Opvolging Alkmaar klasse

Gestart door Harald, 30/10/2014 | 10:19 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 23/07/2024 | 12:17 uurNiet praktisch en werkbaar. Je gaat niet voor een overleg een admiraal of inlichtingen off Hoisten.



D

Uit een adere tijd, ik weet het, maar ik kan mij levendig herinneren dat men hier 'vroeger' geen of minder problemen mee had.

Dit was routine a/b van de L-fregatten.

Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 23/07/2024 | 12:33 uurbegreep ook ergens dat dat een eis was inderdaad.
Stoonbrace?

Ik denk niet dat NL een helitype heeft dat klein en licht genoeg is. Misschien een H145m.

Stoonbrace

Citaat van: Ace1 op 23/07/2024 | 12:47 uurEn waar wil je die plaatsen dan?



Dat was voor dat de keuze op deze schepen viel. Lijkt me zeer uitdagend om dat nu nog toe te voegen. Ik vraag me ook af of de toevoeging van een lichte SAM zoals hier werd voorgesteld (genre Mistral) enig nut heeft. De 40mm heeft een bereik van 12.5km, dat is het dubbele van een Mistral. Eventueel zou je ergens een RAM kunnen toevoegen maar ik zie de noodzaak niet echt. Stuur gewoon een LCF mee als je ermee gaat mijnenjagen in contested airspace.

Ace1

Citaat van: Stoonbrace op 23/07/2024 | 12:41 uurIk was grote voorstander van een 8 cel MK41 zelfverdedigingsmodule.

En waar wil je die plaatsen dan?


Stoonbrace

Citaat van: Ace1 op 22/07/2024 | 16:03 uur@Stoonbrace hoe kijk jij tegen een licht Sam systeem aan voor de toekomstige mijnenjagers eventueel in een container?

Ik was grote voorstander van een 8 cel MK41 zelfverdedigingsmodule.

Huzaar1

Citaat van: Flyguy op 23/07/2024 | 12:31 uurHeli paxtransfer is life voor OF-4 en hoger. Die gasten vliegen zich een ongeluk van fireside chat naar captains dinner. Lekker man, ik zou hetzelfde doen.

Maar vgm kan het dek vn de nieuwe boten wel een helitransfer aan hoor.

begreep ook ergens dat dat een eis was inderdaad.
Stoonbrace?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Flyguy

Citaat van: Huzaar1 op 23/07/2024 | 11:54 uurGeen heli's kunnen ontvangen... ja maar hoe wil je er dan ooit een stafschip functie aan toevoegen?

Zover ik het weet is de heli toch echt een onlosmakelijk onderdeel want officieren willen zich kunnen verplaatsen, en dat doen ze ook. Kijk maar hoe het tekeer gaat als de LCFen of Kdoorman stafcapaciteit leveren in vlootverband.



Heli paxtransfer is life voor OF-4 en hoger. Die gasten vliegen zich een ongeluk van fireside chat naar captains dinner. Lekker man, ik zou hetzelfde doen.

Maar vgm kan het dek vn de nieuwe boten wel een helitransfer aan hoor.

Huzaar1

Citaat van: Parera op 23/07/2024 | 12:07 uurJa dat is wel een ding. Maar zoals ik aangaf, je kan personeel en/of goederen hoisten op het dek. Op die manier kan een stafofficier toch aan boord komen en van boord gehaald worden. Het is niet de meest stijlvolle manier maar het kan wel.


Niet praktisch en werkbaar. Je gaat niet voor een overleg een admiraal of inlichtingen off Hoisten.



D
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 23/07/2024 | 11:54 uurGeen heli's kunnen ontvangen... ja maar hoe wil je er dan ooit een stafschip functie aan toevoegen?

Zover ik het weet is de heli toch echt een onlosmakelijk onderdeel want officieren willen zich kunnen verplaatsen, en dat doen ze ook. Kijk maar hoe het tekeer gaat als de LCFen of Kdoorman stafcapaciteit leveren in vlootverband.


Ja dat is wel een ding. Maar zoals ik aangaf, je kan personeel en/of goederen hoisten op het dek. Op die manier kan een stafofficier toch aan boord komen en van boord gehaald worden. Het is niet de meest stijlvolle manier maar het kan wel.

Citaat van: Harald op 23/07/2024 | 12:03 uurVoor mijn gevoel had het vMCM project helemaal niet zozeer over schepen moeten gaan, maar juist over de "Tools", de Toolboxen, een mix van onderwaterdrones (AUV's en UUV's), oppervlaktedrones (USV's) en vliegende drones (UAV's)

Deze "Toolboxen" kunnen dan op verschillende schepen geplaatst worden en van daaruit  kun je deze gebruiken. Van bijvoorbeeld de ASWF fregatten, LPX/ATS e.d.

Multifunctioneel, hoeft dus niet vast aan een type schip te zitten.

Natuurlijk kun, moet je wel een aantal "moeder"-schepen hebben, maar dan wel een lager aantal.
Deze schepen zouden, mijn inziens, ook meer een OPV moeten zijn, meer multifunctioneel + patrouille taken. Misschien wel meer een schip als een aangepaste Damen Crossover (zeg maar een XO091  ;) ) of Multi Role Auxiliary Vessel MRAV ook van Damen, maar dan een type 2600. Een MRAV zou ook door ontwikkeld kunnen worden voor de vervanging van de hulpschepen voor de NL-KM, zoals de Mercuur, Soemba, Snellius klasse en Cerberus klasse.

Maar goed gepasseerd station.   

Dit was ook het originele NL plan om de toolboxen te ontwikkelen voor inzet vanaf de OPV's en de LPD's. Maar daar zagen de Belgen helemaal niets in omdat zij niet beschikken over schepen zoals de eerder genoemde klasses.

Harald

Voor mijn gevoel had het vMCM project helemaal niet zozeer over schepen moeten gaan, maar juist over de "Tools", de Toolboxen, een mix van onderwaterdrones (AUV's en UUV's), oppervlaktedrones (USV's) en vliegende drones (UAV's)

Deze "Toolboxen" kunnen dan op verschillende schepen geplaatst worden en van daaruit  kun je deze gebruiken. Van bijvoorbeeld de ASWF fregatten, LPX/ATS e.d.

Multifunctioneel, hoeft dus niet vast aan een type schip te zitten.

Natuurlijk kun, moet je wel een aantal "moeder"-schepen hebben, maar dan wel een lager aantal.
Deze schepen zouden, mijn inziens, ook meer een OPV moeten zijn, meer multifunctioneel + patrouille taken. Misschien wel meer een schip als een aangepaste Damen Crossover (zeg maar een XO091  ;) ) of Multi Role Auxiliary Vessel MRAV ook van Damen, maar dan een type 2600. Een MRAV zou ook door ontwikkeld kunnen worden voor de vervanging van de hulpschepen voor de NL-KM, zoals de Mercuur, Soemba, Snellius klasse en Cerberus klasse.

Maar goed gepasseerd station.   

Huzaar1

Geen heli's kunnen ontvangen... ja maar hoe wil je er dan ooit een stafschip functie aan toevoegen?

Zover ik het weet is de heli toch echt een onlosmakelijk onderdeel want officieren willen zich kunnen verplaatsen, en dat doen ze ook. Kijk maar hoe het tekeer gaat als de LCFen of Kdoorman stafcapaciteit leveren in vlootverband.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#2572
Citaat van: Huzaar1 op 23/07/2024 | 10:37 uurHet schip is in een andere tijd vormgegeven, PVE stamt uit ander wereldbeeld. Deze schepen zouden nu nooit ontworpen en gebouwd worden. Discussie is al gevoerd.

Kan het helidek ook niet worden versterkt om echte heli's te herbergen?

Maar was het geen eis dat ieder schip dat zichzelf serieus neemt heli's moet kunnen ontvangen? En waarom kan dit schip dat niet?

De grote vraag is eerder of het heli dek groot genoeg is voor bijvoorbeeld de NH-90. Er staat mij iets bij van oude info dat het vliegdek van de Holland's de kleinste afmeting is die geschikt is voor veilig opereren met de NH-90 (volgens Nederlandse regelgeving). Dus ook al zou het dek het gewicht aan kunnen is het de vraag of de afmetingen voldoende zijn voor dit formaat toestellen. Er zijn echter foto's van de Duitse marine waarbij een Italiaanse NH-90 NFG land op het korvet FGS Ludwigshafen.

Het dek van de City klasse is in elk geval groot genoeg voor het hoisten met een NH-90 of grotere heli.

Ace1

Citaat van: Huzaar1 op 23/07/2024 | 10:37 uurHet schip is in een andere tijd vormgegeven, PVE stamt uit ander wereldbeeld. Deze schepen zouden nu nooit ontworpen en gebouwd worden. Discussie is al gevoerd.

Kan het helidek ook niet worden versterkt om echte heli's te herbergen?

Maar was het geen eis dat ieder schip dat zichzelf serieus neemt heli's moet kunnen ontvangen? En waarom kan dit schip dat niet?

De Alkmaar klasse kan ook geen heli's ontvangen.

Vermoedelijk iets met het budget te maken?

Huzaar1

Citaat van: Umbert op 23/07/2024 | 08:46 uurHier had Nederland toch wat steviger in de schoenen moeten staan, vindt het nog steeds jammer dat de vMCM geen volwaardige Heli kan herbergen/ondersteunen dit met de in mijn ogen zwakke eigen verdediging maakt het steeds meer een schip dat de tijdgeest jaren 90 tot de eerste 10 jaren van deze eeuw uitademt, uit waar dreiging bijna weg was, maar het lijkt nu een heel kwetsbaar groot schip in de huidige tijd. Laten we met de LPX deze fout niet maken.

Het schip is in een andere tijd vormgegeven, PVE stamt uit ander wereldbeeld. Deze schepen zouden nu nooit ontworpen en gebouwd worden. Discussie is al gevoerd.

Kan het helidek ook niet worden versterkt om echte heli's te herbergen?

Maar was het geen eis dat ieder schip dat zichzelf serieus neemt heli's moet kunnen ontvangen? En waarom kan dit schip dat niet?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Umbert

Hier had Nederland toch wat steviger in de schoenen moeten staan, vindt het nog steeds jammer dat de vMCM geen volwaardige Heli kan herbergen/ondersteunen dit met de in mijn ogen zwakke eigen verdediging maakt het steeds meer een schip dat de tijdgeest jaren 90 tot de eerste 10 jaren van deze eeuw uitademt, uit waar dreiging bijna weg was, maar het lijkt nu een heel kwetsbaar groot schip in de huidige tijd. Laten we met de LPX deze fout niet maken.