Opvolging Alkmaar klasse

Gestart door Harald, 30/10/2014 | 10:19 uur

Lynxian

Citaat van: Ronald Elzenga op 20/05/2017 | 15:43 uur
Er zijn mijns inziens betere exemplaren met completer en beter en langer doordacht systeem...van Thales en Atlas Elektronik. Beiden inderdaad made in EU (wat is daar mis mee?) en worden ook overwogen door directe bondgenoten en buurlanden. En we hebben er al MCM systemen van gekocht. Bovendien, maar dat is persoonlijk, vind ik Israelische wapensystemen "besmet". Ik zou niet kopen van een land dat een wrede bezettingspolitiek voert. Zeker niet zoals dat de laatste jaren onder premier Netanyahu gaat.
Als Westen hebben we doorgaans weinig moeite om wapentuig te verkopen aan dubieuze landen, dus waarom problemen hebben met de koop van producten van een bondgenoot? Het is nou niet bepaald alsof Amerika's Reaper beleid onder Obama zulke fraaie beelden opleverden met alle opgeblazen bruiloften.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#246
Citaat van: Ronald Elzenga op 20/05/2017 | 15:44 uur
Nee dus..en steeds deze reactie begin ik nu echt een beetje kinderachtig te vinden. Middelbare school niveau... Grow up!!

Ik vind dat we in NL voldoende capaciteiten in huis hebben om het zelf te kunnen, dus je krijgt in deze je gelijk.

Ronald Elzenga

#245
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 20/05/2017 | 15:24 uur
EU fetisj   :cute-smile:
Nee dus..en steeds deze reactie begin ik nu echt een beetje kinderachtig te vinden. Middelbare school niveau... Grow up!!

Ronald Elzenga

#244
Citaat van: Parera op 20/05/2017 | 15:14 uur
Wat is er dan niet goed aan deze USV?
Er zijn mijns inziens betere exemplaren met completer en beter en langer doordacht systeem...van Thales en Atlas Elektronik. Beiden inderdaad made in EU (wat is daar mis mee?) en worden ook overwogen door directe bondgenoten en buurlanden. En we hebben er al MCM systemen van gekocht. Bovendien, maar dat is persoonlijk, vind ik Israelische wapensystemen "besmet". Ik zou niet kopen van een land dat een wrede bezettingspolitiek voert. Zeker niet zoals dat de laatste jaren onder premier Netanyahu gaat.

StrataNL

Citaat van: Parera op 20/05/2017 | 15:14 uur
Wat is er dan niet goed aan deze USV?

Misschien omdat deze voldoet aan de beschrijving/wensen die we eerder konden lezen van NL/BE marines.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 20/05/2017 | 15:24 uur
EU fetisj   :cute-smile:

Oke, ik kan me inbeelden dat een NL ontwikkeld (of EU ontwikkeld) systeem de voorkeur heeft maar dan moet er wel gekeken worden of het systeem dan ook net zo goed of beter is dan het niet EU product.

Ik neem aan dat de NL industrie makkelijk zelf een goede USV kan ontwikkelen dan zou ik daar ook voorstander van zijn i.p.v.  kopen in het buitenland.
Zo moeilijk kan zo'n USV niet zijn het is bestaande technologie op een simpele boot als platform.

jurrien visser (JuVi op Twitter)


Parera

Citaat van: Ronald Elzenga op 20/05/2017 | 14:54 uur
Demonstratie prima!..zolang we deze USV maar niet kiezen.

Wat is er dan niet goed aan deze USV?

Ronald Elzenga

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 19/05/2017 | 23:19 uur
IMDEX Asia: Seagull sets sail from Singapore - Shephard Media - Aerospace, defence and security news and analysis

"He said the Seagull was receiving interest from Asia, North America and Europe. Indeed, a mine-clearing demonstration for the Dutch and Belgian navies will occur next month in Belgium."

https://www.shephardmedia.com/news/uv-online/imdex-asia-seagull-sets-sail-singapore/#.WR9hKFbgoG4.twitter
Demonstratie prima!..zolang we deze USV maar niet kiezen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#238
IMDEX Asia: Seagull sets sail from Singapore - Shephard Media - Aerospace, defence and security news and analysis

"He said the Seagull was receiving interest from Asia, North America and Europe. Indeed, a mine-clearing demonstration for the Dutch and Belgian navies will occur next month in Belgium."

https://www.shephardmedia.com/news/uv-online/imdex-asia-seagull-sets-sail-singapore/#.WR9hKFbgoG4.twitter

StrataNL

Citaat van: Thomasen op 17/05/2017 | 17:40 uur
De Rotterdam heeft ook een paar punten  die stompzinnig zijn uitgedacht, en op de JWITT behoorlijk verbeterd zijn.

Kun je een paar voorbeelden noemen? Kan er ook wel een paar noemen maar ben wel benieuwd of ze overeenkomen  ;)
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

StrataNL

Citaat van: Parera op 17/05/2017 | 14:19 uur
Daar is dus iets mis gegaan in de ontwerp/plannings fase, de schepen zijn ontworpen voor missies voor langere periodes en/of verre bestemmingen, dus een grote vriesruimte is dan wel nodig. Zonde want een vriescel is in verhouding met de rest van het schip een klein bedragje extra.
Inderdaad, weet niet of het nu nog zo is hoor. Maar destijds was het zo, had iets met vers vs afbakbrood te maken  ;D ;D

CitaatIk denk dat er ook bij de Alkmaars vervangers goed moet worden gekeken waar de schepen ingezet zullen gaan worden, alleen op de noordzee en Noord Europa of ook missies in middelandse zee of zelfs wel de golf / Azie dan moeten de schepen daar vanaf de 1e minuut op worden ontworpen en niet zoals blijkbaar bij de OPV's maar even iets toevoegen.
Je kan natuurlijk niet alles 100% gedekt hebben maar dit soort dingen zijn te plannen.

Ik denk ook dat de mogelijkheid om de schepen te ontwerpen dat ze wereldwijd (zelfstandig) ingezet  te worden inclusief tropen en arctische gebieden onderzocht moet worden.

Mee eens, maar gezien de grootte van het schip denk ik wel dat het de bedoeling is dat de schepen meer expeditionair gaan optreden en ook wat breder inzetbaar zijn.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Citaat van: StrataNL op 17/05/2017 | 12:38 uur
Dat is juist. Ik begreep dat op de OPV's tijdens een missie vrijwel standaard een vriescontainer mee gaat, dus blijft er één plekje voor een missiecontainer over....

Daar is dus iets mis gegaan in de ontwerp/plannings fase, de schepen zijn ontworpen voor missies voor langere periodes en/of verre bestemmingen, dus een grote vriesruimte is dan wel nodig.
Zonde want een vriescel is in verhouding met de rest van het schip een klein bedragje extra.

Ik denk dat er ook bij de Alkmaars vervangers goed moet worden gekeken waar de schepen ingezet zullen gaan worden, alleen op de noordzee en Noord Europa of ook missies in middelandse zee of zelfs wel de golf / Azie dan moeten de schepen daar vanaf de 1e minuut op worden ontworpen en niet zoals blijkbaar bij de OPV's maar even iets toevoegen.
Je kan natuurlijk niet alles 100% gedekt hebben maar dit soort dingen zijn te plannen.

Ik denk ook dat de mogelijkheid om de schepen te ontwerpen dat ze wereldwijd (zelfstandig) ingezet  te worden inclusief tropen en arctische gebieden onderzocht moet worden.

StrataNL

Citaat van: ARM-WAP op 17/05/2017 | 12:15 uur
Het artikeltje 'snel' doorgenomen. De tekst die de foto's van de luiken begeleidt maakt idd vermelding van luiken. Geen lift: het is idd de kraan die gebruikt wordt.
Beide luiken worden naar boven toe opengeklapt opdat men er een 20 ft container door kan laten zakken naar het dek met fultifunctionele ruimte. Wanneer het luik boven dat dek gesloten is kan ook daarop een 20 ft container geplaatst worden.

Dat is juist. Ik begreep dat op de OPV's tijdens een missie vrijwel standaard een vriescontainer mee gaat, dus blijft er één plekje voor een missiecontainer over....
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

ARM-WAP

Het artikeltje 'snel' doorgenomen. De tekst die de foto's van de luiken begeleidt maakt idd vermelding van luiken. Geen lift: het is idd de kraan die gebruikt wordt.
Beide luiken worden naar boven toe opengeklapt opdat men er een 20 ft container door kan laten zakken naar het dek met fultifunctionele ruimte. Wanneer het luik boven dat dek gesloten is kan ook daarop een 20 ft container geplaatst worden.