Komt er een EU leger?

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 08/03/2015 | 12:06 uur

Ace1

Bezorgd de buik van Europa

Door Ad Rek

Eind jaren tachtig, ik denk in 1986 of 1987 stond er in het blad Bres een artikel waarin een kwatrijn van Nostradamus werd gecheckt op waarheidsgehalte. Ik heb gezocht naar die bewuste uitgave van Bres maar kan hem niet meer terug vinden. Ik kan dus nu nog slechts mijn haperende geheugen raadplegen, hopelijk is dat toch nog interessant genoeg om een opstelletje te proberen.

Ik herinner me dat de tekst ging over een miljoen mohammedaanse soldaten die via de buik van Europa het continent zouden binnendringen.

In dat artikel kwamen verschillende experts aan het woord die er hun licht over lieten schijnen. Ook hoge militaire experts. Ze rekenden heel serieus van alles door en bekeken allerlei scenario's. Ik herinner me tekeningen met aantallen manschappen, tanks en vliegtuigen van de NAVO-landen, van de Sovjet-Unie die toen nog bestond en van de legers van de gezamenlijke Islamitische landen. Hoe zouden legers vanuit het Midden-Oosten, als die al een eenheid zouden kunnen vormen, Europa kunnen bereiken? Een van de experts opperde dat er alleen een kans zou bestaan als de Sovjet-Unie en de NAVO niet meer zouden bestaan, wat misschien zou kunnen als gevolg van een verhitting van de koude oorlog. Dat leek toen onzin (want de atoomdreiging zorgde voor koude veiligheid) en daarom kon de voorspelling van Nostradamus de prullenbak in.


Ongeveer twintig jaar later had ik een discussie met een vriend over het onderwerp of we wilden dat Europa zou islamiseren of dat de islam zou europeaniseren, oftewel dat moslims zich zouden aanpassen aan het westen. Ergens in die gesprekken heb ik toen dat artikel aangehaald, ik was het toen nog niet kwijt. De vriend reageerde kritisch en een beetje smalend over mijn domheid om te geloven dat Islamitische legers met een miljoen soldaten de middellandse zee zouden kunnen oversteken. Ik reageerde een beetje beledigd omdat ik dat helemaal niet zo zag en bedoelde, zo dom was ik nou ook weer niet. Ik dacht nl. helemaal niet aan militaire soldaten. In dacht dat de taal van Nostradamus zodanig geïnterpreteerd moest worden dat het soldaten van Allah zouden zijn, gelovige moslims. Het zou in dat kwatrijn wel eens over 'heilsoldaten' kunnen gaan in plaats van over soldaten met bepakking en mitrailleurs zoals de tekeningen in dat artikel dat aangaven.

Langzaam aan leerde ik meer. Dat het verschil tussen fysieke strijd en geestelijke strijd, de grote en de kleine jihad in de praktijk er helemaal niet toe doet. Het was eerder een westerse projectie of wensgedachte van mij. Het gaat daar over soldaten van Allah, mannen van God in een cultuur waar niet zo'n duidelijk verschil bestaat tussen burgers en religieuzen als bij ons en ook niet tussen burgers en strijders voor het heil van het land omdat de scheiding tussen godsdienst en staat daar niet gemaakt is. Ook het verschil tussen een officier en een aalmoezenier lijkt me daar niet zo duidelijk. Alles is een, daar gaat het om in de islam.

Nu is het ondertussen zo dat de Sovjet-Unie niet meer bestaat. De NAVO is dientengevolge een heel stuk minder bewapend. Het krachtigere Amerikaanse deel van het westen is moe van het kastanjes uit het vuur halen en het gebemoei met de wereld. Griekenland flirt met Rusland, en is in feite nog steeds in oorlog met het enige Islamitische land in de NAVO Turkije over Cyprus. Ook blijkt nu dat er met voldoende succes een scheve ongelijkwaardige oorlog gevoerd kan worden om in de hele wereld gelovigen ervoor te enthousiasmeren. We maken mee dat er een kalifaat is opgericht en dat er zelfs vanuit alle Europese landen heilsoldaten daarvoor meevechten. Ze hebben plannen om op te trekken naar Europa. De laatste berichten wijzen er op dat er een kans is dat binnenkort ook Libië een IS kalifaat zal zijn. Van daaruit willen ze optrekken naar Rome. Wat betreft scheve oorlogsvoering; wat kan je met F16's en tanks als heilsoldaten van Allah een school of een ander gebouw met ongelovigen overvallen en de aanwezigen gijzelt. Een paar mensen onthoofden of ophangen en je eisen stellen, wat moet de overheid daar tegenoverstellen. Het gaat allemaal heel anders dan wij ons aanvankelijk voorstelden.

Had Nostradamus ongelijk, of moeten wij er zelf voor zorgen dat hij ongelijk had

Ik vrees dat Europeanen en Nederlanders zich liever aanpassen aan de fatsoeneisen van moslims en liever steeds sharia vriendelijker zullen worden om de dreiging van ellende en verschrikking die daar achteraan kan komen te voorkomen. De soldaten van Allah hoeven slechts af en toe een terreurdaad uit te voeren en zo zal langzaam maar zeker Allah's leger overwinnen. Van integratie komt nog minder terecht dan tot nu toe het geval was door de steeds grotere nieuwe aanwas van nieuwe 'mede-Europeanen'. Er zullen meer enclaves ontstaan waar de westerse wet niet zal gelden. Waar de politie niet naar binnen durft zonder militaire ondersteuning of ze zullen zelf sterker bewapend en getraind moeten worden. Dit is al praktijk in wijken in verschillende Europese steden.

Op dit moment lijkt het er op dat het scenario dat mijn vriend mij toedichtte en ik zelf toen niet serieus kon nemen nu toch mogelijk blijkt. Heilsoldaten zijn een westers begrip, een christelijk en pacifistisch begrip. Ik had toch weer mijn westerse denken op de Islam geprojecteerd. Een islamitische heilsoldaat vecht innerlijk én uiterlijk, het zijn twee kanten van dezelfde medaille die jihad heet. Middels terreur, zelfmoordacties en martelaarschap staat het westen voor aap met zijn moderne precisie technieken en zgn. schone oorlogvoering. Het visioen van Nostradamus kan mogelijk toch werkelijkheid worden.

Maar dat hoeft natuurlijk niet, we zijn er zelf bij.

Wat zeg ik nou weer. Zijn we er zelf bij?

Dat 'via de buik van Europa' gaat kennelijk niet alleen over Italië en haar eilandjes. In Griekenland lijkt Europa een soort van 'trekkend en aanzuigend buikgat' te hebben. Zie The Post Online hierover.

http://eerstehemel.blogspot.nl/






Nikehercules

Citaat van: Joostniemoller.nl op 09/03/2015 | 22:12 uur
Juncker wil EU leger van moslims tegen Rusland

Gefeliciteerd allen, zie hier het slechtste stuk uit de geschiedenis van het Internet.

Ace1

Juncker wil EU leger van moslims tegen Rusland

Door Joost Niemöller

Juncker, de grote baas in Brussel, heeft vandaag gezegd dat hij een EU leger wil. Maar wat zullen de soldaten zijn? In de grote  West-Europese steden, is de meerderheid van de jongeren inmiddels allochtoon. We hebben het dus in toenemende mate over moslims. Bij moslims bestaat geen verbondenheid met de Europese beschaving. Moslims willen massaal de sharia invoeren, de democratie aan banden leggen, de wetenschap ontmantelen, de verlichting terugdraaien. Sommigen, een minderheid, doet dat actief, de rest volgt, of stemt zwijgend in. Ook de zogenaamde gematigde moslims kennen maar al te goed de afschrikkende werking van het geweld. Een minderheid bij de moslims is al voldoende, zo maakte Hans Jansen duidelijk in een column.

Moslims zullen best in het leger willen. Bijvoorbeeld om ISIS een helpende hand te bieden, zoals de Duitse geheime dienst vandaag liet weten. In Oost-Europa zullen er zeker nog jonge autochtone soldaten te vinden zijn. Die willen deels vechten tegen Rusland. Daar heeft men zo zijn geschiedenis. Moslimsoldaten zullen mogelijk ook bereid zijn om tegen de Russen te vechten. Poetin is streng op de islam. Moslimsoldaten zullen zeker niet bereid zijn om te vechten tegen andere moslimlanden.

Dus dat grote EU leger dat Juncker wil, wat zullen we eraan hebben? Het is alleen goed om de toch al gevaarlijk oplopende spanningen met Rusland verder op te laten lopen. Dat kunnen mensen als Juncker goed gebruiken, want het gaat slecht met de eenwording van de EU zone. Een gezamenlijke vijand is hard nodig.

http://joostniemoller.nl/2015/03/juncker-wil-eu-leger-van-moslims-tegen-rusland/

Elzenga

Citaat van: Thomasen op 09/03/2015 | 21:15 uur
Nee, ik doelde op minimaal twee officiele talen, onnoficieel komen daar nog een hoop talen bij, zoals Huzaar al aangaf zou het Arabisch dan goed scoren in Europa.
Nederland heeft officieel 3 talen, twee daarvan alleen lokaal erkend, maar toch.
België heeft er 3, Duitsland heeft er een stuk of 10, net als bij ons lokale taaltjes, Finland heeft er 2, Ierland heeft er 2, Luxemburg 3, etc etc.
duidelijk en iets wat ik inderdaad vergeten was. Maar bijv. in China hebben ze naast de vele regionale talen 1 officiële taal voor heel China. Al spreken veel Chinezen tegenwoordig dan liever Engels met elkaar.

Ik probeerde alleen duidelijk te maken dat die door mij gewenste EUropese taal geen hoofdtaal hoeft te worden..maar naast de eigen officiele nationale taal wordt geleerd en gesproken. Engels zou die taal wel eens kunnen worden. Maar daar hebben we het geloof ik al eens over gehad.

Elzenga

Citaat van: Thomasen op 09/03/2015 | 21:24 uur
In geval van Libië, je kunt er voor of tegen zijn hoe het is aangepakt, maar het leek me zeker een Europees strategisch belang, kunnen we dus niet afdoen met 'wie zin heeft kan wat doen, de rest kijkt wel'.
en toch is dat met een coalition of the willing gegaan....en zal het ook gaan denk ik als de situatie daar nu wordt aangepakt...of via de VN.

Ik denk dat weinig EU lidstaten er moeite mee zullen hebben om middelen te leveren ter bescherming van de EU zuid-grens tegen bijv. de terrorisme dreiging vanuit Libie (als ze die middelen al hebben welteverstaan). Dat is weer een mooi voorbeeld van direct beveiliging van EU grondgebied.

dudge

Citaat van: Elzenga op 09/03/2015 | 20:11 uur
Gaat steeds om out-of-area operaties...

In geval van Libië, je kunt er voor of tegen zijn hoe het is aangepakt, maar het leek me zeker een Europees strategisch belang, kunnen we dus niet afdoen met 'wie zin heeft kan wat doen, de rest kijkt wel'.

dudge

Citaat van: Elzenga op 09/03/2015 | 20:59 uur
Maar ze hebben wel 1 officiele taal. Taal is in alle opzichten ontzettend belangrijk. Ik denk ook voor het creëren van een Europees leger...laat staan al waar nationale EU legers nauw (gaan) samenwerken.

(neem anders het Franse vreemdelingenlegioen...ook daar is eerst leren Franse taal opdracht nr.1)

Nee, ik doelde op minimaal twee officiele talen, onnoficieel komen daar nog een hoop talen bij, zoals Huzaar al aangaf zou het Arabisch dan goed scoren in Europa.
Nederland heeft officieel 3 talen, twee daarvan alleen lokaal erkend, maar toch.
België heeft er 3, Duitsland heeft er een stuk of 10, net als bij ons lokale taaltjes, Finland heeft er 2, Ierland heeft er 2, Luxemburg 3, etc etc.

Elzenga


Elzenga

#46
Citaat van: Thomasen op 09/03/2015 | 20:30 uur
Er zijn maar weinig grote landen waar maar 1 taal gesproken wordt. Zonder de cijfers op te gaan zoeken denk ik eigenlijk dat gewoonweg de meeste landen in de wereld een meertalige bevolking hebben.
Maar ze hebben wel 1 officiele taal. Taal is in alle opzichten ontzettend belangrijk. Ik denk ook voor het creëren van een Europees leger...laat staan al waar nationale EU legers nauw (gaan) samenwerken.

(neem anders het Franse vreemdelingenlegioen...ook daar is eerst leren Franse taal opdracht nr.1)

dudge

Citaat van: Huzaar1 op 09/03/2015 | 20:49 uur
Helft van Europa spreekt nu al Arabisch als 2e taal.
Kijkend naar de Spanjaarden, Duitsers en Fransen is de beheersing van de meest gedeelde taal : het 'Engels' enorm slecht.
Echt enorm slecht.

Zie daar gelijk een beleidsprioriteit.

Huzaar1

Citaat van: Thomasen op 09/03/2015 | 20:30 uur
Er zijn maar weinig grote landen waar maar 1 taal gesproken wordt. Zonder de cijfers op te gaan zoeken denk ik eigenlijk dat gewoonweg de meeste landen in de wereld een meertalige bevolking hebben.

Helft van Europa spreekt nu al Arabisch als 2e taal.
Kijkend naar de Spanjaarden, Duitsers en Fransen is de beheersing van de meest gedeelde taal : het 'Engels' enorm slecht.
Echt enorm slecht.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

dudge

Citaat van: Elzenga op 09/03/2015 | 20:17 uur
Ik denk dat het weinig zinvol is zolang er binnen Europa geen gemeenschappelijke taal gesproken wordt (als tweede taal naast moedertaal). Mijn moeder is net terug na revalidatie van ski-ongeval in Zuid-Duitsland. Sprak men nauwelijks engels. Taal is fundamenteel om je goed te kunnen uitdrukken en zaken goed te snappen. Dit is voor mij 1 van de belangrijkste redenen waarom ik niet voor 1 EUropees leger ben....opgebouwd vanaf de grond als dusdanig.

Nee dan ben ik meer voor een art5 structuur binnen de EU..waarbij EU-landen net als tijdens de Koude Oorlog bij de NAVO toen..een verantwoordelijkheidsgebied krijgen. Waar zij samen met de lokale strijdkrachten een gebied kunnen helpen beveiligen. Keep it simple keep it stupid...zolang er dus geen grotere EUropese eenheid is (als die er al komt..want zitten vind ik ook grenzen aan).

Pak eerst maar eens de winst door verregaande EU standaardisatie!!

Er zijn maar weinig grote landen waar maar 1 taal gesproken wordt. Zonder de cijfers op te gaan zoeken denk ik eigenlijk dat gewoonweg de meeste landen in de wereld een meertalige bevolking hebben.

Elzenga

Citaat van: Thomasen op 09/03/2015 | 16:29 uur
Bij een Europees leger is daar dus been sprake van.
Ik denk dat het weinig zinvol is zolang er binnen Europa geen gemeenschappelijke taal gesproken wordt (als tweede taal naast moedertaal). Mijn moeder is net terug na revalidatie van ski-ongeval in Zuid-Duitsland. Sprak men nauwelijks engels. Taal is fundamenteel om je goed te kunnen uitdrukken en zaken goed te snappen. Dit is voor mij 1 van de belangrijkste redenen waarom ik niet voor 1 EUropees leger ben....opgebouwd vanaf de grond als dusdanig.

Nee dan ben ik meer voor een art5 structuur binnen de EU..waarbij EU-landen net als tijdens de Koude Oorlog bij de NAVO toen..een verantwoordelijkheidsgebied krijgen. Waar zij samen met de lokale strijdkrachten een gebied kunnen helpen beveiligen. Keep it simple keep it stupid...zolang er dus geen grotere EUropese eenheid is (als die er al komt..want zitten vind ik ook grenzen aan).

Pak eerst maar eens de winst door verregaande EU standaardisatie!!

Elzenga

Citaat van: Tanker op 09/03/2015 | 16:23 uur
Je zag dit al bij de acties in Libië enkele jaren terug, wij hebben ons daar compleet belachelijk gemaakt door F16's te sturen die alleen foto's mochten maken. Of Kunduz, ook zo'n kansloos gebeuren geweest. Wat heb je aan een Europees leger als afzonderlijke staten nog kunnen beslissen of ze wel of niet aan een inzet meedoen. Dan wil ik het niets eens hebben over de verschillen in materieel, logistiek en communicatie welke niet onderling uitwisselbaar zijn.... Wordt niks dit plan!
Gaat steeds om out-of-area operaties...

Oorlogsvis

Citaat van: Tanker op 09/03/2015 | 16:23 uur
Je zag dit al bij de acties in Libië enkele jaren terug, wij hebben ons daar compleet belachelijk gemaakt door F16's te sturen die alleen foto's mochten maken. Of Kunduz, ook zo'n kansloos gebeuren geweest. Wat heb je aan een Europees leger als afzonderlijke staten nog kunnen beslissen of ze wel of niet aan een inzet meedoen. Dan wil ik het niets eens hebben over de verschillen in materieel, logistiek en communicatie welke niet onderling uitwisselbaar zijn.... Wordt niks dit plan!
op die manier wordt het niets natuurlijk..alleen als je de troepen dan ook echt kwijt bent, dat een afzonderlijk land er niets meer over te zeggen heeft..maar goed..het blijft dus roze brillen werk.