Standard Missile familie als grondgebonden luchtverdediging?

Gestart door IPA NG, 03/12/2013 | 18:51 uur

Jellington

Citaat van: Ace1 op 18/12/2013 | 20:00 uur
Er is een grondversie van  VLS MK41 met SM3.

Die single cell is alleen geschikt voor ESSM en wellicht ook voor RAM Missiles.




Even een vraag of dit filmpje. Is het gewoon toeval dat ze het Nederlandse LCF in dit filmpje alleen maar de raket laten detecteren en zelf geen missile er op afvuren? Of heeft dit een achterliggende reden?

IPA NG

Ace1, wat je zegt klopt maar het gaat om het idee. De cellen kunnen dus 'los' gemaakt worden. Als dat kan met de kleinste versie moet dat ook kunnen met de grotere varianten als daar vraag naar zou zijn.

De PAC-2 en PAC-3 zijn naar mijn weten inferieur aan de SM-2/6 en de SM-3.

De SM-3 die in Polen komt/staat is niet mobiel.

Het idee van mij is om er 2 a 4 te monteren op een lanceervoertuig (TEL) en te koppelen aan radars/FCS.

De vraag is dus of het mogelijk zou zijn de lanceercellen te gebruiken icm een mobiel platform en of de radars van de LCF ook op voertuigen gemonteerd zouden kunnen worden?
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Lex

Citaat van: Ace1 op 18/12/2013 | 19:49 uur
Obama slaapt toch op een USS Destroyer of USS Cruiser  voor de kust van Scheveningen?
Daar is idd melding van gemaakt. Maar dat doet niets af van het feit dat er een mega beveiliging zal gelden.

Ace1

Citaat van: IPA NG op 03/12/2013 | 18:51 uur
Ik ben dus erg benieuwd waarom er op basis van de SM-2/SM-6 nooit een oppervlakte wapen is ontwikkeld. Alleen de SM-3 wordt nu gebruikt als stationaire wapens tegen ballistische raketten.

Zou het niet mogelijk zijn de SM-2/SM-6/SM-3 te monteren op een soort TEL (afgeleid van Mk 41 VLS) en te linken aan een mobiele versie van APAR/SMART-L???

Nederlandse S-400 killer 8).

http://www.lockheedmartin.com/content/dam/lockheed/data/ms2/documents/launchers/Single_Cell_Launcher_brochure.pdf

Er is een grondversie van  VLS MK41 met SM3.

Die single cell is alleen geschikt voor ESSM en wellicht ook voor RAM Missiles.




Ace1

Citaat van: Lex op 18/12/2013 | 18:17 uur
Overigens zal het mij niet verbazen als in maart 2014 een opstelling tijdelijk geplaatst gaat worden op het voormalig vliegkamp Valkenburg (NSS2014). Of een varende eenheid voor de kust van Scheveningen  :angel:

Obama slaapt toch op een USS Destroyer of USS Cruiser  voor de kust van Scheveningen?

Fuse71

Ze (Luverd) zullen het zeker aanbieden. Je ziet deze proactieve houding steeds vaker omdat diverse eenheden inmiddels begrijpen dat goede PR het verschil kan zijn tussen operationeel blijven of het opheffen.
We zien het sterk bij de Genie (AST teams, CBRN, etc) maar ook de eenheden met sensoren (UAV, Firepoint locater) en we zullen dat steeds meer zien.

Harald

Citaat van: Lex op 18/12/2013 | 18:17 uur
Overigens zal het mij niet verbazen als in maart 2014 een opstelling tijdelijk geplaatst gaat worden op het voormalig vliegkamp Valkenburg (NSS2014). Of een varende eenheid voor de kust van Scheveningen  :angel:
Dat denk ik ook.

Misschien ook wel een air-cap

Lex

Citaat van: Fuse71 op 18/12/2013 | 17:58 uur
Mooi idee maar het gaat niet gebeuren.
Luchtverdediging is gewoon niet Hot anno 2014 en het kost relatief gezien bakken vol met geld.
Ik voorzie een donkere toekomst voor Grondgebonden luchtverdediging. Men heeft wellicht nu wat respijt aangezien ze de steun aan Turkije hebben kunnen verkopen in de kamer en men weer ff in de picture staat.
Overigens zal het mij niet verbazen als in maart 2014 een opstelling tijdelijk geplaatst gaat worden op het voormalig vliegkamp Valkenburg (NSS2014). Of een varende eenheid voor de kust van Scheveningen  :angel:

Fuse71

Mooi idee maar het gaat niet gebeuren.
Luchtverdediging is gewoon niet Hot anno 2014 en het kost relatief gezien bakken vol met geld.
Ik voorzie een donkere toekomst voor Grondgebonden luchtverdediging. Men heeft wellicht nu wat respijt aangezien ze de steun aan Turkije hebben kunnen verkopen in de kamer en men weer ff in de picture staat.

IPA NG

Ik ben dus erg benieuwd waarom er op basis van de SM-2/SM-6 nooit een oppervlakte wapen is ontwikkeld. Alleen de SM-3 wordt nu gebruikt als stationaire wapens tegen ballistische raketten.

Zou het niet mogelijk zijn de SM-2/SM-6/SM-3 te monteren op een soort TEL (afgeleid van Mk 41 VLS) en te linken aan een mobiele versie van APAR/SMART-L???

Nederlandse S-400 killer 8).

http://www.lockheedmartin.com/content/dam/lockheed/data/ms2/documents/launchers/Single_Cell_Launcher_brochure.pdf
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu