Belgische defensie - Algemene nieuwstopic

Gestart door Belgje, 09/09/2014 | 09:54 uur

Huzaar1

Citaat van: Elzenga op 22/04/2015 | 21:55 uur
Of een LPD.... Wel met enige bewapening nu...want geweld wordt niet meer geschuwd door de mensensmokkelaars..

(OPV wat mij betreft naar de Kustwacht in de toekomst..is het ook duidelijk in deze)

De huidige bewapening is prima voor kustwacht taken?
Imo zelfs overkill.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Reinier

Citaat van: Sparkplug op 22/04/2015 | 09:29 uur
Reken voor vier MQ-9 Reapers dezelfde prijs als die voor Nederland (ongeveer 339 miljoen USD). Mocht het voor België goedkoper uitvallen, dan is dat mooi meegenomen.

Zie de link:
http://dsca.mil/major-arms-sales/netherlands-mq-9-reapers
:crazy: zie mijn posting #389, zie je dezelfde link en zelfde bedrag

Elzenga

Citaat van: Huzaar1 op 22/04/2015 | 21:30 uur
Ik ben van mening dat we niets moeten sturen, dat zijn kustwacht taken.
Daarnaast als Nederland wat stuurt zouden we de patrouille schepen moeten sturen.



Die zijn er voor gemaakt. Een fregat is gewoon overkill.
Of een LPD.... Wel met enige bewapening nu...want geweld wordt niet meer geschuwd door de mensensmokkelaars..

(OPV wat mij betreft naar de Kustwacht in de toekomst..is het ook duidelijk in deze)

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 22/04/2015 | 21:30 uur
Die zijn er voor gemaakt. Een fregat is gewoon overkill.

Mee eens dat een fregat overbodig is en dat een OPV hiervoor een geschikter platform is, persoonlijk zie ik liever een LPD (of het JSS) fungerend als moederschip voorzien van snelle bootjes en helies,

Elzenga

Citaat van: Lex op 22/04/2015 | 21:16 uur
Het is opgenomen in één van de resoluties van de Veiligheidsraad, het exacte nummer is me ontschoten, maar zou via UNSCR 2125 terug te vinden moeten zijn.
Thanks!!

Huzaar1

Citaat van: Belgje op 22/04/2015 | 19:36 uur
Wat stuurt NL nu weer?  :angel:

Ik ben van mening dat we niets moeten sturen, dat zijn kustwacht taken.
Daarnaast als Nederland wat stuurt zouden we de patrouille schepen moeten sturen.



Die zijn er voor gemaakt. Een fregat is gewoon overkill.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lex

Citaat van: Elzenga op 22/04/2015 | 20:53 uur
ja...maar vroeg het omdat ik de juridische regels in deze niet goed ken...dus vroeg me af hoe dit zit..
Het is opgenomen in één van de resoluties van de Veiligheidsraad, het exacte nummer is me ontschoten, maar zou via UNSCR 2125 terug te vinden moeten zijn.

Ace1

#422
Citaat van: Thomasen op 22/04/2015 | 18:15 uur
Oh jeez, de Godetia, dan mogen we wel een rescue party paraat gaan zetten.

Je kunt lacherig over de Godetia doen, maar Imtech heeft de Godetia midden jaren 2000 voorzien van nieuwe apparatuur op de brug en ik meen elders op schip ook nog wat dingen vervangen. Daarnaast heeft de Godetia een kleine hangaar waarin een maritieme Alouette III-helicopter past en de Godetia kan Rhibs of Zodiacs inzetten. Net als oud forumbeheerder Rob heb ik juist respect voor de Belgen omdat ze het beschikbare materiaal efficiënter inzetten dan de KM.

En wie is nu in Europa of binnen de Navo, het lachtertje de Belgen die met de Godetia op een Frontex missie willen sturen of de Nederlanders die zeer beperkt de beschikking hebben over maritieme helicopters en bij bondgenoten moeten smeken om een helicopter te mogen lenen?




Elzenga

Citaat van: Thomasen op 22/04/2015 | 20:17 uur
Gelukzoekers maken zelf hun bootjes wel stuk.
ja...maar vroeg het omdat ik de juridische regels in deze niet goed ken...dus vroeg me af hoe dit zit..

dudge

Citaat van: Elzenga op 22/04/2015 | 20:13 uur
maar die van cocaine-smokkelaars en piraten wel?

Gelukzoekers maken zelf hun bootjes wel stuk.

dudge

Citaat van: Belgje op 22/04/2015 | 19:36 uur
Wat stuurt NL nu weer?  :angel:

Wij zijn te druk met de bed brood en badeentjes voorziening  >:(


Elzenga

Citaat van: hln.be op 22/04/2015 | 18:11 uur
...
En dan is er nog het wettelijk kader. Het internationaal recht laat helemaal niet toe om zomaar schepen van mensensmokkelaars te vernietigen. "Het wordt dus belangrijk om te kijken welke de 'rules of engagement' zijn", aldus nog Vandeput.
maar die van cocaine-smokkelaars en piraten wel?


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Vandeput blijft op de vlakte over nucleaire optie nieuwe gevechtsvliegtuigen

Redactie  22/04/15 -  Bron: Belga   

Defensie Minister van Defensie Steven Vandeput spreekt zich nog niet uit over de mogelijke vereiste voor de nieuwe Belgische gevechtsvliegtuigen om kernwapens te vervoeren en af te werpen. Tot vandaag is daar alvast niet over gesproken met de kandidaat-leveranciers, zei hij in de Kamer.

Vandeput krijgt al maanden vragen over de opvolging van de verouderde F-16's. Telkens opnieuw verwijst hij naar het strategisch plan waar hij aan sleutelt voor het leger. Pas als daar een akkoord over bestaat binnen de regering, zal duidelijk zijn wat de nieuwe straaljagers nog zullen moeten kunnen, herhaalde hij woensdag opnieuw.

De oppositie vond dat echter te mager, niet in het minst omdat Vandeputs partij N-VA in het Vlaams Parlement mee een resolutie uitwerkte die pleit voor het bannen van kernwapens van het Vlaamse grondgebied. Bovendien heeft ook de federale meerderheid in de Kamer een resolutie klaar waarin de regering wordt aangespoord om - weliswaar in het raam van multilaterale onderhandelingen - actief te blijven ijveren voor het "helemaal kernwapenvrij" maken van het eigen grondgebied.

Ecolo beet zich vandaag ook vast in het woordje 'deterrence' uit de eerste bevraging die defensie uitstuurde naar vijf mogelijke leveranciers van de nieuwe gevechtsvliegtuigen. Voor Benoît Hellings slaat dat duidelijk op nucleaire ontrading, maar dat sprak Vandeput met klem tegen. "Het eerste doel van elk leger is het ontraden" van mogelijke aanvallen, argumenteerde de minister.

Vandeput onderstreepte daarbij dat een eventuele nucleaire rol tot dusver niet ter sprake kwam in de contacten met de vijf kandidaat-leveranciers. "De vraag is niet gesteld."

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/2295611/2015/04/22/Vandeput-blijft-op-de-vlakte-over-nucleaire-optie-nieuwe-gevechtsvliegtuigen.dhtml

Mourning

Citaat van: Thomasen op 22/04/2015 | 18:15 uur
Oh jeez, de Godetia, dan mogen we wel een rescue party paraat gaan zetten.

:lol: :lol: :lol:
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).