Opvolging Alkmaar klasse

Gestart door Harald, 30/10/2014 | 10:19 uur

Umbert

Hier had Nederland toch wat steviger in de schoenen moeten staan, vindt het nog steeds jammer dat de vMCM geen volwaardige Heli kan herbergen/ondersteunen dit met de in mijn ogen zwakke eigen verdediging maakt het steeds meer een schip dat de tijdgeest jaren 90 tot de eerste 10 jaren van deze eeuw uitademt, uit waar dreiging bijna weg was, maar het lijkt nu een heel kwetsbaar groot schip in de huidige tijd. Laten we met de LPX deze fout niet maken.

Ace1

Citaat van: Lynxian op 22/07/2024 | 23:02 uurHm, dus Duitsland annuleert weer een samenwerkingsproject met Nederland? Gaat lekker daar. We gaan zien wie aan het langste eind trekt met alle projecten.

Is geen samenwerkingsproject lees eens goed.

Lynxian

Hm, dus Duitsland annuleert weer een samenwerkingsproject met Nederland? Gaat lekker daar. We gaan zien wie aan het langste eind trekt met alle projecten.

Harald

https://marineschepen.nl/nieuws/Duitsland-annuleert-Skeldar-drone-Belgie-en-Nederland-gaan-door-220724.html

Duitsland stopt project Skeldar-drone, België en Nederland gaan door

De Duitse Defensie heeft de bestelling van UMS Skeldar V-200 drones geannuleerd, dat schrijft Hartpunkt.de. De samenwerking stamt uit 2018 en de drones moesten geïntegreerd worden in de K-130 korvetten. Er zouden echter mijlpalen niet gehaald zijn, waardoor men besloten heeft het project te beëindigen. De drone is ook voor de Nederlandse en Belgische mijnenbestrijdingsvaartuigen besteld, maar dit project ligt wel op schema volgens de Nederlandse Defensie.

Parera

Citaat van: Stoonbrace op 22/07/2024 | 14:57 uurIk had geen inzet in de West voor ogen, daar zijn ze niet voor geschikt. De BE/NL EEZ daarentegen zijn ze prima voor geschikt, ook in een patrouillerol. Een boordheli is dan overbodig want beschikbaar vanop Koksijde of De Kooy. De schepen hebben een bemanning van 29 pax en accomodatie voor 63.

Hier ben ik het wel mee eens.

En over dat stukje ''jammer dat het Frans is'' daar ben ik het dan weer in eens met wat Huzaar aangaf dat het jammer is dat dit soort schepen niet in Nederland en/of België gebouwd zijn omdat we dat zelf net zo goed of misschien nog wel iets beter kunnen.

Het is en blijft een lelijk schip, maar dat maakt voor de taken die het gaat uitvoeren niks uit. Door het gebruik van de container modules (3x 20 voets op achterdek).

@Ace1 een (bemande) Mistral/Stinger opstelling zou nog mogelijk zijn op het uitstekende platform achterop (net onder het UAV-dek). Hier staat nu een DeFNder RCWS gepland, maar daar moet maar daar moet zonder problemen een SIMBAD-RC te plaatsen zijn met een 2 tal MANPADS er in. In de basis zijn dit Mistrals, maar misschien kan het ook wel met de Stinger of de KM moet een klein aantal Mistrals verwerven via België. Alle systemen zijn aan boord aanwezig om zo een systeem aan te sturen (4D radar, E/O sensor & CMS).


Ace1

@Stoonbrace hoe kijk jij tegen een licht Sam systeem aan voor de toekomstige mijnenjagers eventueel in een container?

Ace1

Citaat van: Stoonbrace op 22/07/2024 | 13:09 uurVermoedelijk eens heel diep nadenken, een operationeel concept uitwerken, een projectmanager aanduiden en...

er een paar bijkopen?

Je bedoelt de opvolger van de Frisc?

Huzaar1

#2562
Citaat van: Stoonbrace op 22/07/2024 | 13:09 uurMijnenjagen is inderdaad een core business van de Belgische en Nederlandse marines. We beheren samen Eguermin.

Dat begrijp ik, maar het belang ervan verandert hier wel naar mate van de operationele omstandigheden en dreigingen van de Marine.

Daarom stoten we ook OPV's en de grote landingsschepen af om een totaal nieuwe klasse te maken.

Dit soort heroriëntatie is vitaal, en dat is net te laat voor deze schepen geweest. Athans voor NL. Er zou voor ons nu een andere keuze gemaakt worden als we nu voor de behoefte zouden staan. Dat Is geen schande of het afgeven op product, maar een logisch gevolg van opereren met beperkte capaciteit. Ik denk dat 12 van dit soort schepen ook wat veel zijn, we opereren in vrijwel exact zelfde gebieden. N.m.m was dit het beste opgelost als de Belgische Marine de gehele capaciteit had overgenomen en wij dit vanaf andere schepen hadden gedaan.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

Citaat van: Benji87 op 22/07/2024 | 14:50 uurZelfs al zou je 10 FRISC's tot je beschikking hebben dan nog heb je niet de beschikking over een helikopter dek waarmee dus snelle interventies en SAR taken zijn uitgesloten. Onze OPV's zijn ook geregeld in de west ingezet voor dit soort taken zonder helikopters en daar was dat een groot gemis.

18 is alsnog erg sloom voor een patrouille boot.

En even uit interesse, weet jij hoe België de extra commando voering, logistieke capaciteit en accommodatie voor extra personeel realiseert? Is dat met containers bewerkstelligt?

Ik ga niet mee in deze redenering. Of het Frans is interesseert mij verder vrij weinig. Het gaat er vooral omdat we geen boten gaan inzetten voor taken waar ze eigenlijk niet geschikt voor zijn.

Ik had geen inzet in de West voor ogen, daar zijn ze niet voor geschikt. De BE/NL EEZ daarentegen zijn ze prima voor geschikt, ook in een patrouillerol. Een boordheli is dan overbodig want beschikbaar vanop Koksijde of De Kooy. De schepen hebben een bemanning van 29 pax en accomodatie voor 63.

Benji87

Citaat van: Stoonbrace op 22/07/2024 | 13:09 uurVermoedelijk eens heel diep nadenken, een operationeel concept uitwerken, een projectmanager aanduiden en...

er een paar bijkopen?

Zelfs al zou je 10 FRISC's tot je beschikking hebben dan nog heb je niet de beschikking over een helikopter dek waarmee dus snelle interventies en SAR taken zijn uitgesloten. Onze OPV's zijn ook geregeld in de west ingezet voor dit soort taken zonder helikopters en daar was dat een groot gemis.

Citaat van: Stoonbrace op 22/07/2024 | 10:04 uurDe hulls voor België, Nederland en Frankrijk zullen identiek zijn, Frankrijk bekijkt alleen een alternatief voor de LARS. Ze halen trouwens 18 knopen (en waarschijnlijk nog iets meer), geen 15.

18 is alsnog erg sloom voor een patrouille boot.

En even uit interesse, weet jij hoe België de extra commando voering, logistieke capaciteit en accommodatie voor extra personeel realiseert? Is dat met containers bewerkstelligt?

Citaat van: Stoonbrace op 22/07/2024 | 10:04 uurIk denk dat de voornaamste kritiek op dit forum is samen te vatten als 'het is Frans'. Jammer, want er zijn wel degelijk fundamenteel dingen die beter konden.


Ik ga niet mee in deze redenering. Of het Frans is interesseert mij verder vrij weinig. Het gaat er vooral omdat we geen boten gaan inzetten voor taken waar ze eigenlijk niet geschikt voor zijn.

Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 22/07/2024 | 12:56 uurIk denk dat het hem erin zit dat de behoeftestelling en het plan van eisen in deze schepen in een andere tijd zijn vormgegeven.

Ben er (en zo te zien alle reageerders onder de meest recente post op Marineschepen.nl )van overtuigd dat dit werk op een veel efficientere uitbesteed had kunnen worden.

Dan hadden we deze schepen dedicated kunnen vormen naar OPV's. Maar daar knelt de behoeftestelling weer met die van BE. Want ik denk dat de Belgische marine dit sowieso als haar core business beschouwt.

Dat het Frans is is vervelend omdat we deze schepen zelf kunnen bouwen. Over de inhoud en kwaliteit doe ik geen uitspraken, zal wel goed zitten dunkt me.

Mijnenjagen is inderdaad een core business van de Belgische en Nederlandse marines. We beheren samen Eguermin.

Stoonbrace

Citaat van: Ace1 op 22/07/2024 | 12:29 uurZover ik weet heeft Belgie de beschikking over maar 2 Frics hoe zie jij dat voor je?

Vermoedelijk eens heel diep nadenken, een operationeel concept uitwerken, een projectmanager aanduiden en...

er een paar bijkopen?

Flyguy

Citaat van: Huzaar1 op 22/07/2024 | 12:56 uurIk denk dat het hem erin zit dat de behoeftestelling en het plan van eisen in deze schepen in een andere tijd zijn vormgegeven.

Ben er (en zo te zien alle reageerders onder de meest recente post op Marineschepen.nl )van overtuigd dat dit werk op een veel efficientere uitbesteed had kunnen worden.

Dan hadden we deze schepen dedicated kunnen vormen naar OPV's. Maar daar knelt de behoeftestelling weer met die van BE. Want ik denk dat de Belgische marine dit sowieso als haar core business beschouwt.

Dat het Frans is is vervelend omdat we deze schepen zelf kunnen bouwen. Over de inhoud en kwaliteit doe ik geen uitspraken, zal wel goed zitten dunkt me.

Qua zelfbouw kan Nederland het casco en de sensoren bouwen en België de <20mm wapensystemen. Ik snap sowieso niet waarom we niet gewoon committen aan FN en die wat meer meenemen in de wereld van maritiem. Voor wat (ASWF) hoort wat (KKW), zou ik zeggen. Gelukkig zit ik niet bij DMO, of COMMIT bedoel ik  :cute-smile:

Huzaar1

Citaat van: Stoonbrace op 22/07/2024 | 10:04 uurDe hulls voor België, Nederland en Frankrijk zullen identiek zijn, Frankrijk bekijkt alleen een alternatief voor de LARS. Ze halen trouwens 18 knopen (en waarschijnlijk nog iets meer), geen 15.
De 'rol van commandovaartuig' wordt overgenomen doordat deze schepen groot genoeg zijn om te opereren zonder commandovaartuig. Voor eventuele boardings kan je 2 FRISC simultaan lanceren en heb je een UAV om contact te houden met het te boarden vaartuig. Ik denk dat de voornaamste kritiek op dit forum is samen te vatten als 'het is Frans'. Jammer, want er zijn wel degelijk fundamenteel dingen die beter konden.


Ik denk dat het hem erin zit dat de behoeftestelling en het plan van eisen in deze schepen in een andere tijd zijn vormgegeven.

Ben er (en zo te zien alle reageerders onder de meest recente post op Marineschepen.nl )van overtuigd dat dit werk op een veel efficientere uitbesteed had kunnen worden.

Dan hadden we deze schepen dedicated kunnen vormen naar OPV's. Maar daar knelt de behoeftestelling weer met die van BE. Want ik denk dat de Belgische marine dit sowieso als haar core business beschouwt.

Dat het Frans is is vervelend omdat we deze schepen zelf kunnen bouwen. Over de inhoud en kwaliteit doe ik geen uitspraken, zal wel goed zitten dunkt me.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Flyguy

#2555
Citaat van: Stoonbrace op 22/07/2024 | 10:04 uurDe hulls voor België, Nederland en Frankrijk zullen identiek zijn, Frankrijk bekijkt alleen een alternatief voor de LARS. Ze halen trouwens 18 knopen (en waarschijnlijk nog iets meer), geen 15.
De 'rol van commandovaartuig' wordt overgenomen doordat deze schepen groot genoeg zijn om te opereren zonder commandovaartuig. Voor eventuele boardings kan je 2 FRISC simultaan lanceren en heb je een UAV om contact te houden met het te boarden vaartuig. Ik denk dat de voornaamste kritiek op dit forum is samen te vatten als 'het is Frans'. Jammer, want er zijn wel degelijk fundamenteel dingen die beter konden.


1) Wat er fundamenteel beter kon was kijken naar een breder inzetbaar platform, zoals bijvoorbeeld Noorwegen doet. Nu kan het ook, maar dit platform is verre van optimaal voor patrouilletaken anders dan gewoon loitering ops. Het zijn prima MCM moederschepen, misschien wel de beste van Europa, maar het feit dat ze zo geoptimaliseerd zijn zónder verder iets goed te kunnen is jammer.

Idealiter hadden we iets gehad van het formaatje river class met eigen RAM en dezelfde kleine bemanning. Een iets hogere boeg en iets hogere rompsnelheid, voor seakeeping wat verder van huis. Zoals bijvoorbeeld wat Saab aanbood.

2) Ik vind idd Frankrijk wel jammer, zeker omdat we zo een grote kans hebben vergooid op meer samenwerking in Noord-Europa. Als we waren gegaan voor iets van Saab of de Noren hadden we veel meer leverage gehad in die sferen, bovendien had België dan grote kans om in de robotics wereld van Noord-Europa te treden. De Fransen beschouwen deze afname m.i. als transactioneel en misschien zelfs als een mooie manier om de BENELUX te penetreren en over te nemen, maar van echte samenwerking is weinig sprake. Taal, machtsverhoudingen en procedures zijn echt een issue.

Als we het dan chauvinistisch bekijken en vanuit een oogpunt wat de KM en de Nederlandse industrie echt steekt: Noord-Europa heeft maar 1 echt fregattenbouwend land: Duitsland. Het Noorden is een dun bezette markt die Nederland heel graag wat meer had willen bedienen, om te concurreren met de Duitsers die junctie baan hebben.  'inkopen' via een MCM programma met b.v. Zweden is dan een easy win. Eigenlijk is het zelfs wat men had gehoopt en daarom België een beetje op had gepressured binnen ABNL. België zoekt echter expres Frankrijk op om wat meer van het KM gezever af te zijn. De Marine Nationale laat België iets vrijer omdat hun scope groter is, terwijl de KM juist de micromanager is.

Maar goed, we gaan er het beste van maken. Qua MCM zit het iig goed. Nu de rest van de Belgische en Nederlandse marine nog.