Dienstplicht terug?

Gestart door Ronfolkersma, 13/01/2014 | 20:41 uur

Ros

Citaat van: tentara71 op 02/09/2014 | 14:08 uur
Ik neem aan dat je Euro's bedoelt? "Verdiende" zelf Hfl. 790,- in 91-1.

74-3........... :cute-smile:

MasterChief1971

Citaat van: Ros op 02/09/2014 | 12:57 uur
Ik denk dat het pure geval is van "wij moeten ook iets roepen" van deze nieuw ontstane clubje in de Kamer. Achter de meute aanrennen en roepen dat er (veel) geld bij moet is zo burgerlijk. Wat dit betreft een compliment waard......anders dan roepen dat er geld bij moet en denken "no way", doe maar een beetje om de drammers tevreden te houden en de druk van de ketel te halen.

En men ziet schijnbaar niet in dat met het opnieuw activeren van de dienstplicht Nederland naar minimaal de 2% NAVO norm moet of zelfs meer. Een dienstplichtige heb je niet meer voor Hfl 460,00 wedde per maand
Ik neem aan dat je Euro's bedoelt? "Verdiende" zelf Hfl. 790,- in 91-1.
"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh

Mourning

Die 2% is waar deze nieuwe partij ook met Defensie heen wil. Defensie en Politie zijn voor hen speerpunten en de 2% hebben ze dacht ik reeds genoemd als iets wat men nastreeft. Dat zal niet toevallig zijn.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Ros

#83
Ik denk dat het pure geval is van "wij moeten ook iets roepen" van deze nieuw ontstane clubje in de Kamer. Achter de meute aanrennen en roepen dat er (veel) geld bij moet is zo burgerlijk. Wat dit betreft een compliment waard......anders dan roepen dat er geld bij moet en denken "no way", doe maar een beetje om de drammers tevreden te houden en de druk van de ketel te halen.

En men ziet schijnbaar niet in dat met het opnieuw activeren van de dienstplicht Nederland naar minimaal de 2% NAVO norm moet of zelfs meer. Een dienstplichtige heb je niet meer voor Hfl 460,00 wedde per maand

A.J.

Citaat van: Ros op 02/09/2014 | 00:39 uur

De dienstplicht was  bedoeld om in tijd van oorlog over veel handjes te kunnen beschikken die een geweer vast kunnen houden en ook nog eens de goede kant op te kunnen schieten.  Wat er nu voorgesteld is om ook een stukje opvoeding door het Rijk te laten uitvoeren is een slecht en onwenselijk plan. Die verantwoordelijkheid ligt bij de ouders en nergens anders. Maken die er een bende van of is het kind echt niet in toom te houden dan is het de taak van Justitie en niet van de krijgsmacht. Strafmaat op een afschrikkende niveau brengen is m.i. een betere oplossing.

Precies. Ook als je links en rechts de reacties op dit plan leest gaat het de voorstanders er alleen maar om dat die luie dikke jeugd weer eens achter hun playstation vandaan getrokken moet worden en dat er een beetje discipline ingestampt moet worden, is goed voor ze, dat zal die reljeugd leren, etc. etc.

Kortom, men wil eigenlijk een soort van heropvoedingskamp voor de jeugd, dat militaire komt er ruim achteraan. Als dat je argument is om de opkomstplicht te reactiveren kun je beter de Veenkolonieën/ Maatschappij van Weldadigheid en/ of de Glen Mills scholen weer gaan openen.

Ook opvallend is dat bijna iedereen ervan overtuigd is dat er nog genoeg infra, materiaal en middelen zijn om dat volk te herbergen, uitrusten en voeden. "Er staan toch genoeg kazernes leeg?" en "Er ligt nog genoeg in opslag!" zijn veelvuldig gebruikte argumenten. Gelukkig weten de militairen wel beter maar het te triest voor woorden dat de gemiddelde Nederlander denkt dat we nog net zo ruim in de middelen en infra zitten als in de hoogtij dagen van de koude oorlog.

En deze van Socrates (469 v.Chr. – 399 v.Chr.!!)

,,De jeugd van tegenwoordig houdt van luxe. Ze heeft slechte manieren, veracht alle gezag, toont geen respect en praat wanneer ze zou moeten werken. De jongeren staan niet op wanneer ouderen binnenkomen, ze spreken hun ouders tegen, kletsen in gezelschap, schrokken hun eten naar binnen en tiranniseren hun leraren."


Past ook prima thuis in dit verhaal.

Ros

#81
Citaat van: IPA NG op 01/09/2014 | 23:53 uur
Het voorstel was dienstplichtigen die niet op safari hoeven...

Waarom dan 6 maanden energie en geld investeren en daarna niets meer ? In het geval van een worst case scenario een geweer in de hand drukken en sterkte met het been........

Ik ben zelf  dienstplichtig geweest en kan je verzekeren dat 75% baalde als een stekker, zich op allerlei manieren probeerden te drukken en het enige wat zij er geleerd hebben was gevulde koeken eten en zuipen.

Tijd en regelmaat moet je er in stoppen. Ik ben jaren in de reservisten wereld aan de opleiderskant bezig geweest. Als je ziet hoeveel basis vaardigheden na een paar weken niets te hebben gedaan naar een dieptepunt dalen, je schrikt je helemaal wild. Vooral op de schietbaan is dat voor een instructeur een 'geweldige' ervaring. Het is een feit dat niet alle mensen het vermogen hebben om een kunstje aan te leren en het nooit meer te vergeten.

Een goed reservistencomponent opbouwen en op niveau houden kost geld en heel veel tijd. Je zal een goed en onderbouwd structuur moeten hebben, ook financieel voor de mensen. De meeste werkgevers zien het echt niet zitten om mensen fulltime in dienst te hebben en maar voor 50% van de inzet te kunnen beschikken.

De dienstplicht was  bedoeld om in tijd van oorlog over veel handjes te kunnen beschikken die een geweer vast kunnen houden en ook nog eens de goede kant op te kunnen schieten.  Wat er nu voorgesteld is om ook een stukje opvoeding door het Rijk te laten uitvoeren is een slecht en onwenselijk plan. Die verantwoordelijkheid ligt bij de ouders en nergens anders. Maken die er een bende van of is het kind echt niet in toom te houden dan is het de taak van Justitie en niet van de krijgsmacht. Strafmaat op een afschrikkende niveau brengen is m.i. een betere oplossing.

IPA NG

Citaat van: Ros op 01/09/2014 | 23:30 uur
6 maanden in dienst geweest en daarna op safari.........hoe lijkt je dat ? Goed voor de producenten van bodybags, maar dat is ook de enige winst.

En wil je een fatsoenlijke krijgsmacht (klein of groot) zal je moeten investeren in mensen. En goed personeel kost geld, veel geld.......als je deze voor de organisatie vast wil houden.

Reservistencomponent uitbouwen en op een dergelijke manier dat deze ook ingezet kunnen worden in binnen en buitenland. Maar dat kost een aardige duit en daar wil Den Haag zeker niet aan........

Het voorstel was dienstplichtigen die niet op safari hoeven...

Een reservecomponent bouw je op door middel van dienstplicht. Zo heb je vele mensen die militaire training hebben gehad. Veel landen doen dit zo, ook al hebben ze meer beroepsmilitairen als dienstplichtigen. Denk aan Noorwegen, die ex-dienstplichtigen gebruikt om de Heimevernet op sterkte te houden... Landen met een serieuse reservecapaciteit zoals Singapore, Finland en Israël kunnen dit alleen door dienstplicht. Dat neemt niet eens weg dat de eerste lijns eenheden uit beroepsmilitairen bestaan.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Ros

Citaat van: IPA NG op 01/09/2014 | 23:11 uur
Ik zag Kapitein Rob's tweet al. Begrijpt hij dan niet dat het onmogelijk is om een krijgsmacht te handhaven van een respectabele omvang zonder dienstplicht?

Beroepsmilitairen zijn immers te duur.

6 maanden in dienst geweest en daarna op safari.........hoe lijkt je dat ? Goed voor de producenten van bodybags, maar dat is ook de enige winst.

En wil je een fatsoenlijke krijgsmacht (klein of groot) zal je moeten investeren in mensen. En goed personeel kost geld, veel geld.......als je deze voor de organisatie vast wil houden.

Reservistencomponent uitbouwen en op een dergelijke manier dat deze ook ingezet kunnen worden in binnen en buitenland. Maar dat kost een aardige duit en daar wil Den Haag zeker niet aan........

IPA NG

Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Lex

Citaat van: IPA NG op 01/09/2014 | 23:11 uur
Ik zag Kapitein Rob's tweet al.
Dat zegt hier niets, als deze hier niet geplaatst wordt, opdat men er kennis van nemen.

IPA NG

Ik zag Kapitein Rob's tweet al. Begrijpt hij dan niet dat het onmogelijk is om een krijgsmacht te handhaven van een respectabele omvang zonder dienstplicht?

Beroepsmilitairen zijn immers te duur.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

irma

Citaat van: A.J. op 01/09/2014 | 09:23 uur
Defensie is geen opvoedingsinstituut.

Helemaal mee eens. Daar zijn we niet voor.
Privacy....ik heb niets te verbergen maar dat hoeven ze niet te weten ....  (Loesje)

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Probeer het te bezien als een combi en breder, een max aantal voor defensie (per lichting) en een deel in de maatschappij. Keuze mogelijkheid voor de schoolverlaters.

Allen: 6 wk bootcamp gevolgd door keuze, militair of civiel.

Ik denk dat het goed is voor defensie en voor de maatschappij.

Mourning

Citaat van: Ros op 01/09/2014 | 12:23 uur
Niet te realiseren voorstel. De argumenten waarom je het niet zou moeten doen laat staan kunnen zijn hier al ruim aangegeven. Ik zie meer in het fors uitbreiden van het reservisten bestand. Zeer waarschijnlijk animo genoeg mits Defensie kan voldoen aan een aantal voorwaarden zoals employer support. En niet zoals nu voor the happy few maar voor alle reservisten.



Zat ik ook al aan te denken. Indien je het aantal mensen wat wil vergroten doe dan iets op dat vlak, want ook daar zijn de laatste 15 jaar zeer rake klappen gevallen en je zorgt in ieder geval dat je met gemotiveerde, welwillende mensen te maken hebt die door toe te treden al een offer maken. Bovendien, en dat is voor Defensie belangrijk, betaal je vermoed ik zomaar niet de hoofdprijs...
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Ros

Niet te realiseren voorstel. De argumenten waarom je het niet zou moeten doen laat staan kunnen zijn hier al ruim aangegeven. Ik zie meer in het fors uitbreiden van het reservisten bestand. Zeer waarschijnlijk animo genoeg mits Defensie kan voldoen aan een aantal voorwaarden zoals employer support. En niet zoals nu voor the happy few maar voor alle reservisten.