Internationale fighter ontwikkelingen, deel 5

Gestart door Lex, 31/10/2014 | 21:04 uur

Poleme

Citaat van: Harald op 14/12/2015 | 10:32 uur

PALMDALE -- Amid signs of growing U.S. Air Force and Navy interest in a sixth-generation combat aircraft, Northrop Grumman is accelerating studies of key technologies for directed energy weapons and thermal management, which it says will be fundamental to future capability. The company, whose last venture into the air dominance arena in the 1980s, the YF-23, lost out to Lockheed Martin's F-22 in the advanced tactical fighter contest, has unveiled new  images

http://aviationweek.com/defense/northrop-grumman-studies-technologies-f-22-fa-18-replacement

Als ik kijk naar de afmeting van de cockpit en de rest van het toestel, dan wordt het een groot toestel.
Groter betekend waarschijnlijk ook ; meer brandstof, groter bereik, meer interne ruimte, meer wapens.
Harry Hillaker van General Dynamics ontwierp ooit de F-111 Aardvark.  Deze kist kan ruim 19.000 liter peut intern meenemen en intern ook nog eens 4x 2.000 ponders.  Toch gingen jongens uit het veld klagen bij Hillaker, kan dat nou niet anders?

Toen de F-15 Eagle door McDonnell Douglas werd ontworpen, was deze vergeleken met zijn voorganger, de F-4 Phantom, minder geavanceerd.
Jullie willen betere acceleratie, meer klimvermogen?   Goed, dan bouwen we sterkere motoren in.   Jullie willen meer vliegbereik en een langere vliegduur?   Okee, dan verhogen we de peut voorraad.

Toen kwam de 'fighter maffia'.  Wij willen een jachtvliegtuig met een zo hoog mogelijke verhouding tussen motorvermogen en gewicht Thrust - Weight ratio, T/W).  Zoveel mogelijk Specific Engine Power, zodat je bij scherpe manoeuvres nog voldoende motorvermogen overhoud om die scherpe manoeuvres vol te houden.
En een zo laag mogelijke vleugelbelasting, in andere woorden: heel veel vleugel oppervlak tegen een zo laag mogelijk gewicht.
Deze kist moest ook nog eenvoudig, licht gewicht, klein en dus goedkoop zijn.
EN ... ze eisten een groot vliegbereik en lange vliegduur.
Heel veel 'paardenkrachten',  een grote veel luchtweerstand leverende vleugel, een grote 'zeepbel' achtige cockpit kap zodat je goed rondom zicht hebt;  een zo licht en klein mogelijke casco en nog ver kunnen vliegen ook.

Meestal eindigen zulk soort ontwerpen in heel veel motor en heel weinig beschikbare peut.  Denk aan de Britse Lightning, de MiG-21 en de '104' (Starfighter).
De ontwerpers van de Light Weight Fighter (LWF), later Air Combat Fighter,  moesten hun kist rondom de krachtige F100 motor ontwerpen.
In plaats van een recht toe recht aan ontwerp wijze als bij de F-15 Eagle.   Ging men de LWF juist op een heel verfijnde manier ontwerpen.
Was de F-15 (net als de F-111 overigens) een kist die in de McDonnell Douglas traditie altijd wat zwaarder /sterker werd geconstrueerd dan nodig. Kan altijd handig zijn bij een te harde landing of gevecht schade.
Werd de LWF net als de Japanse A6M 'Zero' over al net sterk genoeg geconstrueerd om het gewicht zo minimaal te houden.
In dat kleine vliegtuig probeerde men toch zoveel mogelijk peut te stouwen als mogelijk.
Maar om aan de tegenstrijdige eisen van grote wendbaarheid en toch groot vliegbereik te voldoen.
Focuste men op een zo minimaal mogelijke totale luchtweerstand.  
Kom daar maar eens om bij de F-18C/D Hornet, die een 1,5 keer grotere luchtweerstand heeft dan de F-15C/D Eagle.

De totale fighter markt heeft er qua geproduceerde aantallen altijd uitgezien als een piramide.
Een kleine marktsegment met grote, zware en (zeer) dure gevechtsvliegtuigen in de top van de piramide.
En een veel groter marktsegment met goedkope kleine, lichte en niet al te complexe kisten, die soms heel capabel kunnen zijn.

De '104' koste NLG 6 miljoen / dik EUR 2,7 miljoen, dat was duur voor die tijd.  De F-16A/B koste fly-away NLG 22 miljoen / EUR 10 miljoen en had een systeemprijs van NLG 40 / EUR 18,15 miljoen.   En de F-35A gaat volgens een Noorse juridisch bindende Request For Information USD 165 - 235 miljoen kosten.

Hoeveel gaan die F-X en F-XX kosten ?
USD 450 en 550 miljoen per stuk, misschien wel USD 750 miljoen?   En hoeveel worden er dan gebouwd ?

Eens komt er een tijd dat een luchtmacht maar uit 1 gevechtsvliegtuig bestaat.

'Maar hoe verging het ook al weer met die grote en zware dinosauriërs ?  Ze werden vervangen door veel lichtere en doelmatiger zoogdieren.'   ;)
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

dudge

Citaat van: Harald op 14/12/2015 | 10:32 uur


PALMDALE -- Amid signs of growing U.S. Air Force and Navy interest in a sixth-generation combat aircraft, Northrop Grumman is accelerating studies of key technologies for directed energy weapons and thermal management, which it says will be fundamental to future capability. The company, whose last venture into the air dominance arena in the 1980s, the YF-23, lost out to Lockheed Martin's F-22 in the advanced tactical fighter contest, has unveiled new  images

http://aviationweek.com/defense/northrop-grumman-studies-technologies-f-22-fa-18-replacement

Als ik kijk naar de afmeting van de cockpit en de rest van het toestel, dan wordt het een groot toestel.
Groter betekend waarschijnlijk ook ; meer brandstof, groter bereik, meer interne ruimte, meer wapens.

In ieder geval een sleek ding om te zien.

Harald



PALMDALE -- Amid signs of growing U.S. Air Force and Navy interest in a sixth-generation combat aircraft, Northrop Grumman is accelerating studies of key technologies for directed energy weapons and thermal management, which it says will be fundamental to future capability. The company, whose last venture into the air dominance arena in the 1980s, the YF-23, lost out to Lockheed Martin's F-22 in the advanced tactical fighter contest, has unveiled new  images

http://aviationweek.com/defense/northrop-grumman-studies-technologies-f-22-fa-18-replacement

Als ik kijk naar de afmeting van de cockpit en de rest van het toestel, dan wordt het een groot toestel.
Groter betekend waarschijnlijk ook ; meer brandstof, groter bereik, meer interne ruimte, meer wapens.

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 14/12/2015 | 09:23 uur
Israel, US examining F-35B sale

http://www.jpost.com/Israel-News/Israel-US-examining-F-35B-sale-437211

Ik kan me niet voorstellen dat IAF gaat voor de F-35B, in alles de mindere dan de F-35A(I), die ze al hebben.


Sparkplug

Norway authorizes purchase of 6 more Lockheed F-35 fighter jets (En nu nog goedkeuring voor de jaren 2021 t/m 2024)

By Andrea Shalal, Washington DC | December 11, 2015

Norway has approved a defense budget that authorizes the purchase of six additional Lockheed Martin Corp F-35 fighter jets for delivery in 2020, Endre Lunde, a spokesman for Norway's F-35 program, said on Friday.

The purchase will bring the total number of jets authorized by Norway to 28, Lunde said.

http://www.reuters.com/article/lockkheed-fighter-norway-idUSL1N1401HO20151211#IogCSri9iHzLmiMs.99

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.


Poleme

Citaat van: Thomasen op 13/12/2015 | 11:19 uur
Het idee dat we tegen 2030 te maken hebben met stealth, mach 6 vliegende en laser schietende toestellen komt ook mij wat vergezocht over. Misschien als er een directe oorlog met China komt ofzo, maar anders is het volgens mij echt te vergeten.
1988, de F-117A Nighthawk stealth bommenwerper wordt onthult.  Hollandse Signaal Apparaten is niet onder de indruk en vindt deze technologie maar controversieel.  Citaat: we verhogen de kwaliteit van onze radars en dan is die steelsheid ook weer geneutraliseerd.
Lente 2002, het eerste LCF komt in de vaart en de radar operators kijken hun ogen uit.  Later blijkt het LCF ook stealth kisten zoals de F-117A en B-2A op te kunnen sporen.  De Amerikanen zijn niet gecharmeerd.  

Oorspronkelijk zou de semi-steelse F-35 veel verder moeten kunnen vliegen dan de 'teen fighters'.
Helaas, op de F-35A zit al ongeveer 650 kg radar absorberend materiaal (RAM).  En de 'moon pool' voor de LiftFan en relatief zware en veel ruimte vretende wapenschachten zorgen voor een plompe en dus veel luchtweerstand leverende romp.  De Israelische luchtmacht verwijderd een groot deel van die RAM, om toch nog aardig ver toe te kunnen slaan.
Tegelijkertijd maken ze hun F-35I's, F-15's en F-16's juist steels door de vijandelijke radars electronisch af-, of te misleiden of door inkomende radar straling te neutraliseren door actieve annulering van de teruggekaatste golven.

Mach 6.  Ik lees in de link daar niets over.  Maar zowel in zwarte als de witte wereld zijn er al meer dan 30 jaar allerlei ontwikkelingen aan de gang.
Ik geloof niet in die veel te dure Long Range Strike Bomber (LRSB).   Vliegend met een kruissnelheid van ruwweg 830 - 975 km/u en vertrouwend op fysieke steelsheid in de vorm van radar deflecterende constructies en RAM.
Ik denk dat je op de lange afstand alleen kan overleven door veel hoger en veel sneller te gaan vliegen.
Dan moet je denken aan snelheden >Mach 5 en hoogtes > 30 km.

Laserwapens.  Beam him down Scotty!
In de oren van velen van jullie klinkt dit nog steeds als science fiction.
Beter kunnen we spreken over Directed Energy Weapons (DEW) en daar wordt ook al decennia aan gewerkt.
In werkelijkheid is er al een anti schip / land attack raket op de markt, die beschikt over een DEW.
En, de F-22A Raptor kan haar radar inzetten als High Power Microwave wapen.  De F-35A gaat ook beschikken over deze capaciteit.  In eerste instantie tegen inkomende raketten, maar je kunt er ook in een Within Visual Range gevecht de elektrische apparatuur van je tegenstander mee storen of vernietigen.
De invoering van DEW's gaat heel wat veranderen in de lucht oorlog.

Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Asia's Quest For Stealth: Advanced Combat Aircraft Projects [PART 2]

By Stephen Paul Brooker  • on December 13,

http://www.valuewalk.com/2015/12/asia-stealth-advanced-combat-aircraft-2/?all=1

dudge

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 13/12/2015 | 11:46 uur
Ik denk ook dat dit 2 bruggen te ver is voor 2030/2040, wel denk ik dat in de periode 2 nieuwe toestellen rondvliegen, de FA/XX voor de USN in een bemande en onbemande variant waarbij de focus zal liggen op bereik gezien de beperkingen waar een carrier strike fleet momenteel tegen aan loopt.

De USAF zal ongetwijfeld sterk inzetten op de F/X als F22 en F15 vervanger, een pure air dominance kist immers alle/veel ander capaciteiten zullen worden overgenomen door onbemande systemen.

Een revolutionaire 6e generatie kist is denk ik meer toekomst muziek voor het laatste kwart van deze  eeuw, de FA/XX en de F/X zullen niet meer zijn dan 5e generatie aangevuld met de LRS-B en een behoorlijk aantal minder geavanceerde systemen mede mogelijk gemaakt door een aanzienlijke reductie van het aantal F35A en C.

Precies, die toestellen, als die er al gaan komen, en niet gewoon een F35E word ofzo, zullen meer op de huidige generatie lijken dan op de tekeningetjes van de PR afdelingen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#1416
Citaat van: Thomasen op 13/12/2015 | 11:19 uur
Het idee dat we tegen 2030 te maken hebben met stealth, mach 6 vliegende en laser schietende toestellen komt ook mij wat vergezocht over. Misschien als er een directe oorlog met China komt ofzo, maar anders is het volgens mij echt te vergeten.

Ik denk ook dat dit 2 bruggen te ver is voor 2030/2040, wel denk ik dat in de periode 2 nieuwe toestellen rondvliegen, de FA/XX voor de USN in een bemande en onbemande variant waarbij de focus zal liggen op bereik gezien de beperkingen waar een carrier strike fleet momenteel tegen aan loopt.

De USAF zal ongetwijfeld sterk inzetten op de F/X als F22 en F15 vervanger, een pure air dominance kist immers alle/veel ander capaciteiten zullen worden overgenomen door onbemande systemen.

Een revolutionaire 6e generatie kist is denk ik meer toekomst muziek voor het laatste kwart van deze  eeuw, de FA/XX en de F/X zullen niet meer zijn dan 5e generatie aangevuld met de LRS-B en een behoorlijk aantal minder geavanceerde systemen mede mogelijk gemaakt door een aanzienlijke reductie van het aantal F35A en C.

dudge

Citaat van: FA op 13/12/2015 | 10:51 uur
This Is Northrop Grumman's Idea Of A Sixth-Generation Fighter, But Is It Feasible?
Citaat
In fact, I have been leery about discussing the whole "sixth-generation fighter" hype at all because it just sounds silly—almost childish, really, at this point. Not only will it likely be totally unaffordable in light of the F-35 program's drain on future tactical air combat dollars

Het idee dat we tegen 2030 te maken hebben met stealth, mach 6 vliegende en laser schietende toestellen komt ook mij wat vergezocht over. Misschien als er een directe oorlog met China komt ofzo, maar anders is het volgens mij echt te vergeten.

jurrien visser (JuVi op Twitter)


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Asia's Quest For Stealth: Advanced Combat Aircraft Projects [PART 1]

By Stephen Paul Brooker  • on December 12, 2015

http://www.valuewalk.com/2015/12/asia-quest-for-stealth-advanced-combat-aircraft-projects/?all=1


Sparkplug

#1412
Citaat van: Ace1 op 12/12/2015 | 13:17 uur
Leg mij dan uit waarom de  Alenia Aermacchi - M-346  dan meedoet met de  USAF T-X Trainer Competition?

http://www.asdnews.com/news-47187/GD_and_Alenia_Aermacchi_Join_Forces_for_USAF_T-X_Trainer_Competition.htm?HASH=8dcecd09637ea88243df6a00b4665c5e

https://www.flightglobal.com/news/articles/us-air-force-industry-prepare-for-t-38-replacement-343393/

De T-346/M-346 doet mee, omdat het een Trainer (met LIFT capaciteiten) is en het om de T-X competitie gaat  ;)

Edit. Teruglezend vermoed ik dat er verwarring is ontstaan over de volgende quote.
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 12/12/2015 | 12:24 uur
Het zal mij benieuwen wat toekomstige keuzes gaan worden en wie er met de hoofdprijs vandoor gaat, het F35 concept wordt in ieder geval, gelukkig, losgelaten en we kunnen ons opmaken voor wellicht 2 operationele types, geleverd door 2 producenten, na 2035.

Waar blijft het Europese initiatief?
Hiermee wordt dus een initiatief bedoeld wat betreft nieuwe Europese fighter ontwerpen, en heeft het niets te maken met de USAF T-X Competition.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 12/12/2015 | 13:17 uur
Leg mij dan uit waarom de  Alenia Aermacchi - M-346  dan meedoet met de  USAF T-X Trainer Competition?



Een trainer is een volledig ander verhaal... daarnaast heb ik zo het vermoeden dat de Italiaan volledig kansloos is in de VS T-X competitie, ik zou mijn kaarten zetten op een Amerikaans clean sheet ontwerp en geeft met name Boeing-Saab uitermate goede kansen.