Toekomst van de AS532-U2 Cougars mkII in NL dienst

Gestart door Harald, 16/03/2015 | 11:59 uur

Harald

Citaat van: Sparkplug op 07/01/2020 | 14:03 uur
Om hier door te gaan v.w.b. CSAR. Het hangt er natuurlijk van af wat de gestelde eisen zijn. Zowel de AW139M (HH-139 CSAR variant in Italiaanse dienst) als de AW149M zijn in te richten voor CSAR.

Precies, dan heb ik de voorkeur voor de grotere 149.

Maar omtrent de Cougars en de verandering naar CSAR en de MLU is het zo stil ......  :'(

Sparkplug

Citaat van: Harald op 07/01/2020 | 13:52 uur
AW139 voor de SAR taken
AW149 als Cougar als vervanging voor CSAR, de 149 is de grotere militaire broer van de civiele 139.
Als extra taak ook prima van schepen te laten opereren voor aanvulling van troepentransport bij de KM.
(maar goed is andere topic ...  ;) )



Om hier door te gaan v.w.b. CSAR. Het hangt er natuurlijk van af wat de gestelde eisen zijn. Zowel de AW139M (HH-139 CSAR variant in Italiaanse dienst) als de AW149M zijn in te richten voor CSAR.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 07/10/2019 | 22:34 uur
Kan men verwachten dat in een Kamerbrief over instandhouding tot 2030 met de mogelijke kosten er gesproken wordt over vervanging?  :angel:

Hier heb je een punt, maar als je het spreekt over een periode tot 2030 dan zou een logische vraag kunnen zijn: en daarna?

StrataNL

Citaat van: Thomasen op 07/10/2019 | 22:31 uur
En toch, als je ziet hoe lang de Britten hun Puma in de lucht houden, vraag ik me af of die cougar niet ook langer mee kan.
Eens...
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Lex

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 07/10/2019 | 22:29 uur
Maar ik mis nog steeds de intentie om de Cougars aan het einde van de levensduur te vervangen. Of is dit ook een onderwerp voor de herijkingsnota?
Kan men verwachten dat in een Kamerbrief over instandhouding tot 2030 met de mogelijke kosten er gesproken wordt over vervanging?  :angel:

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: JdL op 07/10/2019 | 22:20 uur
Dit heeft niets met MLU, opereren met SOF of iets in die richting te maken. Het enige wat hier geregeld wordt is dat de Cougars uberhaupt nog mogen en kunnen blijven vliegen als er nieuwe regelgeving komt en onderdelen niet meer verkrijgbaar zijn.

Maar ik mis nog steeds de intentie om de Cougars aan het einde van de levensduur te vervangen. Of is dit ook een onderwerp voor de herijkingsnota?

JdL

Dit heeft niets met MLU, opereren met SOF of iets in die richting te maken. Het enige wat hier geregeld wordt is dat de Cougars uberhaupt nog mogen en kunnen blijven vliegen als er nieuwe regelgeving komt en onderdelen niet meer verkrijgbaar zijn.
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

StrataNL

Citaat van: Huzaar1 op 07/10/2019 | 20:04 uur
Je gaat over SOF ook echt niet meer lezen dan dat.
In de brief van de MLU stond gewoon een groot deel van de materiaaltechnische aanpassingen die er gedaan zouden worden om de kopters daar beter geschikt voor te maken. Hing een te hoog prijskaartje aan voor die tien jaar en dus is het blijkbaar geschrapt.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Huzaar1

Je gaat over SOF ook echt niet meer lezen dan dat.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Wim1955

Lijkt mij ook niet genoeg om de Cougars voor SOF taken uit te rusten. De brief zwijgt er over, de begroting ook. Daarin staat alleen dat er SOF enablers komen. Beetje mager.

StrataNL

Citaat van: Lex op 07/10/2019 | 16:54 uur
Kamerbrief: Project 'Aanpak obsolescentie Cougar-helikopters'

De brief

Kamerstuk, 07-10-2019
Dat werd tijd...

Citaat van: Harald op 07/10/2019 | 16:59 uur
Goed nieuws !  :big-smile:  eindelijk de MLU, die een paar jaar terug al gedaan had moeten worden.

Nu wachten op de brief met SOF aanpassingen ?
Dit lijkt me helaas niet de gewenste MLU en ombouw voor SOF... dat was meer dan 100 miljoen geweest.
Dat was dan denk ik ook wel in deze brief vermeld. Dit zijn vooral maatregelen om ze gecertificeerd te houden.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Harald

Citaat van: Lex op 07/10/2019 | 16:54 uur
Kamerbrief: Project 'Aanpak obsolescentie Cougar-helikopters'

De brief

Kamerstuk, 07-10-2019

Goed nieuws !  :big-smile:  eindelijk de MLU, die een paar jaar terug al gedaan had moeten worden.

Nu wachten op de brief met SOF aanpassingen ?

Lex

Kamerbrief: Project 'Aanpak obsolescentie Cougar-helikopters'

De brief

Kamerstuk, 07-10-2019

Sparkplug

Citaat van: Harald op 23/05/2019 | 11:48 uur
Elbit Systems BrightNite declared operational by an Air Force of a NATO country     ( misschien ook wel interessant als upgrade voor onze Cougars )

.../...

http://www.airrecognition.com/index.php/archive-world-worldwide-news-air-force-aviation-aerospace-air-military-defence-industry/global-defense-security-news/2019-news-aerospace-industry-air-force/may/5061-elbit-systems-brightnite-declared-operational-by-an-air-force-of-a-nato-country.html

Dit product klinkt interessant. Ben benieuwd wat de concurrentie heeft.

Het zou wellicht handig zijn als duidelijk is wat er qua nieuwe systemen nog in de Cougar kan/mag worden geïnvesteerd.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

Elbit Systems BrightNite declared operational by an Air Force of a NATO country     ( misschien ook wel interessant als upgrade voor onze Cougars )

Having being declared operational, Elbit Systems delivered BrightNiteTM systems for Puma330 helicopters of an Air Force of a NATO country. Users' feedback has been extremely positive, with pilots emphasizing the contribution of the system to Degraded Visibility Environment (DVE) flights and describing it as a "game changer" and a "breakthrough in pitch dark night flight".

Low flying, mission helicopters are vulnerable to threats such as difficult terrain, enemy fire and the intersection of utility wires in the flight path while sorties must often be carried out in DVE, adding to the already heavy workload and leaving flight crews to rely on NVGs to accomplish their mission. BrightNite system is designed to overcome visibility limitations and enable to safely and effectively fly mission helicopters in pitch dark nights and in DVE conditions including poor weather conditions, brownouts, whiteouts and sandstorms.

BrightNite transmits high-resolution video to the Helmet-Mounted Display (HMD), allowing pilots to fly in a head-up, eyes-out position. The system processes real-time panorama video, pre-loaded terrain and obstacle information enhanced by a 3D conformal and intuitive symbology. BrightNite utilizes unified location-based information culled from a wide Field Of View (FOV) to display crystal clear images, regardless of visibility conditions. BrightNite can present information to multiple pilots simultaneously on an intuitive multi-functional display.

http://www.airrecognition.com/index.php/archive-world-worldwide-news-air-force-aviation-aerospace-air-military-defence-industry/global-defense-security-news/2019-news-aerospace-industry-air-force/may/5061-elbit-systems-brightnite-declared-operational-by-an-air-force-of-a-nato-country.html