Seven NATO allies (incl. Nederland) to create new rapid reaction force - report

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 30/08/2014 | 11:11 uur

A.J.

Citaat van: jurrien visser op 30/08/2014 | 18:28 uur
Zou meer dan wenselijk zijn!

Ja, en geef ze eens ongelijk. Dat je als groot land het meest bijdraagt aan de NAVO is een logisch iets, maar dat je onevenredig veel bijdraagt gaat nergens over. Ik zou daar ook een flinke baal van hebben als ik Amerikaan was.

Lex

Onderstaand het gedeelte uit de Kamerbrief, waar deze discussie betrekking op heeft:

4. Future NATO
Onder de noemer Future NATO zullen in Wales diverse initiatieven en lopende
activiteiten worden besproken.

Readiness Action Plan
Tijdens hun bijeenkomst van 3 en 4 juni jl. concludeerden de ministers van
Defensie dat het Russische optreden in Oekraïne gevolgen heeft voor de veiligheid
en stabiliteit van het gehele bondgenootschap. Eén van de lessen die de NAVO
heeft getrokken uit de gebeurtenissen van de afgelopen maanden is dat Rusland
in staat is, zonder noemenswaardige waarschuwingstijd, grootschalige militaire
activiteiten te ontplooien, zogenoemde snap exercises. In het licht van de recente
ontwikkelingen is gekeken naar de mogelijkheden om de rol van de NATO
Response Force (NRF) op het vlak van re-assurance en deterrence te vergroten.
Hiertoe zijn de gereedheid (readiness), de reactietijd (responsiveness) en het
voorzettingsvermogen van de NAVO-strijdkrachten, in het bijzonder de NRF, tegen
het licht gehouden. De NRF werd tot op heden vooral gezien als een instrument
om snel expeditionair buiten het NAVO-verdragsgebied een
crisisbeheersingsoperatie uit te voeren.
In Wales zal worden gesproken over het Readiness Action Plan (RAP) waaraan de
NAVO de afgelopen maanden heeft gewerkt. Het RAP bundelt de maatregelen die
noodzakelijk zijn in reactie op de veranderende veiligheidssituatie in en nabij
Europa.
Het RAP vult de eerder getroffen geruststellingsmaatregelen aan, maar is meer
dan uitsluitend een antwoord op het optreden van de Russische Federatie in
Oekraïne. Het RAP voorziet onder meer in de oprichting van een Very High
Readiness Joint Task Force (VJTF) in de NRF, waarvan onderdelen binnen enkele
dagen inzetbaar moeten zijn als reactie op dreigingen op de oostflank en, op
termijn, ook elders binnen en buiten het NAVO-verdragsgebied. Teneinde deze
snelle inzetbaarheid te garanderen, wordt nog gewerkt aan (nadere) afspraken
over Host Nation Support, voorzieningen ten behoeve van command and control
en logistieke ondersteuning. Daarnaast komen er meer oefeningen in de oostelijke
lidstaten en wordt gewerkt aan het verbeteren van de inlichtingenpositie en de
strategic awareness.
Nederland is voorstander van het verhogen van de readiness en responsiveness
van de NRF en het instellen van een VJTF. Het kabinet heeft aandacht gevraagd
voor aspecten zoals de politieke besluitvorming over de inzet en de verdeling van
de kosten die voortvloeien uit de hogere gereedheid, training en oefeningen en de
inzet van de VJTF. Ook is het van belang dat zoveel mogelijk landen hieraan, op
rotatiebasis, bijdragen leveren. Zoals bekend zal Nederland in 2015 een forse
bijdrage leveren aan de NRF. De minister van Defensie beziet thans in hoeverre
een deel van de daarvoor geoormerkte Nederlandse eenheden sneller inzetbaar
kunnen worden gemaakt, ingeval in Newport overeenstemming wordt bereikt over
een VJTF. Over de mogelijkheden en de financiële consequenties hiervan wordt u
te zijner tijd nader geïnformeerd.

Lex

Citaat van: Ros op 30/08/2014 | 16:52 uur
Ik vraag mij wel af wat de Nederlandse bijdrage gaat worden aan deze nieuwe NAVO groep?
Staat reeds vermeld op dit forum  :angel:, maar ik zal het nogmaals vermelden:

Nederland standby in 2015:

De samenstelling van de NRF verandert om de 12 maanden. Nederlandse eenheden van marine, landmacht, en luchtmacht staan heel 2015 standby. Deze eenheden nemen in 2014 deel aan de diverse certificerings- en valideringsoefeningen in NAVO-verband. De Nederlandse bijdrage bestaat uit:
1 (German/Netherlands)Corps. Dit legerkorps is een van NAVO's 6 snel inzetbare hoofdkwartieren (NATO High Readiness Force Headquarters)
Hoofdkwartier 11 Luchtmobiele Brigade en een luchtmobiel bataljon, aangevuld met ondersteunende eenheden
2 mijnenjagers in de Standing NATO Mine Countermeasures Group
1 luchtverdedigings- en commandofregat in de Standing NATO Maritime Group
1 onderzeeboot
8 F-16's, 1 transportvliegtuig, 4 Apache-gevechtshelikopters en 1 transporthelikopter.


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: A.J. op 30/08/2014 | 17:29 uur
Dan denk ik dat de NAVO binnen onafzienbare tijd ontbonden wordt. Ik denk dat er in Wales wel een aantal keiharde voorwaarden op tafel gegooid gaan worden door voornamelijk Amerika.

Zou meer dan wenselijk zijn!

A.J.

Citaat van: Ros op 30/08/2014 | 16:52 uur
Ik las in de brief die Hennis aan de Kamer heeft gestuurd dat de 2% NAVO norm ook op de agenda staat van de komende top.

Herbevestigen dat wij ons daar niet aan houden  :cute-smile:

Dan denk ik dat de NAVO binnen onafzienbare tijd ontbonden wordt. Ik denk dat er in Wales wel een aantal keiharde voorwaarden op tafel gegooid gaan worden door voornamelijk Amerika.

Ros

Rutte heeft de toon al gezet.............hele voorzichtige woordkeuze om vooral de Russen niet tegen de schenen te schoppen  :hrmph:

Ik vraag mij wel af wat de Nederlandse bijdrage gaat worden aan deze nieuwe NAVO groep ?

Ik las in de brief die Hennis aan de Kamer heeft gestuurd dat de 2% NAVO norm ook op de agenda staat van de komende top.

Citaat
Er wordt ook gesproken over de hoogte van de defensie-uitgaven, in het bijzonder over een herbevestiging van de norm van 2%-BBP

Herbevestigen dat wij ons daar niet aan houden  :cute-smile:

Ros

'Nederland in interventiemacht als antwoord op Rusland'

Nederland stapt samen met Groot-Brittannië en nog vijf andere NAVO-leden in een nieuwe interventiemacht, die wordt opgericht als antwoord op de Russische agressie in Oekraïne. 

Dat schrijft de krant Financial Times zaterdag op basis van bronnen die betrokken zijn bij de voorbereiding van de legermacht.

Het gaat volgens de krant om een macht van minimaal 10.000 man, waarin behalve grondtroepen ook luchtmacht- en marine-eenheden worden opgenomen.

De militairen zouden regelmatig gezamenlijke oefeningen moeten gaan uitvoeren en op korte termijn inzetbaar te zijn. Naast Nederland en Groot-Brittannië zouden ook Estland, Letland en Litouwen, Noorwegen en Denemarken gaan deelnemen. Mogelijk wordt de legermacht later nog uitgebreid met andere landen.

De Britse premier David Cameron zal volgens de Financial Times de plannen voor de legermacht aankondigen tijdens de komende NAVO-top, die op 4 en 5 september in Wales wordt gehouden.

Minister Jeanine Hennis van Defensie antwoordde eerder deze maand op vragen vanuit de Tweede Kamer dat er op de top besluiten zullen worden genomen over verdere maatregelen in verband met het conflict tussen Rusland en Oekraïne.

'Zorgwekkend'

Mark Rutte noemde zaterdag, voor aanvang van topoverleg in Brussel, het gedrag van Rusland "zeer zorgwekkend".

De regeringsleiders en staatshoofden van de Europese Unie bespreken de Russische steun voor de pro-Russische rebellen in het oosten van Oekraïne. Russische troepen vechten daar mee met de separatisten.

Rutte uitte zijn zorgen. Rusland doet niets om de situatie te stabiliseren, aldus de premier.

Rutte heeft, voordat alle EU-leiders bijeenkomen, nog een apart overleg met de Oekraïense president Petro Porosjenko. Hij wil daar afspraken maken voor verder onderzoek naar de vliegramp met vlucht MH17.

Sancties

Mogelijk besluit Europa zaterdag nieuwe economische sancties te gaan voorbereiden.

Volgens de Franse president François Hollande gaat dat zeker gebeuren. Hij benadrukte bij aankomst op de top dat Europese leiders ''zich gedwongen kunnen zien'' de sancties aan te scherpen als Moskou doorgaat met zijn militaire inmenging in Oost-Oekraïne.

''Wat er in Oekraïne gebeurt is zo ernstig dat de Europese leiders zich verplicht kunnen voelen om de reageren met meer sancties als de zaken zo blijven als ze zijn'', aldus het Franse staatshoofd.

De Litouwse president Dalia Grybauskaite was nog stelliger over het gedrag van Moskou. ''Rusland voert oorlog met een land dat toenadering zoekt tot Europa. En dus is Rusland praktisch in staat van oorlog met Europa.'' Ook wil zij dat Europa wapens gaat leveren aan Oekraïne, zodat het land zich kan verdedigen.

Effect

Rutte wil dat de Europese Commissie gaat onderzoeken welk effect de Europese sancties hebben op Rusland. Zo zei hij zaterdag ook.

"Ik kan me voorstellen dat we de commissie vragen nader te bezien wat de impact is van de huidige sancties, wat de politieke en economische effecten zijn", zei Rutte.

Volgens Rutte zijn de economische gevolgen voor Rusland groot, maar trekt president Vladimir Poetin zich daar vooralsnog niets van aan.

"Het effect op de gedragsverandering van Rusland stelt niet tevreden. We zien dat Rusland doorgaat met het destabiliseren van Oost-Oekraïne. Dat is buitengewoon ernstig en zorgelijk."

Behalve sancties spreken de Europese staatshoofden en regeringsleiders ook over de humanitaire situatie in Oost-Oekraïne. "Die is zorgelijk, en Nederland is altijd bereid een steentje bij te dragen."

www.nu.nl


Lynxian

Citaat van: DvdW op 30/08/2014 | 15:47 uur
Wat is het verschil cq meerwaarde van dit ten opzichte van de EUBGs ?
Deze durven ze ook écht in te ze-- Oh, laatmaar.

Ros

Citaat van: DvdW op 30/08/2014 | 15:47 uur
Wat is het verschil cq meerwaarde van dit ten opzichte van de EUBGs ?

Misschien dat Mourning dat uit kan leggen ? Ik zien het verschil en meerwaarde in ieder geval niet behalve dat het een poging is om het verslechterende imago van de NAVO  wat op te poetsen. En een nieuw stukje gereedschap voor "showing the flag and force".

De deelname aan een EUBG en de nieuw op te richten interventiemacht is punt een, de daadwerkelijke inzet is afhankelijk van de politieke wil en daadkracht van de deelnemende landen., is een tweede. Ik zie de discussie, als het zo ver komt, in Nederland met belangstelling tegemoet.......... :devil:

DvdW

Wat is het verschil cq meerwaarde van dit ten opzichte van de EUBGs ?
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Mourning

Citaat van: Ros op 30/08/2014 | 11:58 uur
Volgens mij staat er..........The British-led force would include , de Fransen zetten de eigen koers uit en de Duitsers zijn zo slim om niet mee te doen.

Het heeft ook weinig zin om een dergelijke eenheid op te tuigen, louter en alleen als reactie op de Russische handelingen van de laatste tijd. Leuk en indrukwekkend, samen oefenen en daar zal het bij blijven. De NAVO staat nu al voor het blok en doet niets. Gaat met de nieuw op te richten eenheid dus ook niet wat worden. Rusland is niet een of ander Afrikaans landje waar je het even te blits kan maken en dan weer afnokken na een jaartje.

De paniek is behoorlijk losgebarsten binnen de NAVO, de geloofwaardigheid van de organisatie is gedaald naar een historisch dieptepunt en de tanden zijn behoorlijk stomp geworden, of staan  op het punt uit te vallen. Begint een beetje op de politiek te lijken.....er is een probleem dus laten we maar een commissie aanstellen om het te onderzoeken.  In NAVO taal...........laten we een nieuwe eenheid oprichten.......voordat  deze inzetbaar is zijn we weer een paar maanden verder, misschien is het probleem dan al wel opgelost.

Geef het verlies maar toe en ga met de Russen praten om tot een oplossing te komen.

Zelden zo veel inhoudsloos en tendentieus gelul in zo'n kort stukje tekst gelezen....

Maar goed het is dan ook afkomstig van een Putin-fanboy...
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Nikehercules

Citaat van: Ros op 30/08/2014 | 11:58 uur
Geef het verlies maar toe en ga met de Russen praten om tot een oplossing te komen.

Welk verlies? En voor welk probleem moet er een oplossing komen?

De geloofwaardigheid van de NAVO is groot genoeg gebleken om haar eigen grondgebied te vrijwaren van dit soort acties.

IPA NG

Oh leuk, nog meer papieren formaties.
Die hadden we nog niet genoeg of zo.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Ros

Citaat van: Ace1 op 30/08/2014 | 11:52 uur
zolang Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië niet meedoen heeft het geen zin om zo iets te beginnen.

Volgens mij staat er..........The British-led force would include , de Fransen zetten de eigen koers uit en de Duitsers zijn zo slim om niet mee te doen.

Het heeft ook weinig zin om een dergelijke eenheid op te tuigen, louter en alleen als reactie op de Russische handelingen van de laatste tijd. Leuk en indrukwekkend, samen oefenen en daar zal het bij blijven. De NAVO staat nu al voor het blok en doet niets. Gaat met de nieuw op te richten eenheid dus ook niet wat worden. Rusland is niet een of ander Afrikaans landje waar je het even te blits kan maken en dan weer afnokken na een jaartje.

De paniek is behoorlijk losgebarsten binnen de NAVO, de geloofwaardigheid van de organisatie is gedaald naar een historisch dieptepunt en de tanden zijn behoorlijk stomp geworden, of staan  op het punt uit te vallen. Begint een beetje op de politiek te lijken.....er is een probleem dus laten we maar een commissie aanstellen om het te onderzoeken.  In NAVO taal...........laten we een nieuwe eenheid oprichten.......voordat  deze inzetbaar is zijn we weer een paar maanden verder, misschien is het probleem dan al wel opgelost.

Geef het verlies maar toe en ga met de Russen praten om tot een oplossing te komen.

Ace1

zolang Duitsland, Frankrijk,  niet meedoen heeft het geen zin om zo iets te beginnen.