Noorse fregat HNoMS Helge Ingstad bezoekt Den Helder.

Gestart door Ace1, 08/05/2014 | 20:03 uur

StrataNL

Citaat van: Lex op 10/05/2014 | 16:29 uur
Zo bijzonder is het niet, want dit gebeurt reeds jaren.  ;)

I know... en maar mensen die het marinebedrijf willen opheffen  :glare:
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Lex

Citaat van: Strata op 10/05/2014 | 16:24 uur
Zo leuk hé, om te weten dat onze Oosterburen, Noren en Denen voor hun meest capabele fregatten afhankelijk zijn van NL...
Zo bijzonder is het niet, want dit gebeurt reeds jaren.  ;)

StrataNL

Zo leuk hé, om te weten dat onze Oosterburen, Noren en Denen voor hun meest capabele fregatten afhankelijk zijn van NL...
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Ace1

Citaat van: Elzenga op 08/05/2014 | 21:34 uur
Al blijf ik het jammer vinden dat de Noren voor het Aegis systeem hebben gekozen...en niet Duitsland en Nederland volgde qua apparatuur.

De Fridtjof Nansen klasse zijn een kleinere uitvoering van de Spaanse Álvaro de Bazán Fregatten dan moet je Spanjaarden kwalijk nemen dat ze voor het Aegis systeem hebben gekozen. Volgens de wiki hebben de Noren momenteel maar 2 Fregatten aktief van de  Fridtjof Nansen klasse  wegens een gebrek aan onderdelen en gebrek aan getrainde bemanning, waar heb ik dat vaker gehoord? men heeft het zelfs over inhuren van buitenlandse officieren.

http://en.wikipedia.org/wiki/Fridtjof_Nansen-class_frigate

dudge

Citaat van: Elzenga op 08/05/2014 | 21:34 uur
Al blijf ik het jammer vinden dat de Noren voor het Aegis systeem hebben gekozen...en niet Duitsland en Nederland volgde qua apparatuur.

Ach, wij kozen weer SM, ipv ASTER.
Zijn allemaal keuzes die op nationaal niveau prima uit te leggen zijn. Internationaal hangt het van je je referentiekader af.

Lex

Citaat van: Elzenga op 08/05/2014 | 21:34 uur
Al blijf ik het jammer vinden dat de Noren voor het Aegis systeem hebben gekozen...en niet Duitsland en Nederland volgde qua apparatuur.
Da is een gegeven wat schijnbaar niet zal veranderen.

Elzenga

Citaat van: Lex op 08/05/2014 | 21:22 uur
Mooi schip. Ze kwamen net terug van een missie in de Med.
Al blijf ik het jammer vinden dat de Noren voor het Aegis systeem hebben gekozen...en niet Duitsland en Nederland volgde qua apparatuur.

Lex

Mooi schip. Ze kwamen net terug van een missie in de Med.

Elzenga

Citaat van: Thomasen op 08/05/2014 | 20:19 uur
Altijd leuk, die Noren op bezoek.
Mogen ze wel vaker doen...(hint Marinedagen).

dudge


Ace1

Vanochtend bracht het Noorse fregat HNoMS Helge Ingstad een kortstondig bezoek aan de marinehaven voor het wisselen van een aantal Evolved SeaSparrow Missiles (ESSM).

Deze ESSM's worden gecontroleerd en goedgekeurd voor gebruik door de Missile Werkplaats van het Marinebedrijf. Dit is de enige plek in Europa waar voor deze controle van dit type missile kan worden uitgevoerd.

Nederland is een internationale partner voor missile support. De missile werkplaats certificeert verschillende typen geleide wapens voor een aantal NATO partner landen. Onder andere België, Duitsland, Denemarken en Noorwegen brengen hun missiles naar Den Helder

Het Noorse schip heeft de haven van Den Helder niet leeg verlaten, de vrijkomende cellen in de lanceerinstallatie werden na het ontladen weer geladen met ESSM's die in de afgelopen periode door de experts bij de werkplaats gecertificeerd zijn. De missiles zijn daardoor weer gereed voor operationele inzet.



https://www.facebook.com/Koninklijke.Marine?fref=nf