Dienstplicht terug?

Gestart door Ronfolkersma, 13/01/2014 | 20:41 uur

Huzaar1

Citaat van: Tanker op 01/09/2014 | 11:15 uur
Complete onzin, ongemotiveerde lui binnenhalen die er niet een sop zitten te wachten. Uit eindelijk kost het een hoop geld en heb je er weinig aan. Ik pleit voor een ruimer budget en een leger met alleen maar beroeps. Er zijn echt wel mensen/jongeren te vinden die militair willen worden.
Echter er moet wel een consistent beleid zijn en voldoende materieel wat inzetbaar is, verder dien je je mensen perspectief te bieden.

Dit dus. Vooral dat laatste. Als ik mijn pak kan uitdoen doe ik een dansje. Defensie behoort naar m.i tot een van de meest perspectief loze organisaties van tegenwoordig. Helemaal nu de solliciteerbank weer is teruggedraaid voor manschappen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Tanker

Complete onzin, ongemotiveerde lui binnenhalen die er niet een sop zitten te wachten. Uit eindelijk kost het een hoop geld en heb je er weinig aan. Ik pleit voor een ruimer budget en een leger met alleen maar beroeps. Er zijn echt wel mensen/jongeren te vinden die militair willen worden.
Echter er moet wel een consistent beleid zijn en voldoende materieel wat inzetbaar is, verder dien je je mensen perspectief te bieden.

Elzenga

#69
Vind het geen goed plan. En ook nergens voor nodig wat mij betreft. Een sterkere en beter uitgeruste krijgsmacht met budget van 2% BNP wel nodig!.

dudge

Dienstplicht van minder dan 18 maanden heeft sowieso geen nut. Met 6 maanden kan je niks.

Mourning

Slecht plan! Totaal onrealistisch want dergelijke hoeveelheden geld gaan er gewoon niet komen. Ga uit van max. een 1/5 daarvan (dat is dus ook alweer een miljard) of net iets meer. En dat schat ik al in als zeer positief.  

Probeer met een deel van dat geld het personeel tegemoet te komen p in ieder geval een paar pijnpunten, m.n. het WUL-gat en gebruik de rest om voorraden op goed pijl te brengen, hoognodige updates uit te voeren en op basis van een idee op een paar zwakke gebieden voor wat versterking en uitbreiding te zorgen zodat de krijgsmacht ook voor de wat langere termijn weer wat lucht en reserves heeft zonder bij anderen te hoeven aankloppen.

En ALS een bedrag van Eur 5 miljard al beschikbaar zou komen ( :lol: :lol: :lol:) dan weet ik wel groot aantal veel nuttiger bestemmingen te bedenken. Ben het in ieder geval 100% met A.J. eens.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

A.J.

Citaat van: slaydo op 01/09/2014 | 09:31 uur
Nee, ik zou NATRES afschaffen. NATRES komen ook doordeweeks op voor training etc. uhuh, alleen weekend warriors, sure....

Als je quote, quote dan een hele relevante reactie aub.. Ik zei dat het een goed idee is maar of 5 mld genoeg is weet ik niet... Het idee van keuze voor maatschappelijke dienstplicht of dienstplicht als militair is denk ik een goed idee. Meerdere departementen zouden hier geld voor over hebben denk ik, vooral om probleemjongeren aan te pakken.. Overigens, jongeren die gingen studeren konden vrijstelling krijgen dus waarom zou dat niet weer ingevoerd kunnen worden? 60.000 is een groot aantal maar het feit dat ze hiermee komen als structurele oplossing vind ik geen slechte. Het gaat mij om het feit dat er nou eindelijk iemand is die opstaat en zegt: goed, dit kan niet meer. En deze groep doet dit al langer, nu zijn ze een partij. We zien wel. Ze willen in ieder geval discussie aanwakkeren.

Het opzetten van nieuwe centra zou ook een nieuwe impuls geven aan lokale economie en voor een versterkt effect kunnen zorgen qua werkgelegenheid en ontwikkeling van buitenliggende gebieden. Zie de motivatie om het bataljon in Arnhem (of waar was het) te behouden bij de vorige onderhandelingen voor Prinsjesdag waar een inf bat met kazerne uit de bezuiniging werd gehaald vanwege het slechte effect op de lokale economie van de omgeving rond de kazerne (en de politieke druk natuurlijk van CU en SGP  angel, ze hebben wel een punt).

Willen we liever a la JM van de rode geitewollensokkenbrigade de wereld bedelven onder bloemetjes etc...? Zij zijn altijd voor palestina etc geweest... nou in ene niet meer omdat het politiek niet opportuun is... Meer geld storten in landen die er wapens mee gaan kopen onder het mom van OSW.... uhuh, nee dat is een optie.. Dan liever een oplossing die zorgt voor investeringen in NL (structureel) en waar we maatschappelijk ook nog voordeel mee kunnen doen. Nederland zal eieren voor z'n geld moeten kiezen en keuzes maken.. Tsaar Putin heeft totaal schijt aan de EU want hij weet dat de VS meer focussed op de Pacific (dank je wel china  mad). Sorry maar de konijntjesknuffelaars die nu op het pluche zitten in ons parlement (er zijn uitzonderingen trouwens) moeten allemaal ophouden met datgene slopen wat veiligheid garandeert: Defensie.... Ik ben blij dat er nu andere stemmen komen in ons parlement die die discussie aan willen gaan.

/end rant

Je rant maar een eind weg. Enig idee wat voor organisatie, middelen, personeel, infra, etc. je voor een reactivering van de opkomstplicht nodig hebt? Daar is onze krijgsmacht al jaren niet meer voor ingericht. Om dat weer terug te draaien mag het hele zorgbudget aan defensie gegeven worden de eerstkomende 30 jaar.

A.J.

#65
Citaat van: jurrien visser op 01/09/2014 | 09:30 uur
Zeker geen opvoedinstituut, maar het zou wat mij betreft wel een enorme positieve bijdrage kunnen leveren aan de positie van defensie binnen de maatschappij waarmee budgeten ook veilig gesteld kunnen worden.

Dat is dan ook het enige argument wat hout snijdt in dat verhaal van die van Klaveren. De binding met de maatschappij komt meer terug.

slaydo

Nee, ik zou NATRES afschaffen. NATRES komen ook doordeweeks op voor training etc. uhuh, alleen weekend warriors, sure....

Als je quote, quote dan een hele relevante reactie aub.. Ik zei dat het een goed idee is maar of 5 mld genoeg is weet ik niet... Het idee van keuze voor maatschappelijke dienstplicht of dienstplicht als militair is denk ik een goed idee. Meerdere departementen zouden hier geld voor over hebben denk ik, vooral om probleemjongeren aan te pakken.. Overigens, jongeren die gingen studeren konden vrijstelling krijgen dus waarom zou dat niet weer ingevoerd kunnen worden? 60.000 is een groot aantal maar het feit dat ze hiermee komen als structurele oplossing vind ik geen slechte. Het gaat mij om het feit dat er nou eindelijk iemand is die opstaat en zegt: goed, dit kan niet meer. En deze groep doet dit al langer, nu zijn ze een partij. We zien wel. Ze willen in ieder geval discussie aanwakkeren.

Het opzetten van nieuwe centra zou ook een nieuwe impuls geven aan lokale economie en voor een versterkt effect kunnen zorgen qua werkgelegenheid en ontwikkeling van buitenliggende gebieden. Zie de motivatie om het bataljon in Arnhem (of waar was het) te behouden bij de vorige onderhandelingen voor Prinsjesdag waar een inf bat met kazerne uit de bezuiniging werd gehaald vanwege het slechte effect op de lokale economie van de omgeving rond de kazerne (en de politieke druk natuurlijk van CU en SGP  angel, ze hebben wel een punt).

Willen we liever a la JM van de rode geitewollensokkenbrigade de wereld bedelven onder bloemetjes etc...? Zij zijn altijd voor palestina etc geweest... nou in ene niet meer omdat het politiek niet opportuun is... Meer geld storten in landen die er wapens mee gaan kopen onder het mom van OSW.... uhuh, nee dat is een optie.. Dan liever een oplossing die zorgt voor investeringen in NL (structureel) en waar we maatschappelijk ook nog voordeel mee kunnen doen. Nederland zal eieren voor z'n geld moeten kiezen en keuzes maken.. Tsaar Putin heeft totaal schijt aan de EU want hij weet dat de VS meer focussed op de Pacific (dank je wel china  mad). Sorry maar de konijntjesknuffelaars die nu op het pluche zitten in ons parlement (er zijn uitzonderingen trouwens) moeten allemaal ophouden met datgene slopen wat veiligheid garandeert: Defensie.... Ik ben blij dat er nu andere stemmen komen in ons parlement die die discussie aan willen gaan.

/end rant

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: A.J. op 01/09/2014 | 09:23 uur
Defensie is geen opvoedingsinstituut.

Done.

Dank!

Zeker geen opvoedinstituut, maar het zou wat mij betreft wel een enorme positieve bijdrage kunnen leveren aan de positie van defensie binnen de maatschappij waarmee budgeten ook veilig gesteld kunnen worden.


A.J.

Citaat van: jurrien visser op 01/09/2014 | 09:13 uur
Vandaar ook de verdeling in militair en maatschappelijk.... uitermate goed voor de playstation jeugd, voor defensie en de maatschappij.

Defensie is geen opvoedingsinstituut.

Citaat
Wellicht is het handiger om deze discussie voort te zetten in het topic: dienstplicht terug?

Done.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: A.J. op 01/09/2014 | 09:11 uur
Pardon? Het gaat om 60.000 man, zes maanden in een puptent in het bos ofzo? Infrastructuur is juist het grootste probleem, we hadden niet voor niets een shitload aan kazernes die zo'n beetje stuk voor stuk afgebroken zijn. We zijn op dit moment amper in staat om het beroepspersoneel te legeren.

Vandaar ook de verdeling in militair en maatschappelijk.... uitermate goed voor de playstation jeugd, voor defensie en de maatschappij.

Wellicht is het handiger om deze discussie voort te zetten in het topic: dienstplicht terug?

A.J.

Citaat van: jurrien visser op 01/09/2014 | 09:03 uur
Huisvesting lijkt mij niet het grootste probleem.

Pardon? Het gaat om 60.000 man, zes maanden in een puptent in het bos ofzo? Infrastructuur is juist het grootste probleem, we hadden niet voor niets een shitload aan kazernes die nu zo'n beetje stuk voor stuk afgebroken zijn. We zijn op dit moment amper in staat om het beroepspersoneel te legeren.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: slaydo op 01/09/2014 | 08:55 uur
Ik denk dat je met een structurele investering er wel kan komen. of 5mld genoeg is weet ik niet. Deels zou onderwijs en/of sociale zaken hier een bijdrage aan kunnen leveren.


Wat te denken van de zorg, ook hier zou een maatschappelijke dienstplicht attractief zijn....  :angel: en een bijdrage uit het zorgbudget van 1% is in 2020 toch al snel 1 miljard euro.

A.J.

Citaat van: slaydo op 01/09/2014 | 08:55 uur
Ik denk dat je met een structurele investering er wel kan komen.

Schei toch uit. Hoe denk jij al die aan de natuur teruggegeven terreinen weer aan te merken als kazerne- en oefenterrein? Je moet 60.000 man gaan herbergen, voeden, laten oefenen, opleiden en voorzien van kleding en materieel. Dan mag je er wel 100 miljard tegenaan gooien.

Citaat
NATRES zou dan omgevormd kunnen worden naar een dienst waaronder deze dienstplichtigen vallen. Ik vind het geen slecht idee.

Hoeven die plichtigen alleen maar in het weekend op te draven...

Nee, het klinkt natuurlijk weer leuk voor de buhne, maar daar is onze krijgsmacht totaal niet meer voor ingericht.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: A.J. op 01/09/2014 | 08:51 uur
Dom plan. Geen infra, middelen en personeel meer voor. Of gaan we al die lui legeren in tentenkampen of de aan de natuur teruggegeven kazernes weer herbouwen en uitrusten met LO/Sport geweren?

Ik vind het een prima plan, wel dan graag een drempel in het aantal voor defensie en een keuze  voor een maatschappelijke dienstplicht.  Huisvesting lijkt mij niet het grootste probleem.