Belgische defensie - Algemene nieuwstopic

Gestart door Belgje, 09/09/2014 | 09:54 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 22/04/2015 | 18:21 uur
Je kunt erover van mening verschillen, maar dit bericht had ook geplaatst kunnen worden in het topic "Frontex".

Ook waar.

Lex

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 22/04/2015 | 18:11 uur
Belgisch commandoschip kan binnen de maand worden ingezet op Middellandse Zee

Redactie - 22/04/15 -  Bron: Belga  

België kan binnen de maand het commandoschip Godetia uitsturen om deel te nemen aan de Europese operatie die maandag werd aangekondigd om het hoofd te bieden aan de problematiek van de bootvluchtelingen.
Je kunt erover van mening verschillen, maar dit bericht had ook geplaatst kunnen worden in het topic "Frontex".

dudge

Oh jeez, de Godetia, dan mogen we wel een rescue party paraat gaan zetten.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#411
Belgisch commandoschip kan binnen de maand worden ingezet op Middellandse Zee

Redactie - 22/04/15 -  Bron: Belga  

België kan binnen de maand het commandoschip Godetia uitsturen om deel te nemen aan de Europese operatie die maandag werd aangekondigd om het hoofd te bieden aan de problematiek van de bootvluchtelingen. Dat heeft defensieminister Steven Vandeput gezegd aan Belga. Maar dan moet er wel eerst duidelijkheid komen over het juridisch kader én over wie betaalt.

Nadat opnieuw honderden bootvluchtelingen het leven lieten op de Middellandse Zee, spraken de Europese ministers van Buitenlandse Zaken maandag hun steun uit aan een gezamenlijke patrouillemissie waarbij indien mogelijk zelfs schepen van mensensmokkelaars vernietigd zouden worden.

De Belgische regering bekijkt momenteel in welke mate ons land kan bijdragen. De fregatten van de marine zijn niet meteen beschikbaar, maar defensieminister Vandeput liet aan premier Charles Michel weten dat het commandoschip de Godetia wel binnen de maand inzetbaar is.

De zaak is daarmee echter niet rond. Defensie zit erg krap bij kas en heeft in het huidige budget voor operaties geen ruimte voor deze missie, onderstreept Vandeput. Het geld moet dus van elders komen. Dat kan van andere departementen zijn, maar ook Europese middelen zijn een mogelijkheid.

En dan is er nog het wettelijk kader. Het internationaal recht laat helemaal niet toe om zomaar schepen van mensensmokkelaars te vernietigen. "Het wordt dus belangrijk om te kijken welke de 'rules of engagement' zijn", aldus nog Vandeput.

Morgen komen de Europese staats- en regeringsleiders in Brussel samen om concrete afspraken te maken. De regeringstop werkt nog aan de Belgische bijdrage die premier Michel er op tafel zal leggen.

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/2295522/2015/04/22/Belgisch-commandoschip-kan-binnen-de-maand-worden-ingezet-op-Middellandse-Zee.dhtml

ARM-WAP

#410
Citaat van: Thomasen op 22/04/2015 | 12:43 uur
Worden dergelijke investering en in België uit de begroting betaald of komt er extra geld voor?
In het verleden werd voor bepaalde investeringen geld erlders gezocht en gevonden...
Komt gewoon aan op de prioriteiten die de Federale Refering stelt.
Is echter zo dat de coalitie-partners het eens zijn/hun toestemming verlenen.

Voor de projecten die Mourning opsomt zal het grootste deel van het benodigde geld zeker elders gezocht moeten worden.

Citaat van: Mourning op 22/04/2015 | 12:01 uur

En ja, ik heb ook sterk het gevoel dat de Landmacht de l*l is van het met ongeduld verwachte Strategisch Plan.
De landmacht is dan ook het Defensieonderdeel met de grootste loonkost... dus als men daar eens het mes of de hakbijl kan inzetten...
Het is echter zo dat geen enkele politicus door het verdere leven wil gaan als diegene personeel "en masse" ontslaat.
Dat zou nog-nooit-gezien zijn bij Defensie
En zou ook niet goed zijn voor rekrutering van nieuw bloed: als er iets is dat aantrekt is het wel zeker:
- vast werk
- "goed" betaald
- met pensioen op 50-56
- goed pensioen
Als je dus een of meerdere van deze termen wegneemt vermindert de aantrekking om voor Defensie te werken...
"Idealisten" vind je almaar minder :)



dudge

Worden dergelijke investering en in België uit de begroting betaald of komt er extra geld voor?

Mourning

Citaat van: ARM-WAP op 22/04/2015 | 11:39 uur
Niet alleen de lonen, ook de pensioenen van hen die vroeger kunnen vertrekken zijn dan normaal.

Allerhande "Prestaties" en "Toelagen" zijn al niet hoog...
En Defensie probeert zo veel mogelijk niets te betalen maar je krijgt extra verlof/vakantie - Compensatie - Afgaande wacht...

Ik denk niet dat Defensie iets zal kunnen doen aan lonen (behalve dan ze niet meer laten stijgen)...

Ja, ik weet niet hoe dat allemaal is geregeld in Belgie, maar iemand in volle loondienst zal neem ik aan in de regel nog altijd duurder zijn dan deze persoon in een werkeloosheidsuitkering te knikkeren of te begeleiden naar een nieuwe baan buiten de krijgsmacht. De belofte om gedwongen ontslagen te vermijden... ja, nou laat ik zeggen dat die hoop in Nederland ook wel eens is uitgesproken, maar gezien wat men al moet besparen om rond te kunnen komen van het huidige budget en dan daar bovenop nog eens de forse geplande budgettaire kortingen en dan daar bovenop ook nog de wens om een aantal investeringen te doen die nu worden uitgesproken en rekeninghoudend dat de investeringsbudgetten al bedroevend laag zijn voor de Belgische Krijgsmacht als geheel en gigantisch zouden moeten stijgen om slechts enkele van deze plannen uit te kunnen voeren, kan ik niet anders concluderen dat zeer waarschijnlijk een van de componenten zwaar de l*l zal zijn ten favoere van het overeind houden van de andere componenten.

M.b.t. de pensioenen, daar zal men neem ik aan, inderdaad, niet veel aan kunnen doen (gelukkig maar overigens).

Ik heb overigens nog even gegoogled naar wat er mogelijk voor de Belgische Landmacht op het programma staat aan wensen en investeringen, maar veel verder dan een honderdtal Jeep-achtige voertuigen kom ik thans, helaas, niet. Ik meen ergens nog iets gelezen te hebben over de 105mm light howitzers, maar dat kan ik nu zo snel even niet vinden. Dat valt alles echter volledig in het niet met wat er voor de overige twee grote componenten wordt gevraagd dan wel over wordt gespeculeerd:

Marine:

- Nieuwe mijnenbestrijdingsvaartuigen
- 2 of mogelijk zelfs 3 nieuwe of 2e hands fregatten

Luchtmacht:

- F-16 vervanger
- Tankervliegtuigen
- Kits om de nieuwe A400M's ook als tankvliegtuigen te kunnen inzetten
- MALE UCAV systemen

overig:

- oprichting Cyberwarfare afdeling

Dat zijn allen flinke projecten. Vergeleken daarmee zijn 100 Jeep-achtigen echt nog minder dan peanuts en ik moet nog zien dat Belgen hun artillerie 1-op-1 vervangen, zeker als er een brigade gewoon ophoudt te bestaan...
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

ARM-WAP

Citaat van: Mourning op 22/04/2015 | 10:28 uur
Om mijn vermoeden m.b.t. het terugdringen van de loonkosten c.q. de fte's nog wat verder te onderbouwen hier een alinea uit een van Knack.be van 18 november jl.:
link: http://www.knack.be/nieuws/belgie/steven-vandeput-we-gaan-naar-een-kleiner-leger/article-normal-512027.html
Niet alleen de lonen, ook de pensioenen van hen die vroeger kunnen vertrekken zijn dan normaal.

Allerhande "Prestaties" en "Toelagen" zijn al niet hoog...
En Defensie probeert zo veel mogelijk niets te betalen maar je krijgt extra verlof/vakantie - Compensatie - Afgaande wacht...

Ik denk niet dat Defensie iets zal kunnen doen aan lonen (behalve dan ze niet meer laten stijgen)...

Mourning

Om mijn vermoeden m.b.t. het terugdringen van de loonkosten c.q. de fte's nog wat verder te onderbouwen hier een alinea uit een van Knack.be van 18 november jl.:

CitaatMomenteel maken de lonen van militairen een groot deel van het volledige budget van Defensie. Vandeput wil daar iets aan doen, maar benadrukte dat dat moet gebeuren zonder naakte ontslagen.

link: http://www.knack.be/nieuws/belgie/steven-vandeput-we-gaan-naar-een-kleiner-leger/article-normal-512027.html

"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Harald

Ik hoor veel plus berichten, zoals :
- aankoop extra fregat
- cyber afdeling geheel nieuw opzetten
- aankoop tanker vliegtuigen (geheel nieuw)
- aankoop UAV's (geheel nieuw)

Bij een neuraal budget, dus geen verhoging of verlaging, zal er om deze aankopen te kunnen financieren er veel bezuinigd moeten worden.
Waarbij gedacht moet worden dat de hakbijl methode dan gehanteerd moet worden, waardoor gehele afdelingen/eenheden verdwijnen en waarschijnlijk is de Landmacht de klos bij deze bezuinigingen.  

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#404
Citaat van: www.demorgen.be Vandaag om 07:13

Het Belgische leger wil drie grote tankervliegtuigen aankopen

Los van feit of fictie (wat is er gebeurd met de doelstellen voor een NAVO MRTT pool), wederom het getal 3: 3 MRTT's, 3 Fregatten.... zou men inzetten op 3 in de hoop 2 te mogen bestellen? (is immers 33,3% minder)

En zoals Mourning al constateerde: tot heden geen nieuws van de landmacht... het geeft te denken.

Mourning

#403
Wederom een plannetje waarbij de baten voor de Luchtmacht komen... daarvoor hadden we datzelfde ook al een beetje m.b.t. de Marine gehoord. Het betekend natuurlijk helemaal niet dat die plannen ook echt uitgevoerd gaan worden, misschien zijn het een paar opties met bijbehorende investeringen.

Waar ik echter wel bij blijf is dat ik het meer dan verdacht vindt dat we, voor zover ik weet, van de zijde van de Belgische landmacht geen van zulke plannen hebben mogen vernemen... Ik denk nog steeds dat de Belgische regering daar de meeste winst denkt te kunnen halen doordat er daar veel fte's te halen zijn door bijv. vrij rigoreus een keuze voor lichte of de mediane brigade te maken of als men echt laf is om elk van de drie bestaande brigades een bataljon te laten opofferen.

Bedenk daarbij voorts dan men een cyberwarfare afdeling wil gaan opzetten en het nu wel heel veel plannetjes/investeringen worden die geld kosten in plaats van plannetjes die geld gaan opleveren, terwijl in de huidige opzet van de Belgische krijgsmacht en met de huidige budgettaire planning voor de komende jaren er juist fors minder geld beschikbaar komt waardoor er dus bezuinigd moet worden, maar wij horen alleen maar over meer en nog meer investeringsplannen... ook van de Minister zelf. Waar gaat het geld voor al die plannetjes vandaan komen als men nu al vrijwel niet kan investeren? Ik denk dus veel fte's van de Belgische landmacht welke al een stuk ouder (en dus duurder) in gemiddelde leeftijd is als bij de buurlanden.

Een aantal posters hebben ook al een vermoeden uitgesproken dat Nederland en Belgie op Luchtmacht gebied nog wel eens een stuk nauwer zouden kunnen gaan samenwerken. Ik deel dat vermoeden en denk dat Nederland, helaas, zomaar eens voor een deel dezelfde weg op zou kunnen gaan, maar mogelijk net iets minder rigoreus als wat er mogelijk bij de Belgische landmacht zou kunnen gaan gebeuren.

Nogmaals... 100% speculatie.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Sparkplug

Citaat van: Reinier op 21/04/2015 | 23:20 uur
Zou zo maar eens kunnen, maar dan moeten de Belgen de komende jaren wel de portemonnee gaan trekken:
- €250 milj voor 4 Reapers met ondersteuning
- €2 -2.5 mld voor F-35
- €500- 700 milj voor vervanging M-fregatten door 3 nieuwe fregatten
- €250 milj voor nwe mijnvegers

€4-5 mld zullen dan zeker moeten gaan uitgeven voor nieuwe wapensystemen de komende 5 -7 jaren willen ze nog een beetje meekomen.

Reken voor vier MQ-9 Reapers dezelfde prijs als die voor Nederland (ongeveer 339 miljoen USD). Mocht het voor België goedkoper uitvallen, dan is dat mooi meegenomen.

Zie de link:
http://dsca.mil/major-arms-sales/netherlands-mq-9-reapers
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

dudge

Zou Donald Tusk per ongeluk de verkeerde raad voorgezeten hebben?

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 22/04/2015 | 07:13 uur
Defensie wil 840 miljoen euro voor vliegende tankstations

22-04-15 - Bron: Belga

Het Belgische leger wil drie grote tankervliegtuigen aankopen die samen 840 miljoen euro kosten. Dat schrijft De Tijd op basis van het strategisch plan dat minister van Defensie Steven Vandeput (N-VA) in de regering aftoetst.

Met de zogenaamde MRTT's, MultiRole Tanker Transport-vliegtuigen van Airbus, kunnen gevechtsvliegtuigen in de lucht worden bijgetankt. Door in de lucht bij te tanken, stijgt de beperkte actieradius van de straaljagers fors.

Bij Defensie luidt het dat er op Europees niveau te weinig tankvliegtuigen zijn om de Europese gevechtsvliegtuigen op langere afstanden in te zetten zonder Amerikaanse steun, zoals in Libië is gebleken. Het eerste tankervliegtuig zou al geleverd moeten worden tegen 2025.

Daarnaast is er een voorstel om brandstofkits voor de Belgische militaire transportvliegtuigen A400M te bestellen, waardoor die ook als tankvliegtuigen kunnen worden ingezet. Het kostenplaatje dreigt daardoor op te lopen tot ongeveer 1 miljard euro, terwijl er nu al forse kritiek is op de dure plannen om de F-16's te vervangen.

http://www.demorgen.be/binnenland/defensie-wil-840-miljoen-euro-voor-vliegende-tankstations-a2294996/

Het eerste tankervliegtuig zou al geleverd moeten worden tegen 2025.

Das pas over 10 jaar !, lijkt me wel dat dat sneller gaat. Gezien je eigenlijk van de plank koopt met de A330neo MRTT

Daarnaast is er een voorstel om brandstofkits voor de Belgische militaire transportvliegtuigen A400M te bestellen, waardoor die ook als tankvliegtuigen kunnen worden ingezet

Deze optie was al aangegeven en om wel uit te voeren om zo dat Tankercapaciteit te vergroten in Europa. De basis voorzieningen voor tankeroptie, zijn reeds al aanwezig in het ontwerp van de A400M