17 Pantserinfanteriebataljon van zwaar naar licht

Gestart door StrataNL, 21/01/2015 | 15:56 uur

Mourning

Ik vind het heel kenmerkend dat zelfs de bataljonscommandant van het 17e, hoewel voorzichtig, kritiek uit op de opzet zoals deze in ieder geval nu is. Dat hij dit in een stukje berichtgeving van officiele zijde laat doorschemeren zegt mij dat hij met de "censuur" eraf waarschijnlijk totaall niet tevreden is waar hij nu mee moet gaan werken.

M.b.t. de overgang naar gemotoriseerd: puur ingegeven door budgettaire redenen (gemotoriseerd is goedkoper dan gemechaniseerd) met een zwak "ideologisch" sausje er over om meer/makkelijker missies in moeilijk toegankelijk gebieden in m.n. Afrika te kunnen uitvoeren. Dat daar een volledige (mini-)brigade voor moet worden omgevormd lijkt mij echt volledige kul.

Maar goed, zoals gezegd, het zijn de centjes die bepalen en niet de goed onderbouwde veiligheidsanalyses.

Ik vat deze omschakeling maar gewoon kort samen als:  :sick:
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Ros

Citaat van: Poleme op 21/01/2015 | 23:34 uur
"Zie het meer in het licht waar de KL naar toe gaat in de toekomst, kleiner en lichter."
Uuhh, waarom vervangt men dan ca. 18 tons YPR-765's door ca. 35 - 36 tons CV90's en Boxer's.  Waarom werden de ruwweg 28 tons M-109's vervangen door 55 tons PzH-2000's?

De door jou  genoemde vervanging is m.i. al even geleden. De CV90's worden nu (bij 17PAINFBAT) vervangen door de Bushmaster.

Poleme

Citaat van: Ros op 21/01/2015 | 18:50 uur
Zal een van de redenen zijn, maar niet de werkelijke reden. Zie het meer in het licht waar de KL naar toe gaat in de toekomst, kleiner en lichter. Zeker niet meer in de gedachte dat wij een Rode Beer en/of Gele Tijger te lijf moeten gaan en kunnen.

De reservistencomponent gaat zeker groter worden en een grotere rol spelen....en waarom niet. Deze eenheden zijn nu al netjes over het hele land verdeeld en zijn heel snel inzetbaar.
"Zie het meer in het licht waar de KL naar toe gaat in de toekomst, kleiner en lichter."
Uuhh, waarom vervangt men dan ca. 18 tons YPR-765's door ca. 35 - 36 tons CV90's en Boxer's.  Waarom werden de ruwweg 28 tons M-109's vervangen door 55 tons PzH-2000's?
Men had de dure ontwikkeling van de in mijn ogen veel te zware Boxer helemaal niet hoeven te uitvoeren, als men voor de 16 - 27 tons Patria AMV had gegaan.

Ik ben geen coniferenbroeder, maar ik laat eens resoluut zijn (zit in de aard van dit beestje).   We pletteren alle Fennek's, Bushmasters Infantry Mobility Vehicles (IMV), Boxers, CV90's eruit.
De Fennek's en een deel van MB's worden vervangen door Iveco LMV's.
De rest wordt vervangen Patria AMV's in verschillende varianten.  Een transport, IFV, 120 mm NEMO mortier; 120mm direct vuur; command & control en een verkenning uitvoering.
En we gaan bekijken of we de 155mm houwitsers uit de PzH-2000 casco's kunnen uitbouwen en overzetten op een wiel voertuig van ca. 18 ton.

De basis bouwsteen van de expeditionaire KL wordt de Sub Gevechtsgroep Tactische geCombineerde Wapens (SGTCW).
Deze bouwstenen zijn opschaalbaar en modulair en altijd expeditionair.
De basis wordt gevormd door 3 lichte / gemotoriseerde infanterie pelotons en 1 gemechaniseerd peloton.  Mocht het dreigingsbeeld dat vereisen dan kan men ook gaan voor 3 mech pelotons / 3 lichte inf pelotons.   Aan deze 4 pelotons kunnen hangt een genie peloton en een gemengd logistiek en staf peleton. Artillerie en andere ondersteuningen eenheden worden aan deze SGTCW opgehangen, naar gelang de situatie.   De SGTCW heeft organiek wel een intel capaciteit.
De ongeveer 200 koppen grote SGTCW wordt geleid door 2 kapiteins die over een grote mate van autonomie beschikken, waarbij de tweede kapitein verantwoordelijk is voor coƶrdinatie van vuur ondersteuning.
Uit meerdere SGTCW's kan een Gevechtsgroep Tactische geCombineerde Wapens (GTCW) ter grote van een versterkt bataljon worden geformeerd.
Een GTCW bestaan uit 3 mot. / lichte infanterie compagnieƫn, 1 gemechaniseerde compagnie en 1 genie compagnie.
Of bij een gevaarlijkere tegenvoeter: 3x mech cie, 1 inf cie en 1 genie cie.  Aan deze GTCW kunnen ook weer modulair verschillende ondersteunende eenheden worden opgehangen.  De GTCW commandant is kolonel.

Deze SGTCW's em GTCW's doen vergeleken met de huidige KL minder aan force protection, maar structureel aanzienlijk meer aan snel manoeuvreren.
Deze KL nieuwe stijl zal aanzienlijk minder behoeft hebben aan veel te dure en niet altijd beschikbare lucht ondersteuning.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

dudge

Citaat van: Elzenga op 21/01/2015 | 22:52 uur
De Bushmasters gebruiken om te wennen aan optreden met wielvoertuigen...en op termijn de Boxer IGVs invoeren. Als men zich tenminste zelf nog serieus wenst te nemen bij het CLAS en Defensie...

In welk opzicht?

Elzenga

De Bushmasters gebruiken om te wennen aan optreden met wielvoertuigen...en op termijn de Boxer IGVs invoeren. Als men zich tenminste zelf nog serieus wenst te nemen bij het CLAS en Defensie...

Nikehercules

Citaat van: CO4U op 21/01/2015 | 21:38 uur
Deze laatste had een 25mm kanon en werd afgedankt als een 'battlefield-taxi', waarbij de CV90 als volwaardig IGV wordt beschouwd (en terecht).

Wat natuurlijk niet alleen met het kaliber van het kanon te maken had.

CO4U

Citaat van: Ros op 21/01/2015 | 20:26 uur
Ik kan uit het artikel niet opmaken dat er een  35 mm kanon op de Bushmaster komt ?  Een M242 Bushmaster (25 mm), bijvoorbeeld, past er ook prima op, of een .50, kan ook.

Als je dat een groot (aldus het artikel) boordkanon wil noemen... Een .50 is een machinegeweer, geen kanon... Mijn sarcasme werd aangewakkerd door de manier waarop die zin in het artikel was geformuleerd i.c.m. de realiteit dat gloednieuwe CV90s worden afgedankt, terwijl ze nog warm uit de oven zijn. Die warme broodjes werden kort geleden met veel fanfare binnen geklapt met als grootste argument dat zij meer vuurkracht hadden t.o.v. de YPR-765 PRI/PRCO-B. Deze laatste had een 25mm kanon en werd afgedankt als een 'battlefield-taxi', waarbij de CV90 als volwaardig IGV wordt beschouwd (en terecht).

Citaat van: Strata op 21/01/2015 | 20:27 uur
Reken daar maar niet op. Eerder aanpassing van het aantal Boxers, of wisselen van modules met een toren erop.

Ik kan het niet helpen dat de positief gebrachte surrogaat berichtgeving van defensie soms sarcasme bij mij oproept, neem het alsjeblieft niet te serieus  :P

Ros

Citaat van: Harald op 21/01/2015 | 20:23 uur
alle CV90 behouden en Boxer igv extra naast de Boxer troepentransport 

De Leopard niet vergeten, kan er ook naast  :devil:

StrataNL

#12
Citaat van: Harald op 21/01/2015 | 20:23 uur
alle CV90 behouden en Boxer igv extra naast de Boxer troepentransport  

Contract is al getekend hoor, die CV90's komen nie meer terug.
Zelf vind ik de Bushmaster ook te licht gepantserd als APC, Boxer toch wel het minimum. Buma meer als utility voertuig.

Citaat van: CO4U op 21/01/2015 | 17:45 uur
Geweldig, wachten op een 35mm kanon op een Bushmaster dus 8)

Reken daar maar niet op. Eerder aanpassing van het aantal Boxers, of wisselen van modules met een toren erop.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Ros

Citaat van: CO4U op 21/01/2015 | 17:45 uur
Geweldig, wachten op een 35mm kanon op een Bushmaster dus  

Ik kan uit het artikel niet opmaken dat er een  35 mm kanon op de Bushmaster komt ?  Een M242 Bushmaster (25 mm), bijvoorbeeld, past er ook prima op, of een .50, kan ook.

Harald

alle CV90 behouden en Boxer igv extra naast de Boxer troepentransport 

dudge

Citaat van: Elzenga op 21/01/2015 | 19:16 uur
of gewoon niet zeuren en de Boxer IGV invoeren ;)...

Dat kan. Maar als we echt stoppen met zeuren breng dan die CV90s terug, met mogelijkheid te exploiteren.

Oorlogsvis

Vreselijk slecht nieuws toch...ze hadden dit besluit moeten terugdraaien..en al helemaal belachelijk om een bushmaster met een 35mm kanon te zien dat is toch geen porem ?

Elzenga

Citaat van: Strata op 21/01/2015 | 17:59 uur
Toch zou een BAE Systems TRT-R30MK 30mm Tactical Remote Turret of iets dergelijks niet verkeerd staan lijkt me.


of gewoon niet zeuren en de Boxer IGV invoeren ;)...

Ros

Citaat van: Tanker op 21/01/2015 | 16:45 uur
Gewoon ingegeven wegens een tekort aan geld. Eerst de tanks er uit, nu de CV90's. What's next?

Zal een van de redenen zijn, maar niet de werkelijke reden. Zie het meer in het licht waar de KL naar toe gaat in de toekomst, kleiner en lichter. Zeker niet meer in de gedachte dat wij een Rode Beer en/of Gele Tijger te lijf moeten gaan en kunnen.

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 21/01/2015 | 16:52 uur
en de NATRES krijgt in NL de hoofdrol.

De reservistencomponent gaat zeker groter worden en een grotere rol spelen....en waarom niet. Deze eenheden zijn nu al netjes over het hele land verdeeld en zijn heel snel inzetbaar.