Weekers probeert eigen positie veilig te stellen

Gestart door Ros, 29/01/2014 | 23:13 uur

Ros

Met het simpelweg aanstellen van een nieuwe staatssecretaris ben je er ook nog niet. Het probleem ligt er nog en ik verwacht dat Dijsselbloem nog wat vijandelijk vuur tegemoet kan zien, als baas van Weekers.

Er volgt ook nog een debat over de zorgkosten waarbij de PvdA echt een standpunt in moet gaan nemen. Trouw achter de VVD aansjokken is nu geen goed plan.

dudge

Citaat van: Ros op 30/01/2014 | 11:26 uur
Ze hebben het in ieder geval niet aan laten komen op een stemming naar aanleiding van een motie van wantrouwen. Zou nog een extra deuk opgeleverd hebben als de PvdA fractie voor de motie had gestemd. En ik denk dat de PvdA dit ook gedaan zou hebben, met een scuin oog kijkend naar de aankomende gemeenteraadsverkiezingen (ja, daar heb je hem weer hoor ik al zeggen  :cute-smile:)

Precies. En dan had je echt de poppen aan het dansen gehad.

Ros

Citaat van: Thomasen op 30/01/2014 | 10:18 uur
Het is in ieder geval een serieuze klap voor het kabinet, zou me ook niet verbazen als Rutte hier op aangestuurd heeft.

Ze hebben het in ieder geval niet aan laten komen op een stemming naar aanleiding van een motie van wantrouwen. Zou nog een extra deuk opgeleverd hebben als de PvdA fractie voor de motie had gestemd. En ik denk dat de PvdA dit ook gedaan zou hebben, met een scuin oog kijkend naar de aankomende gemeenteraadsverkiezingen (ja, daar heb je hem weer hoor ik al zeggen  :cute-smile:)

dudge

Citaat van: Lex op 30/01/2014 | 00:04 uur
In de aanloop naar GR14, lijkt me dat een zeer slechte boodschap voor de VVD.
En nu maar afwachten wie hem gaat opvolgen, en wat de eventuele schade voor Dijsselbloem zal zijn, als verantwoordelijke MINFIN.
Vanwege zijn EU functie heeft hij vele taken gedelegeerd.

Het is in ieder geval een serieuze klap voor het kabinet, zou me ook niet verbazen als Rutte hier op aangestuurd heeft.

Lex

In de aanloop naar GR14, lijkt me dat een zeer slechte boodschap voor de VVD.
En nu maar afwachten wie hem gaat opvolgen, en wat de eventuele schade voor Dijsselbloem zal zijn, als verantwoordelijke MINFIN.
Vanwege zijn EU functie heeft hij vele taken gedelegeerd.

dudge


Lex


DvdW

The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Ros

Zeer benieuwd naar de uitkomst van dit debat.........


Ros

Staatssecretaris Frans Weekers probeert al de hele woensdag zijn positie te verdedigen na felle kritiek van de oppositie in de Tweede Kamer over zijn functioneren.

Kritiek in Kamer op Weekers

Weekers ligt onder vuur over de problemen rond het uitbetalen van toeslagen bij de Belastingdienst. Het is niet de eerste keer dat hij door de Kamer op het matje is geroepen over problemen bij de dienst.

"Overtuig ons dat u de aangewezen persoon bent om alle wijzigingen bij de Belastingdienst door te voeren", zo vroeg Carola Schouten van de ChristenUnie letterlijk.

"Ik acht mijzelf zeer wel in staat om dit proces vorm te geven", reageerde Weekers. "Ik zit goed in de materie."

Reageren


De oppositie verwijt Weekers niet voldoende en pas te laat op de hoogte te blijven van de problemen bij de Belastingdienst. "Voor mij is ook de maat vol", aldus de staatssecretaris zelf over zijn informatiepositie. Vooral Jesse Klaver van GroenLinks toonde zich een fel criticus. Hij verwijt de staatssecretaris vooral te reageren, in plaats van regeren.

Vorige week bleek dat zo'n 100.000 burgers onterecht nog geen huur-, zorg- of andere toeslagen hadden ontvangen wegens de maatregel waarbij toeslagen nog maar naar één banknummer worden overgemaakt. De Belastingdienst moet de gegevens controleren, maar heeft daarbij een forse achterstand.

Onderzoek

Weekers zegde woensdagavond dan ook een onderzoek naar de "massale productieprocessen'' binnen de Belastingdienst toe. Ook zal hij de Kamer wekelijks een overzicht sturen over het aantal mensen dat onterecht nog geen toeslag heeft ontvangen, een idee van Kamerlid Henk Nijboer van coalitiepartij PvdA.

"Ik ken geen bewindspersoon die iedere week moet rapporteren aan de Kamer. Wat voor vertrouwen spreekt daaruit? Zeker omdat het vanuit een coalitiepartij wordt gevraagd. Het is een onder curatele stellen van een staatssecretaris", oordeelde Klaver.

Goochelen

Aan de toezegging van Weekers ging flinke irritatie vanuit de oppositie vooraf. Weekers had de cijfers over de orde van grootte van de problemen niet goed op orde, aldus de oppositie. Daarop opperde Weekers tijdens het debat "laten we het probleem niet groter maken door hier met allerlei getallen te goochelen", wat hem hoon uit de Kamer opleverde.

"Ik laat me niet door een staatssecretaris vertellen dat wij met cijfers goochelen of in tabellen shoppen", aldus Klaver. Maar Weekers stelde dat het om 'uitermate ingewikkelde materie' gaat, die hij liever nog eens op papier zet.

Wantrouwen

Het is nog niet duidelijk of en welke partijen een motie van wantrouwen tegen de staatssecretaris zullen indienen. Momenteel wordt hier door de oppositiepartijen onderling overleg over gevoerd.

De aanwezigheid van oppositieleiders Geert Wilders (PVV), Alexander Pechtold (D66), Emile Roemer (SP), Sybrand Buma (CDA), Bram van Ojik (GroenLinks) en Arie Slob (ChristenUnie) en veel Kamerleden tijdens het debat toont wel de urgentie van de situatie aan.

Vooral als de partijen van de constructieve oppositie, D66, ChristenUnie en de SGP zo'n motie zullen steunen is dit schadelijk voor het kabinet.

In mei vorig jaar overleefde Weekers tenauwernood nog een motie van wantrouwen, destijds gesteund door zeven politieke partijen maar zonder meerderheid van de Tweede Kamer.

Eigen schuld

Het systeem van één bankrekening is ingesteld om fraude te voorkomen. Weekers verwees naar "aanloopproblemen" en stelde in eerste instantie dat vooral door het late reageren van burgers zelf op brieven van de Belastingdienst, ze geen toeslagen ontvingen.

Weekers antwoordde vorige week bovendien bevestigend dat burgers zichzelf de schuld van de problemen moeten geven, na een vraag van een journalist van de NOS.

Later bleek echter dat de problemen ook bij de Belastingdienst zelf lagen, door bijvoorbeeld een slechte telefonische bereikbaarheid, zo gaf Weekers zelf ook toe via een brief aan de Kamer.

www.nu.nl