Internationale fighter ontwikkelingen, deel 5

Gestart door Lex, 31/10/2014 | 21:04 uur

Elzenga

#30
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 07/11/2014 | 19:59 uur
.....

In Europa is-en blijft het akelig stil (met uitzondering van UCAV inspiraties). Vanaf 2030/35 hebben wie hier in Europa vast een paar voortreffelijke UCAV's maar ik zie ze nog niet de air dominance fighter vervangen en zijn we nog steeds bezig met het updaten van de eendenbekkies.
Dit heeft te maken met de ontwikkelings- en gebruikscyclus. Een aantal Europese landen vliegen met een moderner model (Typhoon, Rafale en Gripen) dan de Amerikaanse generatie F16, F15...of Russische (Mig29, SU-27).....4+, 4++ generatie...en zijn dus ook later met de volgende stap naar een nieuwe generatie.

Daarbij mogen we inmiddels wel wat afbreuk doen aan die zogenaamde 5e generatie. Op de F-22 na hebben 5e generatie toestellen(in ontwikkeling) zaken niet die "officieel" wel bij deze generatie horen...zoals stealthmotor(uitlaat)...supercruise. Spreek je eerder misschien over 5- generatie?!. Nogmaals..de F-22 is de uitzondering.

Dus tja...misschien is de volgende stap van gebruikers van nu de Typhoon, Rafale en Gripen wel naar een 5+ of misschien zelfs 6e generatie toestel. De cycli lopen dus niet synchroon.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#29
Citaat van: Elzenga op 07/11/2014 | 19:29 uur

Ik hoop dat meer mensen zien dat steeds meer (kern)landen hun eigen toestellen gaan ontwerpen en invoeren. Eerst nog met hulp, maar de volgende stap gewoon zelf. Ook die ontwikkeling lijkt me strategisch belangrijk bij de keuze voor je eigen toestellen...wat mij betreft in dit kader de focus op made in EU. Een les die de Amerikanen ons wederom leren overigens!

Lijkt mij een zeer goede zaak, in diverse landen zie je deze ontwikkelingen, ze staan te trappelen voor een eigen "5e-generatie" ontwikkeling en zijn bereid hiervoor in de buidel te tasten.

In Europa is-en blijft het akelig stil (met uitzondering van UCAV inspiraties). Vanaf 2030/35 hebben wie hier in Europa vast een paar voortreffelijke UCAV's maar ik zie ze nog niet de air dominance fighter vervangen en zijn we nog steeds bezig met het updaten van de eendenbekkies.

Als alle projecten slagen dan vliegen Japan, Z-Korea, Indonesië, Turkije, de VS, Rusland, China en India in 2030 met één of meerdere types eigen volgende generatie gevechtsvliegtuigen.

Dus ja.. het is van strategisch belang voor Europa, maar het kost eensgezindheid en geld, beiden zijn (nog) ver te zoeken en staan we met 2-0 achter.

Elzenga

Citaat van: Nikehercules op 07/11/2014 | 16:31 uur
Heel simpel, binnen de jachtvliegwereld heerst een enorme prestatiedrang. Beter zijn dan je buurman, het andere squadron, de andere basis en beter zijn dan andere luchtmachten. Zonder deze mindset haal je de vliegeropleiding niet, presteren dus.

Hier komt ook de ambitie vandaan om te willen werken met technologisch hoogstaande en moderne techniek. De Gripen kopen en een stapje terug doen is voor de jachtvliegwereld simpelweg geen optie.

De nationaliteit van het product speelt zeker een rol. Europa probeert leuk mee te doen maar staat in het niets bij de Amerikanen. Wil je de beste zijn dan zorg je dat je met hen traint en met Amerikaans materieel vliegt. Dat staat voor de KLu als een paal boven water.
Die mentaliteit is er ja..ook in Zweden..in Duitsland..Groot-Brittannië...Frankrijk...Brazilië..de VS...Rusland...enz enz..

Dus nee.....de keuze van de KLu en Nederland voor de F35 heeft niet zozeer te maken met deze mentaliteit. Want die is er dus niet alleen in Nederland. En in menig oefening zijn het niet de Amerikaanse toestellen en vliegers die steeds winnen.

De keuze voor de F35 is denk ik meer het resultaat van een zeer goed in elkaar stekend en uitgekookte Amerikaanse strategie om bondgenoten haar materiaal te laten kopen (zeg ik met toon van respect)...goed terug te zien binnen de KLu en haar werk- en denkwijze. Naast de pro-Atlantische voorkeur van een bepalend deel van de politiek in Den Haag.

Terug ontopic.

Ik hoop dat meer mensen zien dat steeds meer (kern)landen hun eigen toestellen gaan ontwerpen en invoeren. Eerst nog met hulp, maar de volgende stap gewoon zelf. Ook die ontwikkeling lijkt me strategisch belangrijk bij de keuze voor je eigen toestellen...wat mij betreft in dit kader de focus op made in EU. Een les die de Amerikanen ons wederom leren overigens!

Huzaar1

Citaat van: Thomasen op 04/11/2014 | 11:40 uur
First multiple release of Paveway IV from an RAF Typhoon is a success
BT017 with Paveway IV


Trials demonstrate enhanced air-to-surface capability for Typhoon


Working closely with the Royal Air Force and weapons manufacturer Raytheon UK  we have completed a series of flight trials culminating in the successful release of two Paveway IV precision guided weapons simultaneously from a Typhoon aircraft.   This is the first multiple release of the Paveway IV from an RAF Typhoon to multiple targets.

The trials were conducted by a joint industry and RAF team from Typhoon aircraft BT017 equipped with the very latest Phase 1 Enhancements package (P1Eb).  P1E implements full air-to-surface capability onto the Typhoon Tranche 2 aircraft.  The trials demonstrated the full air-to-surface capability of the P1Eb product, with the Paveway IV weapon, including self-designation with laser guidance to the target and GPS-only guided releases.

Steve Formoso, Typhoon Test Pilot said:  "What this trial has demonstrated is the ability of Typhoon armed with Paveway IV to attack multiple targets. The drop was part of a programme proving the latest P1Eb upgrade for the RAF Typhoon fleet.  P1Eb standard Typhoons can carry up to six Paveway IV weapons which can be released simultaneously against multiple targets."

Sean Cutler, deputy head of FAST Capability Acquisition at the MOD's Defence Equipment and Support organisation, said: "P1Eb allows Typhoon to begin realising its air-to-ground capability using Paveway IV, while also delivering in the air-to-air arena. Our ability to switch between air-to-air and air-to-ground modes is a big step, providing flexibility for our pilots on operations. This is a key step to delivering capability for the UK's Interim Force 15."

The trials build on an earlier series of flight trials to fully exploit the Paveway IV weapon with the Typhoon aircraft, delivering an effective air-to-surface capability. 

http://www.baesystems.com/article/BAES_177708?from=twitter-air&_afrLoop=440812030169000&_afrWindowMode=0&_afrWindowId=null#!%40%40%3F_afrWindowId%3Dnull%26_afrLoop%3D440812030169000%26from%3Dtwitter-air%26_afrWindowMode%3D0%26_adf.ctrl-state%3Dsuevxora1_9

Gelukkig is dat ding pas een decennium operationeel.
Faal project, die Eurofighter.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Nikehercules

#26
Citaat van: Strata op 03/11/2014 | 13:34 uur
Het is één grote schande! Waarom wil men dan toch per sé die F35 als we 'm alleen voor QRA gebruiken en anderhalve kist op missie kunnen sturen? Die logica ontgaat mij echt. Is het dan zo'n corrupte bende bij de Klu of is men zo "bang" voor de carrière (zoals Poleme tenminste eerlijk toegeeft) dat men geen duidelijk signaal afgeeft??? Ik heb het al vaker geroepen, maar de Klu helpt zichzelf op deze manier het graf in wat betreft jachtvliegtuigen.

Heel simpel, binnen de jachtvliegwereld heerst een enorme prestatiedrang. Beter zijn dan je buurman, het andere squadron, de andere basis en beter zijn dan andere luchtmachten. Zonder deze mindset haal je de vliegeropleiding niet, presteren dus.

Hier komt ook de ambitie vandaan om te willen werken met technologisch hoogstaande en moderne techniek. De Gripen kopen en een stapje terug doen is voor de jachtvliegwereld simpelweg geen optie.

De nationaliteit van het product speelt zeker een rol. Europa probeert leuk mee te doen maar staat in het niets bij de Amerikanen. Wil je de beste zijn dan zorg je dat je met hen traint en met Amerikaans materieel vliegt. Dat staat voor de KLu als een paal boven water.

Harald

KF-X Advanced fighter project moves forward [ID14D2] INDODEFENCE 2014
(KF-X = Korea, IF-X = Indonesie)



Last month Indonesia's defence minister Purnomo Yusgiantoro and South Korean ambassador to Indonesia, Cho Tai-young, signed a joint engineering and development agreement for the KF-X/IF-X fifth-generation fighter. While South Korea is shouldering 80 per cent of the development budget, Indonesia is to be the primary partner, with a 20 per cent stake. Indonesia first became associated with the programme through a memorandum of understanding in 2010.

KF-X (Korean Fighter, Experimental) began as a project to provide an aircraft to replace South Korea's F-4 Phantoms and F-5 Tigers, and maybe ultimately F-16s. The nation has a requirement for about 250 KF-Xs. Indonesia's version, the IF-X, could replace a number of types in the future, as well as allow air force expansion. The type would also be made available for export.

Korean officials expect the aircraft to first fly around 2020, and be in service from 2025.

Designed to be more capable than the F-16, but not in the same capability (or price) class as the Lockheed Martin F-35 Joint Strike Fighter, the KF-X/IF-X marks a considerable investment in capability for both nations, and further cements the growing defence relationship between them. Having examined a number of configurations, a twin-engined, single-seat design known as C103 was selected earlier this year. Technical development is already complete.

Design features of the C103 include a total of 10 weapon hardpoints with a capacity of 16,000 lb. Under the fuselage are four recesses for semi-conformal carriage of AMRAAM-class air-to-air missiles.

The aircraft is of low observable design, with caret-shaped intakes (of 781sq in capture area) and chined forward fuselage.

Wing alignments are 40° for the leading edge, which is mirrored by the leading-edge root extensions and all-moving horizontal tails, and 10° on the trailing edge. Wing aspect ratio is 2.7 and there are fullspan moving surfaces on leading and trailing edges. Two turbofans will provide more than 36,000 lb of thrust.

Lockheed Martin is expected to assist with development as part of its commitments of a deal to supply 40 F-35 JSFs to Korea. Significant technology transfer in various key areas was included in the contract, which was signed in September.

This arrangement mirrors an earlier one in which Lockheed Martin agreed to help KAI develop the T-50 jet trainer as part of the Korean F-16 purchase. Indonesia has acquired 16 T-50s to act as lead-in fighter trainers.

The IF-X is being exhibited here in model form on the Indonesian Ministry of Defence stand (Hall D, Stand 023). The 1:10 scale model shows how the aircraft might appear in TNI-AU service, complete with stand-off attack missiles, 'smart' glide bombs, and targeting and reconnaissance pods.

A model of the Korean KF-X version can be viewed on KAI's stand (Hall A, 043).

http://www.janes.com/article/45416/advanced-fighter-project-moves-forward-id14d2

ARM-WAP

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 06/11/2014 | 17:19 uur
Eerste F-35C afgeschoten
Ik weet niet hoe dat geinterpreteerd wordt in Nederlands Nederlands, maar ik versta daaronder dat er eentje werd neergeschoten :)

Lex


jurrien visser (JuVi op Twitter)


jurrien visser (JuVi op Twitter)

U.S. Air Force Advances T-X Program
   
by  Chris Pocock

November 5, 2014, 9:24 AM

A Capabilities Development Document (CDD) for the proposed T-X jet trainer is nearly complete, and will be sent to U.S. Air Force acquisition officials in the Pentagon by the end of January, according to Gen. Robin Rand, commander of Air Education and Training Command (AETC). At least five competing proposals may be offered for the 350-aircraft T-38 replacement. Earlier this year, suggestions that the program might be deferred were proved wrong, when the Air Force published the FY2015 budget request that previewed a spend of $503 million on the T-X over the next five years.

At the recent AFA Convention, Rand told media that the CDD would not express any preference for an off-the-shelf buy versus a new design. This seemingly contradicted earlier suggestions by acquisition chiefs in the Pentagon, that a non-development solution would be preferred. Existing candidates include the Hawk Advanced Jet Trainer (AJT) proposed by maker BAE Systems in partnership with Northrop Grumman and L-3; the M346 (T-100) proposed by maker Alenia Aermacchi in partnership with General Dynamics and CAE, and the T-50 proposed by Korean Aerospace Industries (KAI) with development partner Lockheed Martin. New designs include a trainer version of the recently flown Textron Airland Scorpion, and a clean-sheet proposal that is expected from Boeing. The latter will have some design input from Saab, but is not based on the two-seat version of the Gripen fighter, according to Boeing officials.

Gen. Rand also said that the CDD would not express a preference for a single-engine aircraft versus a twin. However, some of the above candidates may be disadvantaged (or even eliminated) by three key requirements that AETC does intend to specify. These are sustained g, instantaneous g and speed, according to Rand. The AETC commander said that discussion is continuing over whether to specify additional missions for the T-X, such as aggressor training.

The AETC commander confirmed to AIN that "downloading" of flying training hours from front-line fighters such as the F-22 and the F-35 to the less-expensive-to-operate T-X would be a goal of the project. But the most important question is how much flying training to offload into simulation, Rand added.

http://www.ainonline.com/aviation-news/2014-11-05/us-air-force-advances-t-x-program

Lex


dudge

First multiple release of Paveway IV from an RAF Typhoon is a success
BT017 with Paveway IV


Trials demonstrate enhanced air-to-surface capability for Typhoon


Working closely with the Royal Air Force and weapons manufacturer Raytheon UK  we have completed a series of flight trials culminating in the successful release of two Paveway IV precision guided weapons simultaneously from a Typhoon aircraft.   This is the first multiple release of the Paveway IV from an RAF Typhoon to multiple targets.

The trials were conducted by a joint industry and RAF team from Typhoon aircraft BT017 equipped with the very latest Phase 1 Enhancements package (P1Eb).  P1E implements full air-to-surface capability onto the Typhoon Tranche 2 aircraft.  The trials demonstrated the full air-to-surface capability of the P1Eb product, with the Paveway IV weapon, including self-designation with laser guidance to the target and GPS-only guided releases.

Steve Formoso, Typhoon Test Pilot said:  "What this trial has demonstrated is the ability of Typhoon armed with Paveway IV to attack multiple targets. The drop was part of a programme proving the latest P1Eb upgrade for the RAF Typhoon fleet.  P1Eb standard Typhoons can carry up to six Paveway IV weapons which can be released simultaneously against multiple targets."

Sean Cutler, deputy head of FAST Capability Acquisition at the MOD's Defence Equipment and Support organisation, said: "P1Eb allows Typhoon to begin realising its air-to-ground capability using Paveway IV, while also delivering in the air-to-air arena. Our ability to switch between air-to-air and air-to-ground modes is a big step, providing flexibility for our pilots on operations. This is a key step to delivering capability for the UK's Interim Force 15."

The trials build on an earlier series of flight trials to fully exploit the Paveway IV weapon with the Typhoon aircraft, delivering an effective air-to-surface capability. 

http://www.baesystems.com/article/BAES_177708?from=twitter-air&_afrLoop=440812030169000&_afrWindowMode=0&_afrWindowId=null#!%40%40%3F_afrWindowId%3Dnull%26_afrLoop%3D440812030169000%26from%3Dtwitter-air%26_afrWindowMode%3D0%26_adf.ctrl-state%3Dsuevxora1_9

Harald

F-35C To Navy: Note My Lovely USS Nimitz Landings



ABOARD USS NIMITZ: The first F-35C seemed to float through the air toward the slowly pitching deck of the USS Nimitz, looking as if it was hanging by a wire and heading implacably to the ship's arresting wires. The weather was gorgeous, with the massive carrier sailing some 40 miles off the San Diego coast through small swells and under gorgeous cloud-scudded cerulean blue skies.

The F-35C's wings didn't wobble at all on final approach as test pilot Cdr. Tony "Brick" Wilson guided her in. And on its first try the plane's tail hook grabbed the third arresting wire — the catch most favored by Navy pilots — at 12:19 pm. When an F-18 Hornet landed minutes later, the plane's wings twitched slightly up and down on its approach and the pilot snagged the fourth wire, second to the bottom in the Navy hierarchy of carrier landing awards.

Then the second F-35C test plane came in just as steady and firm as the first. It also snagged the third wire, sending a clear message to the Navy's aviation community that the Lockheed Martin plane not only could handle carrier landings, but could execute them with aplomb.



http://breakingdefense.com/2014/11/f-35c-to-navy-note-my-perfect-uss-nimitz-landings/

Harald

Wat mij eigenlijk nu pas opviel in de vergelijking van de X-32 van Boeing en de F-35 van Lockheed Martin is de positie van het hoofdlandingsgestel. Namelijk dat bij de X-32 het landingsgestel verdwijnt in de vleugels en bij de F-35 eigenlijk in de romp/buik van het toestel.

Was de interne bomb/weapons-bay bij Boeing dan ook groter/ruimer dan dat hij nu is bij de F-35 ?

Zie het verschil :

X-32 landingsgestel


F-35 landingsgestel



En ook de uitlaat tussen de X-32 en de F-35 is wezenlijk anders, de X-32 heeft een veel meer stealth achtige uitlaat, ala trust vectoring, zoals bij de F-22.




dudge

Of de inslag van wat shrapnel, poleme heeft al meer dan eens betoogd dat de gewichtsbesparing voor een groot deel uit de survivability is gekomen.