iets dat je niet meer lukt bij hen die hun leven daarbij gaven... Nederlandse militairen zijn de meest inventieve en betrouwbaarste gevechtspartners en zeer gewaardeerd door de VS vanwege onze inzet. Beetje een kloteopmerking van je  :sick:
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Zeewier op 02/12/2013 | 00:38 uur
Yep, laten we trots zijn op ons land. "God created the earth, but the Dutch created the Netherlands." We hebben een mentaliteit van vindingrijkheid die ons telkens weer red.

Ja en nee... vindingrijkheid ja, mentaliteit nee.

Ook nu tijdens de viering van 200 koninkrijk, waarbij de geschiedenis van 1813 weer even de revue passeert bleek dat de Nederlanders te beroerd waren om voor zich zelf te vechten. Toen lieten ze het al met alle liefde over aan buitelanders om achteraf weer met veel babbels te komen.

Wat is er veranderd in 200 jaar mentaliteit? Helemaal niets!

Zeewier

#17
Citaat van: Oorlogsvis op 01/12/2013 | 11:12 uur
Typisch links gelul van linkse journalisten...er waait hier een hele smerige linkse wind door Nederland...nu schrijven ze over dit, en morgen weer over de hele zwarte pieten kwestie en als ze helemaal niets meer kunnen winnen en het ze te benauwd wordt dan schieten ze gewoon een politicus dood (Pim Fortuin)...zo ongeveer...."goede morgen allemaal happy sunday" !...laten we trots zijn op ons land en het zo gezond mogelijk houden !
De treinkaping De Punt viel in de regeerperiode van het kabinet Joop den Uyl he. Voor de rest kan ik geen touw aan je verhaal vast knopen. Journalisten, linkse winden, zwarte pietenkwestie, schutter van der Graaf... Je moet jezelf niet zo laten opnaaien. Één Volkskrantjournalist heeft blijkbaar de voorheen vertrouwelijke archiefstukken openbaar gekregen. Daarnaast speelt een rivaliteit tussen VK en de NRC, zij hebben de Snowden-onthullingen.

Yep, laten we trots zijn op ons land. "God created the earth, but the Dutch created the Netherlands." We hebben een mentaliteit van vindingrijkheid die ons telkens weer red.

Oorlogsvis

Typisch links gelul van linkse journalisten...er waait hier een hele smerige linkse wind door Nederland...nu schrijven ze over dit, en morgen weer over de hele zwarte pieten kwestie en als ze helemaal niets meer kunnen winnen en het ze te benauwd wordt dan schieten ze gewoon een politicus dood (Pim Fortuin)...zo ongeveer...."goede morgen allemaal happy sunday" !...laten we trots zijn op ons land en het zo gezond mogelijk houden !

dudge

Citaat van: Poleme op 01/12/2013 | 01:37 uur
Reactie van een de betrokkenen: moeten we de Starfighters voorzien met de opschriften "Politie" ?   ;D

:lol:

SMI de Boer

"Zuiveren onder rood"
Ze kwamen daar niet om plaatsbewijzen te contoleren...
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

Poleme

Citaat van: Lynxian op 30/11/2013 | 13:20 uur
"Kogelregen trof kapers De Punt"

De treinkaping bij De Punt in 1977 is wel degelijk geëindigd in een kogelregen. Dat blijkt uit een geheime documenten die de Volkskrant heeft ingezien. Officieel is altijd ontkend dat de kapers moedwillig door tientallen kogels zijn gedood.

Kamervragen
Toenmalig minister Van Agt (Justitie) zei in de Tweede Kamer dat de kapers niet zijn getroffen "door een regen van kogels". De beschieting had volgens hem niet het doel de kapers te doden.

Onlangs verwees minister Opstelten nog naar deze woorden van Van Agt, bij de behandeling van Kamervragen over de kwestie. Aanleiding was een onderzoek waarin werd gesteld dat enkele kapers door militairen waren geliquideerd.

144 kogels
De Volkskrant heeft de nog niet openbare dossiers over deze zaak in het Nationaal Archief mogen inzien. Daaruit komt een heel ander beeld naar voren. In 1978 wisten ambtenaren op het ministerie van Justitie al dat er wel degelijk een kogelregen was geweest. De nota was geschreven door de latere minister Hirsch Ballin, destijds 27 jaar oud.

Volgens de nota bleek uit de autopsierapporten dat de zes gedode kapers door respectievelijk 12, 40, 18, 28, 13 en 33 kogels waren geraakt; in totaal 144 kogels. Ambtenaar Hirsch Ballin concludeerde dat de verklaring van minister Van Agt uit 1977 niet erg geloofwaardig was. Van Agt was toen inmiddels premier en de nota werd niet openbaar gemaakt.

Heel pittig
Van Agt zegt in de Volkskrant dat de nota hem niet bekend was. "Dit is heel pittig", zegt hij. "Ik kom dit nu pas aan de weet." Ook Job de Ruiter, die Van Agt opvolgde als minister van Justitie, zegt in de Volkskrant dat de nota hem nooit heeft bereikt.

Bron: http://m.nos.nl/artikel/580880-kogelregen-trof-kapers-de-punt.html
'Aanleiding was een onderzoek waarin werd gesteld dat enkele kapers door militairen waren geliquideerd.'
Dit zogenaamde onderzoek werd uitgevoerd door de journalist Jan Beckers en oud-kaper Junus Ririmasse.  Wij van WC Eend ...  Zij beweerden ook dat 1 gijzelaar bewust zou zijn beschoten.  Onzin.

Terreurbestrijding is politiewerk'
Onderzoek van de rijksrecherche naar de interventie had duidelijk kunnen maken dat Beckers zijn suggestie nu dat de beëindiging van de treinkaping onrechtmatig was ongefundeerd is. De interventie moeten wij bezien in het perspectief van de aangrijpende vrijheidsbeneming van 223 deels zeer jonge mensen die 3 weken lang Nederland in zijn greep hield. Terreur is criminaliteit. Terreurbestrijding is daarom politiewerk.

Close combat unit
Politie en justitie kunnen onder bijzondere omstandigheden een beroep doen op 'bijzondere bijstand' van de krijgsmacht. Begin jaren zeventig kende de Nederlandse politie geen eenheden die een dergelijke anti-terreurtaak aan konden. De minister van Justitie gaf daarom het korps mariniers in 1973 opdracht om hiervoor een close combat unit op te richten. Deze Bijzondere Bijstand eenheid Mariniers beëindigde de gijzeling van de 54 overgebleven burgers door 9 treinkapers. De mariniers waren voor het gevecht uitgerust met de  9 mm pistoolmitrailleur UZI en  revolvers kaliber .357 met deformerende hollow point-munitie. Beckers suggereert ten onrechte dat de revolver bedoeld was voor executies en dat de munitie illegaal was. Het aanwijzen van de bewapening van de anti-terreur eenheden was en is de exclusieve bevoegdheid van de minister van Justitie, evenals de terbeschikkingstelling van de eenheden aan het lokaal bevoegde gezag.

Spervuur
De trein stond in open terrein en was niet ongezien te benaderen. Daarom kregen de mariniers vuursteun van de precisie schutters van de Bijzondere Bijstands eenheid Krijgsmacht van de Koninklijke Marechaussee. De politie wist op basis van onder meer afluisterapparatuur dat de kapers 's nachts gescheiden sliepen van de gegijzelden. Om te voorkomen dat de kapers slachtoffers zouden gaan maken, scheidden twee mitrailleur schutters van de landmacht met een spervuur van 7,62 millimeter pantser doorborende munitie de compartimenten van de kapers. Precisie schutters van de BBE-krijgsmacht vuurden vanaf ongeveer 450 meter met dezelfde munitie door de ramen van de verblijfplaatsen van de kapers. De mariniers gingen de trein in en kregen tegenstand van de kapers.

Dodelijke slachtoffers
Zes van de 9 treinkapers en 2 gegijzelden overleden. Volgens de gerechtelijke secties op hun lichamen kwamen 4 treinkapers om door 7,62 mm projectielen AP (armour piercing), pantserdoorborende munitie verschoten met de mitrailleurs van de landmacht en door de precisie schutters van de BBE-krijgsmacht. Een treinkaper kwam om door UZI-vuur van de mariniers. De enige vrouwelijke trein kaper overleed aan revolver vuur van de mariniers.  Citaat betreffende marinier: het was zij of ik.

Een mannelijke gijzelaar overleed door UZI-vuur van de mariniers. Hij belandde tussen een vuurgevecht met de mariniers en een kaper. Een vrouwelijke gijzelaar overleed op een van de balkons van de trein. Zij is getroffen door projectielen die van buitenaf op de trein zijn afgeschoten, namelijk projectielen 7,62 millimeter AP. Het OM heeft in 1977 verzuimd om de rijksrecherche onderzoek te laten doen naar de interventie ter beëindiging van de treinkaping. Ten onrechte is er daardoor 36 jaar lang onduidelijkheid geweest. Het was een legitieme justitiële interventie. De ingreep moest een einde maken aan een schokkende gijzeling van 54 onschuldige burgers. Of de gehele interventie rechtmatig is uitgevoerd moet onafhankelijk heronderzoek alsnog uitwijzen.

Ik kan mij nog herinneren dat Joop den Uyl vooraf gaand aan de interventie bij De Punt.  Vond dat de interventie naar zijn mening te militaristisch was opgezet.  Reactie van een de betrokkenen: moeten we de Starfighters voorzien met de opschriften "Politie" ?   ;D

Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.